ramonnetje
door ramonnetje Jan 23, 2013 om 19:31
Huishouden & energie

Seats & Sofa wil dat de bestelling per direct opgehaald wordt, mogen zij dit eisen?

Deel 1 van de vraag (heeft uitleg nodig)

Tsja, ik had mijn ouders nog zo gewaarschuwd voor Seats and Sofas... De manier van zaken doen is altijd onvriendelijk en pusherig, die mensen werken op commissiebasis en het is altijd te duur...

Afijn, op 7 november bestelde Rob, de vriend van mijn moeder een zogenaamde Chesterfield bank bij Seats and Sofas in Mijdrecht. Het zou 6-8 weken duren. De bank moest voor de helft (1000) aanbetaald worden maar dit heeft mijn moeder wijselijk naar beneden gesteld naar 250,-. Ik heb vaker gehoord en ook op dit forum gelezen dat er vaak problemen zijn met leveringen van meubilair (in het algemeen) en dat je altijd een bankstel moet inspecteren vóór je hem accepteert, want als je hem eenmaal hebt staan komen ze hem niet zo eventjes weer ophalen en sleept zoiets zomaar jaren voort.

Gisteren werd er gebeld dat de bank er was, 135 euro bezorgkosten voor ongeveer 12km rijden. Ma moest dit direct regelen en zo snel mogelijk terugbellen. Dat ging niet, zo snel: er moesten meer dingen geregeld worden. Vandaag belde de receptioniste terug: de bank moest morgen opgehaald worden. Dat is te kort dag: het sneeuwt en ijzelt, en er moet natuurlijk ook een afspraak gemaakt worden met iemand die de bank gaat vervoeren.

Als we zoveel geld voor vervoer moeten betalen halen hem liever op, maar dat moet natuurlijk we eerst geregeld worden. Ik kan pas iets regelen als we weten dat de bank er is natuurlijk, en dat weten we sinds gisteren... Maar de bank moest volgens de receptioniste per direct opgehaald worden en vooraf betaald!

Mijn moeder zei dat ze eerst de bank wilde inspecteren (op mijn nadrukkelijk verzoek) en dat er daarna pas betaald zou worden bij ophalen. Boter bij de vis noemen wij dat. Teveel winkels gaan zomaar tussendoor eventjes failliet en weg zijn opeens je centjes weg (door schade en schande wijs zeggen we dan)...

Ma besprak het met mij na het gesprek zostraks en ik zei nogmaals: éérst inspecteren die bank, dan ophalen en betalen. Die vrouw eiste echter dat de bank direct betaald en opgehaald zou worden... Dit gaat simpelweg niet, wij hebben geen bus, de auto van ma start want er moeten nieuwe gloeipunten in de auto en een verhuizer moet ook een afspraak mee worden gemaakt. Bovendien: éérst die bank inspecteren!

Dat is echter niet mogelijk zegt ze, ze willen de bank niet opslaan, daar hebben ze geen ruimte voor en met klem zei ze: 'Binnen 3 dagen ophalen!'

Ik heb om vandaag 23-01-2013 om 18.00u nog contact gehad met iemand van het bedrijf, die, ondanks mijn nadrukkelijk verzoek, weigerde zijn naam te geven. Hij pochte nog wel dat hij al wel 30 zaken had opgezet en weinig klantproblemen heeft. Hij wilde ook wel meteen de zaak doorspelen naar juridische zaken zei hij, ik had hem al gewaarschuwd dat als hij het te lastig zou maken, ik het wel zelf naar een advocaat breng. Blijkbaar is een klant die voor 2000 een bank wil kopen de moeite niet om beleeft voor te blijven of ergens een mouw aan te passen (kijk even naar buiten: sneeuw en ijs ligt er). Op mijn vraag waarom hij dan niets aan zijn slechte reputatie deed gaf hij geen antwoord (en eigenlijk bevestigd hij simpelweg waar ik mijn ouders al voor had gewaarschuwd).

13514 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

En deel twee:

Uiteindelijk, met erg veel moeite accepteerde hij een bezoek voor de bank vóór woensdag aanstaande, toen ik dit tegen ma zei hing hij in de tussentijd op... Eigenlijk weten we dus niet eens met wie de afspraak is gemaakt: de man wilde zijn naam niet zeggen... Het zou zomaar de schoonmaker met de babbel kunnen zijn...

Er is weinig begrip voor mijn bejaarde ouders, de weersomstandigheden, onze eis om de bank eerst te inspecteren en er wordt druk uitgeoefend om zo snel mogelijk de bank te komen halen. We hebben de bank op 7 november besteld maar alles moet nu
opeens héél snel. Dit vergt van ons echter simpelweg wat regelwerk. De mensen die wij gespreken hebben reageren uiterst onvriendelijk en geirriteerd en gehaast, dit geeft ons het idee dat er wellicht meer aan de hand is met die bank en dat ze er snel vanaf willen...

Goed, de vraag is dus: mag een winkel eisen dat je een bank volledig betaald vóór je de bank komt ophalen, mogen zij eisen dat een product binnen 3 dagen wordt opgehaald en wat moeten we doen als die bank niet voldoet aan de bestelling (zoals bijvoorbeeld een afwijkende kleur of beschadiging). Mogen wij dan de bestelling annuleren als het bedrijf weigert de correcte, of een andere bank te bestellen, hebben wij recht op teruggave of moet dat dan beter via een advocaat?

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zij mogen natuurlijk niet eisen dat u volledig betaalt, voordat u de bank gezien hebt. En dan nog, waar staat de bank en kunt u na inspectie ook ter plekke betalen, of moet u ergens anders naar toe en dan weer terug? Dan zou ik maar met zijn tweeën gaan, zodat er een bij de geïnspecteerde bank kan blijven. Mijn zwarte ziel zegt, dat hij ook nog omgeruild kan worden.

Een busje is natuurlijk wel meteen te huren en u hebt nu toch drie dagen de tijd? De wegen zijn schoon, dus dat moet geen probleem zijn.

Neem dus nog iemand mee naast een van uw ouders, die weet tenslotte hoe de bank eruit moet zien.

Als de bank niet dezelfde is of beschadigd, niet accepteren. Een beschadiging moet gerepareerd worden en als het niet dezelfde is moet er een andere komen. Jammer dan van de huur van het busje. Als zij de correcte niet kunnen of willen leveren, dan hebt u recht op geld teruggave, als hij gerepareerd moet worden, bijvoorbeeld beschadiging aan een pootje, dan kunt u niet annuleren en moet u er opnieuw naar toe, helaas.

Heel jammer dat uw ouders daar iets gekocht hebben. Ik heb nog nooit iets gunstigs gehoord over dat bedrijf, alleen maar rampverhalen. Maar de grootste rampen kunt u nu wellicht voor zijn, kost wel wat extra inzet en moeite.

Laten we hopen dat de aankoop, ook als die nu overeenstemt, niet zwaar tegen zal vallen.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een beschadiging is of er klopt iets niet met de bank op het moment dat u gaat kijken, zou ik geen cent betalen eer de boel in orde is. Het is een bereklus om wat bij S&S voor elkaar te krijgen, want ze komen de kapotte bank niet bij je halen als hij bij je thuis is, ook bij ruilen moet je zelf voor vervoer zorgen, ze hebben geen eigen bezorgservice, dus dan moet je er zelf mee aan de slag. Laat die 'juridische zaken' maar opkomen.

Haal die bank wel zo snel mogelijk op, daar hebben ze een punt.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorwaarden Seats & Sofas

3. Afname van het product dient door koper te geschieden binnen 24 uur na feitelijke kennisgeving door verkoper, dat het product klaar staat voor afname, tenzij uitdrukkelijk anders is vastgesteld op de koopovereenkomst. Dit in verband met de ‘meeneemwinkelformule’.

Daar zijn jullie bij aankoop mee akkoord gegaan. Je moet dus blij zijn dat ze je 3 dagen geven.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2013 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, dat bankstel is opgehaald. De vriend van mijn moeder vindt hem prachtig (en dat is hij ook, ondanks dat het mijn stijl niet is).

Waarom er nou in hemelsnaam zo moeilijk gedaan werd over het ophalen ervan is ons niet duidelijk, ma heeft nog gevraagd naar de receptioniste maar die was er niet. De manager was er die dag natuurlijk ook niet, maar ja, die had toch geen naam...

De mensen die er wél waren waren uitermate vriendelijk en behulpzaam.

Oh, en voor de mensen die het willen weten: Neen, we kregen geen huishoudpakket want we hadden het bankstel met korting gekregen (ofwel: je moet eigenlijk dat pakket dan gewoon betalen).

Bedankt voor de reacties allemaal!

ve
door verwijderd - Feb 3, 2013 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kunt u uw ouders nu overtuigen dat zij daar echt nooit meer iets moeten gaan kopen. Bespaart een hoop kopzorgen.

Fijn dat alles nog goed uitgepakt is en nu maar hopen dat zij tevreden kunnen blijven over die bank, want mocht er een probleem ontstaan, dan bent u nog verder van huis.