suzyv
door suzyv Sep 17, 2008 om 12:39
Huishouden & energie

Vochtpercentage

Wat is eigenlijk een 'normaal' vochtpercentage binnenshuis (gemeten met een hygrometer)?

Ik heb een oud huis (ca. 1930), met enkelsteens muren; het is ook nog eens een benedenwoning met houten vloeren en daaronder een kruipruimte, dus daardoor misschien ook wat gevoeliger voor schommelingen in het vochtpercentage, maar ja dat heb je met oude huizen. Ik vroeg me af of iemand weet wat 'normaal' is in deze situatie binnenshuis. En ook: hoe vochtig mag je kruipruimte eigenlijk zijn?

Groet,

Suzy

66956 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk kon ik je wel gelijk vertellen dat dit zo ongeveer 70% zou moeten zijn, te meten met een hygrometer.

Maar omdat ik ook wel een beetje nieuwsgierig was geworden heb ik nog wat gezocht en gevonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_vochtigheid

Maar als je de kruipruimte te vochtig vindt (gevoel) dan zet je er toch een luchtdroger in, geef misschien wat minder kou ook straks.
Alleen de houtenvloer moet natuurlijk ook niet uitdrogen en in de winter als het wat vriest droogt er toch al van alles al uit.

gr, Wiebe

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binnenshuis is een relatief vochtgehalte van 50 - 80% als normaal te beschouwen en dat is mede afhankelijk van de weersomstandigheden. In de zomer is er warme lucht en kan het vochtgehalte oplopen en in de winter tijdens vorstdagen kan het percentage dalen tot 20 - 30%. Als u houten vloeren heeft dan dient u te voorkomen dat door het vriesdrogen grote krimpscheuren ontstaan door de toevoeging van vocht.

In een kruipruimte dient een vochtscherm bestaande uit een zandlaag te zijn aangebracht. Door verzakking en relatief hoog grondwaterpeil kan een situatie ontstaan die ongewenst is namelijk dat er water in de kruipruimte staat. Dan kan het vochtgehalte oplopen van 80 - 100%. Eerste remedie is het aanbrengen van een nieuwe zandlaag met een voldoende dikte. Als het grondwaterpeil hoog is kunt u ook schelpen in de kruipruimte laten storten. Voorts dient bezien te worden of en in hoeverre de ventilatie van de kruipruimte voldoende is. Breng desnoods extra roosters aan om het doorrotten van houten balken te voorkomen.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha, dank voor deze twee antwoorden! Ik heb pas een hygrometer gekocht en die meet een vochtpercentage van tussen 60 en 70% (70 procent toen het regende begin deze week; nu het droog is/beetje verwarming aan zo'n 60-63%). Ik vroeg me dus ernstig af of dit normaal of te hoog is. Dat dit binnen de normale percentages valt, vind ik fijn om te horen.

De kruipruimte houden we in de gaten. Ik denk dat we geen last hebben van hoog grondwater (tot nu toe is het zand altijd droog geweest als ik keek) maar moet dit bij regenval nog wel even checken.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmmm, Wikipedia geeft wel aan dat een vochtigheidspercentage van 40-60% normaal is, en méér dan 60% is 'hoog'. Wanneer is 'hoog' té hoog, vraag ik me af?

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Suzy,

Check ook regelmatig de Hygrometer (H). Daar zijn goede en slechte onder.

De goede hebben paardenharen (haar-H) en een inrichting op de tandwieltjes welke "backlash" voorkomt. Dit is speling in de tandwieltjes.

De H is zelf te ijken door de H een uur in een iets uitgewrongen natte doek te wikkelen. De H moet dan 100 % aanwijzen.

Rond de 65 % rel. luchtvochtigheid is goed. Als u bijv. een wasje droogt in de kamer, loopt het snel op.
Onder de 40 % heb je gauw last van statische elektriciteit en nare effecten op elektronische apparatuur door statische elektriciteit.

Hardware ERror MAN.