rtournier
door rtournier Jun 17, 2020 om 12:11
Huishouden & energie

Stoom op de douchekraan met aardlekschakelaars uit!! help?

Als ik onder de douche sta en ik voel met een wondje bij mijn nagel aan de douchekraan dan voel ik een hele kleine stoom. Ook met een multimeter meet ik een kleine stroom. Er gaat geen lampje branden (min. 12v) maar het ding piept wel. Ik verbind dan de douchekraan met de douchebak (composiete douchebak). Ik meet het dan ook tussen douchekraan en de badkamervloer maar ook tussen de badkraan en de badkamervloer en de wastafelkraan en de badkamervloer. Ik voel het elke keer als ik ga douchen. Vandaag hebben we tijdens het douchen beide aardlekschakelaars uit gezet zodat alle apparatuur in huis uit stond. Dat maakte NIKS uit, de stroom bleef ik voelen. Ik heb zeker 5 tot 10 minuten nog getest. Op het moment dat ik de douche uit zette was het weg. Douche aan, en het was er weer. Douche uit, en weer weg. Het is er dus alleen als er stromend water door de douche gaat! Daarna heeft mijn vrouw een aardedraad tegen de onderkant van de douchebak geduwd (plafond in de hal eronder ligt er uit, dus die is makkelijk bereikbaar). Ik had het idee dat de stroom daarmee wel minder werd maar niet helemaal weg was. Het zou heel fijn zijn als iemand dit kan verklaren, ik snap er helemaal niks van! Wat ik snap is dat er een potentiaal verschil zit tussen de douchekraan en de douchebak. Maar hoe kan dit er nog steeds zijn als de aardlek schakelaars er uit zijn en alleen als er stromend water door de douche gaat?

mogelijk relevante info:
ik woon in Amersfoort in een jaren 30 woning en wij krijgen aarde van de netwerkleverancier, geen aardpen nodig. Er is een electricien komen kijken en die zegt dat dit goed aangesloten zit. De meterkast is ooit professioneel geinstalleerd door iemand van Nuon. De aarde van de meterkast is direct verbonden met de koud en warm water leiding en boven bij de CV heb ik alle leidingen aan elkaar gebonden met aardeklemmen en aardedraad. Voor zover ik kan zien zitten we op geen enkele manier met leidingen verbonden met de buren.
de badkamer is een tegelvloer op een plastic ontkoppelmat op een houten underlayment vloer die weer op de originele houten vloer ligt. Geen geleidend netje in de vloer dus. Ook het acryl-bad is geaard.

5910 15 Rapporteer

mr
door mrmoto - Jun 17, 2020 om 12:19
167 Antwoorden / 4 Vragen

u krijgt een schok omdat u met uw natte lijf een vebinding maakt met de kraan , als u de waterleiding koud en warm laat aarden is uw probleem over .Dus een koperen draad goed vast maken in de meterput of waar uw waterleiding uw woning binnen komt , aan de koperen leiding !

gerbera
door gerbera Jun 17, 2020 om 14:21
7372 Antwoorden / 14 Vragen

de hele woning, dus alle leidingen zijn met een aardedraad verbonden

tdmduc
door tdmduc - Jun 17, 2020 om 14:00
704 Antwoorden / 2 Vragen

Stroom....?Of stoom?

edrick3
door edrick3 - Jun 17, 2020 om 14:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

gerbera
door gerbera - Jun 17, 2020 om 14:19
7372 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft de aadlekschakelaars uitgezet maar hoe komt u aan warm water want dan werkt de CV ketel ook niet. En als ik uw verhaal lees heeft u werkelijk elke leiding die door uw huis loopt van een aardedraad voorzien hetgeen totaal overbodig is. Normale gang van zaken is dat er een pin in de grond is geslagen waarop de aardedraad is aangesloten. Daarnaast wordt volstaan met het daarop verbinden van de waterleidng en eventueel een leiding van de CV installatie in uw woning. U schrijft dat er geen aardpin is geslagen dus moet de hoofdwaterleing voor de watermeter nog van lood of koper zijn. Is het een kunstof leiding dan is het slaan van een aardpin verplicht omdat u anders geen werkende aardleiding heeft. Zo er een "lekspanning" in de installatie zit zou de aardlek al moeten uitvallen zeker met zoveel overbodige aardverbindingen. Nog vreemder is dat u het alleen voelt en meet als er water door de leiding stroomt dat zou betekenen dat er een lekspanning in de CV ketel zit hetgeen niet zou kunnen want ook die is stroomloos, tenzij die buiten de aardlek is aangesloten. En hoe meet u met de multimeter dat er stroom op staat, dat kan alleen als u de + van de meter op de kraan zet en de - op de aarde. Zou maar eens beginnen met al die overbodige aardverbindingen te verwijderen zeker die op het acrilbad die totaal geen nut heeft. Al met al een vreemde situatie waarbij mijn conclusie is dat u waarschijnlijk overgevoelig bent voor statische electriciteit wat mogelijk op te lossen is met een douchemat op de vloer.

1paul
door 1paul - Jun 17, 2020 om 14:29
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft geen aarde leiding zegt u, is deze, de aarding van uw woning dus, verbonden met de waterleiding en zo ja is deze onlangs vervangen door een tyleenleiding toevallig?

in dat geval is er geen aarding meer namelijk en dat zou de oorzaak kunnen zijn, u moet in dat geval een aardpen laten slaan, verder kunt u alle aardleidingen verwijderen op 1 na van de cv, die van het bad heeft geen functie trouwens op dit moment met een acrylbad....

als bovenstaande allemaal in orde is bent u heel gevoelig voor statische electriciteit, is dit het geval kan een douchmat van rubber helpen....

ma
door malty - Jun 17, 2020 om 16:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zo'n wondje maakt dat het op die plaats erg gevoelig is.
Voelt u het ook op andere plekken van uw hand, zonder dat wondje?
Wanneer de aardlekschakelaars goed werken, u kunt dat testen, hoeft u zich geen zorgen te maken.
De kranen zijn van metaal en alle metalen delen in de badkamer moeten geaard zijn, ook de metalen afvoer van douchebak en acrylbad.

Wanneer uw buren geen aardlekschakelaars als beveiliging hebben zou er bij een aardlek de muur tegen uw badkamer b.v. onder spanning kunnen komen en dan bij u ook voelbaar kunnen zijn.
Maar dat zal hier niet het geval zijn want het is alleen voelbaar bij stromend water zegt u.
Misschien dat door wrijving van het stromende water met de waterleiding wat statische lading ontstaat.

confix
door confix - Jun 17, 2020 om 16:36
10 Antwoorden / 0 Vragen

Twee verschillende metalen en een zuur werkt als een batterij, het kan zijn dat je daar iets van voelt, mensen met amalgaanvullingen weten dat. Via een open wondje zijn hele idd kleine stroompjes voelbaar.
Daarnaast is interessant te weten hoe groot de stroom is. Dat een lampje van 12V niet brandt klinkt niet vreemd ;-) , maar de multimeter piept wel? In welke stand meet je dan? En wat zijn de waarden?

ro
door ron503 - Jun 17, 2020 om 18:30
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De douchebak is van composiet materiaal gemaakt en dat kan enigszins elektrisch geleidend zijn en dat blijkt want als er aarddraad tegenaan geduwd wordt lijkt het minder te worden u zou als dat mogelijk is de douchebak permanent van een aarding kunnen voorzien. Als de aarding in orde is dan mag u geen stroom tussen kraan en aarde meten dus moet er een reden voor zijn. Zo te lezen is de waterleiding gebruikt voor de aarding en dat was in die tijd gebruikelijk maar dan mag de watermeter niet voor aarding gebruikt worden en dient de meter middels een aardraad overbrugd te worden. In die tijd werden aardklemmen op de leidingen geplaatst met een soort van zilverdraad als overbrugging en door ouderdom kan daar een soort van overgangs weerstand ontstaan met als gevolg dat u tussen aarde en de leidingen een stroom gaat meten. Mijn advies zou zijn controleer de aardklemmen bij de watermeter en zeker of die overbrugging nog aanwezig is want die is voor de veiligheid aangebracht en mag nimmer nooit verwijderd worden. Bij aanslag de aardklemmen met de gebruikte soort aarddraad vervangen en de waterleiding voor monteren met een schuurpapiertje blank maken. Blijft het probleem bestaan dan kan een installateur een aardlektest uitvoeren maar als blijkt dat die test niet voldoet heeft u een probleem want de gehele elektrische installatie wordt uitgeschakeld totdat de aarding aan de test voorwaarden voldoet. Er zal dan een aardpen geslagen moeten worden afhankelijk van de regio tot meters diep maar het betreft wel de veiligheid van u en uw gezin.

gerbera
door gerbera - Jun 17, 2020 om 22:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

en wij krijgen aarde van de netwerkleverancier, geen aardpen nodig.

Dit is natuurlijk onzin uw netwerkbeheerder, netwerkleverancier bestaat niet, levert geen aarding. De aarding die u heeft moet op de waterleiding, voor de watermeter, zitten en naar de groepenkast gaan, met een overbrugging op de waterleiding achter de meter. En dat kan alleen als de aanvoerleiding hetzij van lood (wat al vervangen had moeten worden) of koper is. Dat u schrijft dat een aardpin niet nodig is bevreemd mij, deze is nml al sinds 1975 verplicht.

ma
door malty Jun 17, 2020 om 22:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom kan de aarde niet door de netbeheerder via hun kabel het huis binnenkomen?
Het is een huis uit de jaren 30 maar de hoofdaansluiting kan toch vernieuwd zijn, misschien gebeurd voor een 3 phases aansluiting. Een aardpin was vroeger iets voor dorpen waar de stroom door de provinciale maatschappijen werd geleverd, In steden werd de aarde door het gemeentelijk elektriciteitsbedrijf geleverd.

gerbera
door gerbera Jun 18, 2020 om 08:41
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Malty, weet u wel waar u het over heeft, zelf heb ik 3 fase en een aardpin in de grond en mijn woning is uit 1910 met een nieuwe aansluiting in 1972. En daar komt de aarde niet uit de voedingskabel van de netbeheerder. Zou betekenen dat elke woning op de aarding van de hoofdkabel zit maar die dient toch echt voor iets anders. En de aardpin was voor 1970 nog haast onbekend maar door vervanging van kuntstof waterleiding door het waterbedrijf is deze verplicht en niet alleen in dorpen. En de netbeheerder is iets anders dan een energieleverancier want de netbeheerder levert geen stroom. en de energieleverancier gaat niet over de aansluiting cq kabel.

ma
door malty Jun 18, 2020 om 13:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Gerbera, Wat u zelf hebt is helemaal niet belangrijk en is niet de standaard.
U zegt in feite dat de Ts liegt en geen aarde via zijn netbeheeder krijgt.
Zoals de Ts heb ik ook de aarde voor mijn huisinstallatie via de aansluitkabel van de netbeheerder.
Dat elke woning op de aarde van de netbeheerder aangesloten zit is toch geen probleem, is toch geen gewone stroomleverde draad die overbelast kan raken.
En de grondkabel van de netbeheerder heeft een metalen mantel waar de aarddraad tegenaan ligt, deze mantel zorgt, waar u op doelt,dat bij beschadiging van de grondkabel er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Maar dat wil niet zeggen dat de aarddraad niet voor de aarde in huisinstallaties gebruikt kan worden.
Vóór 2011 zorgde een electriciteitsmaatschappij voor levering en onderhoud, in 2011 is dat gesplitst.
Wanneer de waterleidingen vervangen zijn door kunststof buizen en er geen aarde via de netbeheerder geleverd krijgt zul je de aarde met een aardpin moeten maken.

Hoort u het ook van anderen:

Ik zat met een vergelijkbaar probleem toen Liander bij mij kwam saneren en had al het plan om een aarddraad naar buiten te leggen en een pen te slaan, maar ik kreeg van mijn netbeheerder mooi drie fasen en een aarde.
en
Bij mijn eigen woning (ook Enexis) komt de aarde ook zo binnen via de hoofdaansluting.

bron

aurora1
door aurora1 - Jun 17, 2020 om 22:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik voel nooit met wat voor wond dan ook aan de douchekraan. Daarvoor zou ik dan welhaast een slangenmens moeten zijn.

Maar kunt u niet beter bij het forum van Klusidee kijken? Of beter nog: een electricien?

ma
door malty Jun 17, 2020 om 23:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De electricien is al geweest.

rtournier
door rtournier - Jun 20, 2020 om 11:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor alle reacties zover. Ik heb helaas alleen nog geen verklaring. nog een keer de feiten want die zijn niet door iedereen gelezen:

1. er is een electricieen geweest die de situatie heeft bekeken
2. de electiricien zegt dat ik aarde krijg van de netbeheerder/leverancier. Hij noemt dat een TN circuit geloof ik. Hij heeft ook laten zien waar de aardedraad uit de leiding van de netbeheerder/leverancier komt.
3. de electricien heeft geadviseerd bij de CV ketel alles aan elkaar te knopen zodat ALLE leidingen en CV geaard zijn. Ik vind dit logisch klinken.
4. de koud en warm waterleiding naar de douche lopen 1 meter langs de meterkast en zijn beide met aardedraad op de aarde van de meterkast aangesloten.
5. de waterleiding wordt dus niet gebruikt als aarde maar de waterleiding gebruikt de geleverde aarde als aarde.
6. en ja, ik sta inderdaad onder de koude douche als de aardlekschakelaars uit zijn

de multimeter kan ik niet op een bepaalde stand zetten. Het is een EazyVolt. Vanaf 12V gaan er lampjes branden maar dat gebeurt niet. Hij piept alleen.
Ik zag nog een opmerking over het ontwikkelen van statische elektriciteit door het stromen van het water door de leiding. Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn maar is dit iets dat echt bestaat?

ma
door malty Jun 20, 2020 om 13:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Of stromend water door een leiding statische electriciteit kan opwekken, geen idee, ik zou zeggen dat het eigenlijk niet kan, doordat de kraan geaard is kan er geen potentiaal verschil met aarde zijn.
Dat betekent ook dat er ook geen spanning, door een fout in de electrische installatie, op de kraan kan staan.
U heeft geen antwoord gegeven of u ook stroom voelt als u de kraan niet aanraakt met het wondje maar een ander gedeelte van de hand.
Al met al zou ik me niet druk maken, de aardleiding is in orde en er zijn aardlekschakelaars geinstalleerd, dus normaal gesproken een dubbele beveiliging.
Dat de waterkraan met een aarddraad overbrugt moet worden is om te voorkomen dat bij loskoppelen van de watermeter gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Anders zou namelijk, wanneer de waterleiding van de drinkwatermaatschappij als aarde gebruikt wordt, zonder die overbrugging, die aardingsverbinding door het loskoppelen van de meter onderbroken zijn.

rtournier
door rtournier Jun 21, 2020 om 11:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja, dat is waar. moet eigenlijk niet kunnen.
ik voel het niet als ik de kraan gewoon aanraak. Mijn zoon heeft hetzelfde, wel met een wondje maar niet met gezonde huid.

gerbera
door gerbera - Jun 20, 2020 om 17:08
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een TN circuit betekend dit dat meerdere woningen/installaties op dezefde aarde zijn aangesloten als bij u binnenkomt. Dit zou een verklaring kunnen zijn dat er in een van die woningen/installaties en zeer minimale lekstroom zou zijn die onvoldoende is om de betreffende aardlekschakelaar uit te schakelen echter lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk.. Maar heeft die electriciën het ook zelf gevoeld of bent u de enige. Daarbij zou u hetzelfde moeten hebben als u een andere kraan, waterleiding of CV leiding zou aanraken, waterlleidingen zijn gesoldeerd of, zoals de CV leidingen, met knelkoppeling verbonden die ook geleiding geven.
Wat de aarding van de CV ketel betreft  deze is geaard door aansluiting op een geaard stopcontact dus hoeft niet extra geaard te worden. Als de waterleidingen vanuit de groepenkast aangesloten zijn op de aarde werken ze als aarding door het gehele huis dus hoeven ze nog eens niet bij de CV ketel geaard te worden. Iedem met de CV leidingen op een plaats aangesloten is voldoende, het gehele leidingstelsel is dan geaard.
Al met al een vreemde situatie waarbij ik het toch houdt op statische electriciteit welke kan ontstaan door wrijving bij het uittrekken van kleding en bij het aanraken van aarding tot ontlading komt.

rtournier
door rtournier Jun 21, 2020 om 11:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

statische electriciteit door uittrekken  van kleding zou kunnen maar dan zou dat op een gegeven moment wel klaar moeten zijn en niet 10 minuten+ moeten duren. Dat het mogelijk bij een buurman zit die op dezelfde aarde zit aangesloten vind ik nog niet zo'n gek idee. Alleen snap ik dan nog niet waarom het alleen is als het water stroomt.

gerbera
door gerbera Jun 21, 2020 om 11:59
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat u schrijft dat het alleen is als water door de leiding stroomt dan is dit voor mij onverklaarbaar, en zou haast denken dat het door het draaien van het telwerk van de watermeter zou komen welke een minimale inductiespanning zou opwekken, wat ook voor mijn gevoel ook haast onmogelijk is. Maar nogmaals, omdat u alle leidingen met een aardedraad aan elkaar verbonden hebt, zou u het bij alle leidingen moeten voelen. Dus betwijfel ik dat het aan een niet goede werking van de aarding zou liggen. Koppel de aarding van de waterleiding eens los en kijk of zich het probleem dan nog voor doet.
Helaas geeft u geen antwoordt op mijn vraag of ook de elektriciën het ook heeft gevoeld, zo ja dan had deze de installatie door moeten meten. U heeft toevallig geen (magnetische)waterontkalker op de waterleiding in gebruik, in dat geval moet u daar de oorzaak zoeken. Deze kan nml door de stroming een geringe inductiespanning opwekken.

gerbera
door gerbera - Jun 21, 2020 om 15:33
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat u schrijft dat het alleen is als water door de leiding stroomt dan is dit voor mij onverklaarbaar, en zou haast denken dat het door het draaien van het telwerk van de watermeter zou komen welke een minimale inductiespanning zou opwekken, wat ook voor mijn gevoel ook haast onmogelijk is. Maar nogmaals, omdat u alle leidingen met een aardedraad aan elkaar verbonden hebt, zou u het bij alle leidingen moeten voelen. Dus betwijfel ik dat het aan een niet goede werking van de aarding zou liggen. Koppel de aarding van de waterleiding eens los en kijk of zich het probleem dan nog voor doet.
Helaas geeft u geen antwoordt op mijn vraag of ook de elektriciën het ook heeft gevoeld, zo ja dan had deze de installatie door moeten meten. U heeft toevallig geen (magnetische)waterontkalker op de waterleiding in gebruik, in dat geval moet u daar de oorzaak zoeken. Deze zou mogelijk door de stroming een geringe inductiespanning kunnen opwekken.

rtournier
door rtournier Jul 10, 2020 om 21:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

nee de electiricien heeft het niet gevoeld maar is ook niet bij de douche geweest. Achteraf gezien een beetje raar eigenlijk maar hij heeft eigenlijk alleen de aarding bekeken. Ik heb het inmiddels alweer veel vaker gevoeld maar voel het nu vaak ook als het water niet stroomt dus dat maakt het toch weer iets logischer. Ik heb geen waterontkalker.
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is dat er een apparaat met een batterij in huis is aangesloten en dat daar iets mis mee is. Ik heb al een keer diverse apparaten losgekoppeld voor ik ging douchen en toen voelde ik het niet. Alleen voel ik het wel vaker niet dus zal dat vaker moeten herhalen denk ik.

gerbera
door gerbera - Jun 22, 2020 om 14:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ter aanvulling, u schrijft dat uw multimeter gaat piepen als u een "meting" doet. Ik weet niet wat voor soort meter u gebruikt maar mijn profesionele multimeter piept ook als ik b.v. een diode doormeet. Zo er ergens stroom op staat meet deze het zowat op de 10e nauwkeurig. Wat u meet is geen stroom maar een geringe weerstand tussen beide contactpunten. Houd 1 pen van de meter eens tegen de kraan en het blanke deel van de andere in uw hand, denk dat die dan ook gaat piepen

confix
door confix - Jun 22, 2020 om 20:02
10 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit de meter is:
https://www.morssmitt.nl/producten/200089/eazyvolt-7-in-1-automatische-spanningstester
meet u geen stroom maar spanning en dat is iets anders. De 'continuiteit' - tester lijkt weerstand te meten en piept als de weerstand <200kOhm ??  Dat is al heel snel.....

Misschien eens een echte multimeter lenen die een stroom in Ampére kan meten. Waarschijnlijk gaat het over iets heel kleins, dus beneden de 1 mA. Een kleine inductiestroom misschien door een inductiebron (idd magneet, al beweegt die niet, inductiestromen treden alleen op bij veranderende magneetvelden ( flux) . Statische elekticiteit lijkt mij stug, zeker in combinatie met water en bovendien moet zich dat steeds opbouwen en gaat het over hoge spanningen en kleine stromen.

rtournier
door rtournier Jul 10, 2020 om 21:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja dat is precies de meter. Ik heb nu een andere die in ieder geval uitslaat als ik een batterij van 1,5 volt meet. Echter is dat onder de douche nog niet gelukt. De laatste dagen (sinds ik die meter heb) voel ik het niet meer. inmiddels heb ik het ook een aantal keer gevoeld terwijl het water niet liep. ik vermoed nu eigenlijk  dat er ergens in huis een apparaat met batterijen zit aangesloten waar iets mee is.