juupke
door juupke Jan 20, 2008 om 17:16
Huishouden & energie

Vloerverwarming

Hoi,

Wie heeft er ervaring met vloerverwarming als hoofdverwarming. Als ik ervoor zou kiezen vloerverwarming als hoogf verwarming te nemen, duurt het dan veel langer voordat het huis op temperatuur is? Met heteluchtverwarming is een huis binnen 15 miunuuten op temperatuur en met radiatoren binnen ca 30a40 minuuten, hoe zit dat met vloerverwarming.

Komt met vloerverwarming als hoofdverwarming de woning wel goed op temperatuur?

Ik wil voor vloerverwarmingkiezen omdat er dan geen radiatoren in de weg zitten, of in het zicht zitten. De vloerverwarming wordt op een verdeler aangesloten op het cv systeem, een vloerverw.verdeler voor boven en een vloerverw.verdeler voor beneden. op de retourleidingen van elke groep zitten temperatuursessoren die de afsluiters verder dichtsturen naargelang te temperatuur hoger wordt.

Als ik nu voor bovenstaand systeem kies, met enkel vloerverwarming, en ik wil in bijv in de badkamer een radiator hangen, kan ik daar zomar een vrije groep op de verdeler voor pakken, of wordt dan het systeem ontregeld?

3821 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met vloerverwarming heeft u een veel gelijkmatiger warmteverdeling dan met bijv. radiatoren of hete lucht systeem.

Op basis van onze ervaring met alle systemen, woningen met deze systemen, is het een uitermatig prettige manier van het verwarmen van de woning en een voordeel is ook nog dat de warmte langer blijft vastgehouden. Met hete lucht is dat het minste het geval. U kunt er vlekkeloos ook één of meerdere radiatoren op aan sluiten. Hoe dan eventueel thermostatemn anders in te stellen, zover gaat mijn ervaring niet. Ik noem uitsluitend onze gebruikservaring.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb beneden vloerverwarming als hoofdverwarming. Mij bevalt het prima. Het duurt ong. 2 uur voordat de woonkamer 2-3 graden omhoog gaat, maar blijft ook minstens 3 uur warm als het uitgeschakeld is. 's avonds gaat de verwarming al om 20.00 uur naar de 18 graden, als ik om 23.00 naar bed dan staat de temp. nog op 20 graden.

(''s nachts koelt de slaapkamers wel erg veel af)wat voor ons een nadeel is dat er boven gewone radiatoren zijn, temperatuur koelt daar sneller af, slaapkamers voelen erg koel aan. Opzich is koele slaapkamers geen probleem, maar 2 kleine kinderen die vaak zonder de deken slapen.  Ik ben zelf opzoek naar een oplossing hiervoor.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon heeft dus ook vloerverwarming maar die is in elke kamer apart teregelen met een thermostaat dus afhankelijk welke kamer welke temperatuur moet hebben is dat apart te regelen. Aanleg kosten zijn wel hoger maar het resustaat is zeer goed.

Succes ermee Valerius

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

gul,

Je zegt dat het 2 uur duurt voordat de woning op temperatuur is? Gebruik je een klokthermostaat / of digitaal om de verwarming in te laten schakelen voordat je uit bed komt?

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een digitale thermostaat, wij staan om 8 uur op. De verwarming slaat om 7 uur al aan. naar 18 grad's avonds gaat het op 20.00 uur al en terwijl de woonkamer heerlijk warm blijft.

Slaapkamers  en de bandkamer worden binnen een kwartier al warm. Voordat wij beneden zijn is het hele huis heerlijk warm. Omdat ik thuis ben met 2 kleine kinderen staat die gewoon de hele dag aan. Heerlijk warme voeten, mijn kinderen lopen de hele dag op blote voeten rond in de woonkamer (plavuizen vloer). 1 probleem, omdat de vloeren overal gelijkmatig warm wordt raak je daar snel aan gewend en heb ik het bij mijn moeder altijd koud terwijl de verwarming op 21 graden staat.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2008 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaalgesproken ga ik rond 6:00u uit bed, dan kan ik dus b.v. de thermostaat instellen om 4:30u? Hoe gaat u er verder mee om als u langer opblijft, bijvoorbeeld in het weekende of iets dergelijk?

ve
door verwijderd - Jan 24, 2008 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan 7 dagen apart instellen, en de programma nog eens 4x per dag .

Bijvoorbeeld: Opstaan 4.30 uur 20 graden

                   Vertrekken 8.00 uur 18 graden (als je moet werken)

                   Thuiskomen 16.00uur ( als je om 18.00 uur thuis bent is het overal lekker warm

                    Slapen 20.00.uur ( de woonkamer blijft nog minstens 3 uur lekker warm.

Er is ook een programma voor zondag, (dat je de hele dag thuis bent en lekker uitslaapt.) Je kunt dan aangeven morgen programeren al zondag, dan nemt hij de programma van zondag over, kun je lekker uitslapen (bijvoorbeeld op vrije dagen)