Vage tarieven Vattenfall!
Wij gaan per 1 januari naar 0,75 in piek en 0,57 in dal. We hebben 25% blijvenloont-korting. Buren drie straten verderop gaan naar 0,71 in piek en 0,54 in dal maar die hebben maar 10% blijvenloont-korting. Vattenfall doet maar wat qua energieprijs! Wij hebben stadsverwarming en daardoor is overstappen vaak niet voordelig. Daarnaast hebben we zonnepanelen en onze buren niet en daardoor voelt het nu als straf vanuit Vattenfall. Diefstal? Willekeur? Belachelijk? Schandalig?
Als die buren op exact hetzelfde moment een contract hebben afgesloten, dan kan je het raar vinden. De startdatum van het contract bepaald de tarieven. Er zijn nu nog mensen die oude langlopende contracten hebben met rond de 10 cent, maar er zijn er dus ook die al dik boven de euro zitten. En dat is geen diefstal of willekeur.
U hebt des tijd een contract afgesloten en daar word alles op gebaseerd.
Wat ze aan een ander vragen is helemaal niet van belang. Een bedrag mag aan iedere klant een andere prijs offreren. Dat ze dat vaak niet doen is omdat het makkelijker is om 1 prijslijst te hebben, maar de situatie op de energiemarkt is nu domweg niet normaal.
De tarieven die bij aanvang van het energiecontract van toepassing waren zijn steekhoudend. Het kan zo zijn dat de buren van drie straten verder op een ander instap tarief zijn aangegaan dan u en dat maakt dat de verhoging per afgesloten contract kan verschillen. Ook speelt het levering/postcode gebied een rol omdat de transportkosten die door de netbeheerder in rekening gebracht worden kunnen verschillen. Het is zaak om naar de kale energieprijs te kijken en niet naar de all in prijs en die met elkaar te vergelijken. Ook staat de manier van verwarmen buiten beschouwing en er wordt ook geen rekening gehouden met zonnepanelen want die staan compleet los van de in uw geval kale stroomprijs.
Dat is niet 'ze doen maar wat'.
Dat is het gevolg van het verdelen van de klanten over verschillende 'verbruikersgroepen'. Die verdeling wordt gemaakt afhankelijk van hoe lang iemand klant is én van de momenten waarop de tarieven doorgaans worden herzien.
Op basis van die gebruikersgroepen wordt door Vattenfall op verschillende momenten in het jaar energie ingekocht. Dus tegen verschillende prijzen. De tarieven die de klanten binnen een bepaalde gebruikersgroep moeten betalen, zijn afhankelijk van die inkoop prijzen. En die variëren de laatste maanden nogal. Een inkoopmoment wat een paar dagen eerder of later ligt, kan zomaar 30% of meer prijsverschil opleveren.

De inhoud vanb de overeenkosmt die u heeft is bepalend voor het tarief dat wordt aangerekend. Het kan o.a. al verschillend zijn v.w.b. tijstip en duur van de overeenkomst en ook op welke basis er wordt getarifeerd. Uiteraad is ook bepaend metr wie de overeenkomst is afgesloten. Heeft men 3 straten verder ook stadsverwarming?
Helaas is het een kwestrie van de huidige energfie toestand en lgt de oorzaak vooral in schandalig / misdadig handelen (de inval in Oekraine).
U kunt m.b.t. uw mening een melding doen bij (zie) https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
Terzijde, pas op met een beschuldiging van diefstal op een openbare site als deze en zie als reden art. 261 Wetboek van Strafrecht

Om uw vraagtekens te beantwoorden, nee het is geen diefstal, willekeur, bekachelijk, het is een kwestie van ingang van de overeenkomst.

Wat valt er nu te klagen. Je betaalt veel minder voor de stroom dan je buren, door die extra 15% korting.
En je hebt nog gratis stroom door de zonnepanelen. en nog niet tevreden?

Goedemiddag,
Ik snap dat je hier vraagtekens bij hebt. Voor ons standaard variabele contract zijn de tarieven voor iedereen gelijk. Met 25% korting zou je dan lagere tarieven moeten hebben dan met 10% korting. Ik kijk graag met je mee hoe het zit met jouw korting. Stuur je hiervoor een mailtje naar webcare@vattenfall.nl met je klantnummer, achternaam, geboortedatum en de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer? Als je in het mailtje ook even de link naar dit topic meestuurt kunnen we je gelijk verder helpen.
Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Woning kan niet op slot, huur betalen?
Een tijd geleden was er een waterlek in mijn woning. Aangezien ik op dat moment niet aanwezig was, werd het slot van de voordeur opengebroken (met mijn toestemming). Als gevolg waren de voordeur en het slot volledig beschadigd. Als oplossing werd de deur dichtgetimmerd met een houten plank. Deze tijdelijke constructie kon dus slechts 1x geopend worden en vervolgens niet opnieuw gebruikt worden (te ... Lees meer
Zijn de prijzen van zonnepanelen inderdaad zoveel goekoper geworden?
Vanochtend op het nieuws zonnepanelen explosief gedaald in prijs.Fake of waar?? Ga binnenkort zonnepanelen huren van Wocozon a €4,50 per paneel per maand als dit waar is kan ik nog terug???? Lees meer
Samsung neemt geen contact met mij op.
Ik heb 2 maanden geleden bij MediaMarkt een koelvriescombinatie gekocht en die maakte direct bij aansluiten al 2 verschillende harde geluiden.
MediaMarkt heeft toen gezorgd dat Samsung contact met mij opnam en een monteur gestuurd die heeft er een noiceplaatje tussen gezet en gezegd als dit niet helpt moet u weer contact opnemen dat heb ik gedaan.
MediaMarkt heeft toen zelf nog 2 monteur
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer

Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer