Overstappen naar een andere energieleverancier: niet vlak na de winter!
Ik ben onlangs, mede n.a.v. de uitzending van Kassa, overgestapt naar een andere energieleverancier. Dat scheelde behoorlijk! Alleen was ik me van één ding niet bewust. Als je dit vlak na de winter doet, kan het zijn dat je een behoorlijk bedrag moet bijbetalen bij de eindafrekening. Je voorschot is berekend over het hele jaar. In de zomer verbruik je minder dan in de winter, dus betaal je in de winter eigenlijk te weinig en in de zomer te veel. Dat viel even tegen. Nu trekt dat wel recht als ik de eindafrekening krijg van mijn nieuwe leverancier, maar nu moet ik toch een aardig bedrag extra voorschieten.
Geen kritiek op Kassa (hoewel het handig was geweest als iemand het hand genoemd - of ik heb het gemist), maar een tip voor anderen die willen overstappen. Doe het in de herfst ;-)
Of je nu in de winter overstapt of in de herfst 12 maanden is 12 maanden dus dat maakt geen verschil.
In de winter zijn de welkomsbonussen laag dus vandaar is overstappen niet verstandig.
Om zulke problemen voor te zijn, kan men het beste overstappen net na de jaarafrekening, maar ook dat is nog niet zeker, want de nieuwe energieleverancier kan weer na een ander tijd de jaarafrekening sturen.
En u hebt nog mazzel, het is een hele zachte winter.
Maar u kon dit natuurlijk simpel van te voren bedenken. Volgens mij is het niet zo lang geleden ook uitgebreid in Radar aan de orde geweest.. Zoals het daar gebracht werd, was het net of je een paar maanden kwijt was. Slaat natuurlijk nergens op.
Wees je bewust van de relatie tussen het overstapmoment, je eindafrekening en de looptijd van je oude contract. Wat je per maand betaalt is afgestemd op je jaarverbruik. In de zomer betaal je in verhouding te veel en in de winter te weinig.
Als je oude contract bijvoorbeeld van oktober t/m september loopt en je stapt over tijdens of na de dure wintermaanden, dan is de kans op bijbetalen groot. Andersom geldt hetzelfde. Stap je over na goedkope zomermaanden, dan is het mogelijk dat je nog geld terug krijgt van je oude energieleverancier. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niets uit: je betaalt voor wat je verbruikt.
Je kunt in zijn algemeenheid niet stellen dat je in de herfst moet overstappen. Het ligt er echt aan wanneer je je jaarrekening ontvangt. Sommigen krijgen die in de zomer, anderen in de winter. Wanneer je ca. 6 weken voor de einddatum van je contract een nieuwe aanvraag doet, weet je zeker dat de aansluitingsdatum van de nieuwe leverancier aansluit op de einddatum van je huidige contract. Het maakt niet uit in welk jaargetijde dit is. Het is in ieder geval af te raden om een vast contract vroegtijdig op te zeggen na de wintermaanden. Op deze manier moet je extra bijbetalen en pleeg je contractbreuk.
In het artikel 'Het juiste overstapmoment' op de vergelijkingssite Gaslicht.com kun je meer lezen over deze materie.
[quote=jannekeje schreef op woensdag 19 mrt 2014, 18:19]Je kunt in zijn algemeenheid niet stellen dat je in de herfst moet overstappen. Het ligt er echt aan wanneer je je jaarrekening ontvangt. Sommigen krijgen die in de zomer, anderen in de winter.
Daar was ik mij idd niet van bewust, ik dacht iedereen die zo ergens aan t eind v.h. jaar kreeg.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer