ta
door tallie257 Nov 9, 2014 om 13:21
Huishouden & energie

Plintzone?

Ik en mijn vriend hebben dit jaar een nieuwbouwwoning gekocht. Deze wordt 20 november opgeleverd. Nu kwamen we in de voorschouw wat rare dingen tegen die we gemeld hebben. 1 daarvan was dat de muur niet tot aan de grond gespoten was. Dit vonden wij raar en hebben toen de uitvoerder erbij gehaald. Deze zegt dat dit in zijn bestek stond en dat er dus rekening wordt gehouden met een opstaande plint. Wij hebben vantevoren laminaat besteld met plakplinten omdat we dat mooier vinden. Nu zegt de aanneemster dat dit een plintzone is en dit normaal is bij nieuwbouw omdat er vanuit wordt gegaan dat je opstaande plinten neemt. Ik vind dit onzin want kon dit nergens terugvinden in de brochure. Zij zegt dat het er toch in staat. Dus ik heb even terug gezocht en het enige wat ik kon vinden was dit:

Wandafwerking
01. de wanden van de meterkast, technische ruimte en bergingen worden niet afgewerkt. 02. op de binnenwanden van de slaapkamers, woonkamer en keuken wordt spuitwerk
aangebracht in de kleur wit. met uitzondering van de plaatsen waar tegelwerk wordt
aangebracht.
03. boven het tegelwerk in de toilet wordt spuitwerk aangebracht.
vloerafwerking
01. de vloeren in het appartement worden afgewerkt met een zogenoemde “zwevende” dekvloer ivm geluidsisolatie. in verband met de “zwevende” dekvloer dienen de plinten na oplevering vrij van de vloer te worden aangebracht in verband met contactgeluid. deze dekvloer is als volgt samengesteld: (bouwnummer 13 t/m 28 en 29 t/m 40)
• cementdekvloer, dikte circa 70mm.
• drukvast isolatiemateriaal, dikte circa 20mm.

Ze zegt ook dat als we aangesloten zijn bij de vereniging eigen huis we dit aan hun kunnen vragen en hun dit bevestigen. Nu zijn we daar niet aangesloten dus dat gaat niet.
Mooie van alles is nog dat we deze optie hadden bij de minder-/meerwerk lijst en daar stond dat we hun konden laten doen voor 380 euro. Ja dat hoefde voor mij dus niet dus dat had ik niet aangekruist. Zegt ze nu dat we anders geen plinten krijgen.
Ik heb tevens ook nog in de brochure gelezen dat de woning voorzien is van volledig afgewerkte wanden. Ik vind gewoon dat ze die muren maar goed moeten afwerken, omdat dit is waar ik voor betaal. Ik had nog nooit gehoord van een plintzone en vind dat ze dit van tevoren wel had mogen vertellen.

Wat kan ik nu het beste doen?

5781 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 9, 2014 om 14:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lidmaatschap van de Vereniging Eigen Huis kost ca 26 euro per jaar. Als u lid bent kunt u een opleveringskeuring laten uitvoeren, de tarieven daarvoor staan op de site vermeld.
Verder is er veel te vinden op die site ook zonder lidmaatschap, zoals wat de rol van de VvE is.
Misschien kunt u ook nog informatie vinden op de site van Klusidee, dan op Google intikken: Klusidee, oplevering appartement.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2014 om 16:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Stucadooweetjes kijkt op Google, zie u dat zoals het nu bij uw is dat de standaard is. Als u geen plinten had gepland, had u dat aan moeten geven.

me
door mein33 - Nov 9, 2014 om 17:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tallie257 schreef op zondag 9 nov 2014, 13:21]

Mooie van alles is nog dat we deze optie hadden bij de minder-/meerwerk lijst en daar stond dat we hun konden laten doen voor 380 euro. Ja dat hoefde voor mij dus niet dus dat had ik niet aangekruist.

@tallie257,

Als ik het bovenstaande lees en goed begrijp, was het mogelijk om via "meerwerk" voor € 380.00 de muren te laten afwerken tot de vloer.
En u geeft zelf aan "Ja dat hoefde voor mij dus niet" en nu het niet is zoals u het had willen hebben bent u van mening dat het e.e.a. niet klopt. De betreffende informatie staat op de lijst van "meerwerk" en u heeft heel bewust gekozen om het niet te laten uitvoeren.
U had dit probleem dus voor € 380.00 kunnen voorkomen.
Naar alle waarschijnlijkheid staat het niet tot de vloer afwerken van de wanden wel in het bestek, de omschrijving(en) in de brochure is heel summier.
De lijst met meer- en minderwerk bestaat niet voor niets.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2014 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Die € 380 was niet bestemd voor het tot de vloer glad afwerken van de muren, maar voor plinten.

De Ts wilde geen plinten, daarom heeft ze dat niet gekozen.

Maar het niet nemen van plinten, maakt niet dat de muren tot de vloer afgewerkt worden. Die plintzone blijft.

ta
door tallie257 - Nov 9, 2014 om 22:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

Maar hoe kan ik als starter weten dat er een plintzone wordt gehandhaafd? Het is toch wel redelijk dat ik hierover geïnformeerd moet worden. En als er letterlijk in de brochure wordt gezegd dat de woning voorzien is van afgewerkte wanden dan ga ik ook uit van afgewerkte wanden en niet van spuitwerk die btw ook beschadigd en vies was. Ik neem aan dat als je voor het eerst een stukadoor laat komen hij ook het een en ander uitlegt. Ik blijf het belachelijk vinden!

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2014 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dat belachelijk vinden, maar u had natuurlijk kunnen informeren, wat er gebeurdt als u die plinten niet neemt. Als u de plinten genomen had, waren dat standaard plinten geweest, niet iedereen vindt die mooi. Vandaar dat het meerwerk is.

Want Piet wil zus en Jan wil zo.en u wilde helemaal niets, dus dat had u aan moeten geven en extra moeten betalen om de muren verder af te werken.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2014 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gebeurdt = gebeurt

ta
door tallie257 - Nov 10, 2014 om 00:17
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ze hadden ook gewoon kunnen vragen of ik opstaande plinten wil aanbrengen. Andere bewoners wisten dit ook niet. Ze moeten bij starters er niet vanuit gaan dat wij weten dat dit normaal is. Ik ga er vanuit dat een muur netjes wordt afgewerkt. Zoals alles netjes wordt afgewerkt.

di
door digioma - Nov 10, 2014 om 01:43
646 Antwoorden / 29 Vragen

Kan me niet voorstellen dat de bouwer/aannemer plinten gaat bevestigen. Ze kunnen toch nooit weten welke kleur parket, vloertegels, kurk of vooral laminaat de toekomstige bewoner gaat kopen en (laten) aanbrengen; de een wil donker, de ander licht. etc.
Voor mensen die vaste vloerbedekking willen (stof of zo) wordt de wand soms tot de vloer afgewerkt en voor de andere - vooral harde - materialen wordt heel slim een wand niet tot aan de vloer afgewerkt omdat een plint op een ooit tevoren gestucte muur bevestigen een helse klus is. Die plint heb je bij laminaat nodig omdat je dat nooit klem tegen de muur moet leggen, maar een paar mm. moet vrijhouden en je dus een kier naast de muur overhoudt die je met zo'n plint afdekt. Zo simpel is het. Zou dus maar niet te fel tekeer gaan tegen de aannemer en je kunt eventueel bij een vloerleverancier eens informeren hoe het allemaal zit. Succes met je nieuwe huis.