Co
door Cor0789 Jan 30, 2021 om 10:52
Huishouden & energie

Verhuurder verkoopt woning terwijl er nog huurverlagingsprocedure loopt

Onze huurwoning is per 1 januari 2021 verkocht. Wij hebben echter al in oktober  2019 huurverlaging aangevraagd op basis van puntentelling bij huurcommissie.
Door corona crisis heeft huurcommissie nog geen uitspraak gedaan. Wel is al rapport opgemaakt en is conform onze puntentelling.
Waarschijnlijk worden wij in het gelijk gesteld. Probleem is dat oude verhuurder de woning heeft verkocht aan andere vastgoedmaatschappij. Heeft iemand enig idee hoe dat verder gaat. Bij wie moeten we straks teruggave claimen?

2268 9 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2021 om 10:57
16867 Antwoorden / 202 Vragen

De tderugave dient geclaimd te worden bij de vorige eigenaar. Verder is het een zaak van nagaan of de huur die u nu betaalt conform de uitspraak van de huurcommissie is en zo niet dan ook daar claimen voor de maand jabuari en naleving van de uitspraak vorderen.

(Bij niet  voldoen van de teruggave is de oude verhuurder in gebreke en de nieuwe ook indien de huur niet is aangepast. De uitspraak betreft de woning)

Aanvullend nog deze info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling

Co
door Cor0789 - Jan 30, 2021 om 11:13
27 Antwoorden / 5 Vragen

We hebben de wijziging al doorgegeven aan huurcommissie. Voor hun was dat voldoende. Probleem is dat de werkelijke eigenaar waarschijnlijk dezelfde is. Deze heeft verschillende vastgoedbedrijven en het lijkt erop dat de nieuwe verhuurder een nieuwe vastgoedmij. heeft opgericht. Wat daar precies allemaal achter zit weten we niet maar we vinden het heel vervelend.

Co
door Cor0789 - Jan 30, 2021 om 11:57
27 Antwoorden / 5 Vragen

In gebreke stellen kan pas als zitting van huurcommissie heeft plaatsgevonden. Want dan is uitspraak pas definitief. En daarop wachten we al bijna een jaar nu.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jan 30, 2021 om 12:55
3791 Antwoorden / 0 Vragen

De nieuwe eigenaar dient zich te houden aan de lopende huurovereenkomst. U kunt hem natuurlijk ook vragen om op basis van de rapportage van de huurcommissie alvast de huur te verlagen. Wellicht is de nieuwe eigenaar wel gevoelig voor uw argumenten.

ro
door ronny530 - Jan 30, 2021 om 13:13
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Huurverlaging op basis van het puntenstelsel geldt enkel voor woningen in de sociale sector en niet voor vrije sector woningen. Als de woningbouw vereniging besluit om een aantal woningen aan vastgoedmaatschappij verkoopt dan neemt die vastgoedmaatschappij zowel de lusten als de lasten over en dient de uitspraak van de huurcommisie na te komen.

Co
door Cor0789 - Jan 30, 2021 om 13:57
27 Antwoorden / 5 Vragen

Onze woning is ook een sociale huurwoning. Vandaar dat we huurcommissie hebben ingeschakeld. Dat is niet het probleem. Maar verhuurder is een vastgoedbeheerder die het niet zo nauw neemt met de regels en wetten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 30, 2021 om 14:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Verhuurder verkoopt en wie is beheerder?
Bleef die dezelfde of  dochter firma?

Van moeder dochter om er onderuit te komen  zullen ze niet accepteren.
Helaas is de vertraging door Covid19   een file van  achterstallige zaken ontstaan.

Vraag aan elke politieke partij   nu voor 17 maart  of ze hier gaan handhaven....
1½ jaar uitstel voor U en vele anderen, dan  zijn we straks jarenlang bezig om de Nu onstane klachten in 2021 in te halen....

Vele bedrijven en gemeentes beslissen ook heel veel online, dus moet het voor deze Commissie ook kunnen.
Vraag elke partij die je kunt vinden en val die eens lastig....
Je stemde dan niet op jou keuze maar de  eerste die jou goed heeft geholpen!

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 30, 2021 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen

Conclusie

Verlaagt de Huurcommissie met terugwerkende kracht de huur van een woning en leggen de huurder en verhuurder zich bij die uitspraak neer, dan wordt het teveel betaalde bedrag aan huur als onverschuldigd beschouwd. De huurder kan dat bedrag bij de verhuurder terugvorderen. Als de woning is verkocht en de huurverlaging teruggaat naar een moment vóór eigendomsoverdracht, dan heeft de huurder zowel aan de vorige als aan de nieuwe eigenaar/verhuurder teveel betaald. Van beiden kan hij dus een gedeelte terugvorderen. De huurder zou echter ten onrechte kunnen proberen alle teveel betaalde huur bij de nieuwe eigenaar/verhuurder te incasseren. Wees in zo’n geval scherp en win zo nodig advies in.
https://www.vbtm.nl/weblog/huurverlaging-met-terugwerkende-kracht-na-verkoop-woning-wie-moet-de-huurder-terug-betalen-de-oude-of-de-nieuwe-eigenaar
H
eremietkreeft schreef het al, maar dit verhaal gaat over een rechtzaak die vorig jaar heeft gespeeld over dit onderwerp. Klik in deze  weblog op interessante zaak , met die baluwe lijn er onder en je vindt de uitspraak. Bewaar de uitspraak goed als de vorige verhuurder niet wil betalen, stuur dan de uitspraak met de weblog aan hem op , zodat die verhuurder er zich niet meer snel van af kan maken.

Co
door Cor0789 - Jan 31, 2021 om 10:41
27 Antwoorden / 5 Vragen

Of de werkelijke eigenaar achter de nieuwe vastgoedmij. zit vermoeden we wel maar weten het niet zeker. Huurcommissie kon ons hierin ook niet helpen vertelden ze ons telefonisch.

Ander punt is dat huurcommissie steeds blijft zeggen dat ze door corona niets kunnen doen. Maar eind november 2020 kregen we al bericht dat onze zaak schriftelijk zou worden beoordeeld. Eindrapport moest alleen nog ondertekend worden door voorzitter. Maar inmiddels zijn we 2 maanden verder en er is nog steeds niets gebeurd helaas.
En komt de verkoop er ook weer tussendoor.
Het is toch wel moeilijk om je recht te halen op deze manier.