ke
door keuning Nov 19, 2014 om 08:23
Huishouden & energie

Tegoed bon bij defect apparaat

Ik heb in mei van dit jaar een boormachine via internet bij redcoon gekocht, deze heb ik tot oktober gebruikt maar bleek defect te zijn, deze terug gestuurd naar de leverancier, nu blijkt dat deze niet meer te repareren is, en heeft redcoon mij medegedeeld dat ik een tegoedbon krijg. Nu is dat ook een bon die minder waard is dan de prijs die ik heb betaald voor deze boormachine.

Is het normaal dat je niet het aankoopbedrag terug krijgt ook al is het apparaat voor 5 maanden in mijn bezit geweest, en moet ik een tegoedbon accepteren of kan ik mijn geld terug vragen?

2529 15 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mahadma
door mahadma - Nov 19, 2014 om 09:38
11715 Antwoorden / 52 Vragen
0

In basis heeft de verkoper 3 opties bij een defect apparaat in de garantie termijn.
1 herstellen onder garantie
2 het artikel vervangen
3 de verkoop ongedaan maken.

Uw verkoper heeft voor optie 3 gekozen.
Dat betekent dat u de volledige aankoop terug dient te krijgen op uw rekening en niet een deel en niet via een tegoedbon. Zie de "Consuwijzer".

mahadma
door mahadma - Nov 19, 2014 om 09:39
11715 Antwoorden / 52 Vragen
0

Voor het gemak: Klik HIER

zoekster
door zoekster - Nov 19, 2014 om 09:41
10968 Antwoorden / 34 Vragen
0

U heeft recht op geld terug. De volledige som. U hoeft geen tegoedbon te accepteren. Dat weet Redcoon ook donders goed. Dus sta erop dat u uw geld terugkrijgt.

Ze hadden u wel precies dezelfde boor mogen leveren, weer nieuw, zonder extra kosten vanzelfsprekend. Nu ze dat niet willen of kunnen, wordt de overeenkomst ontbonden, wat inhoudt dat zij de kapotte boor houden en u uw geld terug krijgt.

Verwijs naar dit forum, als u er niet met Redcoon uitkomt. Dan moeten ze zich hier maar gaan verantwoorden.

Als u ooit weer een klacht over een bedrijf heeft, vermeld dan de naam van het bedrijf in de titel van uw vraag. Dat zet net wat meer druk op de ketel.

U kunt ook nog uw klacht op de klachtenkompas zetten, daar is Redcoon actief.

klik HIER

alfatrion
door alfatrion - Nov 19, 2014 om 12:13
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Je hebt als koper de keuze tussen herstel, vervanging of ontbinding. In het laatste geval hebt je recht op het volledige aankoopbedrag en hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

user123
door user123 - Nov 19, 2014 om 21:00
1346 Antwoorden / 3 Vragen
0

Het artikel is een half jaar oud. Dan mag er best een kleine afschrijving af.
Ts heeft het apparaat ook een half jaar lang kunnen gebruiken.

mahadma
door mahadma - Nov 19, 2014 om 21:06
11715 Antwoorden / 52 Vragen
0

Dan mag er best een kleine afschrijving af. Juridisch niet, dus volledig bedrag retour.

user123
door user123 - Nov 19, 2014 om 23:42
1346 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=mahadma schreef op woensdag 19 nov 2014, 21:06]Dan mag er best een kleine afschrijving af. Juridisch niet, dus volledig bedrag retour.

Lees jouw eigen link eens goed door :

Ontbindt u de koopovereenkomst?
Bij ontbinding van de koopovereenkomst, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Gaat het om een klein gebrek? Bijvoorbeeld een kras op uw nieuwe aankoop? Dan is het de vraag of u kunt ontbinden of dat u alleen een korting kunt vragen. Dat hangt een beetje af van de situatie. Gaat het om een kras op een mobiele telefoon of een lcd scherm? Dan is dat vervelender dan een kras op een wasmachine. Maar staat de wasmachine in uw mooie keuken? Dan kan die kras wel weer heel storend zijn.

mahadma
door mahadma - Nov 19, 2014 om 23:54
11715 Antwoorden / 52 Vragen
0

@ Zoekster: U heeft recht op geld terug. De volledige som

@ Alfatrion: hebt je recht op het volledige aankoopbedrag

Lees het bovenstaande eens.

19
door 1953 - Nov 20, 2014 om 03:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

Verkopende partij dient dan in dit geval binnen 14 dagen uw aankoopbedrag volledig terug over te maken op uw bankrekening.

Verkopende partij is niet in staat om aan de herstelplicht te voldoen noch een gelijkwaardig vervangend product kosteloos te verschaffen.

Vanuitgaande dat het product ten tijde van de verkoop als een 'ondeugdelijk product' kon worden aangemerkt (binnen de 6 maanden).

Geen genoegen mee nemen, u zich niet laat afschepen, met de tegoedbon van Redcoon!

alfatrion
door alfatrion - Nov 20, 2014 om 10:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

@mahadma:

- Het is de koper die mag eisen, dus het is de koper die mag kiezen.

- Ontbinding resulteert in een ongedaanmakingsverplichting van de prestaties (art. 6:271 BW). Dus de verkoper moet 100% van het geld terug betalen en de koper 100% van het product terug geven.

- Het risico van het non-conforme goed ligt bij de verkoper vanwege art. 7:10 lid 3 BW. Dus de koper hoeft het product niet terug te geven in de staat waarin hij het product heeft ontvangen.

Zie ook: TK, 2000/2001, 27809, nr. 3.

user123
door user123 - Nov 20, 2014 om 12:00
1346 Antwoorden / 3 Vragen
0

Heerlijk dat gedraai.

Consuwijzer zegt duidelijk : Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Alfatrion : Bij aankoop was het artikel nieuw en ongebruikt. Bij ontbinding van de koop moet TS dus een nieuw en ongebruikt artikel teruggeven om ook het oorspronkelijke bedrag terug te mogen verlangen. Dan kan TS niet, immers het artikel is gewoon gebruikt.

Is het zo moeilijk om de redelijkheid en billijkheid hiervan in te zien ?

re
door redcoonnl - Nov 20, 2014 om 13:00
6 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Keuning,

Hartelijk dank voor je bericht.
Je mening over en ervaringen met redcoon zijn erg belangrijk voor ons!

We hebben ook je melding via Tros Radar en je e-mail met bestelgegegevens ontvangen.
Wij hebben je een e-mail toegestuurd.

Met vriendelijke groet,

Thalia
Namens het redcoon Webcare-Team

alfatrion
door alfatrion - Nov 20, 2014 om 20:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=user123 schreef op donderdag 20 nov 2014, 12:00]
Alfatrion : Bij aankoop was het artikel nieuw en ongebruikt. Bij ontbinding van de koop moet TS dus een nieuw en ongebruikt artikel teruggeven om ook het oorspronkelijke bedrag terug te mogen verlangen.
In het geval van ontbinding blijft het product voor risico van de verkoper dus hoeft de koper dit niet. De ongedaanmakingsverplichting van de koper blijft beperkt tot het teruggeven van het product.

[quote="Artikel 6:271 BW"]Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.[quote="Artikel 7:10 lid 3 BW"]Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.

zoekster
door zoekster - Nov 20, 2014 om 20:39
10968 Antwoorden / 34 Vragen
0

Eerlijkheidshalve moet er wel bij verteld worden dat daar enige discussie over is onder juristen.

Maar zelfs die discussie gaat dan nog over een echt lange tijd van gebruik, dan heeft men het over meer dan 2 jaar.
Na 5 maanden defect is geen lange tijd dat een apparaat het heeft gedaan, maar juist erg kort.

alfatrion
door alfatrion - Nov 20, 2014 om 21:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote="Artikel 7:10 lid 4 eerste volzin BW"]Wanneer de zaak na de aflevering voor risico van de verkoper is gebleven, is het tenietgaan of de achteruitgang ervan door toedoen van de koper eveneens voor rekening van de verkoper.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer