jv
door jvk Apr 24, 2008 om 17:28
Huishouden & energie

Soda bij het waspoeder?

Beste deskundigen,

Ik heb wel eens gehoord dat 2 schepjes soda samen met het wasmiddel hetzelfde resultaat geven als die dure middelen zoals calgonit etc. Klopt dat ? Ik heb geloof ik wel hard water en gebruikte tot voor kort alleen wasmiddel, maar die tv-reclames maken me toch een beetje bang. Ik vind alleen die middelen zo duur, en toen zei iemand dat soda hetzelfde resultaat zou hebben. Ik doe dat sinds kort en 1 voordeel heb ik al te pakken; de was is schoner !

Maar de vraag is dus: heeft soda ongeveer hetzelfde resultaat als die dure ontkalkingsmiddelen ?

64937 40 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Apr 24, 2008 om 17:35
1379 Antwoorden / 2 Vragen
stacey
door stacey - Apr 24, 2008 om 18:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ja,heeft hetzelfde effekt als dure ontkalkings middelen, maar dan gebruiken Zonder was ! programma op 90 graden laten draaien, afhankelijk van hoe veel wassen je draait om de week of 1x per maand doe ik het.

Ik heb althans altijd begrepen dat het Bij de was niet echt goed idee was, waarom weet ik niet meer, maar oma doet alleen weken in soda voordat ze het wast (en dan zonder soda), en oma weet het naar mijn idee altijd beter ;-) dus daar hou ik me maar aan.......

Hier zegt iemand er ook iets over op een forum ;

Witte was, voorkom grauw worden

Succes,

toolboy
door toolboy - Apr 24, 2008 om 18:28
965 Antwoorden / 40 Vragen

Kalk  is meestal niet het probleem.Onopgeloste zeepresten is een probleem.Men wast te vaak op lage temperaturen.Zodoende  lost het vet in de zeepmiddelen niet op en gaat zich afzetten in de machine.Mijn tip was met regelmaat een witte was op 90 c

Groet T

harrie
door harrie - Apr 25, 2008 om 07:28
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste jvk

Ik erger me rot aan de Calgonit reclame, gebaseerd op bangmakerij. Als je het geld van die ontkalkingstabletten zou opsparen ipv. gebruiken, heb je voor het einde van de wasmachinelevensduur een nieuwe gespaard. Simpel gesteld je geeft meer geld uit aan dat spul dan de prijs van de wasmachine!!! Zelfs al zou het de levensduur verlengen is het weggegooid geld.

Zij noemen fabrikanten die Calgonit aanraden. Indeshit bijv. staat erbij maar de fabrikant van de gemiddeld langstlevende machine niet (Miele) Of hebben die er geen verstand van?

Overigens reclames die op bangmakerij gebaseerd zijn, zijn veelal dubieus!!!

Zo denkt Harrie er over.

jv
door jvk - Apr 25, 2008 om 09:38
33 Antwoorden / 66 Vragen

uw reactie is me uit het hart gegrepen. Enge reclame met zo'n eng z.g. deskundig mannetje die de domme vrouwtjes wel eens vertelt hoe fout ze handelen door geen calgonit te gebruiken !!! Dus helemaal eens met uw reactie. Bedankt, ook de andere reactie-gevers. Ik ga gewoon door met soda.

johanpc
door johanpc - Apr 25, 2008 om 10:20
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De reklame makers gaan er van uit dat 90% van de nederlanders debiel is, daarom erger ik me kapot ann dat soort mensen.

Mijn moeder weekte inderdaad ook voor met soda in warmwater, zo'n grote ketel op het vuur.

DE machine 1 maal per maand met soda en zonder was op 90 graden laten draaien is het beste

harrie
door harrie - Apr 25, 2008 om 10:34
765 Antwoorden / 36 Vragen

johanpc.

Tijdens een recent panelonderzoek van de Consumentenbond over wasmachines is gebleken (tegen de verwachting in)dat jouw methode statistisch gezien meer storingen aan de machines veroorzaakt

lovebird
door lovebird - Apr 25, 2008 om 13:32
36 Antwoorden / 0 Vragen

Pas op als je dit doet en er zit al van geruime tijd waspoederresten in je machine. Ik ken iemand die altijd op die "zuinige lage temperatuurstanden" waste en nooit eens op hogere. Opeens was al haar wasgoed bevlekt met donkere plekken alsof "het weer" erin zat maar dan grotere vlekken. Wasgoed heeft zij kunnen weggooien. Ze dacht dat haar machine oud was en dat het daar aan lag maar de producent vertelde haar dat dit kwam door de zeepresten die in verloop van tijd achterblijven en omdat men tegenwoordig altijd op lage temperaturen was komt dit niet mee en blijft zitten schimmelen.

Was dus regelmatig eens op hogere 90 graden temperaturen en als je de machine met soda schoon wilt wassen doe dat dan ZONDER je wasgoed erin want anders is bovenstaand stukje het resultaat.

Veel succes !

ic
door icequeen - Apr 25, 2008 om 13:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik al jaren een scheutje schoonmaak-azijn bij het wasmiddel, dat werkt ook tegen kalk.

En het helpt tegen afgeven van je was.

jantje
door jantje - Apr 25, 2008 om 14:13
123 Antwoorden / 12 Vragen

Een paar schepjes soda bij de was doen is niet verkeerd, Bijvoorbeeld bij het wassen van lakens op een hogere temperatuur.

Kijk alleen uit als je wollen kledingstukken gaat wassen. Want die gaan vervilten als je er soda bij doet.

 Soda bij katoenen kleding, kussenslopen enz. kan geen kwaad.

Succes, Moin

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 25, 2008 om 15:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ harrie:

Kun je ook nog vertellen welk consumentenonderzoek dat was en/of wat de aard van de meer optredende storingen waren?

Verder kan ik me voorstellen dat het uitstekend is af en toe boven de 75 graden te wassen, wegens het bacteriedodende effect van deze temperatuur. Zie Pasteur.

Verder was en spoel ik in onze 34 jaar oude AEG Turnamat al zeker 12 jaar met regenwater. Geen kalk te bespeuren. En doordat je dan maar de helft van het wasmiddel hoeft te gebruiken, ook geen zeepresten te zien. Zonder soda en zonder huishoudazijn.

Hardware ERror MAN.

spooky01
door spooky01 - Apr 25, 2008 om 15:07
418 Antwoorden / 56 Vragen

Ik heb net een klacht bij de reclame codecommissie ingediend over de reclame van calgonit. in de kleine lettertjes van de reclame staat dat je calgonit moet gebruiken vanaf de hardheid 8. Nu is in heel nederland de hardheid minder dan 8, dus hoeft niemand in nederland calgoniet bij de was te doen.

groetjes Ingrid

door 310866 - Apr 25, 2008 om 15:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Van soda weet ik het niet, maar azijn werkt ook prima.

Ik gebruik het sinds de geboorte van mijn kinderen i.p.v. wasverzachter (i.v.m. allergie van de kinderen).

Het bijkomende voordeel is dat het ook prima ontkalkt!

Wel witte of schoonmaakazijn gebruiken!

Succes!

mu
door muba - Apr 25, 2008 om 15:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik gebruik ook sinds dat mijn zoontje geboren is azijn i.p.v. wasverzachter. Dit werkt inderdaad prima. En ik gebruik natuurazijn, die kan je ook voor je eten gebruiken (lekker makkelijk, weer een fles minder!)

Ik weet niet hoe het zit met soda, maar door de azijn gaan de resten wasmiddel inderdaad goed weg en aangezien ook veel mensen hun waterkoker en koffiezetapparaat met azijn ontkalken (ikzelf ook) kan het ook geen kwaad voor je wasmachine volgens mij.

Succes, muba

ma
door matoe - Apr 25, 2008 om 16:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

de soda eerst 10 minuten in heet water laten oplossen. de wastemp. is onvoldoende en de korrels komen in het wasgoed en heeft een bijtend effect

du
door duiker41 - Apr 25, 2008 om 16:07
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nog 1 reactie van mij:

Hard water zorg voor de binding van de zeepmoleculen, waardoor de "waskracht vermindert". Hard water wordt veroorzaakt door kalk in het water, Natriumcarbonaat. Door nu soda toe te voegen zal de zeep beter zijn werk doen... betwijfel het wel een beetje. Immers niet het carbonaat maar juist het calcium  aan die carbonaat zorgt voor de hardheid van water, Dit calcium bind zich aan de zeepmoloculen, waardoor de zeep zijn kracht verliest.

Maar wat de mensen in de chemie doen om zachter water te krijgen, gewoon zout toevoegen, keukenzout, natriumchloride ( NaCl ).  Want Calcium in het harde water bind zich makkelijker aan het chloride. Het ontstane calciumchloride (CaCl2) is een slecht oplosbaar zout en slaat neer, komt niet in oplossing. Daardoor blijven er meer zeepmolevulen vrij.

Dus in plaats van soda, wat best wel wat zal helpen, zou ik keukenzout, een paar zelfde schepjes als soda. er bij doen. En ik denk dat zout voordeliger is.

s6 ermee

toolboy
door toolboy - Apr 25, 2008 om 16:09
965 Antwoorden / 40 Vragen

De turnamat is niet te vergelijken met welke andere machine dan ook.Deze zit veel minder complex in elkaar dan de huidige ,en gebruikt veel meer water wat de levensduur verlengd .Neem maar aan dat grauwe was alleen ontstaat door loslatende oude zeepresten ,omdat we volgens de wasmiddelen fabrikanten alles op lage temperaturen kunnen wassen.

Groet T

du
door duiker41 - Apr 25, 2008 om 16:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens op:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/1066-zuiveringszout-en-soda-weetjes.html

En ik heb er 2 uitgeknipt specifiek over dit onderwerp

3. En ditzelfde kan je ook toepassen voor het ontkalken en ont aanslagen van je elektrische waterkoker, koffiezet,…

36. Voor een wittere was zonder al die middeltjes in u kast te hoeven hebben, kunt u ook een schepje soda in uw wasmachine kwakken (doe ik altijd). Het verzacht het water, de was, reinigt, bleekt en kuist de leidingen. Wat wil een mens nog meer (wel bij wasjes van boven de 50 graden, anders raken de sodasteentjes niet opgelost.)

freix.
door freix. - Apr 25, 2008 om 17:46
28 Antwoorden / 14 Vragen

Een scheutje azijn in het wasverzachterbakje helpt ook tegen kalkaanslag in de wasmachine. Bovendien haalt azijn alle zeepresten uit het wasgoed waardoor een wasmiddelen-allergie geen allergische reactie meer geeft! Een nadeel is dat je was niet meer ruikt naar wasmiddel. Het is persoonlijk of je de 'nieuwe' geur (on)aangenaam vindt.

ma
door marco18 - Apr 25, 2008 om 18:15
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen!

Ik lees net een aantal tips over 'azijn bij de was' doen, maar zou daar toch voorzichtig mee zijn...

Een aantal jaar terug ben ik 5 dagen in Italië (Rome) geweest (met school) en heb daar water voor de koffie warmgemaakt m.b.v. een dompelaar. In het water daar zat blijkbaar zoveel kalk dat na een paar kopjes koffie over de dompelaar een witte kalkwaas was gekomen. Thuisgekomen heb ik een glas water met een scheutje (natuur)azijn verwarmd en had ik de dompelaar er even in laten staan. (een uurtje ofzo) Het gevolg was dat de kalk weliswaar verdwenen was, maar de dompelaar er ook wat roestachtig uitzag. Dus er gauw maar uitgehaald.

Ik weet niet of een dompelaar qua materiaal precies te vergelijken is met een verwarmingselement van een wasmachine, maar wilde dit toch even meegeven.

Met vriendelijke groet!

freix.
door freix. - Apr 25, 2008 om 18:34
28 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat het aan je dompelaar ligt. Ik ontkalk mijn waterkoker altijd met azijn en dat werkt prima. Het ding is inmiddels 15 jaar oud en is weer kalkvrij (en altijd roestvrij)

Mijn wasmachine is 22 jaar geworden en het element zag er kalkloos uit!! Mijn kind is allergisch voor wasmiddelen en daarom doe ik een scheutje azijn in het wasverzachterbakje. Ik vind de was minder lekker ruiken maar de rest van het gezin heeft er nog nooit iets van gezegd. Een onschuldige oplossing dus!

ja
door jaha - Apr 25, 2008 om 19:49
4 Antwoorden / 3 Vragen

erg interessant, maar hoeveel azijn of soda gebruiken jullie???

punkkat
door punkkat - Apr 25, 2008 om 19:50
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dit klopt, maar je kunt ook wat keukenazijn in je was doen. Dit is ook een goede ontkalker en bij kleren behoud je tevens de kleur beter. Ik wil je zelfs nog een tip geven: gebruik voor je wolwas nooit een zogenaamd wolwasmiddel, maar doe gewoon wat zout en azijn in de wasmachine. Dit is beter voor uw mooie wolle kleding.

ge
door gerdae - Apr 25, 2008 om 22:21
31 Antwoorden / 15 Vragen

nog steeds geen antwoord op de vraag, hoeveel azijn in de wasmachine moet

elenay
door elenay - Apr 25, 2008 om 23:03
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Zal ik dat dan maar beantwoorden.

Ik doe al 10 jaar inplaats van wasverzachter gewoon een half kopje natuurazijn in het wasverzachterbakje.

Het haalt niet alleen de kalk weg, maar ook het teveel aan wasmiddelen en voor de kleur is het goed.

harrie
door harrie - Apr 25, 2008 om 23:37
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Herman.

Het betreft een enquête onder bijna 2500 leden.(bruin/witgoedpanel)Zie consumentengids maart 2008.

**Voor de hygiëne van de machine wordt aangeraden eens in de zoveel tijdeen lege machine op 90graden C. te draaien. Driekwart van de deelnemersheeft dit nog noot gedaan. En bij deze groep treden er minder mankementen op dan bij de groep die dit wel heeft gedaan. Op grond hiervan is het dus niet aan te raden een lege wasmachine op 90C. te draaien.**

De Turnamat is natuurlijk een veel minder kwetsbare machine

Groeten Harrie

pluisjebaby
door pluisjebaby - Apr 26, 2008 om 07:56
31 Antwoorden / 18 Vragen

Nog een Tip voor de Ontkalking van de wasmachine

Gooi 1x per maand een vaatwastablet in een lege wasmachine en zet hem op de hoogste stand, dan verdwijnt alle drap in de leidingen en hij ontkalkt het apparaat.

Veel succes!!!!

seka
door seka - Apr 26, 2008 om 12:46
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou er maar niet te veel op vertrouwen om SODA in de wasmachine te doen. Soda is een enigszins bijtend produkt wat zowel je wasgoed, als je verwarmingselement aantast!! Ik ben óók een `anti Calgoniter`, en gelukkig zijn er antikalk tabletten in de handel die MINSTENS zo goed werken, maar véél en véél goedkoper zijn! Ik koop en gebruik al jaren mijn anti-kalk tabletten in Duitsland ( Real, Lidl) van het merk TIP, 62 tabletten voor € 5,95 !!!  En ik weet  dat je dit artikel ook bij (in elk geval een aantal vestigingen van) LIDL in Nederland kan kopen. Na 16 jaar trouwe dienst deed mijn wasautomaat het niet meer, de monteur heeft hem opengemaakt, en zowel tot zijn én mijn grote verbazing zat er totaal geen kalkaanslag op het vewarmingselement! Dat was hét ultieme bewijs dat de TIP tabletten goed werken!

punkkat
door punkkat - Apr 26, 2008 om 15:19
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft niet per se op 90 graden te wassen, dit is onzin. Ik was al jaren al mijn was op 40 graden, maar gebruik voor de donkere was azijn. Ik heb nergens last van. Soda is goed voor de witte was om deze weer wat witter te krijgen, maar je hoeft het niet, zoals onze moeders vroeger deden, te weken. Ik heb mijn moeder vroeger ook nog met grote was ketels op het vuur gezien om de was schoon te koken, maar toen hadden we ook zeer ouderwetse machines en niet zoals tegenwoordig, wasmachines met allerlei programma's erop voor wit, donker en wol. Ze moest het wel voor koken, omdat in die wasmachines geen verwarmingselementen zaten.

marijke77
door marijke77 - Apr 26, 2008 om 16:36
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik gebruik geen calgon, ook mijn oude wasautomaat een keer open gehad, het verwarmingselement was nog mooi schoon. Reclame is altijd overdreven welke het ook is.

HSuzanna53
door HSuzanna53 - Apr 26, 2008 om 16:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf jaren gewoond in een gebied met zéér hard water, tussen de 20 DH en 22,5 DH. Ik gebruikte bij iedere was een flinke scheut azijn, tesamen met het wasmiddel én wasgoed. Draait men veel was (gezin met 4 kinderen), dan 1x per maand de wasmachine vullen met ca. 2 liter azijn en een leeg programma draaien op 60 graden. Géén kalkaanslag en zachte was, gegarandeerd! Mijn wasmachine heeft de leeftijd behaald van 12 jaar en bij het vernieuwen van de rubberen manchet heeft de monteur ook kunnen kijken naar de "kalkaanslag". Nou, die was er niet. Nu heb ik eindelijk zacht water van ca. 9 à 10 DH en toch blijf ik een scheutje azijn toevoegen aan de was en 1x per 2 maanden (kinderen zijn de deur uit) laat ik de wasmachine draaien, gevuld met ca. 2 liter azijn. Voor mij nooit meer calgon! Een zeer dure grap geweest en tóch een kapotte wasmachine na 5 jaar door een verkalkt verwarmingselement. Succes!

yt
door ytsma02 - Apr 26, 2008 om 20:18
18 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien een beetje off topic: maar w.b.t. soda hoor je ook wel dat af en toe soda oplossen in water en dan door de afvoer van de douche heen gieten, de doorvoer van het douchewater bevordert. Is dat juist? Want: je kunt nog zo vaak het putje schoonmaken, er komt een moment dat het water niet meer lekker weg wil.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 26, 2008 om 21:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ytsma:

Inderdaad off-topic, maar anders. Afvoerleidingen kunt u vlotter laten doorlopen met CAUSTIC-SODA. Gevaarlijk goedje, veiligheidsbril op, rubber handschoenen aan, schilfers strooien in de afvoer, niet met de neus erboven kokend water erop, het borrelt, bruist en lost zo de troep, haren, zeepresten enz. in de afvoer op.

Wordt ook gebruikt voor PET-fles-bommen.

Hardware ERror MAN.

GK
door GKempenaar - Apr 27, 2008 om 08:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nooit anti-kalkmiddelen gebruikt en de (AEG) wasautomaat die een huwelijkscadeau was heeft de 25-jarige bruiloft nog meegemaakt.

Kwam uiteindelijk aan zijn eind doordat het water niet meer werd weggepompt en het niet meer rendabel was achter een nieuwe pomp aan te gaan. Maar op het element zat nauwelijks aanslag.

Wel zat er drab in de afvoerleidingen, dus om die reden af en toe heet wassen en/of een lege machine draaien met vaatwasmiddel is misschien een goed idee. Hoewel, wat zeepresten... mag het een keer na 25 jaar?

pv
door pvandissel - Apr 27, 2008 om 10:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

In Zutphen is de waterhardheid 13 dH. Als Calgonit voorschrijft om het produkt boven 8 dH te gebruiken is het beter om dat te doen. Als je Calgonit gebruikt hoef je minder wasmiddel te gebruiken.

Als je regenwater gaat gebruiken dan zit er geen kalk in het water. Dan hoef je niet te ontkalken. Dat is dus een hele goede oplossing, want dan bespaar je het oppervlaktewater in de zomer. En je hoeft geen calgonit te gebruiken. Je bespaart geld in de portemonnee.

punkkat
door punkkat - Apr 27, 2008 om 20:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

Caustic soda is niet nodig om uw afvoer schoon te houden. Juist omdat het zo'n gemeen middel is, kun je dit beter zo weinig mogelijk gebrukken. Gebruik dit alleen als de afvoer echt verstopt zit. Het ontvetten, want dat is de grootste oorzaak van de viezigheid door zeepresten in onze afvoer, kan net zo goed met gewone soda. Zelfs een vieze frituurpan krijg je hier nog mee schoon.

freix.
door freix. - Apr 27, 2008 om 21:04
28 Antwoorden / 14 Vragen

Een handvol gewoone soda oplossen in een liter kokend water en door het afvoerputje van de douche gieten. Dit doe ik 1x per 2 weken en heb dan geen last van verstoppingen. Overigens moeten de lange haren van mijn dochter er wel regelmatig uitgevist worden die gaan niet de afvoer in.

eugenie
door eugenie - Apr 27, 2008 om 22:39
30 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi,ik gebruik al jaren waspoeder en soda tegelijk bij witgoed,licht gekleurde lakens en handdoeken.Het is niet alleen veel schoner maar ook zachter.Met soda werd vroeger ook ontvet wat ik nog steeds toepas.

Gewoon blijven doen en je centen in je zak houden.

Eugenie

ce
door ceeszomers - Apr 29, 2008 om 19:37
15 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn moeder\ oma van boeren afkomst zit ook vol met die ouderwetse middeltjes.

Maar zij zeggen Soda tast als je het in de moderne machine het verwarmings element aan, als je het te vaak gebruikt.

Ook die vaatwastabletten enzo doen dat

Maar wat is bij vaak gebruik.... Nou zij zeggen bij elke week een witte was volle machine doe 1 keer per 4 keer dezelfde witte was een lepel soda  als de wasmachine weer water bijvult en gaat verwarmen. Niet tegelijk met het wasmiddel als de machine de eerste keer water vult. en zet het dan op 90 graden.

De meeste van ons gebruiken nu vloeibaar wasmiddel toch en zijn niet thuis als de wasmachine zijn werk gaat doen. Dus gaat dat moeilijk zijn om op te letten wanneer het moment is en er zijn bij vloeibaar wasmiddel minder zeepresten aanhechting aan het verwarmings element.

regenwater als je het kunt doen doe het met minder vloeibaar wasmiddel en eventueel een lepeltje azijn tegen verkleuren op 60  het bedegoed is ( tegen allergie zoals huisstofmijt) of zelfs op 40 graden.

an
door antiradio - May 18, 2008 om 16:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

reactie op Harrie:

Ik ben het helemaal met je eens!!!!!

Reactie op zeepresten die zich gaan afzetten door het gebruik van te lage temperaturen:

Da's een broodje aap verhaal. Ga maar 'ns je handen wassen met veel zeep en ijskoud water; de zeep gaat gewoon van je handen af.