CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 12:34
Huishouden & energie

Warmtepomp koelt niet in hele huis

De warmtepomp koelt in de huiskamer prima, maar niet in de anders slaapkamer beneden en de twee slaapkamers boven.

2555 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 25, 2022 om 12:38
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als er door het hele huis verwarming of koeling heet dat centrale verwarming.

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 13:11
Antwoorden / 1 Vragen

Nee het is een warmtepomp met koeling in de zomer

pe
door peterbee - Jul 25, 2022 om 12:40
58 Antwoorden / 5 Vragen

Briljant !

geen verdere info, en ook geen vraagteken ....

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 13:12
Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is of het klopt dat de warmtepomp goed kan koelen in de woonkamer en niet in de andere slaapkamers (boven en beneden)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 25, 2022 om 12:43
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte CJH,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Welk merk/systeem heeft u?

Welk bedrijf heeft het systeem geïnstalleerd?

Het systeem is niet zo simpel,klik op de volgende link:

https://www.daikin.be/nl_be/warmtepompen/oplossingen/verwarming/verwarmen-koelen.html#:~:text=Er%20bestaan%20twee%20manieren%20van,uit%20de%20woning%20kan%20onttrekken.

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 13:10
Antwoorden / 1 Vragen

Nathan is het merk, Breman heeft het aangelegd.
Afgelopen winter werd het in de slaapkamers ook niet warmer dan 18 graden, met de nachtvorst rond 16 graden boven. In de woonkamer werd het wel goed warm.
En nu in de zomer het omgekeerde. Ook in de woonkamer goed gekoeld en in de andere drie slaapkamers niet tot nauwelijks.
Er zijn tien monteurs sinds half december geweest.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 25, 2022 om 12:57
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Een warmtepomp werkt eigenlijk als een omgekeerde koelkast. In plaats van dat hij warmte afvoert, haalt een warmtepomp juist warmte van buiten naar binnen.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/hoe-werkt-een-warmtepomp

marita5
door marita5 - Jul 25, 2022 om 13:13
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cjh ,

Niet bij iedereen bekend

Niet alle eigenaren van een warmtepomp weten dat het systeem ook in de zomer kan bijdragen aan een aangenaam woonklimaat. Voor vragen over de werking van de warmtepomp adviseert Techniek Nederland contact op te nemen met de installateur

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/huis-koelen-warmtepomp-verwarmt-niet-alleen-maar-koelt-ook/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 25, 2022 om 13:30
2069 Antwoorden / Vragen

Vervelend maar op basis van deze informatie kun je natuurlijk niets zeggen anders dan meldt je klacht bij de leverancier en laat die het oplossen. Mocht deze aangeven er niets aan te kunnen/willen doen tref dan voorbereidingen voor de rechtszaak. Is het een project en heeft iedereen klachten overweeg dan of je de zaak samen met de buren aanhangig kan maken.

getty
door getty - Jul 25, 2022 om 13:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat zei de installateur toen u hiernaar vroeg?

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 15:40
Antwoorden / 1 Vragen

De installateur is komen kijken en de monteur zei van dat hij alles zover mogelijk had opengedraaid en dat meer koelen niet kan.
Daarna kreeg ik een bericht van de aannemer dat het vertrek niet koelt maar alleen de vloer en dat alles goed is.
Het feit is dat de kamer goed koelt maar de andere kamers in de semi bungalow niet.

sira
door sira - Jul 25, 2022 om 13:44
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u deze vraag al eens aan de installateur gesteld over de warmtepomp?

18 graden in de winter op een slaapkamer en met nachtvorst 16 graden vind ik bovenmatig warm. Dat zult u ook wel aan de rekening merken.

Ik woon in een vrijstaand huis. Overdag staat mijn thermostaat beneden op 18 graden en als ik 's avonds naar bed ga, zet ik hem op 15/16 graden. De radiator op mijn slaapkamer gebruik ik nooit, tenzij het heel streng vriest, dan zet ik hem tussen 0 en 1 om bevriezing te voorkomen, maar dat komt hier zelden voor. Ik heb bovendien zomer en winter 's nachts het slaapkamerraam openstaan. Naast mij op bed ligt 's winters altijd een fleecedeken en mocht ik het toch koud hebben, trek ik de fleecedeken over mij heen.

Ik doe dit alles niet om te besparen, maar het is wel meegenomen.
Hoe hoger u de temperatuur in huis zet, hoe meer uw lichaam daaraan went en hoe sneller u het koud zult hebben.

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 15:45
Antwoorden / 1 Vragen

Een warmtepomp warmt met 0,5 graden ongeveer per dag. Die zet je dus niet zomaar kouder of even warmer.
Of u of ik ik het bovenmatig warm vind op een slaapkamer of werkkamer dat doet er niet toe. In de technische omschrijving staat gegarandeerd 20 graden op slaap, werkvertrekken en 24 graden op de badkamer. De badkamer haalt boven de 20 graden niet.

Wij hebben de thermostaat en de instelling van de warmtepomp al teruggebracht naar 20 graden nadat de installateur deze naar 22 graden had gebracht

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 25, 2022 om 13:56
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd is het ook naar mening het beste om dit voor te leggen aan de verkoper/installateur. De 'ham' vraag is uiteraard wel welk soort/merk het is omdat u daar ook na uw reacctie aan @GEBOREN AMSTERDAMMER te weing info voor geeft. Indien het in beginsel de functie van een airco betreft is het m.i. logisch indien niet alle andere kamers op het luchtinlaat/verdelings systeem zijn aangesloten en dus alleen de woonkamer wordt gekoeld.

Topantwoord

me
door mein33 - Jul 25, 2022 om 14:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heeft u in de slaapkamers, zowel beneden als boven, thermostaatkranen ?

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 15:46
Antwoorden / 1 Vragen

Nee daar zijn naregelaars aangebracht.

gerbera
door gerbera - Jul 25, 2022 om 15:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u de radiatoren volledig openstaan, mogelijk dat u ze in de woonkamer iets moet afknijpen.Daarbij moet u er rekening mee houden dat bij koeling van de woonkamer de temperatuur in de leidingen lager wordt waardoor er in de slaapkamers minder koeling kan plaatsvinden. Andersom is dit ook in de winter waardoor de overige ruimtes (slaapkamers) minder verwarmd worden, hetgeen bij een normale CVketel ook zo werkt.

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 15:48
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, er is sprake van een master =slave systeem zoals ze dat noemen. Er zijn in dit huis geen radiatoren maar leidingen in de grond. Nieuwbouwhuis.

rj
door rjw - Jul 25, 2022 om 15:30
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Maar heeft de leverancier op papier gezet dat dit wel het geval zou zijn? Dat is het enige wat relevant is.

CJ
door CJH Jul 25, 2022 om 15:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ja voor de winter de te behalen temperatuur wel namelijk 20 graden in overige kamers en 24 graden badkamer wat niet gehaald wordt.
Voor koeling geldt geen temperatuur dan alleen de warmtepomp in de zomer koelt

1paul
door 1paul - Jul 25, 2022 om 17:01
3156 Antwoorden / 0 Vragen

warmtepomp werkt via de thermostaat bij koelen en bij verwarmen, als de kamer koel is slaat ie af en koelt ie niet verder, daarom kan het zijn dat de rest niet voldoende gekoeld word.

vraag een installateur of er waterzijdig nog iets ingeregeld kan worden, daar zit vaak een probleem zowel bij verwarmen als koelen!

ro
door ronny530 - Jul 26, 2022 om 11:06
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees dat er sprake is van een master/slave systeem en dat maakt het probleem toch wat complexer. De master thermostaat in de woonkamer bepaald de maximaal ingestelde temperatuur en zodra die is behaald stopt de warmtepomp met koelen/verwarmen. Het is te vergelijken met een conventioneel verwarmingssysteem die zodra de gewenste temperatuur in de woonkamer behaald is de warmtepomp uitschakelt ook als de temperatuur in de andere ruimtes nog niet is behaald. Een veel duurder systeem is een master/master systeem waarbij in elke ruimte een thermostaat wordt geplaatst en afzonderlijk de temperatuur in te stellen is maar is in deze situatie niet aan de orde. Door de lengte van de koel/warmte leidingen treden verliezen op en dat kan mede een reden zijn dat de temperatuur die in de woonkamer heerst afwijkt van die in de slaapkamers. In mijn optiek is er geen sprake van een wezelijk defect maar van een te hoge verwachting uwerzijds en aangezien er 10 monteurs naar het probleem gekeken hebben en geen rare dingen konden vinden zal het systeem naar behoren werken. Als de master thermostaat over climatecontrol optie beschikt kunt u die gebruiken want dan duurt het langer voordat de woonkamer de ingestelde temperatuur bereikt en maakt ook dat de slaapkamers meer tijd krijgen om af te koelen. De fout die vaak gemaakt wordt is bij thuiskomst de themostaat op koelen te zetten en dan krijgt de woonkamer voorrang en dat maakt dat alle koude opbrengst aan de woonkamer wordt toegekend.