eu
door eukie Nov 22, 2010 om 17:10
Huishouden & energie

Tijdelijke verwarming met convectorkachel

Ik moet een ruimte verwarmen t.g.v. een receptie. Die ruimte is onverwarmd (een hal). Ik wil dit probleem oplossen door een een convectorkachel te huren (een ventilatiekachel). Ik kan echter maar zo''n 3000 watt aansluiten (230V bij 16A). Bij de doe-het-zelf bedrijven zijn dit soort kachels te huur. Mijn vraag is: hoeveel kubieke meters kan een zo'n kachel (3000W) op redelijke temperaturur brengen, gegeven dat de ruimte winddicht is en er 40 mensen aanwezig zijn die (na verloop van tijd) zelf ook nog warmte afgeven. De ruimte is zo'n 200m3

1680 3 Rapporteer

poltol
door poltol - Nov 22, 2010 om 18:46
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Eukie,

Dat is zo niet goed te berekenen.
Want als het straks vriest, en misschien ook nog waait, is de kachel mogelijk niet toereikend.
U kunt al een hoop warmte in de hal houden als u de toegang, mits die rechtstreeks op buiten is, afschermd.
Hang er bv een [klein] dekzeil voor.

U kunt ook een hete lucht kanon huren op gas of diesel.
Dan kunt u de hal eerst met het kanon voorverwarmen, want die zijn meestal nogal lawaaierig, en dan met de convertor onderhouden.
Dan zou het gemakkelijk moeten kunnen.

succes, poltol

invalide
door invalide - Nov 22, 2010 om 18:57
787 Antwoorden / 5 Vragen

En 1 apparaat extra en je staat in het donker!

Dus ik zou denken aan de Terras Heater op Gas.... geen kabels en stralen tenminste naar beneden waar het nodig is de warmte uit..

eu
door eukie - Nov 22, 2010 om 18:59
61 Antwoorden / 70 Vragen

Beste poltol
Bedankt voor je adviezen. Ik denk dat de buitentemperatuur zo rond het vriespunt zal liggen (begin januari). Gas of diesel is geen optie, want het gaat om een appartementengebouw, en daar is elke vorm van open vuur verboden. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de kachel van 3000W, die ik op het oog had, volgens de groothandel 25 tot 35 m3 kan verwarmen. En de installatie kan maar 3000W = 1 kachel trekken. Ik vind wel een andere oplossing. Niettemin: bedankt.
Eukie