Tuinset met mankementen
Hallo.
Een 8 weken geleden kochten wij via TopTeak te Deurnen een teak houten tuinstel van ruim 700 euro.
Bij aflevering werd er gemeld, dat als er iets stuk zou gaan, we gerust konden bellen voor vervanging van schroeven, geleiders e.d. Helaas bleek dit eerder nodig dan gewenst. Nog geen uur na het in elkaar zetten viel een van de bouten van ellende uit elkaar. Een paar dagen erna ging de eerste geleider, en een tweede van een andere stoel. Bij andere inspectie bleken meer geleiders scheuren te bevatten en halen het eind van de zomer vast niet.
We hebben direct gebeld, en zouden nieuwe bouten en geleiders krijgen. Een aantal weken later hadden wij nog niets ontvangen. Wederom gebeld, en er werd ons verteld dat de bouten niet meer op voorraad waren, en geleiders maar beperkt, voor 4 stoelen. Tevens werd er en passant even gezegd dat het ook wel 'erg toevallig' was dat er zoveel stuk was. In meerdere mails met desbetreffende komt zij terug op het feit dat het erg toevallig is, ze niets voor ons heeft en als we terug willen vallen op garantie we maar langs moeten komen! Met 6 teak houten stoelen in mijn kleine auto? En wat als er schade op treed tijdens vervoer???
Nu kunnen we foto's op sturen en worden doe beoordeeld, alleen krijgen wij die scheuren nooit goed op camera vast gelegd, en ik vraag me af hoe het beoordeeld kan worden. Ook heb ik (per ongeluk) van een van de managers (denk ik) mailwisselingen ontvangen waarin onderling over ons 'geval' gesproken word. Daarin komen wij nou niet bepaald rooskleurig uit de bus, en blijkt dat ze best geleiders hebben voor al onze stoelen, maar ze niet opsturen omdat de werkplaats anders tijdelijk zonder zou zitten.
Nu is mijn vraag, hoe hiermee om te gaan? Waar sta ik als consument?
Vriendelijke groet,
J. Wilhelm
@kingdj
Als u iets koopt, heeft u recht op een deugdelijk product. Een stoel die van gammeligheid uit elkaar valt, hoort daar niet onder. Verkoper dient te repareren en mocht dat onverhoopt niet lukken, heeft u recht op omruilen of aankoopbedrag retour.
En u zou ook niet zelf op sjouw hoeven gaan, per slot van rekening zijn ze ook bij u afgeleverd.
Zou nog eens het gesprek aangaan en de onderdelen die nodig zijn om de stoelen op een fatsoenlijke manier te repareren, verzoeken die te leveren.
Zo niet: stuur een brief (liefst aangetekend, anders kan er gezegd worden: "we hebben niets ontvangen")
Voorbeeldbrief herstel of vervanging
Wacht de reaktie af, gebeurt er niets, dan nog een brief er achteraan.
Laatste mogelijkheid tot herstel
Mocht u de voorbeeldbrieven gebruiken? Zou bij de 2e, 'repareren op kosten via andere partij' weglaten en zou ervan maken: 'retour aankoopbedrag'. Keus is aan u natuurlijk.
Bedankt voor het antwoord.
We hebben inmiddels een mail met de foto's gestuurd, van de defecte onderdelen. Daarin heb ik ook gemeld dat ik niet zomaar met 6 stoelen op sjouw kan gaan, een uur rijden.
Ik heb inmiddels antwoord, waarin niets staat over de foto's, alleen dat we geacht worden langs te komen, en ze 'zorg zullen dragen voor de meubelen'.
Ten eerste heb ik de auto niet ze te vervoeren, en ten 2e waarom moet ik terug???
Is het verstandig te blijven mailen met ze of moet ik ze de brieven versturen?
@kingdj
1) Mail: "geacht worden langs te komen, en ze 'zorg zullen dragen voor de meubelen".
Ik denk dat ze bedoelen: kom langs met de stoelen, en ter plekke de reparatie(s) willen uitvoeren. Of: langs komen zonder stoelen, geleiders/bouten zelf komen ophalen.
2) "Ten eerste heb ik de auto niet ze te vervoeren, en ten 2e waarom moet ik terug".
U heeft ze afgeleverd gekregen, dat wil al zeggen bij aanschaf: 'breng ze maar thuis, kan zelf niet vervoeren'. * terug: ik vermoed dat het bedrijf zich de kosten van hun vervoer naar u toe wil besparen.
Mailen of brief: u zou nog eens kunnen proberen met mailen. Ik zou daarin zetten dat u niet voor niets de tuinset hebt laten afleveren, en dat u vind dat ze daar zelf zorg voor moeten dragen. Mocht dat niet werken zou ik toch de 1e voorbeeldbrief gebruiken 'herstel of vervanging' Onder de zin: 'ik verzoek u vriendelijk ....' zou ik zetten: 'mocht u geen actie ondernemen nav dit schrijven dan zal ik het herstel door een andere partij laten uitvoeren. Bij deze stel ik u aansprakelijk voor de kosten die hieruit voortvloeien'.
Let wel: bedoel dit als beetje dreigen, de vaart erin houden. Als u (en dat gebruikt men in "laatste herstel" voorbeeldbrief) dat zou doorzetten, moet je ook maar zien of ze over de brug komen om de kosten inderdaad aan u terug te betalen. Maar zou overwegen dit mee te nemen.
Laat u verder niet met een kluitje in het riet wegsturen. Ik weet wel niet wat de bedoeling achter de zin is van: "daarin komen wij nou niet bepaald rooskleurig uit de bus" .... U heeft gewoon recht een een deugdelijke tuinset. Dus als u zelf kan repareren: laten ze de spullen daarvoor opsturen. Zo niet: tuinset ophalen/repareren en terug brengen. Gratis! Dus geen cent erbij.
Zou zo zeggen: kijk of u met de voorbeeldbrief (pas die aan, voeg toe) en wat tekst van mij uit de voeten kan. En laat me de afloop nog eens weten. Schuift men het op de lange baan .... wil ik evt. ook wel een poging wagen om wat puntjes op de i te krijgen. Hoor dan nog wel.
Ze willen inderdaad dat wij langs komen met de meubelen, niet met de geleiders zelf. Op eerder aangeven dat dit niet kon zijn ze tot nu toe niet ingegaan. Maar ik ga het nogmaals proberen per mail. Als ik dan geen reactie krijg, stuur ik de brief.
De zin waarin ik doelde op 'komen wij niet bepaald rooskleurig uit de bus', gaat over een onderlinge mailwisseling tussen manager (met wie er nu contact is) en de dame waar we in eerste instantie contact mee hebben gehad. Zij mailde onder andere naar haar supervisor:
Wij hebben die mail per ongeluk gelezen. Ze gaan er dus vanuit dat de schade overdreven is. Dus of wij even willen bewijzen dat het niet zo is, terwijl we ook foto's mochten sturen. Wat ik al dacht, dat is dus niet afdoende. Ik ga iniedergeval mailen, en als daar geen reactie op komt, per brief. Ik hou u op de hoogte
Inmiddels heb ik wederom een mail ontvangen. Helaas worden ze ook met de mail onvriendelijker.
Ze willen de spullen ophalen, maar wij moeten dan 75,- aan voorrij kosten betalen, PLUS de eventuele reparatiekosten! Gratis? Daar lachen ze om.
Verder willen ze niet gaan. Ook op herhaaldelijk verzoek om gewoon de benodigde spullen te sturen en ons het zelf te laten repareren, wordt niet ingegaan. Ook een reactie op de foto's krijg ik niet.
Morgen zal ik ze een aangetekende brief sturen.
@kingdj
Schade overdreven: "dus of wij even willen bewijzen dat het niet zo is".
U hoeft niets te bewijzen. Tijdens de eerste 6 maanden van aanschaf ligt de bewijslast bij de winkelier. M.a.w. bedrijf zou evt. moeten aantonen dat het gebrek door u veroorzaakt is. Na die 6 maanden heb je te maken met een omgekeerde bewijslast. U moet dan bewijzen dat het gebrek niet door u toedoen is ontstaan. Dus dat zit wel goed hoor.
Maar als ik het goed begrijp (uit de mail) heeft u zelf 4 stoelen met nieuw materiaal kunnen repareren. En betreft het nog 2 stoelen. Als dat zo is, snap ik niet waarom men daar zo moeilijk over doet.
Schrijf maar een pittig mailtje, dat ze langs kunnen komen! En dat u erop staat, voor de andere 2 stoelen ook materiaal te krijgen. (mogen ze nog blij zijn dat u zelf de reparatie ter hand neemt!) Ben benieuwd. Succes gewenst! M.vr.gr.
Ik heb er al een pittige mail uitgedaan. Maar ze hebben echt lak aan de regels. Dat er in hun voorwaarden staat geschreven dat ik recht heb op vervaning en ze langs kunnen komen, negeren ze. Ik krijg alleen als antwoord dat ik het of langs moet komen brengen, of ze komen langs maar dan gaat het mij een hoop geld kosten...
We hebben slechts voor 2 stoelen geleiders ontvangen, 4 geleiders in totaal! Terwijl er zeker 3 geleiders kapot zijn, en een aantal scheuren bevatten. De bouten zijn ook van zeer slechte kwaliteit, roesten, zitten los en breken af.
@kingdj
Aangezien we op hetzelfde moment ons stukje zitten te schrijven ....
Ik lees net uw laatste bericht.
Ik zet er een link op, lees die, en print desnoods uit en stuur dat bedrijf zijn 'rechten en 'plichten.
Belangrijk voor u: "voor een reparatie of een nieuw produkt hoeft u niet bij te betalen. Moet u wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden". Zou zorgen dat dat overkomt!
Uw rechten bij een ondeugdelijk produkt
Groet en sterkte!
Haha!
Topteak.nl
Een niet al te gezellig maar berucht bedrijf. Stond overigens ook al in mijn eerste mail. Niet de makkelijkste overigens, want ze hebben blijkbaar veel ontevreden klachten. Niet handig van mij dat ik daar niet eerder naar gekeken heb.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer