EstherM
door EstherM Sep 10, 2023 om 09:04
Huishouden & energie
Robijn wasverzachter dik geworden

Mijn Robijn Deluxe wasverzachter is dik geworden. Robijn adviseert deze niet meer te gebruiken omdat het schade aan je wasmachine kan toebrengen, tevens is het niet meer bruikbaar, want het blijft in het wasmachinebakje liggen. Doordat deze niet meer in de winkel te koop waren, heb ik online flink gehamsterd. Ik heb nu 9 flessen over. Er staat geen houdbaarheidsdatum op de flessen. Online vond ik dat de voorlichtster van Unilever heeft gezegd dat hun wasproducten 3 jaar houdbaar zijn. Mijn flessen zijn 2 jaar geleden gekocht. Productiecode zegt mij niets, dus ik heb contact opgenomen met Robijn, maar zij geven niet thuis. Erg slechte service van Robijn.

8745 17 Rapporteer
sira
door sira - Sep 10, 2023 om 09:22
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Voeg er wat water of huishoudazijn (geen schoonmaakazijn) aan toe en voor gebruik flink schudden. Naar mijn mening kun je het gewoon gebruiken, althans, ik zou het gewoon gebruiken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 10, 2023 om 16:12
2071 Antwoorden / Vragen

Waarom zou je een zuur en niet een loog of een verdunner toevoegen? Moet je net eerst weten of de oorzaak chemisch of physisch is? Gooi weg die troep, is misschien al wel vier jaar oud als iemand ergens een oude partij heeft opgekocht en voor een zacht prijsje heeft doorgestoten. Daarom moet je je voor garantie in het algemeen ook meiden bij je leverancier en niet bij de fabrikant.

sira
door sira Sep 10, 2023 om 17:41
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Water of huishoudazijn zijn heel toe te passen in de wasverzachter.
Water is neutraal en huishoudazijn is zelfs te gebruiken als wasverzachter i.p.v. Robijn. Ik gebruik het zelfs in de vaatwasser als glansspoelmiddel.
Met huishoudazijn bedoel ik de witte natuurazijn die je ook toevoegt in de hachee en sudderlappen om o.a. het vlees lekker mals te maken.

Zelf gebruik ik uitsluitend wasverzachter als ik de hondendekens was, maar ook bij de dekbedovertrekken, die worden kreukloos in de droger op het strijkprogramma.

Zolang die wasverzachter niet stinkt, is er niets aan de hand. Zonde van het geld om dat weg te gooien, dat vind ik pure verspilling.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 10, 2023 om 22:55
2071 Antwoorden / Vragen

Verspilling is met bulkkorting inkopen en de spullen over datum laten gaan. Laat ik stellen dat ik wat nare discussies met inkopers heb gehad over de noodzaak om gelijk een palet of zelfs een container te bestelen met enkel als reden dat ze anders geen goede prijs kregen. Weet je gelijk waar dat soort partijen door ontstaan.
Ja azijn lost net als ieder ander zuur calciumcarbonaat op maar dat wil niet zeggen dat een wasverzachter ook zuur is, er zijn ook andere technieken waarbij kalk met andere chemische technieken kan worden afgevoerd en stoffen kunnen degenereren.  Waarom zou je iets in je dure wasmachine gooien dat zo te zien niet meer werkt en potentieel je machine kan beschadigen. Je geld is weg, sunk cost, je machine doet het (nog) wel.

mahadma
door mahadma - Sep 10, 2023 om 09:55
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Dit is het gevaar van hamsteren, je kan teveel inkopen voor de actuele gebruikstijd. En dat heeft niets te maken met een slechte service, maar fout inkoop beleid van u met deze producten.

Ja
door JannyBoe Sep 10, 2023 om 11:29
520 Antwoorden / Vragen

Als de houdbaarheidstermijn nog niet verstreken is doet dit niet terzake.
Mits volgens voorschrift bewaard natuurlijk.

mahadma
door mahadma Sep 10, 2023 om 11:52
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Op wasverzachtet staat geen tht datum, bovendien kunnen de zwaardere stoffen inde loop der tijd naar onder zakken.

Ja
door JannyBoe Sep 10, 2023 om 13:10
520 Antwoorden / Vragen

Als Unilever aangeeft dat het product 3 jaar mee moet kunnen gaan/houdbaar is dan zou ik zeker nog even een gesprek aangaan met het bedrijf.
En dan is er van verkeerd inkopen na twee jaar zwker geen sprake.

ne
door neodutchio Sep 10, 2023 om 13:19
5157 Antwoorden / 12 Vragen

@Jannyboe, hoe lang denkt u dat een product op de plank blijft liggen totdat deze uitverkocht word? Reguliere artikelen staan gewoon in de supermarkt en drogist, dit artikel was dus al uit het assortiment. Dan heb je het over een restpartij die 2 jaar geleden gekocht is, maar gewoon ook al meer dan een jaar op de plank heeft kunnen liggen. Ook van belang is de manier van opslaan.
Die 3 jaar gaat over wasmiddel, dit is wasverzachter.

Iv
door Ivo W Sep 10, 2023 om 17:28
729 Antwoorden / Vragen

@jannyboe:
Unilever geeft aan dat het product tot drie jaar na productiedatum bruikbaar moet zijn. En dat is bij houdbare producten héél iets anders dan dat het product nog tot 3 jaar na aankoopdatum bruikbaar zou zijn.

Zeker in dit geval. Hier is, nadat het product al enige tijd uit productie was (we weten niet hoe lang) en het product op de meeste plaatsen al volledige uitverkocht was, een restpartij op de kop getikt.

Voordat zo'n restpartij een consument bereikt, zijn er al zeker vele maanden verstreken nadat de productie van het product is gestopt. En dan kan het ook nog zomaar zijn dat deze restpartij niet van de laatste batch afkomstig is, maar dat deze partij ook al voor het einde van de productie ergens in een magazijn stof stond te vangen bij een bedrijf waar de omloopsnelheid van het product erg laag was. Want waar de omloopsnelheid al laag was, wordt niet nog op het laatste extra ingekocht uit de laatste batch. En waar de omloopsnelheid hoog is en dus wel nog (extra) wordt ingekocht als het einde van de productie nadert, zal die laatste voorraad ook snel volledig op en uitverkocht zijn.
TS heeft de partij 2 jaar geleden opgekocht. Ik weet niet wanneer de productie precies is gestopt, maar met kennis van wat ik hier boven schrijf kan het zomaar zijn dat het product al 4 jaar oud is, of nog ouder.
En dan voldoet het, aldus Unilever, mogelijk niet meer aan de kwaliteitseisen die zij stellen.

pe
door pebk Sep 11, 2023 om 11:04
581 Antwoorden / 0 Vragen

@Ivo
Of het aan de kwaliteitseisen die zij stellen voldoet zal ze niet veel meer uitmaken, maar ze zullen zeker geen verantwoordelijkheid nemen voor de wasmachine of de afvoer die verstopt kan raken.

Ja
door JannyBoe Sep 11, 2023 om 13:06
520 Antwoorden / Vragen

Als je een soor wasverzachter koop moet je blijkbaar bedenken dat daar klonten in kunnen komen. Ik wist het niet.
De vraagsteller blijkbaar ook niet want anders koop je geen doos vol natuurlijk.

Het staat ook niet op het etiket. Pas op, dit product kan gaan klonteren op X termijn.
Je komt er pas achter als het gebeurt.

En dan moet je ook nog bedenken dat het een 'restpartij' zou kunnen zijn. Het product is overigens nog steeds te koop.
En bij de 'houdbaarheid' als gewone consument zijnde moet je een X termijn van de productie optellen?

Voor mij is het eenvoudig: je koopt wasverzachter in de winkel en die vertoont na twee jaar klonten.
Is dat acceptabel? Naar mijn mening niet.

ne
door neodutchio Sep 11, 2023 om 18:33
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wasverzachter word geproduceert om te gebruiken, niet om op de plank te leggen.
Er is niet te zien wat de inhoud van de flessen zijn, zeggen dat het nu nog steeds te koop is is te voorbarig.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 10, 2023 om 10:03
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De houdbaarheid van Robijn wasverzachter is 2 jaar.

   Uit de oude doos

Ja
door JannyBoe - Sep 10, 2023 om 11:27
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Esther, wat houdt dat 'niet thuis zijn' van de fabrikant precies in? Hebben ze een toelichting gegeven?
Op de facebookpagina van al aardig wat jaren geleden lijkt men nogal coulant te zijn mits je het product op een niet te warme plaats hebt bewaard.

ne
door neodutchio - Sep 10, 2023 om 11:47
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt dus een partij oude wasverzachters gekocht en nu 2 jaar na aanschaf zijn ze niet meer te gebruiken. Nagenoeg niets gaat direct vanaf de productlijn naar de klant toe. Oftewel, alles wat u koopt (op verse producten na) heeft al een bepaalde leeftijd.
Niets is oneindig en u hebt zich vooraf niet in verdiept hoe lang het houdbaar is. Het is dus niet de schuld van Robijn dat u zoveel gekocht heeft.

Thijs12
door Thijs12 - Sep 10, 2023 om 12:08
544 Antwoorden / Vragen

Een houdbaarheidsdatum is alleen verplicht voor bederfelijke levensmiddelen.
Breng ze maar naar het gemeentelijk inzameling depot. Je kunt die zooi niet meer gebruiken of zomaar in het riool gieten.
Ik heb nog tientallen dozen met vaatwastabletten. Tussen 5 en 10 jaar oud.
Ze klonteren nu, de vaat wordt niet meer schoon en klonters blijven in de filter hangen.
Ik heb ze niet betaald maar destijds cadeau gekregen. Is nu ook inmiddels milieu afval.

re
door remy2015 - Sep 10, 2023 om 12:49
7 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Sira al schreef; voeg gewoon wat water of huishoudazijn toe, goed schudden (doe desnoods een deel in een andere fles over) en gewoon gebruiken, gaat prima en is de beste oplossing.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 10, 2023 om 13:18
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ester,

De enige tip, die ik u kan geven ,is om de wasverzachter te gebruiken voor de handwas.

Ik ben zelf ook een hamsteraar.

Bij sommige producten gaat de verpakking stuk : zoals bij tubes gel en jerrycans ruitevloeistof.

borg queen
door borg queen - Sep 10, 2023 om 16:04
127 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom uberhaupt wasverzachter gebruiken? Het niet nodig en eigenlijk slecht voor de was. machine en zelfs je gezondheid. Ik was al jaren zonder en heb echt geen handdoeken die stijf rechtop staam en ze nemen beter water op.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/wasverzachter-gebruiken-beter-van-niet/

jewee
door jewee Sep 11, 2023 om 10:51
61 Antwoorden / Vragen

Uw mening omtrent wel/ niet wasverzachter wordt niet gevraagd..
Geef gewoon antwoord op de gestelde vraag en hou uw eigen mening voor u.

Gr
door GreesjeG Sep 11, 2023 om 11:05
5 Antwoorden / Vragen

Beste Jewee, uw reactie op Borg Queen vind ik nogal kort door de bocht en onbeleefd.
het kan zijn dat Esther M niet weet dat je beter geen wasverzachter kunt gebruiken.
Nu zij dat weet, dankzij Borg Q kan ze ook beslissen het niet meer aan te schaffen, los van of ze nu deze oude flessen nog wel of niet verder wil gebruiken.

Bo
door Bobot - Sep 10, 2023 om 22:06
28 Antwoorden / 2 Vragen

Vervelend, maar ik denk niet dat je hier nog iets mee kunt. Een beroep op conformiteit zou bij de verkoper gedaan moeten worden en lijkt me niet kansrijk; de verwachting dat het product een houdbaarheid heeft van meer dan 2 jaar is niet per se reëel, bovendien wordt die mogelijk verkort door de wijze van bewaren (de bewijslast ligt bij u).

Kijken of een beetje water toevoegen en flink schudden helpt lijkt me nog de beste oplossing. Of gewoon geen wasverzachter gebruiken ;)

pi
door piet limburg - Sep 11, 2023 om 10:38
232 Antwoorden / 15 Vragen

Wasverzachter is bijna overal slecht voor.
Heb zelf storingen moeten verhelpen waarbij wasverzachter  het slangetje van de pressostaat verstopte,met alle gevolgen vandien...slijmerige rotzooi is het..die zich overal aan vastkleeft....ook in het dosseerbakje.
Dus raadzaam om niet betrouwbare wasverzachter niet meer te gebruiken....of helemaal van wasverzachter af te zien.

jewee
door jewee Sep 11, 2023 om 10:53
61 Antwoorden / Vragen

Ik gebruik altijd was verzachter en heb er geen problemen mee en mijn wasmachine is uit 2007...en ja ik was 2 à 3x per week.

pi
door piet limburg Sep 11, 2023 om 22:18
232 Antwoorden / 15 Vragen

Prima......des te beter.
Het zal zeker niet zo zijn dat wasverzachter altijd slecht is.....als de wasverzachter maar goed oplost in het water.....wat ik,bij 40 graden en minder,betwijfel.
Raadzaam om zeker niet meer wasverzachter gebruiken dan nodig is....iets wat ook voor de dosering van alle wasmiddelen geldt.

jewee
door jewee - Sep 11, 2023 om 10:54
61 Antwoorden / Vragen

Zou het gewoon verdunnen en gebruiken.

.a
door .aagje - Sep 11, 2023 om 11:06
19 Antwoorden / 2 Vragen

Persoonlijk zou ik het flink verdunnen met water en heel goed schudden. Altijd te proberen  lukt het niet kan je het altijd nog weg doen . Wel een hele dure aanschaf  geweest succes .

mo
door mof - Sep 11, 2023 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

en uw vraag is?
Ik zou eerst eens probberen het spul vooraf met wat (warm) water op te lossen, of dunner te maken ... dan werkt het heus nog wel! Zelf heb ik een fles van een huismerk waarmee precies hetzelfde is gebeurd. De was wordt nog steeds verzacht en mijn wasmachine draait gewoon door! Robijn zegt het niet meer te gebruiken maar dat komt denk ik omdat ze meer willen verkopen.

@q
door @qwerty@ - Sep 11, 2023 om 14:55
68 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, hamsteren.......dan kan je risico lopen, behalve als je WC papier hamstert (Haha).

do
door doris_dordt - Sep 11, 2023 om 18:27
7 Antwoorden / 0 Vragen

In de eerste plaats: dank voor deze vraag, daar leer ik ook weer van!
Ik herken het probleem. Het wordt op een gegeven moment zo dik als vla, maar blijft desondanks oneetbaar. ;-)
Mijn advies is: niet meer gebruiken, ook niet verdund met water, azijn of wat dan ook. Ik dacht ook zo 'slim' te zijn door dat een tijdje te doen (met leidingwater). Echter, nu blijft er altijd water staan in het doseervakje voor de wasverzachter na afloop van het wasprogramma. Dat zou er inderdaad op kunnen duiden dat de leidingen verstopt zitten met klonters en smurrie, waar ik zelf niet bij kan. Ik gebruik nu helemaal geen wasverzachter meer. Wasmachine doet het verder nog prima en ik ondervind geen of nauwelijks nadeel van het niet meer gebruiken van wasverzachter.
Moraal van het verhaal: er is niks mis met (een beetje) hamsteren, maar het vergt wel een actief voorraadbeheer.
Ik ben het met vraagsteller eens dat het fijn zou zijn indien er op de verpakking vermeld zou worden hoelang het product houdbaar is en onder welke condities. Een claim indienen lijkt mij niet relevant. Soms zijn dingen die ons overkomen in het leven ook gewoon een kwestie van pech.
En helaas... zelfs wc-papier valt op den duur van ellende uit elkaar.

mahadma
door mahadma - Sep 12, 2023 om 10:41
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Gekocht via internet, wie zegt u dat dit geen vele malen doorverkochte restpartij is/was en bij verkoop al 2 jaar oud was.