Ma
door Maarten Ho May 20, 2022 om 13:18
Huishouden & energie

Stedin afwijk slimmemeter

in mijn slimmemeterportal.nl zie ik plots dat ik midden in de nacht gas verbruik, terwijl alles uitstaat. Bijvoorbeeld 12 Mei 's nachts om 02:00am 0,01 m3 , terwijl CV op 15c staat. Kijk ik terug in de portal zie ik vanaf 6 mei praktisch elk uur de gehele dag door een melding staan van 0.01m3 verbruik. Bij Stedin gemeld, u moet bij uw leverancier zijn deze zegt nee wij krijgen de data van Stedin, Stedin zegt u moet bij uw portal beheerder zijn, nee zegt deze data wordt geleverd voor Stedin. Van het kastje naar de muur en terug. Stedin meldt u moet uw installatie laten keuren. Na een  dag de CV ketel echt uit, van stroom af en na app wisseling met Stedin per afgelopen Woensdag is de melding van dat 0.01m3 verbruik verdwenen. Hoe kan plots dit ontstaan? Stedin meldt mij schuld/oorzaak ligt bij de klant. Meter kan herijkt worden kosten 100-500€ mag klant betalen. Nu is dit waarschijnlijk nog geen 1m3 gas, maar het is wel raar.

6712 12 Rapporteer

br
door bravehenk - May 20, 2022 om 13:28
206 Antwoorden / 0 Vragen

Alles staat niet uit  als u een ketel met warmwater voorziening heeft zal die regelmatig even aanslaan om het op temperatuur te houden. is bij mij ook zo.

pe
door peterbee - May 20, 2022 om 13:38
58 Antwoorden / 5 Vragen

De gaskraan eens een dagje dicht, heb je dan nog steeds verbruik, dan zit het euvel in je meter.

Heb je opeens geen verbruik meer, dan loopt er wel degelijk gas weg en heb je bijvoorbeeld een lekkage

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2022 om 13:54
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Nog wat suggesties uit 2013 toen er nog geen slimme meter was:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1550724

he
door henkie.penkie - May 20, 2022 om 14:07
149 Antwoorden / 0 Vragen

Je zegt alles staat uit waar wel eens niet aangedacht wordt om de ketel op de eco stand te zetten, en de warmwatertap uit te schakelen. Het duurt wel nu veel langer ( meer gasverbruik) eer dat je weer warmwater hebt trouwens warmwater gaat altijd voor verwarming van je huis. Wat is dan je voordeel liggen te zaniken dat als je meent dat je geen gasverbruikt lijkt mij toch dat dit zuiver per toeval is , het op temperatuur houden van het warmwater in het boilertje ingebouwd in je ketel dit ook te meer om de legionella bacterie te verkomen in stilstaand afkoelend warmwater onder de 60 graden. Hier kan dus dan die bacteri onstaan als geen warm waterverbruikt en niet boven 60 graden wordt gehouden. Een nacht stilstaan kan geen kwaad maar langer wel.

getty
door getty - May 20, 2022 om 14:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is heel normaal verbruik bij een cv
Niets aan de hand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2022 om 09:10
16867 Antwoorden / 202 Vragen

U stelt: alles staat uit.  De vraag is of dat werkelijk zo is. Is er geen sprake van een waakvlam?? (Die aan blijft staan?).

jhogaarts
door jhogaarts May 23, 2022 om 11:40
101 Antwoorden / 1 Vragen

Een ketel met een waakvlam ??

heremietkreeft
door heremietkreeft May 23, 2022 om 11:50
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, omdat dat nog altijd het geval kan zijn. Daarbij stelde ik de vraag omdat er sprake kan zijn van een waakvlam gelet op het minimale gebruik. En het is een vraag aan vraagsteller die het antwoord daarop weet.

Vor u in ieder geval deze info waarin o.a. is aangegeven dat er nog altijd cv installaties zijn waar een waakvlam actief is. Bij nieuwe kan de onteking geheel electronisch zijn maar dan is er ook geen minimaal gebruik als er geen warmte nodig is. (Verwarming / warm water). http://www.hoe-koop-ik.nl/cv-ketel/over-cv-ketels/termen-en-begrippen/artikel/598/waakvlam   Het is niet uw vraag.

jhogaarts
door jhogaarts - May 23, 2022 om 11:39
101 Antwoorden / 1 Vragen

bij sommige ketels zit een warmhoud element in om het warme water op temperatuur te houden. Dat hebben wij ook met onze combigas ketel echter begon deze op gezette tijden ook rare geluiden te geven of ze met een stukje blik in de ventilator zaten. Dit door monteur uit laten zeten en geluid is weg.

msermo
door msermo - May 23, 2022 om 13:09
9 Antwoorden / Vragen

Staat uw Comfortstand van de CV-ketel wel uit?

Google eens op:

Comfortstand van de CV-ketel

Zie b.v. ook:

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/verwarmen-op-gas-of-hout/cv-ketel-onderhoud-en-instelling/

Citaat:

Ecostand voor warm water

Een cv-ketel heeft voor warm water een ecostand en een comfortstand. In de comfortstand blijft de warmtewisselaar in de cv-ketel op temperatuur, waardoor je sneller warm water hebt. Hierdoor verbruikt de ketel ook meer gas. Door de ecostand te gebruiken kun je zo’n 15 m3 gas per jaar sparen.

P.S.

U kunt uw energie-verbruik ook zelf extreem nauwkeurig meten, met b.v. een dergelijk heel makkelijk apparaatje:

HomeWizard Wi-Fi P1 Meter

https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter

1paul
door 1paul - May 23, 2022 om 14:34
3156 Antwoorden / 0 Vragen

zet de cv eens op eco en kijk wat er dan gebeurt, er zit namelijk een kleine boiler in de cv-ketel die op temp. gehouden word door de dag heen en daarom slaat de cv zo af en toe eens aan!

Bo
door Bolbeek - May 23, 2022 om 15:03
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben hetzelfde probleem.
Maar de laatste tijd merk ik ook dat het gasverbruik gedurende de dag niet wijzigd. Dan hebben er 'smorgens meerdere mensen gedouched maar dan staat er 's middag nog heel weinig verbruikt. Soms is het verbruik dan pas in de avond bij gewerkt.
Ik heb het idee dat dat nachtverbruik een verwerking is van het gebruik van de vorige dag.
Dit is nu allemaal sinds een paar weken.
We krijgen op de app ook een melding dat Steding storing heeft.

mo
door mof - May 23, 2022 om 18:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of toch een beetje gas om de ketel op temperatuur te houden?

rj
door rjw - May 25, 2022 om 11:12
3268 Antwoorden / 5 Vragen

"Na een  dag de CV ketel echt uit, van stroom af en na app wisseling met Stedin per afgelopen Woensdag is de melding van dat 0.01m3 verbruik verdwenen."

Dan is het toch duidelijk dat daar de oorzaak ligt en heeft Stediin toch gelijk?