tr
door traction50 Feb 22, 2008 om 17:10
Huishouden & energie

Wandtegel

Wie heeft er gebruikers ervaring omtrend het dagelijks schoonmaken van badkamer tegels, wij staan voor de keus om hoogglans of matte  structuur tegels (type Sphinx Fresco) aan te schaffen.

Met vriendelijke groet Kees

7259 9 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Feb 22, 2008 om 17:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat hangt denk ik vooral vsn de kleur af. In m'n badkamer hangen matte lichtbruine gemeleerde tegels waar je ongeveer niks op ziet, maar lichtgetinte glanzende tegels zie je denk ik ook niet zo veel op. Hoe donkerder de tegel (vooral glans) hoe besmettlijker, vooral i.v.m. kalk.

vladja
door vladja - Feb 22, 2008 om 17:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zijn de matte structuur tegels niet helemaal spiegelglad? Of zit er een reliëf op?

Als van Sphinx de beste tegelsoort/klasse kiest, dan kan je ze zonder voeg op de muur zetten. Dat scheelt in ieder geval "vieze voegen" later.

Hebben we zelf gedaan in de badkamer en dat scheelt een hoop in vergelijking tot de oude tegels met voeg, die er eerst zaten.

Een goede tegelzetter kan dit, als je het zelf niet redt. In veel landen in Europa worden tegels zonder voeg aangebracht.

Vladja

door 4711 - Feb 22, 2008 om 18:26
885 Antwoorden / 2 Vragen

Hoewel ik weet dat vooral in Rusland vele tegels zonder voeg geplaatst worden, maar dan moet je bij veel warmte verschil tussen zomer en winter niet vreemd op kijken van spontaan knallende tegels omdat ze niet konden uitzetten, dus eerder nauwelijks zichtbare voeg van ½ mm breed en dan lijkt het zonder....

Hier ook gedaan, en kreeg veel commentaar, maar ik heb dus wel een voeg en die maak je met een kaartje karton er tussen dus geen plastic kruisjes.

Wel zie je eerder hobbels in tegelwerk dus nog netter werken en helaas is het bij mijn dus niet 100% achter het toilet!

vladja
door vladja - Feb 22, 2008 om 18:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is te voorkomen door te tegelen in een warme badkamer. En ijskoud wordt het misschien in Rusland in een badkamer, maar hier met de centrale verwarming komt dat bijna niet meer voor.

Vladja

edwardus
door edwardus - Feb 22, 2008 om 18:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe doe je dat dan met waterdichtheid van de muur?
Zonder voegmiddel, vooral in de badkamer, ik vat het nog niet.

vladja
door vladja - Feb 22, 2008 om 18:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Door strak tegen elkaar te tegelen en niet met een kartonnetje ertussen. Dan krijg je problemen. Daarna alsnog voegen om die enkele millimeter, die er hier en daar toch nog tussen zit, op te vullen.

Vladja

door 4711 - Feb 22, 2008 om 19:45
885 Antwoorden / 2 Vragen

De tegen elkaar tegels worden de naden dus in lijm of cement gezet dus ook gevuld met deze, en zouden zo waterdicht moeten zijn, maar daarom doe ik dun karton er tussen en na 10 minuten kan het er tussenuit, voor beter drogen en later extra dun voegen dus het voeg middel moet goed dun zijn maar niet vloeibaar, en dan krijg je het wel dicht!
Brede voegen werken dus makkelijker maar ik moet wel erg goed kijken voor de vieze voegen, want ze zijn niet schoon maar moeilijker zichtbaar....

grindweg
door grindweg - Feb 22, 2008 om 20:17
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij hebben op alle staande delen hoog glans tegels en liggende delen mat. anders zie je iedere keer elke voet stap. van kalk heb je bij voldoende onderhoud en de goede middelen geen last. de natte cel word door ons steeds met een trekkertje gedroogd en nu na tien jaar is alles nog perfect. koop wel een goed merk tegel anders is de tollerantie te groot . dat word anders jaren je eigen ergeren. veel succes

am
door amber_1 - Mar 6, 2008 om 17:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

sphinx fresco tegels zijn geen gecalibreerde tegels maar met een ronde zijkant en zijn dus met geen mogelijk heid zonder voeg te zetten dit heeft niet met eerste of tweede keus te maken maar met het type tegel. sphinx fresco is een tegels die je dus met voeg moet zetten.