in
door inge1969 Jul 18, 2022 om 12:40
Huishouden & energie

Terugleververgoeding nle

Dit kreeg ik in mijn nieuwe maandcontract van NLE (1 juli 2022):
'De terugleververgoeding wijzigt naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing op het overschot aan energie dat u heeft teruggeleverd ten opzichte van hetgeen u heeft verbruikt.'

Mijn vraag is: mag dat zomaar?
Die wet van dat salderen gaat toch pas over 2 jaar in?

10286 8 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 18, 2022 om 12:47
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Dat staat er toch? Het overschot ten opzichte van het gebruik. Dus eerst salderen en wat er dan overblijft krijgt u 50% van het leveringstarief. Het is niet zo dat u na het salderen nog 100% vergoeding krijgt. De terugleververgoeding staat los van het afbouwen van het salderen.

in
door inge1969 Jul 18, 2022 om 13:40
Antwoorden / 1 Vragen

Neodutchio, het was vorige maand wel degelijk 100% en nu opeens 50%.

Eenzijdig passen ze gewoon maandelijks de voorwaarden aan.

ne
door neodutchio Jul 18, 2022 om 14:14
5156 Antwoorden / 12 Vragen

De terugleververgoeding staat los van alle andere afspraken. U hebt een overeenkomst met daarin een geschat verbruik keer een vast afgesproken bedrag per kWh. Het terugleveren zal niet in uw contract staan.
Het enige dat de overheid hier over zegt is dat de terugleververgoeding reeel moet zijn.

Er zijn meer nutsbedrijven die de tarieven voor terugleveren heeft aangepast. 100% van de vaste aankoopprijs teruggeven na salderen kan niemand volhouden.

1paul
door 1paul - Jul 18, 2022 om 12:53
3156 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit mag niet zomaar, de energiewet is hier duidelijk in, salderen komt eerst en daarna pas eventueel een vergoeding voor het teruggeleverde....

lees dit eens.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/2021-07-01#Hoofdstuk3_Paragraaf5_Artikel31c

en deze.

https://maxius.nl/wet-belastingen-op-milieugrondslag/artikel50#:~:text=De%20belasting%20wordt%20geheven%20ter,aansluiting%20aan%20een%20CNG%2Dvulstation.

hier nog wat info.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/zonne-energie/wetgeving

het lijkt erop dat onze wetgever vergeten is een termijn te benoemen waarin de salderingsregeling geld en dat word nu op het bordje ACM neergelegd, dien dus ook een klacht in bij het ACM en betaal ondertussen onder protest!

in
door inge1969 Jul 18, 2022 om 13:48
Antwoorden / 1 Vragen

1paul,

Ik heb deze vraag meteen neergeled bij ACM, bedankt voor de tip.

ne
door neodutchio Jul 18, 2022 om 14:17
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Dat gebeurd hier ook. Er word eerst gesaldeerd en daarna komt een vergoeding van 50% van het tarief dat de klant nu betaald.

@Inge1969, laat het u eerst goed uitleggen voordat u tijd van verliezen aan iets dat u, zo te merken, verkeerd leest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2022 om 15:02
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt ook mij strijdig met de enegiewet en betekent ook een eenzijdige aanpassing van de overeenkomst hetgeen populair betekent dat men wanprestatie pleegt. Eenzijdige wijziging betekent in gebreke blijven m.b.t. naleving van wetgeving en de al eerder geldende voorwaarden.

Dien een klacht in bij de ACM Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer | ACM ConsuWijzer, heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schajkel die dan in en/of als u lid bent van Vereniging Eigen Huis kan men u daar ook juridiesch bijstaan. Zie m.b.t. in gebreke blijven dit: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunu deze ook benutten indien u zelf al wenst te reageren: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

ne
door neodutchio Jul 18, 2022 om 19:48
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Weer iemand die niet leest. Dit is niet strijdig tov de energiewet en er is geen overeenkomst aangepast. Een terugleververgoeding staat niet in je contract en kan ten alle tijden aangepast worden.

Heel simpel, je wekt op en wat je verbruikt saldeer je. Wat over blijft is wat je terug verkoopt en dat gaat tegen een tarief dat kan fluctueren. Dus op dit moment 50% van wat TS zou betalen per kWh.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 18, 2022 om 20:32
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe zo niet goed leest: ik lees dit 'Dit kreeg ik in mijn nieuwe maandcontract van NLE (1 juli 2022)'' en zoals ik het lees is dat een vervolg op een eerder contract.

En de nieuwe overeenkomst wijkt kennelijk zoals ik het begrijp naar mening van de vraagsteller essentieel af van het eerder.

En dan is het toch ook echt de vraagsteller die kan aangeven weie het dan wel of niet goed leest.

ne
door neodutchio Jul 18, 2022 om 22:06
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Op 1 juli hebben meerdere nutsbedrijven de teruglevertarieven aangepast. Deze tarieven staan los van een vast of flexibel contract voor wat je af neemt.
Voorheen waren er nutsbedrijven die hetzelfde bedrag terug betaalde dan dat er door de klant betaald werd. Echter kan dit niet uit aangezien het nutsbedrijf kosten maakt, maar geen marge op deze stroom. Zodoende gaat het terugverkopen in veel gevallen tegen een lagere prijs als het inkopen.
Terugleverprijzen liggen niet vast in contracten. In een contract staat enkel wat je betalen moet om in te kopen.

Wat Budget Energie gedaan heeft is het teruglevertarief naar beneden aangepast. TS betaald nog altijd even veel voor het stroom dat ingekocht word en voordat er terug geleverd word word er gesaldeert. Het gaat dus netjes volgens alle regels en wetten.

1paul
door 1paul Jul 19, 2022 om 07:23
3156 Antwoorden / 0 Vragen

probleem is, naar mijn idee, dat er een salderingsregeling is, in de wet verankert, en die regeling zegt in het kort, wat je teruglevert mag je aftrekken van wat je gebruikt.

normaal is het zo, je gebruikt in een leveringsjaar 2000 KWH, je levert terug, 1800 KWH dan betaal je 200 KWH in een jaar.

nu gaat men of wil men dit anders gaan doen, nu wil men dit p/mnd gaan berekenen, in de zomer lever je het meeste terug en verbruik je het minst, zal in de praktijk inhouden dat je 2000 KWH gebruikt, 1800 KWH teruglevert maar omdat men maandelijks af gaat rekenen je over een jaar gezien in de praktijk "slechts 1000 KWH volledig vergoed krijgt en de rest tegen half tarief!

Dat is wel degelijk een verandering tegenover dat wat gebruikelijk was en het is de vraag of dit mag en of dit in de geest met de wet is, is de bedoeling van de wet dat dit jaarlijks verrekent word of heeft de wetgever besloten dat dit ook mag.

de enige die hier een oordeel over kan geven is de ACM en daarom, leg het hen voor.

Als er energiebedrijven zijn die dit niet doen dan kun je ook nog overstappen voor elektralevering naar zo een energiebedrijf!

ne
door neodutchio Jul 19, 2022 om 08:13
5156 Antwoorden / 12 Vragen

@1paul, er spelen verschillende zaken nu. Qua salderen is er nu nog steeds niets veranderd. Salderen is er en blijft er tot 2025.
Qua terugleververgoeding is er een verschil in procedures bij vaste contracten en flexibele. Bij vaste contracten is het heel simpel, er is een vaste prijs, dus het terugleveren gaat tegen die vaste prijs.
Bij flexibele contracten is er elke maand een andere prijs. Wat de energieleveranciers doen is dat na het salderen gekeken word in welke maanden extra is opgewekt. En die extra opwekking word achteraf administratief verwerkt tegen de prijs die in die maand geldig was toen het opgewekt was.
Betaal je in de zomer minder dan in de winter, dan zal je terugleververgoeding in de zomer dus ook lager zijn.

1paul
door 1paul Jul 19, 2022 om 11:41
3156 Antwoorden / 0 Vragen

beetje raar dit, zoals je uitlegt, ik lever in Juni 200 KWH meer dan ik verbruik, in December verbruik ik deze 200 KWH.

normaal gesproken word dit tegen elkaar weggestreept en is er een rekening, nu wil men dit dus gaan vergoeden voor de maand Juni, zeg 2 ct, en gaan berekenen voor de maand December tegen zeg 10 ct!?

Lijkt me niet de bedoeling en ik ben echt benieuwd wat de ACM daarvan vind?.!

ne
door neodutchio Jul 19, 2022 om 11:58
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Is dat zo of hebt u dit zo begrepen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 19, 2022 om 12:24
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, of begrijpt u het zo?

ne
door neodutchio Jul 19, 2022 om 16:50
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Er zal geen enkele aanbieder zijn die tegen de wet in gaat werken. Wel word er aan alle kanten moord en brand geschreeuwd dat het wel gedaan word. En dan ook nog eens zonder onderbouwing.
1Paul heeft het zowel over salderen en over terugleveren. Salderen word en is nu niks aan veranderd. Dat is pas in 2025. Het gaat er om wat er na salderen overblijft bij een flexibel contract.
Als je, in zijn voorbeeld, in juni 200 kWh over hebt en in December 200kWh te kort, dan is het saldo 0. Als je echter in juni 300kWh over hebt en in december 200 kWh te kort, dan hou je 100kWh die op je eindnota berekend word tegen het tarief van juni.

Het enige dat aangepast is bij flexcontracten is het teruglevertarief. En dat staat los van het salderen.

panter22
door panter22 - Jul 19, 2022 om 08:14
6599 Antwoorden / Vragen

Saldering en terugleveringvergoeding zijn 2 verschillende begrippen. In deze link wordt het nog eens uitgelegd.
Er is dus niets onwettigs aan de terugleveringvergoeding te wijzigen.

https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/zonne-energie/salderingsregeling-zonnepanelen#/
U
it de link:

4. Terugleververgoeding

Wek je op jaarbasis meer stroom op dan dat je hebt verbruikt dan ontvang je van de energieleverancier een terugleververgoeding. De hoogte van de terugleververgoeding verschilt per energieleverancier.In de wet is op dit moment niet opgenomen wat de minimale terugleververgoeding moet zijn. Het kan in de praktijk voorkomen dat de terugleververgoeding lager is dan 50% van de marktprijs. De minister heeft aan toezichthouder ACM gevraagd om duidelijkheid te geven wat de minimale terugleververgoeding moet zijn. Om de consument te beschermen, wil de minister een wettelijk minimum terugleververgoeding hanteren van 80% van de marktprijs (excl. belastingen). Omdat de stroomprijs erg aan verandering onderhevig is, kan het voorkomen dat de terugleververgoeding, met dit wettelijk minimum, hoger wordt dan de inkoopprijs die de leverancier heeft moeten betalen. Daarom overweegt de minister om een absoluut maximum op te nemen voor de terugleververgoeding om ook de leveranciers te beschermen.

5. Kan ik in de toekomst nog salderen?

Voorlopig nog wel. Zonnepaneeleigenaren kunnen langer gebruik maken van de salderingsregeling. De startdatum van het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling wordt uitgesteld tot 1 januari 2025. De Tweede en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel eerst nog goedkeuren voordat het afbouwplan in 2025 in werking kan treden.

getty
door getty Jul 19, 2022 om 08:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb hem helder zo, bedankt voor de link!

1paul
door 1paul Jul 19, 2022 om 11:30
3156 Antwoorden / 0 Vragen

er is wel iets op aan te merken, eerst gaat salderen en daarna komt pas de terugleververgoeding!!!!
er staat niet voor niets, "Wek je op jaarbasis meer stroom op dan dat je hebt verbruikt".

dit gaat er dus over, wek je meer stroom op in 1 jaar dan je zelf verbruikt pas dan spreekt men over terugleveren!!!

voorbeeld, je verbruikt in een jaar 2000KWH, je panelen wekken op 2200 KWH, dan lever je terug, 200 KWH, deze 200 KWH krijg je een vergoeding voor, bij de een is dat 6 cent en de ander 7 of 8!!!! Dit is dus de "kale" stroom prijs of net iets eronder....

panter22
door panter22 Jul 19, 2022 om 14:23
6599 Antwoorden / Vragen

Zit je vingertje wat los met al die uitroeptekens?
Had je gedacht dat het anders was?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 19, 2022 om 09:47
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug omdat, indien ik het goed begrijp dat u een lager bedrag vergoed krijg bij teruglevering indien dat meer is dan dat u heeft benut..

U bent indien zich dat voordoet dan ook een electraproducent die aan het net levert en door de provider kan worden doorverkocht aan andere klanten.Op zich is dat niet helemaal onlogisch mits hetgeen men dan wel aan u blijft vergoeden tenminste gelijk is aan hun eigen andere inkoopkosten. Zo dat wel het geval zou zijn zou u voor hen dus een goedkopere leverancier zijn met verdiensten voor hen. M.a.w. men verdient dan aan u terwijl u zelf heeft geinvesteerd.

In dat geval vind ik het een boetende kweste waarvan het m.i. zeker geen kwaad kan om daar nader navraag over te doen bij de ACM www.consuwijzer.nl .

Mogelijk is het ook wel iets dat interessant kan zijn als onderwerp voor een reguliere Kassa uitzending.

panter22
door panter22 - Jul 19, 2022 om 11:45
6599 Antwoorden / Vragen

Was het niet de bedoeling van zonnepanelen om zoveel mogelijk in je eigen behoefte aan elektricteit te voorzien?

Wat er nu gebeurt is dat er bewust veel te veel zonnepanelen op het dak worden geplaatst met het doel elektriciteit te verkopen.
Dat kan nooit uit voor de energiemaatschappij, want in de prijs van de elektriciteit zullen kosten verwerkt zijn.

Die kosten vergoeden ze aan de klant die geen kosten gemaakt heeft.
Want niemand heeft de klant opdracht gegeven meer zonnepanelen te kopen dan nodig.Dus overbodige kosten gemaakt. Die lijken mij toch voor eigen rekening.

in
door inge1969 Jul 19, 2022 om 16:33
Antwoorden / 1 Vragen

Nu, ik heb inmiddels een duidelijk antwoord op mijn vraag die ik ook even met iedereen zal delen:

Het (niet zo leuke) antwoord is: ja dat mogen ze doen. Ze mogen zelf de terugleververgoeding bepalen. Hier is namelijk nog niets over in de wet vastgelegd. (In grote lijnen dus wat panter22 schreef.) Inmiddels heb ik ook gezien dat andere maatschappijen dit per maand(!) doen en dan ben je echt de klos. Bij NLE doen ze het in elk geval per jaar.

Dank jullie wel voor de links met info, daardoor weet ik inmiddels ook dat de ACM en de consumentenbond hier wel mee bezig zijn. Dus een klacht daar neerleggen is zeker slim, hoe meer mensen aan de bel trekken hoe beter.
En ja panter22, ik heb zeker alleen neergelegd voor eigen gebruik en om quitte te draaien. Maar als je ze 1 vinger geeft... dan zijn wij de volgende keer aan de beurt. ... En als ik dan een beetje teveel heb opgebracht vind ik het niet meer dan diefstal om mijn geleverde energie voor 2-3 keer te mogen doorverkopen, terwijl ik er wel flink voor heb moeten investeren. (En ik denk dan ook aan bijvoorbeeld boeren die hierop hebben geïnvesteerd, want ja, je moet wat..).

panter22
door panter22 Jul 20, 2022 om 09:42
6599 Antwoorden / Vragen

Wat noem je een beetje teveel opbrenst?
Je hoefde niet te investeren in zonnepanelen. Met een paar jaar heb je ze terugverdiend. En daarna heb je gratis elektriciteit. Btw terug krijgen. Lekker voordeel voor huizenbezitters. En dan ook nog klagen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 8, 2022 om 17:07
2067 Antwoorden / Vragen

Het is net als met de vermogensrendementsheffing, de mensen die zo hard klagen zijn wel mensen die ook daadwerkelijk vermogen hadden, geen arme sloebers. De mensen die zo hard klagen over de salderingsregeling zijn de mensen met een koophuis en genoeg geld om die panelen aan te schaffen die 'last hebben' van het feit dat ze hun panelen nu niet in drie maar in vijf jaar eruit hebben, waarna ze feitelijk nauwelijks meer energielasten hebben. Niet bepaald de mensen met een huurhuis en slechte isolatie die hun gasrekening door het plafond zien gaan. Om eea maar even in perspectief te zetten.

Ca
door Carpent - Jul 20, 2022 om 16:05
1 Antwoorden / Vragen

Er zijn op dit moment meer Energiebedrijven die hetzelfde doen. Bijvoorbeeld Budget Energie (BE)
NLE en BE zijn als ik me niet vergis gelieerd aan elkaar.

Dit topic maakt melding van de terugleveringsvergoeding (TLV).

Ook BE heeft per 1 juli deze met 50% verlaagd.

Ik heb zelf een variabel contract lopen bij BE.

Let vooral goed op. Er wordt op dit moment gesjoemeld met de salderingsregeling.

Ik heb geen inzicht hoe NLE op dit moment werkt. Maar het zal me niet verbazen als dit op de dezelfde wijze gebeurt als BE.

BE maakt voor de variabele contracten een maand factuur op en salderen daar dan direct je afname en je TLV , met andere woorden ze salderen per maand.

Bij de jaarafrekening worden de maandfacturen opgeteld en rolt er een jaarafrekening uit.

Deze wijze van maandsaldering is erg ongunstig voor u als klant t.o.v. jaarsaldering.

Reeds in februari van dit jaar heb ik BE aangesproken op deze wijze van salderen.

Het is namelijk niet toegestaan om per maand te salderen. Salderen dient over de gehele contract periode van een jaar plaats te vinden of indien het contract eerder wordt beëindigd over het gehele deel van die contractperiode.

Dit is te lezen op de site van de ACM.

Op dit moment is er van alles gaande m.b.t. dit onderwerp. Er zijn hierover zelfs vragen gesteld aan minister Jetten.

Laat je vooral niet gek maken door allerlei personen die her der er iets over roepen.

Zolang de ACM bovengenoemde regels hanteert t.a.v. salderen is dat de regel.

Ik heb verscheidene keren dit bevestigd gekregen van de ACM.

Om veel schrijverij van mijn kant te voorkomen wil ik verwijzen naar een topic van mij op de forum site van de consumentenbond.

Hier staat inmiddels heel veel omschreven over deze onderwerpen.

https://community.consumentenbond.nl/energie-11/wordt-er-ook-gesaldeerd-op-uw-maandelijkse-variabele-energierekening-24183?postid=157355#post157355

door 526996 - Sep 8, 2022 om 16:34
32 Antwoorden / 0 Vragen

NLE heeft nog iets slimmers bedacht het salderen van zonnepanelen gebeurd niet meer per jaar maar per maand .dus in de zomermaanden veel opwekken betekent weinig gebruik en een klein bedrag voor het gesaldeerde en in de winter duur terugkopen.ik ben naar een energieleverancier gegaan die per jaar saldeert