roodborstje
door roodborstje Jul 2, 2008 om 11:41
Huishouden & energie

Plakfolie

Onlangs hebben wij kunstofkozijnen met dubbel glas gekregen. Omdat aan de achterkant van het huis van 14.00 uur tot 21.00 de zon op het huis staat wilde ik de ramen geheel met plakfolie (geen inkijk naar binnen maar wel naar buiten) gaan beplakken. Nu is ons dit afgeraden i.v.m. temperatuurverschil en eventuele schade aan de ramen. Klopt dit? Welke andere mogelijkheid blijft er dan over want wij mogen niets vastschroeven of plakken op de kozijnen van de verhuurder. Nu weet ik dus niet hoe inkijk en de zon uit onze woning te weren.

Wie weet een oplossing.

5136 7 Rapporteer

poltol
door poltol - Jul 2, 2008 om 11:58
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het gevaar is, dat op het gedeelte waar de folie zit, de zonnewarmte meer geabsorbeerd wordt, dan in de omgeving. Daardoor ontstaat een foute manier van uitzetting, en kan de afdichting lek raken. Bij een lekke afdichting ontstaat condens tussen de twee glaslagen, dat je niet meer weg krijgt. Bij het beplakken met folie ben je onherroepelijk de fabrieksgarantie kwijt indien er (ongeacht de echte oorzaak) een lek o.i.d. optreedt.

Dit geldt trouwens niet alleen voor HR++. Ook bij normaal dubbel glas wordt afgeraden er wat op te plakken en/of een zonwering te dicht er tegenaan te hangen.

Wellicht dat u van uw verhuurder wel screens aan de buitenmuren mag maken. Die geven, overdag, wel uitzicht maar geen inkijk. Bij avond, buiten donker en binnen licht aan, is het echter wel andersom, u kunt niet naar buiten kijken maar men kan wel naar binnen kijken. Dus dat is dan wel even oppassen. Hier onder nog wat algemene voorschriften c.q. aanwijzingen:

Zoals u uiteraard bekend is, kan glas breken als er een te hoge ofverkeerde druk of klap op uitgevoerd wordt. Wat u waarschijnlijk niet weet, is dat HR++ glas spontaan kan breken als het plaatselijk verwarmd wordt, of juist koud blijft. Dit noemen wij een thermische breuk. Om dit te vermijden adviseren wij u goed op de volgende punten te letten, en beslist te vermijden!

-Horizontale jaloezieën , lamellen of overgordijnen in het kozijn te plaatsen,waardoor de circulatie van lucht langs de ruit verhinderd wordt.
-Verwarmen van de ruit met een fóhn of vlam, om deze te drogen of om verf van het kozijn te verwijderen.
-Een straalkachel, verwarmde radiator o.i.d. op het raam te richten.
-Een verwarmingselement (radiator) dichter dan 20 cm op het glas te plaatsen.
-De ruit gedeeltelijk beschilderen of van plakfolie voorzien.
-Massieve voorwerpen in de vensterbank plaatsen, zoals boeken, kastjes e.d.
-Het glas tijdelijk afplakken met papier og afdekfolie (tijdens schilderwerk o.i.d.).
-Grote voorwerpen aan de buitenkant dicht op het raam plaatsen, die ervoor zorgen dat de ruit gedeeltelijk in de schaduw komt.

Vr.gr. poltol

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 2, 2008 om 13:07
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Er is ook een soort vitrage of vorm van binnenzonwering te verkrijgen waarmee u wel goed naar buiten kunt kijken maar niet naar binnen.

grindweg
door grindweg - Jul 2, 2008 om 21:24
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij hebben de ramen laten coaten 5 jaar geleden en nog nooit een probleem gehad

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 3, 2008 om 02:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag roodborstje,

Vier jaar geleden heb ik een beige screen met motorbediening voor een raam op het zuiden van 2.20 m bij 2.35 m gemonteerd.
Simpel zelf te doen en mooi strak. Je kunt ook nog wat naar buiten kijken, de tuin in. Maar niet naar binnen. Je kunt hem ook half of maar een klein stukje laten zakken, naar behoefte. Het zit aan de buitenkant en dat houdt de warmte beter buiten dan binnenzonwering. IDEAAAL!

Hardware ERror MAN

toon59
door toon59 - Jul 3, 2008 om 08:44
40 Antwoorden / 7 Vragen

Plak GEEN folie op de ramen, maar zoek een andere oplossing! Een van mijn dubbelglas ramen is hierdoor geknapt en geen garantie.

se
door servus - Aug 10, 2009 om 23:36
18 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Roodborstje,

Er zijn folies  te verkrijgen die wel op ruiten kunnen. Ook op dubbele beglazing. Dit zijn folies die wartewerend zijn.  Maar ik moet er bij zeggen dat dit een folie is in een zilver kleur.(soort spiegel) Bij een reclame/beletteringsbedrijf kunnen ze je vertellen welke folie daarvoor in aanmerking komt. Je hoeft dan niet te boren of te schroeven en hou je toch de zon buiten.

Groeten, Servus

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 10, 2009 om 23:56
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@servus: raampje zal nu, na een jaar, wel geplakt zijn....    ;-)