an
door annewil Nov 4, 2007 om 10:58
Huishouden & energie

Vochtig huis

Op welke manier kunnen wij ons huis droger maken? Het schijnt dat de oplossing is een soort piepschuim (broodjes) tegen de onderkant van de vloer dus in de kruipruimte aan te brengen. Wie kent of herkent dit en heeft dit aangebracht met de gewenste oplossing. Ik hoor graag van u
annewil

456 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2007 om 11:14
16960 Antwoorden / 202 Vragen

Ventileren, ventileren en nog eens ventileren. Als het een nieuwbouwwoning is of toch niet zo heel oud moet die voldoen aan een bouwbesluit maar het kan zijn dat aangebrachte mechanische ventilatie niet goed werkt. Wat is exact uw vochtprobleem, mogelijk kan er dan meer gericht worden gereageerd.

Is de kruipruimte wel voldoende/afdoende geventileerd resp van ventilatieroosters/gaten voorzien?

akkefiet
door akkefiet - Nov 4, 2007 om 11:15
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Annewil

Bij vochtproblemen is het belangrijk dat allereerst de bron ervan wordt opgespoord.
Daarvoor is het verstandig een bouwkundig adviseur te raadplegen.
Alleen als u zeker weet dat het vocht uit de kruipruimte komt is kunt u hier maatregelen nemen, maar dan nog is een bouwkundige nodig om dit goed te doen.
Mijn advies zal dus wel duidelijk zijn...

Vrgr. AF

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 4, 2007 om 12:31
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Graag eerst meer informatie over bouwjaar woning en soort woning en natuurlijk waar het overtollig vocht de woning zoal binnenkomt (dak, gevels, kruiipruimte of inpandige leidingen, aard van de constructie). Ook is de ligging in ons land van belang (streeks of plaats).

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 5, 2007 om 12:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Annewil

Is het probleem al opgelost of is het grondwater inmiddels zo hoog dat u de woning heeft verlaten ? Graag reactie als u tenminste nog antwoord op de gestelde vraag wil hebben.

jcjoppe
door jcjoppe - Nov 5, 2007 om 15:59
279 Antwoorden / 59 Vragen

hoi Annewil,plaats een ontvochtiger in je huis. Even het aantal m3 van je ruimte opnemen waar je gaat ontvochtigen. dag en nacht laten draaien en je doet misschien de eerste dagen enkele liters per dag op. Die ontvochtigers zijn te huur bij de betere doe-het-zelf zaken of een bouwbedrijf om-de-hoek(is vaak voordeliger)en hebben grotere capaciteit(ik heb er zelf ooit een mogen gebruiken bij een bouwbedrijf en daar haalde ik iedere 24 uur ongeveer 30 liter vocht uit de ruimte)

suc6 verder, Johan

johanpc
door johanpc - Nov 5, 2007 om 16:16
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals akkefiet schrijft is het ook van belang de bron van het probleem op tesporen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 5, 2007 om 17:38
16960 Antwoorden / 202 Vragen

als je het probleem/oorzaak niet bij de bron aanpakt dan kun je blijven ontvochtigen tot je zelf nat bent van het zweet. Het is van belang om de oorzaak te vinden en weg te nemen en meestal is dat toch een ventilatieprobleem.

pl
door ploeff - Nov 5, 2007 om 18:28
54 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik hierboven nog niet heb gezien (hoewel: iedereen adviseert eigenlijk na te gaan wat de oorzaak kan zijn) :
sluit alle kranen (WC-stortbak moet ook gevuld zijn en niet doorlopen) en controleer dan of de watermeter niet (ook niet een beetje) doordraait.
Als dat wel zo is, dan wijst dat op een lekkage, die bijv. in een muur kan zitten en een mogelijke oorzaak van Uw vochtprobleem kan zijn.
Maar verder ben ik het (weer!) met @gerritaltena eens: ventileren. Ook de kruipruimte! En een of tweemaal daags verwarming omlaag en dan c:a ½ uur de ramen tegen elkaar openzetten.
Dat LIJKT energieverspilling, maar dat valt wel mee: het verwarmen van vochtige lucht kost meer energie dan van droge lucht. Bovendien vraagt U een hogere luchttemperatuur wanneer er teveel vocht in de kamerlucht zit dus dat kost ook meer.
De allerbelangrijkste remedie is echter: is spoor de oorzaak van het vocht op (lekkages van waterleiding of van dak of muren, te veel dichtgestopte kieren, water in de kruipruimte) en verhelp die oorzaken.
Denk er ook eens aan om poreuse muren met een siliconen-middel waterafstotend te maken!

pl
door ploeff - Nov 5, 2007 om 18:32
54 Antwoorden / 2 Vragen

Ik bedoel met poreuse muren buitenmuren. Aan de buitenkant aanbrengen. Moet om de paar jaar herhaald worden. Kan een handige doe-het-zelver die vertrouwd is op een ladder zelf gedaan worden. Informeer over geschikte middelen bij een bouwbedrijf. Een leverancier (maar ik weet niet of het de beste is) is HG verkrijgbaar o.a. bij drogisterijen en bouwmarkten.