bj
door bjholleman Jun 11, 2020 om 15:25
Huishouden & energie

Stedin onbereikbaar, hoe krijg ik weer stroom

Hoi,
ik heb een urgente vraag. Gisteren is bij mij de meterkast verbrand (met name stoppenkast gesmolten). Vannacht heeft Stedin de stroom eraf gehaald door 2 zekeringen eruit te halen. Volgens de monteur zou dit binnen 2 uur na herstellen van de meterkast (de stoppen, aardlek, etc.) weer worden geactiveerd. Vanmorgen vroeg is door monteurs de meterkast gemaakt (nieuwe stoppen, aardlek, kast eromheen, etc. alles).

Helaas helaas helaas..... na de hele dag bellen, foto's sturen (via Whattsapp) en geduld hebben nog geen reactie Stedin. Telefonisch kan men geen monteur aansturen om de meter te vervangen en de stroom er weer op te zetten (reeds 3x medewerker gesproken). De weg is via Whattsapp..... maar dat werkt dus niet, na 1 enkel bericht vanmorgen 2 uur later nog een vraag en nu alweer 1,5 uur geen reactie.

Kan iemand mij doorverwijzen naar een partij die:
- een nieuwe meter plaatst
- de kabel van de meter naar de nieuwe stoppenkast aansluit
- dit vandaag nog kan doen
(die twee zekeringen/porseleinen stoppen kan ik er zelf ook wel indraaien)

Alvast hartelijk dank.

5613 15 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jun 11, 2020 om 16:23
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dat zal toch alleen uw netbeheerder kunnen en mogen doen, en die 2 hoofdzekeringen zou daar maar van af blijven die bak is verzegeld. Maar misschien dat de monteur die de boel hersteld heeft er een belletje aan kunnen wagen.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2020 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag even aan de buren of u bij hen een verlengsnoer er in mag steken, zodat de koelkast blijft werken en u koffie kunt zetten.

Iv
door Ivo W - Jun 11, 2020 om 17:00
731 Antwoorden / Vragen

Alleen de netbeheerder (Stedin) mag deze werkzaamheden uitvoeren. U bent dus afhankelijk van Stedin.

bussy02
door bussy02 - Jun 11, 2020 om 17:44
145 Antwoorden / 37 Vragen

Blijven bellen, appen etc. op een gegeven moment krijgt u iemand aan de lijn die wel klantgericht/vriendelijk aan het werk gaat.
En doet waarvoor hij/zij voor betaald wordt.
Succes.

bj
door bjholleman - Jun 11, 2020 om 18:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hier de topic poster. om 15.38 een appje met dezelfde vraag als eerder en nu alweer bijna 3 uur niets....

dank alvast voor uw reacties, iemand bereiken die een monteur kan/wil sturen is dus onmogelijk..... wat nu?
zegels zijn eraf, stedin is enige netbeheerder hier, als ze vandaag niet leveren klus ik t zelf, om de meter heen in elkaar tot ze kunnen.
graag elektricien die me wil helpen (ik betaal)

Groet, Bart

me
door mein33 Jun 11, 2020 om 20:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Bart,

Hall uw e.mail adres hier weg !!!!!

Iv
door Ivo W Jun 11, 2020 om 20:49
731 Antwoorden / Vragen

Er zal geen elektricien zijn die u met deze fraude en energiediefstal wil helpen, hoe vervelend uw situatie ook is.

Maar gezien er brand is geweest: schakel even de contactpersoon van salvage of uw verzekeringsmaatschappij in. Die hebben wellicht, in het kader van schadebeperking, de nodige directe ingangen bij de netbeheerder.

ro
door ron503 - Jun 11, 2020 om 19:16
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Brand in de meterkast is wel even een dingetje die vragen oproept maar terzijde. Stedin heeft de stroomtoevoer afgeloten en sluit die pas weer aan als een erkend bedrijf de meterkast vervangen heeft. Dat erkende bedrijf kan een spoed verzoek doen maar u niet omdat de installatie opnieuw goedgekeurd dient te worden. Ik vrees dat die twee uur op een misverstand rust en twee werkdagen betreft.

Iv
door Ivo W - Jun 11, 2020 om 20:55
731 Antwoorden / Vragen

Voldoet deze nieuwe kast eigenlijk wel aan de laatste eisen? Want gezien de omvang van de werkzaamheden lijkt hier geen sprake van het vervangen van een defect onderdeel, maar van een (nagenoeg?) compleet nieuwe groepenkast. In zo'n geval volstaat het niet om alles naar oude staat terug te brengen.

De groepenkast zal echt aan de laatste eisen moeten voldoen. Dat betekent dat de nieuwe groepenkast dus in elk geval voorzien dient te zijn van:
- Een hoofdschakelaar
- Minimaal twee aardlekschakelaars
- Maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar, bij meer dan 8 groepen dienen er dus extra aardlekschakelaars geplaatst te worden
- uiteraard bedraad en aangesloten op de juiste wijze met de juiste draaddiktes, eindhulzen etc.

Heeft uw verzekeringsmaatschappij het herstel geregeld?

ma
door malty - Jun 11, 2020 om 21:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hangt de 3 phasen meter nog op zijn plaats en zijn de draden van de hoofdzekeringen naar de meter nog aangesloten?
Wanneer dat het geval is moeten alleen nog de draden uit de groepenkast naar de meter aangesloten worden.
Dat mag eigenlijk alleen de monteur van Stedin doen.
Zijn het geen 2 maar 3 hoofdzekeringen, lijkt me dat u een 3 phases aansluiting heeft.
Is het hoofdzekeringkastje weer verzegeld dan mag u die niet verbreken, een erkende installateur heeft zegelrecht en mag de verzegeling verbreken en weer aanbrengen.
Het probleem is dat de meter nog aangesloten moet worden anders had de installateur de hoofdzekeringen weer kunnen aanbrengen en had u stroom gehad.
Onbegrijpelijk dat het zolang moet duren.
Heeft u het nationale storing nummer 0800 9009 al geprobeerd?
Ze rekenen wel, afhankelijk van het tijdstip, een bepaald tarief.

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2020 om 23:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, dit forum gaat niet over zulke zaken. U bent afhankelijk van Stedin, er kan niet zomaar iemand aan die meterkast gaan prutsen, daar zijn erkende elektriciëns voor nodig (van of via Stedin). En als er dubieuze redenen zijn voor het in de brand vliegen van de meterkast, zullen ze eerst dit willen onderzoeken, en schakelen ze misschien de politie in.
U vraagt hier zelfs hulp voor het plegen van fraude. Gekker moet het niet worden. Is er een wietplantage of zo die anders dreigt te verpieteren?
Wilt u de hele straat soms in de brand zetten?

bj
door bjholleman - Jun 12, 2020 om 09:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allen,
Dank voor jullie reacties, hier de topic-starter. Het is opgelost.

Ik wil jullie meenemen in de 2 werelden bij Stedin:
1. de dag-crew/callcenter: incompetent, wil niet helpen, denkt niet in oplossingen, leest aangeleverde informatie niet, is erg traag en waarschijnlijk understaffed (lange wachttijden: reacties na 4 uur is heel gewoon) en nog t belangrijkste kan geen monteurs aansturen om echt (in de echte wereld) iets op te lossen.
2. de avond-crew (buiten kantoortijden): snel, nemen meteen op, snappen waar je t over hebt en het aller aller belangrijkste, sturen direct (binnen 30-120mins) een monteur langs.

Zoals aangeven gister hele dag whattsappen (geen oplossing), mailen geprobeerd (geen oplossing), zelfs de CEO van Stedin via LinkedIn benaderd (geen oplossing) en ik denk elke 2 uur telefoon gepakt (overdag geen oplossing). Het maakt overigens niet uit welk nummer je belt, je komt in dezelfde wachtrij en uit bij hetzelfde call-center (ook via landelijk storingnummer). Toevallig belde ik dus gister na kantoortijden, hele andere menu-keuzes, meteen een welwillend persoon aan de lijn en dus direct een monteur op pad.

En ook nog een hele competente, exact dezelfde die de dag ervoor na de brand de zekeringen had afgesloten/uitgezet. Binnen een uur had hij alles weer werkend en vloeide de stroom weer naar mijn huis. Overigens exact door de handelingen zoals ik al de hele dag had aangegeven bij de dag-crew. (nieuwe kabel van meter naar stoppenkast, nieuwe meter, 2x zekeringen (porselein) er weer in en klaar).
En ja natuurlijk heb ik een erkend en gecertificeerd bedrijf een volledig nieuwe meterkast (eigenlijk stoppenkast) laten plaatsen met alle moderne eisen (2x aardlek ivm groepen hoeveelheid, juiste bekabeling etc.)

Diagnose oorzaak door zowel brandweer, verzekeraar als de Stedin monteur: kortsluitng in de hoofdschakelaar. Waarschijnlijk door ouderdom, huis is 125 jaar oud en zo zag de oude stoppenkast er ook uit.

Eind goed al goed, maar ik heb wel wat adviezen als je ooit met Stedin je aansluiting weer werkend wil hebben:
- Bel buiten kantoortijden
- Ga niet in op wat je hoort overdag
- En ga vooral niet whattsappen met Stedin (zakelijk whattsapp-nummer), dat werkt al helemaal niet, besteed je tijd er niet aan.

Dan sluit ik dit topic met de woorden dat de monteurs op de weg en aan huis, in ieder geval degene die ik heb gehad erg vriendelijk en behulpzaam zijn. Ze weten wat ze doen en werken vlot. Hulde.

ps

nog 1 zeer opmerkelijk feitje: toen de monteur gister rond 20:00 klaar was alles werkte kreeg ik om exact 20:43 een whattsapp berichtje van de dag-crew (vorige was om 15:38),  (en dit is een quote):

"Hartelijk dank. Ik heb het dossier doorgezet naar de desbetreffende afdeling. Binnen drie werkdagen wordt er contact opgenomen door de uitvoerder voor het maken van een afspraak. Weet je dan nu voldoende van mij?"

Ongelovelijk toch? dat lost toch niets op.... Stedin: Fix je dag-team!!

panter22
door panter22 Jun 12, 2020 om 12:24
6599 Antwoorden / Vragen

Fijn dat het opgelost is. Bedankt voor het terugmelden.

va
door vanlotjegetikt Jun 12, 2020 om 13:03
809 Antwoorden / Vragen

Dank voor het terugmelden, fijn om te lezen dat een andere weg bewandelen iets toch heel snel opgelost krijgt.
Bewaar zelf deze optie voor het geval you never know.

maffy1948
door maffy1948 - Jun 12, 2020 om 12:16
45 Antwoorden / 0 Vragen

Op Stedin kan je wachten tot je een ons weeg, Toen alles bij elkaar zat GEB en nu E NE CO met aftakking Stedin is het nog steeds een probleem. Toen die monteur bezig was stonden er toen niet vier man omheen met de handen in der zakken. Daar hebben ze tijd voor, het woord werken komt alleen voor, voor monteurs die de rotsooi op mogen knappen en het kommentaar in ontvangst mogen nemen. De rest wat er omheen loopt zijn net slakken. Dus wacht geduldig op de goede slak en hopen dat ze hem voor de deur niet dood trappen moet je nog langer wachten.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2020 om 14:18
3162 Antwoorden / 0 Vragen

ja die partij is Stedin....

Gr
door GrootRotterdam - Jun 12, 2020 om 15:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

De groepenkast zelf mag en kan niet door de netbeheerder vervangen of geplaatst worden. Alles wat ná de meters zelf zit (dat is dus de groepenkast en dergelijke), is van de eigenaar van het huis (of de verhuurder) en mag alleen door erkend installatiebedrijf vervangen of geplaatst worden.
Stedin, maar ook de andere netbeheerders, is alleen verantwoordelijk voor alles tot en met de meters zelf. Alles na de meters (zowel gas- als kWh-meter) is dus voor de eigenaar van het huis.

gerbera
door gerbera Jun 12, 2020 om 16:22
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Waar schrijft de TS dat de groepenkast door Stedin vervangen dient te worden. De TS wil gewoon weer een stroomaansluiting tot aan de meter door Stedin.

Vanmorgen vroeg is door monteurs de meterkast gemaakt (nieuwe stoppen, aardlek, kast eromheen, etc. alles).
En dat was dus gisteren.

luppo
door luppo - Jun 13, 2020 om 12:13
69 Antwoorden / 0 Vragen

Is de meter ook stuk?

gerbera
door gerbera Jun 13, 2020 om 15:36
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dus ja die was ook stuk;

nieuwe kabel van meter naar stoppenkast, nieuwe meter, 2x zekeringen (porselein) er weer in en klaar).