Chalene
door Chalene Apr 3, 2007 om 20:42
Huishouden & energie

Vijvervissen+ziekte

We al jaren een vijver met vissen {goudvissen en shubuskins].Verleden jaar hebben we heel veel jonge vissen gehad,maar nu gaan ze allemaal dood. Vooral de shubuskins Ze gaan allemaal op de bodem liggen en bewegen amper meer je denkt dat ze dood zijn,maar als je ze er uit vist bewegen ze nog wel een beetje ze zwemmen een stukje en gaan dan weer op hun zij liggen,maar dood gaan ze ,dat kan wel een maand of twee duren .Wie weet wat voor ziekte het is en wat is hier tegen te doen

6033 12 Rapporteer

astoria
door astoria - Apr 3, 2007 om 20:50
362 Antwoorden / 55 Vragen

Misschien heel rigoreus maar eens de .... moet een vijver gewoon leeg worden gemaakt(pomp) al het oude (vooral blad van bomen ) eruit .En verder gaan met een nieuwe frisse vijver .Jammer voor de vissterfte op dit moment maar op termijn zult u weer plezier hebben van uw vijver .. Uiteraard ook nieuwe vijverplanten er in . succes b

Chalene
door Chalene - Apr 3, 2007 om 21:12
54 Antwoorden / 33 Vragen

Dat hebben we al een paar keer gedaan helemaal schoongeboend en al ,maar evengoed  gaan ze evengoed weer dood.

Dus ook nieuwe vis erin de oude waren toen allemaal dood

spleetoog
door spleetoog - Apr 4, 2007 om 18:38
130 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het beste je water laten checken. Of alle goede bacteriën er nog wel in zitten.
Je mag ook nooit het vijverwater in 1 x verversen, je moet altijd wat oud water overlaten i.v.m. bacteriën en zo dat is goed voor de vissen.
Te zuurstofarm  water is ook niet goed.
Probeer het eens om 5 dagen de VELDA voederkuur te geven.
Of het water met een ontsmettingmiddel ontsmetten.
Geef de vissen eiwitrijk voedsel
succes

suusfish
door suusfish - Apr 4, 2007 om 20:55
3 Antwoorden / 4 Vragen

Als ze op de grond hangen ben ik bang dat ze ook niet meer zullen eten! maar daar ik natuurlijk geen antwoord op geven.

Zie je verder iets aan de vissen?? behalve da ze sloom zijn en doodgaan? watercontroleren is altijd goed. afvalstoffen, vooral nitriet kan dodelijk zijn. maar uit jouw verhaal hoor ik dat het al voor de waterverversing was dat ze doorgingen. dan denk ik aan iets bactrieels.

Het is natuurlijk moeilijk gokken wat het zou kunnen zijn vanaf hier. Misschien is het beter om een vis mee te nemen naar je aquariumspeciaalzaak en misschien kunnen hun je verder helpen.

movieman
door movieman - Apr 4, 2007 om 22:03
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

In de dierenzaak kun je het water laten controleren ook krijg je daar antibiotica om én het water te zuiveren én de vissen weer gezond te maken (zouden ze ziek zijn). De kans dat ze daadwerkelijk overleven is echter klein. Een kennis van me heeft Japanse Koi (of hoe heten die?) in de vijver en heeft ook al vaker zieke vissen gehad, alles geprobeerd maar helaas tevergeefs. Soms werkt de natuur nou eenmaal niet mee...

Groetjes. ;-)

dw
door dwar - Apr 6, 2007 om 19:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien je al hebt schoongemaakt en water vervangen is de oorzaak waarschijnlijk iets van buiten af.

Loopt er geen water de vijver in bij een regenbui of zo? Het water kan natuurlijk iets mee nemen. Bepaalde planten zijn ook giftig voor vissen.

Behandeld hout in de buurt van de vijver, regenwater er over heen en loop de vijver in, carboleum, geïmpregneerd hout etc.

Als de vissen zo lang liggen te lijden kun je misschien ze beter uit hun lijden verlossen, is niet prettig om te doen maar wel humaner. (spreek helaas uit ervaring)

Veel succes met alles.

Rico

wm
door wmc - Apr 6, 2007 om 20:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Jaren houd ik zelf Japanse koy,s, zelf heb ik deze ziekte ook wel gehad en is zeer hardnekkig.

Wat mogelijk is dat je vissen lijden aan voorjaarsziekte, helaas een virusziekte die uitbreekt door overbezetting en verslechterder wateromstandigheden, en meestal uitbreekt in het voorjaar en begin zomer.

In jou geval de vele jongen van vorig jaar, jonge vis is bij name  meer gevoeliger voor visziekten, vandaar bij jou dat deze sterven, en kan inderdaad weken tot maanden duren voor ze uiteindelijk sterven.

Wat je kunt proberen is het medicijn bactimon van Velda. [kan soms helpen] Waterverversing heb je inmiddels al gedaan, en zou ik zeer zeker niet nog een keer doen, een luchtpomp dag en nacht laten werken, en geen eiwitrijk eten geven, daar is het nu nog te koud voor om te verteren, en je vervuild nu alleen het water ermee.

Probeer je waterkwaliteit te veranderen en overbezetting te vermijden, is meestal voor komende jaren de beste oplossing om voorjaarziekte te voorkomen.

Succes en Groetjes W.m.c.

Chalene
door Chalene - Apr 6, 2007 om 20:56
54 Antwoorden / 33 Vragen

Overbezetting is het probleem ook niet ,want we hebben nog twee volwassen vissen en nog drie kleintjes op 700 liter water ,we hebben nu de vijver voor de helft leeg laten lopen en er zout bij gegooid kiiken of dat helpt en dat van de voorjaarsziekte zou kunnen kloppen ,want het gebeurt meestal in het voorjaar

ja
door jagersma - Apr 7, 2007 om 10:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

In onze vijver hebben we met het zelfde probleem gezeten, bij ons was de NITRIETWAARDE te hoog, doe een test op PH- en nitrietwaarde en gebruik daarna een goede bodemsubstraat (te kopen bij de goede vakhandel)

stemanski
door stemanski - May 4, 2007 om 23:06
15 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo,

een andere oorzaak kan vinrot zijn. De vissen verliezen daarmee het vermogen om gewoon recht te zwemmen, gaan hangen, zakken naar de bodem en gaan langzaam dood. Hiertegen is bijna niks te doen of je moet er veel geld voor uit willen geven.

Wat ook nog wel eens het geval wil zijn is dat de vissen stukje bij beetje worden leeggezogen door de geelgerande vijvertor. Deze leeft van "vissenbloed" Hierdoor raken vooral de jonge en oude vissen verzwakt. Daartegen helpt alleen allert zijn en de torren vangen en vernietigen.

Je hebt nu al via iedereen verschillende reactie's, ik hoop dat er iets tussen zit

Groetjes,

Cisca

Chalene
door Chalene - May 5, 2007 om 10:16
54 Antwoorden / 33 Vragen

Wat het geweest is weet ik niet maar het is nu weer gestopt [waarschijnlijk toch voorjaarziekte]

Iedereen bedankt voor de reaties

Chalene

u4
door u487023 - Jul 12, 2009 om 22:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

HALLO CHARLENE .

IK MEEN DE OORZAAK TE KENNEN , VAN DE VISSTERFTE IN JE VIJVER ...

HET IS WAARSCHIJNLIJK TE WIJTEN AAN DE WATERKWALLITEIT .

MEER BEPAALD , DE HARDHEID VAN HET WATER (KH) LIGT WAARSCHIJNLIJK TE HOOG .

HET KAN OOK ZIJN DAT ZE  EEN HARTNEKKIGE PARASIET / HUIDWORM  HEBBEN . EN DAN IS DE HELE VISPOPULATIE AANGATAST (gyrodactylus) . = MOEILIJK TE BEHANDELEN . MEESTAL MET MASALE VISSTERFTE TOT GEVOLG . DEZE PARASIET IS ENKEL MET MICROSCOOP TE ZIEN. MAAR JE KAN HET LATEN ONDERZOEKEN , IN EEN VIJVERSPECIAALZAAK . JE MOET  WEL  EEN (NOG) LEVENDE VIS MEEBRENGEN VOOR DE TEST . ANDERS LUKT HET ONDERZOEK NIET MEER . ZOEK DEZE PARASIET MAAR EENS OP VIA GOOGLE , DAAR VINDT JE BESLIST MEER INFO ... WAARVAN ENKELE NUTTIGE TIPS , OM MOGELIJKE SYMTOMEN (VROEG)TIJDIG  TE LEREN HERKENNEN ... O.A AAN HET GEDRAG VAN DE VISSEN...

VEEL SUCCES !