li
door liabour Nov 26, 2019 om 21:35
Huishouden & energie

Radiator aan of uit

L.S. Vanwege tik in CV ketel raadde monteur aan om radiator in badkamer open te zetten zodat ketel zijn warmte kwijt kon. Aangezien ik kort in de badkamer ben is CV zelden aan en bovendien kan ruimtealleen gelucht worden door het openen van het raampje. CV aan en raam open lijkt me onzin. Ben energiebewust maar volgens monteur zou verbruik er niet door stijgen, hetgeen ik betwijfel. Kan iemand mij adviseren. Bij voorbaat dank

12206 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2019 om 21:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is in ieder geval verstandig in huis één radiator helemaal open te zetten.

li
door liabour Nov 26, 2019 om 21:56
15 Antwoorden / 15 Vragen

Op de benedenverdieping staan de 3 radiotoren open. Op de bovenverdieping geen een (behalve badkamer af en toe)

panter22
door panter22 Nov 27, 2019 om 13:48
6599 Antwoorden / Vragen

Dus eigenlijk stook je alleen af en toe in de woonkamer. De rest van de radiatoren heb je dicht.
Je hebt een monteur gehad bij je probleem, maar je volgt zijn advies niet op, want dat is je te duur.

fa
door fairman Nov 27, 2019 om 14:18
22 Antwoorden / 3 Vragen

Tijgertje toch, heb je de vraag wel gelezen en wat is je (helpend, verduidelijkend antwoord daarop?
Enfin, je hebt weer punten binnen.

Hetzelfde geldt voor Panter. Waarom alleen gekat tegen de vraagsteller en geen antwoord?

panter22
door panter22 Nov 27, 2019 om 18:21
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe bedoel je? De monteur geeft een oplossing en die wordt niet eens geprobeerd.Trouwens Fairman, wat is jouw faire antwoord?

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2019 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fairman

Hebt u nou in al die tijd niet leren lezen? De naam is Tijger1.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 26, 2019 om 21:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Liabour,

Staat de thermostaatregelaar in de huiskamer?
Zo ja,dan kun je gewoon alle radiatoren open laten staan.

tenormin
door tenormin Nov 26, 2019 om 21:51
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ben ik niet met u eens @magnum007, voor alle kamers de thermostaat temperatuur hebben, verlies je best veel aan energie. Slaapkamers, keuken e.d. is toch ook niet nodig? In ieder geval: op advies: ik doe alleen de radioatoren aan in de kamers waarin ik verblijf.

li
door liabour Nov 26, 2019 om 21:55
15 Antwoorden / 15 Vragen

Magnum 007 dan ben ik een complete bovenverdieping aan het verwarmen wat ik niet wil

Magnum007
door Magnum007 Nov 26, 2019 om 22:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Liabour,

Nu snap ik je vraag beter...:-)

Ik heb maar een 3 kamer woning.

Het kan geen kwaad in jouw geval.
Maar erg comfortabel lijkt het me niet in de winter...

simon55
door simon55 - Nov 26, 2019 om 21:57
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U zou n radiator nooit helmaal dicht moeten draaien. Draai hem dicht , en dan één slag naar open , dat is voldoende . Dat het verbruik , zoals u schetst hoger uit zou vallen , is noemenswaardig bijna nihil. En n raampje open kan géén kwaad , is ook beter voor de ventilatie en t vocht. Of heeft u graag in de loop van de tijd liever schimmel ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2019 om 21:59
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Tikken in het systeem betekent normaliter dat er onlucht moet worden. Het avies van de monteur roept vragen op omdat het niet perse de radiator in de badkamer behoeft te zijn maar mogelijk 1 andere met aantekening dat systemen normaliter ook een bypass hebben zo alles gesloten zou zijn. Maar ook mijn advies zou zijn: nooit alles dicht zetten maar ook is het zo dat als uw thermostaat zodanig lasg staat dat de cv niet aanslaat er geen probleem is m.b.t. kwijtraken van warmte. Dat nog afgezien van het gegeven dat het systeem een 'oververhittings regeling moet hebben. Ergo: merkwaardig advies van de monteur m.i.

gerbera
door gerbera - Nov 26, 2019 om 22:14
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De monteur heeft gelijk, de ruimte waar de thermostaat hangt is bepalend en door die ene radiator zal echt niet meer energie verbruikt worden, immers deze "lift" mee op de ingestelde temperatuur van de thermostaat. . Staat deze bv ingesteld op 20 graden en de temperatuur in die ruimte (meestal de woonkamer) is bereikt schakeld de verwarming uit. In de badkamer zal deze temperatuur nog niet bereikt zijn en zal u zeker de hele bovenverdieping niet mee verwarmen. Die tik zal eerder in een leiding optreden i.v.m. uitzetten en krimpen. Uw ketel is berekend op afgifte van warmte aan een X aantal radiatoren, heeft u het merendeel dicht staan is dat vaak een teken dat de leiding te warm wordt. In dat geval is het verstandig dat u op alle verdiepingen minstens 1 radiator, al is het maar weinig, heeft openstaan. En wat die beveiliging betreft, deze treed o.a in werking als de ketel door blijft branden bij een storing van b.v. de thermostaat die ingeschakeld blijft.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2019 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u thermosstaatkranen op de radiatoren in de ruimtes die u wel verwarmt? Dan moet u in ieder geval één radiator zonder thermostaat kraan, dus bijvoorbeeld de badkamer open laten staan.

Hebt u in de woonkamer of zo geen thermostaatkranen op de radiatoren, dan hoeft dat dus niet.

jo
door jorisw Nov 27, 2019 om 20:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is sowieso niet verstandig om thermostaatkranen in de woonkamer te hebben. Die kunnen de kamerthermostaat tegenwerken. Maar dit terzijde.

1paul
door 1paul - Nov 27, 2019 om 11:13
3162 Antwoorden / 0 Vragen

denk dat u er goed aan doet uw systeem te ontluchten, draai alles open en laat dit zo voor een dag, daarna ontluchten en open laten staan, na een dag of wat weer ontluchten...

vergeet niet de ketel eventueel bij te vullen...

paar dagen open laten, daarna sluiten en weer paar dagen wachten, dan nogmaals ontluchten dan is de lucht er zeker uit...

he
door henkie.penkie - Nov 27, 2019 om 12:00
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste is om in je cv installatie minimaal 2 radiatoren open te laten staan, meestal doe je dit in de ruimte waar je thermosstaat hangt. Ook is dit nodig om de restwarmte die in de zomer met het verhitten van je warm water ontstaat in het ketelhuis van je ketel dan af te voeren. Gebruik nooit thermostaatkranen in de ruimte waar de thermostaat hangt om je kamer temperatuur te regelen . Ook is het verstandig om op je badkamer de radiator open te laten staan. Hierdoor gaat heel weinig energie door verloren. Heb je tikken in de installatie dan zit er ergens een leiding op spanning waardoor bij het uitzetten van de metalen dit onstaat uitzetten en krimpen van metalen leidingen. Dit tikken hoor je over de gehele installatie. Soms kan het zijn dat het enkel van een radiator komt men doet er dan verstandig aan om de bevestigings beugels even los te halen en daarna weer vast zetten. Tikken heeft niets met lucht in de installatie te maken. De meeste nieuwe ketels zijn uitgevoerd met een automatische ontluchter en zal de dan aanwezige lucht naar het hoogste punt van je gesloten cv installatie gaan en via deze automatische ontluchter ontsnappen.

ma
door malty - Nov 27, 2019 om 12:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u een modulerende cv ketel dan zou u een modulerende kamerthermostaat kunnen installeren en bent u zeer waarschijnlijk ook van de tik in de cv ketel af.

Meer radiatoren aan betekent gewoon meer gasverbruik maar met een relatief kleine radiator in de badkamer zal dat meerverbruik wel meevallen.

gerbera
door gerbera - Nov 27, 2019 om 12:22
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De meeste ketels hebben een ontluchtingssysteem welke na bijvullen, wat je het beste met uitgeschakelde ketel doet, werkt bij het opnieuw opstarten en er te veel lucht in het systeem zit. Of radiatoren ontlucht moeten worden is voelbaar als deze niet over de hele plaat  warm worden en dan is eenmalig ontluchten voldoende daar hoeven ze echt niet een paar dagen voor open te staan. Afgesloten radiatoren hebben geen invloed of er wel of geen lucht in zit, ze doen niet mee in het cirquit, pas als deze na langdurig gesloten geopend worden kan dit van invloed zijn. Een "tik" in de ketel zou wijzen op mogelijk onbalans van de pomp of warmtewerking van de brander hetgeen de monteur wel had geconstateerd. Denk eerder dat het werking door warmte van de leiding is, te weinig radiatoren open kan hiervan de oorzaak zijn door een hogere temperatuur van het retourwater. En die tik kan overal vandaan komen en door de leiding geleid wordt richting de ketel. Lucht in het systeem kan een ruizend geluid geven in de ketel maar geen tikkend geluid wel ontstaat daardoor minder warmte afgifte dus duurder stoken.

bennieol
door bennieol - Nov 27, 2019 om 14:58
64 Antwoorden / 3 Vragen

de temparatuur van de ketel bv 10 graden lager zetten kon ook wel eens helpen, klein nadeel het duurd iets langer dat je het warm krijgt maar het leverd vaak ook een besparing op.

Au
door Augje - Nov 28, 2019 om 12:32
5 Antwoorden / Vragen

Toen een monteur bij mij de ketel wilde testen en er te weinig radiatoren open stonden, gaf de ketel een vreselijk ratelend geluid. Dan weet je dat er echt wat mis is. Echter: bij gewoon gebruik met maar 1 radiator open treedt dit niet op, de ketel regelt zelf hoeveel er rondgepompt moet worden. En als alle radiatoren dicht staan, stopt hij er gewoon mee.
Als een tikkend geluid door het uitzetten/krimpen van de buizen veroorzaakt wordt, kan het helpen om de watertemperatuur van de ketel lager te zetten. Tegenwoordig staat die vaak standaard op 90 C, maar dat kan best wat lager, als het maar minimaal 60 C blijft. Dit geeft (in elk geval bij mij) een veel betere warmte, de radiatoren worden gelijkmatiger warm. Hierdoor kan het hele oppervlak warmte afgeven, wat veel efficienter is en je stookkosten worden ook nog eens lager.

Ca
door Catweazel - Nov 28, 2019 om 12:46
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had tikken in de radiator. Wat bleek is dat een leiding niet vrij lag. Loop even alle leidingen na en kijk of ze vrij liggen. Misschien dat dit helpt. Hoe lang tikt het al? Is er iets veranderd dat het sindsdien tikt. Welke CV ketel heb je?