superspeedy
door superspeedy Oct 19, 2008 om 13:18
Huishouden & energie

Spaarlamp echt zuinig?

dat een spaarlamp langer mee gaat als een gewone lamp is bekend,ook dat hij minder warmte afgeeft is bekend maar is hij in het verbruik ook echt zuiniger?

2729 18 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2008 om 13:38
16894 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. Een spaarlamp is wel degelijk behoorlijk zuiniger dan een ouderwetse gloeilamp. ten eerste is voor een zelfde lichtopbrengst al minder vermogen nodig en gaat veel minder vermogen verloren door warmteafgifte (slokt bij een gloeilamp meer energie op dan de lichtafgifte)

wolfenjong
door wolfenjong - Oct 19, 2008 om 14:16
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Spaarlampen zijn in het verbruik zuinig, als je ze op plaatsen gebruikt worden waar de verlichting langdurig aanstaat,dus niet in ruimtes waar je maar even het licht gebruikt, vaak aan en uit zetten verkort ook de levensduur van de spaarlamp, gebruik je de spaarlamp in de oude bol amateur, zorg dan voor extra ventilatiegaatjes in de fittinghouder, anders zijn ze bij langdurig gebruik zo kapot, ze worden dan wel niet echt warm, maar moeten goede ventilatie hebben, hoe gek het misschien ook klinkt, philips heeft veel keus wat grote betreft, even een voorbeeld wat betreft de besparing, een spaarlamp verbruikt 8 watt, wat overeenkomt met een gloeilamp van 40 watt, dus per lamp 32 watt zuiniger, een spaarlamp is wel duurder, maar dat verdien je naar 2 jaar weer terug zo ongeveer, licht aan de aanschafprijs.

succes er mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2008 om 14:26
16894 Antwoorden / 202 Vragen

hallo wolfenjong, uw antwoord roept bij mij een vraag op. Waarom nou juist extra ventilatiegaten als de warmteafgifte juist veel lager is dan die van een gewone gloeilamp (met zelfde lichtopbrengst). Ik heb met alle spaarlampen (ik heb geloof ik nog op één plaats een gloeilamp) nog nooit problemen gehad zoals u noemt.

Bij heel kort gebruik is het gebruik inderdaad minder zinvol ook al omdat een spaarlamp enige (zij het kort) tijd nodig heeft om op "volle lichtsterkte"te komen.

holstein
door holstein - Oct 20, 2008 om 08:34
922 Antwoorden / 16 Vragen

Uiteindelijk niet volgens mij, want ze gaan toch niet zoveel langer mee als een ouderwetse peer als dat er wordt gezegd, maar zijn wel vele malen duurder.
Dan heb ik het niet over een onbekend goedkoop merk, maar over bekende merken spaarlampen.
Mooi verhaal over besparing enz enz maar ik ben er niet kapot van...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2008 om 10:04
16894 Antwoorden / 202 Vragen

ik heb ze al jaren, al bijna vanaf het op de markt komen en er ging er nog nooit een stuk. Dure merken zoals Philips en Siemens maar ook IKEA (die niet duur zijn)

te
door terraxy_1 - Oct 20, 2008 om 12:55
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een bespaarlamp IS zuiniger. Het energieverbruik IS zuiniger! Echter de aanschafprijs is hoger dus op plekken waar nauwelijks licht word gebruikt kan een "gewone" gloeilamp door de lagere investering goedkoper zijn.

Maar door de snelle ontwikkeling van de LED-lampen en de prijsdaling ervan (die weer zijniger zijn dan de huidige generatie TL en PL lampen) komt binnenkort de tijd dat ook een TL en een PL niet meer interresant zijn mede doordat de LED-lampen een nog langere levensduur hebben.

be
door beerje11 - Oct 20, 2008 om 13:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

de spaarlamp is echt zuinig maar niet voor de koper ik heb al 20 jaar spaarlampen maar mijn rekening  van eneco wordt maar niet lager

adko
door adko - Oct 20, 2008 om 14:04
24 Antwoorden / 0 Vragen

Eerlijk gezegd ben ik niet zo heel enthousiast over spaarlampen. Ik heb al weer een jaar of drie geleden een paar van die dingen van Philips gekocht en die op plaatsen gezet waar het licht soms per ongeluk bleef branden.
Dat was in de schuur / garage en op de overloop.
Plaatsen waar ze dus meestal maar kort branden.
Helaas hebben ze het beiden niet veel langer dan een jaar uitgehouden, terwijl het aantal branduren zeker niet hoog was.
Een normale gloeilamp van 40 Watt, brand op die plekken 4 of 5 jaar zonder problemen.
Daarnaast vond ik de opwarmtijd (dus de tijd tot ze ook echt licht gaven) behoorlijk lang. Toch wel zeker 5 volle minuten.

Ik wacht nu maar op de LED techniek. Helaas nu nog meer voor sfeerverlichting en niet zo zeer voor hoofdverlichting, maar veel mooier en daar verwacht ik een veel langere levensduur van.

zw
door zwaardvis - Oct 20, 2008 om 17:05
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn ervaring: Spaarlampen: - zijn veel duurder in de aanschaf - gaan veel eerder kapot - geven de eerste minuut(en) veel minder licht - op de verpakking staat meestal een verhoudings formule van 5 (8 watt=40 watt, 12 watt=60 enz.) Dat is veel te positief. Een verhouding van 3 is veel realistischer. - Gebruik ze alleen waar de verlichting lange tijd aan een stuk brandt. Niet op de WC of zo. - Het verbruik wat op de verpakking staat, klopt echt. Dus 8 watt=8 watt gebruik en een licht opbrengst vergeljkbaar met 25 w. gloeilamp.

ko
door komindekerk - Oct 20, 2008 om 17:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

een spaarlamp is zelfs zoveel voordeliger in gebruik  dat u het beste de oude gloeilampen die u heeft kunt weggooien . Het voordeel van de spaarlamp is zo groot dat zelfs het aankoopbedrag van de gloeilamp wordt terugverdiend door meteen de spaarlamp te gebruiken.
een spaarlamp van 11 watt die 3000 uur meegaat gebruikt over die tijd 3000 maal 11 is 33000 watt en dat kost (tegen gemiddeld 10 eurocent per kilowat )en dat is 3 euro dertig.

de  3 gloeilampen daarentegen (een gloeilamp gaat maar 1000 uur mee) gebruiken 3 maal 60 watt maal 1000 branduren is dus180000 wat .is dus 180 kilo wat is dus 18 euro.gooi die gloeilamp weg en u verdient altijd nog zon 15 euro terwijl u anders 18 euro betaald in plaats van drie euro dertig
(ik ga in deze berekening uit van spaarlamp11 watt is gloeilamp van 60 watt ;levensduur gloeilamp 1000 uur  spaarlamp 3000 uur en kilowat prijs 10 eurocent aanschaf i spaarlamp is evenduur als 3 gloeilampen)

tr
door transmoto - Oct 20, 2008 om 18:23
18 Antwoorden / 6 Vragen

U geeft een voorbeeld van plaatsen waar, normaliter, lampen kort branden. Hier is het beter om geen spaarlamp te gebruiken. Door de korte brandtijden is de levensduur van de spaarlamp aanzienlijk korter.

pi
door piet limburg - Oct 20, 2008 om 19:39
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

Kan voor een deel met de reacties van Beerje11,Koster en zwaardvis meegaan.Als gepensioneerd Philips medewerker kocht ik als vanaf het begin ,,spaarlampen'' Philips begon met ,,knots''.Deze was goed voor werkkamers-garage of gang.Echter zeker 5 minuten voordat je enigzins behoorlijk licht had.Daarna is de start en opwarmtechniek verbeterd maar de kwaliteit niet (vind ik) Heb al menige spaarlamp moeten weggooien die helemaal niet aan het aantal branduren toe kwam.Later bij IKEA en Kwantum spaarlampen gekocht en deze komen er zeker niet slechter vanaf als de duurdere Philips lampen.Ook ik trek de vergelijkingsfactoren van de fabrikant in twijfel.En ook mijn energie (electro) rekening merkt weinig van al de spaarlampen die ik in gebruik heb.Heb daarom op de werkkamer van mijn vrouw en PC-kamer van mij de ouderwetse 38 Watt TL balk opgehangen.Beter licht om een kamer voldoende te verlichten is er (nog) niet.TL balk is dan wel enigzins milieu-onvriendelijk.Werken met een beetje fatsoenlijk licht is ook wel prettig.Dus wachten we met spanning af wat het LED-offensief gaat brengen.

Groeten van Piet.

st
door stanbervoets - Oct 20, 2008 om 20:15
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ze zijn inderdaad zuiniger in gebruik (gebruiken veel minder energie), soms gaan ze echter eerder kapot dan verwacht.
Dus kan de besparing in geld weleens minder zijn dan wordt voorgespiegeld.
Ze zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit, de oude moesten soms eerst "opwarmen" en het duurde een minuutje voordat ze het volle licht afgaven.
Sommige "no name" spaarlampen zijn erg goedkoop, u kunt er dan ook op rekenen dat ze na 1 jaar wel stuk gaan. (misschien 2 jaar).
Die kan ik niet aanbevelen.
De nieuwere en van bekende merken zijn veelal beter. (elektronica is vooruitgegaan en gaat langer mee en de lampen hebben geen opwarmingstijd  nodig)
Als u wilt gaan aanschaffen enkele tips :
Let op de lichtkleur. (meestal wilt u een lamp met een zelfde kleur licht als een gloeilamp en niet fel wit)
Koop zo goedkoop mogelijk van een bekend merk 1 of 2 stuks voor de huiskamer om uit te proberen. (als het bevalt kan u er meer kopen).
Wilt u bij voorkeur energie besparen en niet eerst geld, dan kan ook in minder vaak gebruikte plaatsen of waar het licht wat vaker aan en uitgaat spaarlampen plaatsen, maar houd er dan rekening mee dat de lamp wat eerder stuk gaat.
Houd er rekening mee dat ze toch eens stuk gaan en houd er dan van elk wattage minimaal 1 op voorraad, zodat u als er een stuk gaat niet direct naar de winkel moet. (en niet in de eerste de beste winkel een dure lamp koopt)

Ik heb de laatste tijd goede ervaring met de Philips Genie die in alle wattages voor zo'n 4 euro bij de bouwmarkten te koop zijn.
Zeer compact, prettige lichtkleur, en start direct.
Wacht eventueel een aanbieding (kortingsactie) af en koop een voorraadje.

Ikzelf heb geen gloeilamp meer in huis, in werkruimtes hangen TL-buizen in de woonruimten etc. spaarlampen.
Ik ben voor energie besparing, in de gang WC of badkamer mag de lamp iets vaker vervangen worden door het regelmatig in en uitschakelen maar dat valt wel mee.

Afval: Spaarlampen en Tl-buizen horen apart ingeleverd te worden en niet bij het huishoudelijk afval, er zit een heel klein beetje kwik in ! (en elektronica)

LED lampen zijn nog lang niet commercieel bruikbaar, ze geven te weinig licht (vaak akelig wit licht). Het rendement is hetzelfde als de huidige spaarlampen, bij hogere wattages is het rendement lager en levensduur korter.

du
door duk - Oct 20, 2008 om 20:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

aanvullende vraag:

weet iemand of een spaarlamp ook beter is voor het milieu als je ook kijkt naar de energie die het kost om een spaarlamp te maken (waarschijnlijk "vieze" energie van een kolencentrale in China). Ze zijn veel duurder dus mogelijk kost het nogal wat energie om ze te fabriceren.  Het zou toch schrikken zijn al we door het gebruik van spaarlampen wereldwijd juist meer in plaats van minder energie verbruiken.

duk

edwardus
door edwardus - Oct 20, 2008 om 21:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Net als de TL buis hoort ook de spaarlamp niet in het huisvuil maar bij klein chemisch afval.

pk49
door pk49 - Oct 20, 2008 om 21:21
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb ruim twee jaar gelden alle lampen in huis vervangen door spaarlampen, omdat ik een partij goedkoop op de kop kon tikken. Het waren allemaal Philips fabricaat.De oude gloeilampen moest ik regelmatig vervangen, vooral op plaatsen waar ze lang aanbleven staan.Sinds mijn vervangaktie heb ik geen enkele lamp meer hoeven te vervangen.Vroeger heb ik wel eens geexperimenteerd met goedkope spaarlampen van de Blokker en doe-het -zelf markt van onduidelijke herkomst, maar die gingen net zo lang mee als een gewone gloeilamp.Dus de merk lamp is erg belangrijk.Door gebruik te maken van kartonnen kokers, die je over de spaarlamp schuift, kun je het probleem opplossen van het licht dat alle kanten opschijnt.Zo kun je een soort richtspot maken, te gebruiken boven de tafel of andere plek waar het licht omlaag gericht moet zijn.

frits
door frits - Oct 20, 2008 om 21:55
146 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij gaan ze net zo snel stuk als alle andere lampen, dus duurder in gebruik. Hoe zuiniger we worden hoe duurder kunnen ze gas, elektriciteit, en water maken we gebruiken minder en betalen meer, ik heb veel familie in Duitsland en een paar in Belgie kijk eens wat daar de energie kost dan merk je dat we hier kaalgeplukt worden (energie belasting). De Duitsers hebben elektrische verwarming  en in de bakkerij de ovens kun je hier niet aan beginnen.

marijke77
door marijke77 - Oct 21, 2008 om 14:29
159 Antwoorden / 3 Vragen

Een spaarlamp voor een spotje kost ruim 16 euro, deze lamp verdoet iets minder stroom maar moet dan wel minimaal 6 jaar meegaan wil ik kiet spelen ik ben benieuwd maar ben bang dat ik veel duurder uit ben, de gewone spaarlampen zijn wel iets goedkoper geworden maar deze gaan ook niet zo lang mee dus het is allemaal wel goed voor diegene die ze verkopen en ze verbruiken wel iets minder stroom maar wil men ze goed promoten moeten ze wel een heel stuk goedkoper worden.