He
door Henk Wevers Dec 2, 2023 om 13:33
Huishouden & energie

Retourneren artikel internet

Hanglamp gekocht via internet.  Opgehangen en viel tegen.  Terug gebracht.  Helaas niet mogelijk om te retourneren.  Omdat wij hem hadden Opgehangen/ gemonteerd is het niet mogelijk om te retourneren.  Is dit volgens de wet waar? Of moet de verkoper de lamp terug nemen? In de voorwaarden op de site van de verkoper stond gemonteerde artikelen kunnen niet worden geretourneerd.

3300 9 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Dec 2, 2023 om 13:41
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Opgehangen lijkt mij onder monteren te vallen. En zoals u zelf schrijft: dat staat in de voorwaarden. Of de lamp toch maar mooi gaan vinden of op Marktplaats te koop aanbieden.

Mabelle
door Mabelle - Dec 2, 2023 om 15:04
537 Antwoorden / 1 Vragen

Een verkoper kan zoveel in hun voorwaarden zetten. Betekent natuurlijk niet dat die voorwaarden correct zijn.

Zijn er snoeren ingekort? Is door de montage een beschadiging aan bijv. de plafondbevestiging ontstaan? Heb je de originele doos nog?

He
door Henk Wevers - Dec 2, 2023 om 15:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is niets ingekort of kapot geen beschadigingen en alles in originele verpakking.  Alleen plastic zak los geknipt.

Mabelle
door Mabelle - Dec 2, 2023 om 16:47
537 Antwoorden / 1 Vragen

Er is niets ingekort of kapot geen beschadigingen en alles in originele verpakking.  Alleen plastic zak los geknipt.

In dat geval is er werkelijk geen enkele reden waarom je de lamp niet zou mogen retourneren.

Ik heb spijt van mijn aankoop. Wat kan ik doen?
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen.

Zonder reden van de koop af
Tijdens de bedenktijd mogen consumenten zonder reden van de koop of het contract af. Zij krijgen hun geld terug, u het product. Diensten hoeft u niet meer uit te voeren of te leveren. Dit heet ook wel ‘herroepingsrecht’ of ‘recht van ontbinding’. Hierdoor kunnen consumenten rustig bedenken of ze iets echt willen. Net als in een winkel.

Meer informatie https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consumenten/klantenservice/bedenktijd#zonder-reden-van-de-koop-af

Wijs de verkoper op je wettelijke herroepingsrecht.

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2023 om 17:14
11652 Antwoorden / 51 Vragen

Uitgaande dat er vóór het ophangen een deel montage noodzakelijk is waardoor de lamp voor de verkoper niet opnieuw verkoopbaar is snap ik de voorwaarde niet retour.
Als de lamp als een bouwpakket met allerlei los verpakte onderdelen betreft, die dus ook effectief in elkaar gezet is en niet meer in de "nieuw" verpakking zit, is er ook een reden. U zou toch ook graag een èchte nieuwe lamp ontvangen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 2, 2023 om 17:37
2177 Antwoorden / Vragen

Altijd lastig om dit met een schaartje te knippen. We operationaliseren het tegenwoordig zo; U mag hetzelfde doen als u in een winkel met een artikel zou doen. Ophangen voldoet daar niet aan maar uitpakken zeker wel. Als de leverancier kan zien dat u het artikel heeft opgehangen heeft hij een punt maar als u het enkel heeft uitgepakt niet.

Mabelle
door Mabelle - Dec 2, 2023 om 17:57
537 Antwoorden / 1 Vragen

@@@ Ik retourneer zo vaak artikelen die ik even een paar weken heb gebruikt. Nee, geen kort in gebruik genomen stofzuigers of airfryers e.d. natuurlijk, maar wel (wand/hang)lampen (die ik ook wel eens heb opgehangen), klein meubilair enz.

Als alles nog in de staat is zoals je het artikel hebt ontvangen, is retourneren geen enkel probleem. Er is in dit geval dan ook geen enkele reden om de verkoper te melden dat je hem kort hebt opgehangen.

rj
door rjw Dec 2, 2023 om 18:14
3325 Antwoorden / 5 Vragen

Dan heb je mazzel dat de verkoper het accepteert. Wat je doet gaat veel verder dan waar de wet voor bedoeld is.

Mabelle
door Mabelle Dec 2, 2023 om 18:32
537 Antwoorden / 1 Vragen

Verkopers, meervoud dus.;-)) Je wilt toch bij een hanglamp toch even zien hoe de lichtval is? Dat kun je alleen maar zien door hem aan te sluiten.

tenormin
door tenormin Dec 3, 2023 om 00:19
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Hanglamp zien, aansluiten? Men kan zo'n lamp ook even omhoog houden om contact te maken, zonder aan te sluiten. -;(( gewoon stekker in contact te doen?

mo
door mof - Dec 4, 2023 om 10:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U mag de lamp controleren op compleetheid en werking. Daarvoor hoeft deze niet te worden opgehangen. De controle, en tevens de controle op: "past deze wel of niet inmijninterieur" kuntu ook doen zonder deze op te hangen. In principe mag u alles doen wat u in een fysieke winkel ook mag doen om de lamp te beoordelen. Dan staat er op de site van de verkoper ook nog eens dat gemonteerde artikele niet kunnen worden gereourneerd.
Wanneer een lamp is gemonteerd en dat inhoudt dat deze niet meer kan worden verkocht dan kan de winkelier weigeren, danwel, de schade verrekenen met de aangeschafte lamp.

mo
door mof - Dec 4, 2023 om 10:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En pas op met wat MAbelle zegt: "gebruiken" mag niet. U mag slechts de functionaliteit beproeven. Voor een hanglamp geldt: deze moet werken. U mag die niet ophangen en een aantal dagen gebruikt hebben.