GK
door GKHB Sep 29, 2024 om 06:47
Huishouden & energie

Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?

Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas.

Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie:

Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de factor wordt door de netbeheerder bepaald, hier kunnen wij niets aan doen helaas. Dit kan dan ook niet aangepast worden.

Ik vind dit een wazige reactie. Kan iemand bevestigen dat dit klopt, en zijn er meer "gedupeerden"?

2667 7 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Sep 29, 2024 om 07:21
7384 Antwoorden / 3 Vragen
Mabelle
door Mabelle Sep 29, 2024 om 08:34
639 Antwoorden / 1 Vragen

De afrekening is correct, dus hoeft er geen correctienota te worden aangevraagd.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Sep 29, 2024 om 08:10
2904 Antwoorden / 41 Vragen

De correctiefactor op de meterstand heeft van doen met de calorische (energie) waarde van het gas en inderdaad de netbeheerder bepaald die correctiefactor.
Gas is een natuurproduct en stroomt als vluchtige stof onder druk door de gasleiding dan kan het zijn dat de gasmeter meer of minder verbruik aangeeft dan dat er daadwerkelijk verbruikt is.
Wat bovenstaande betreft is de jaarnota correct opgemaakt en wordt u dus niet voor 9 kuub gas gedupeerd.

GK
door GKHB Sep 29, 2024 om 17:22
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ronny,

Bedankt voor je uitvoerig en heldere reactie. Het is mij nu duidelijk waar de correctie vandaan komt. Jammer dat Oxxio dit niet even had verwoord.

Gr. GKHB

Nb. Ook dank aan de overige reageerders!

Fam.Withaar
door Fam.Withaar Oct 19, 2024 om 18:44
1 Antwoorden / Vragen

Wat ik niet snap.
Waarom word dit niet verwerkt in de m3 prijs en in de aanbiedingen
Je maakt het hierdoor niet overzichtelijk.
Met een factor kun je alle kanten op.
Dit geldt ook voor leveringskosten van het energie bedrijf zelf.
Ik vind dat dit vooraf in de berekening / offerte aanbieding helder moet zijn.
Nu moet je het allemaal maar geloven..

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - Sep 29, 2024 om 08:33
639 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn geen andere 'gedupeerden' want een correctiefactor op gas wordt al sinds jaar en dag toegepast door ALLE energieleveranciers. De reactie van Oxxio is ook helemaal niet wazig. Vreemd dat die correctie je nu pas opvalt.

Dat het gasverbruik op jouw nota dus een ietsje meer is, klopt helemaal.

Niet al het gas geeft evenveel warmte. Je krijgt daarom een mix van verschillende aardgassen. Je betaalt elke maand een termijnbedrag. Dit gaat uit van een gemiddelde mix van aardgassen en de kosten daarvan. Bij de uiteindelijke afrekening past de energieleverancier een correctiefactor op de gasprijs toe, afhankelijk van de mix van aardgassen en de prijzen van die gassen die je daadwerkelijk hebt gekregen.

Bron: Independer.nl

Topantwoord

1paul
door 1paul - Sep 29, 2024 om 08:38
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt heeft te maken met de calorische waarde van het gas oftewel, hoeveel energie draagt het aan jouw geleverde gas.

Men gaat uit van een bepaalde calorische waarde en neemt dat als standaard, daarna mixt men gas A met gas B en daar komt een andere waarde uit, vandaar de correctie op de rekening!!

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 29, 2024 om 09:25
11667 Antwoorden / 15 Vragen
Fam.Withaar
door Fam.Withaar - Oct 19, 2024 om 18:31
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,
Wij het zelfde probleem.
Ik vind dit ook gewoon niet kunnen en geloof hier helemaal niks van.
Over deze factor betaal je ook de energie belasting.
Al met al valt onze afrekening 8% hoger uit dan vooraf door Oxxio berekend.
Doordat we zonnepanelen hebben, krijgen we ook ineens leveringskosten van Oxxio van ruim € 400,=.
Mag dit allemaal.....ik kan hier bij Oxxio alleen iets over vinden dat dit vanaf half 2024 van toepassing word. Ons contract stamt uit 2023. Ook heeft Oxxio ons contract 2 maand eerder gestart. Na heeeeeel veel mail te sturen naar de klanten service....hebben we hier nog nooit iets van terug gehoord.
 Voor mij is het NOOIT geen Oxxio meer.
Oplichters zijn het....
Ik hoop dat hier op TV nog eens goed aandacht aan besteed word en dat dit soort muiterij goed door de overheid word aangepakt.

Thijs12
door Thijs12 Oct 19, 2024 om 19:03
613 Antwoorden / Vragen

Dan weet je nu tenminste dat het wel in orde is.
Leveringskosten krijg je niet maar moet je betalen.
Dat heeft niks met muiterij te maken maar met calorische waarde.
Hier uitgelegd. Geldt voor elke gas verkoper..

https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/energiebegrippen/calorische-waarde

JMA2
door JMA2 Oct 20, 2024 om 00:24
147 Antwoorden / 3 Vragen

Heerlijk dat niets werkenden zich zo opstellen terwijl ze op voorhand al kansloos zijn. Ze betalen deze kosten al jaren maar worden nu wakker, geven Oxxio de schuld terwijl die schuld bij de netbeheerder ligt.

gerbera
door gerbera Oct 20, 2024 om 14:16
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas heeft ook u zich niet verdiept in de term "callorische waarde" die op de rekening staat. Dit betekend dat er soorten gas gemengd worden zodat deze aan de vastgestelde waarde komt. Gas wat zo uit de bodem komt is niet direct geschikt voor gebruik in de woning en door vermenging onstaat er een  bruikbaar gas. Met die vermenging berekend men dan de callorische waarde die door de netbeheerder volgens bepaalde normen berekend wordt en u op de rekening kunt lezen.