ti
door tien May 17, 2021 om 13:22
Huishouden & energie

Wat meet de netbeheerder wél via de slimme meter als deze op "uit" staat?

In dec. 2019 is er een slimme meter bij mij geplaats. De volgende dag heb ik deze op "uit" gezet zodat de meterstanden niet zouden worden uitgelezen  want dat vind ik niet nodig.
Enkele weken later zag ik op de slimme meter dat 1 of 2 keer per week de meter werd uitgelezen door de NetwerkBeheerder. Ik belde Stedin en vroeg waarvoor dat was en kreeg als antwoord dat ze een tijdje moesten checken of de nieuwe meter goed werkt. Dat klink logisch. Het is nu mei 2021 en de meter werd nog steeds 1 of 2 keer per week uitgelezen. Ik belde Stedin en ze zouden het nachecken binnen 5 werkdagen. Nu 2 weken later  zag ik dat de meteruitlezing élke dag is, op verschillende tijden. Ik belde Stedin weer en zij gaven als antwoord dat de dagelijkse uitlezing zo blijft, het hele jaar door,  en dat zou te maken hebben met een "piepje" welke ze binnen krijgen. En volgens de medewerker lezen ze níet de meterstanden uit. Maar ja, of dat zo is kan ik zelf natuurlijk niet checken. Ik vind het maar een vreemd verhaal. Ik krijg bijna de indruk dat ze misschien denken dat ik een wietplantage in huis heb ofzo wat ik natuurlijk niet heb. Ik vraag mij af of anderen óók deze ervaring hebben. En wát meten ze dan nog steeds elke dag want inmiddels is toch bewezen dat mijn slimme meter goed werkt??

9085 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 17, 2021 om 13:23
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt met één telefoontje/email de koppeling volledig uitzetten. U heeft bij de plaatsing geen accoord gegeven voor uitlezing. Doen ze dat wel plegen ze contractbreuk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 17, 2021 om 13:47
2057 Antwoorden / Vragen

Wat ze doen is de meter uitlezen. U zegt dat u de meter op "uit" heeft gezet. Wat bedoelt u daar precies mee?

tijger1
door tijger1 - May 17, 2021 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt niet aan de meter zelf iets op "uit" zetten. Dat kan alleen de netbeheerder en die doet dat op uw verzoek.

marita5
door marita5 - May 17, 2021 om 14:31
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tien ,

Mijn privacy bij de slimme meter

Netbeheerders moeten zich houden aan strenge privacyregels. En de slimme meter wordt niet de hele tijd uitgelezen. Hij laat niet zien of u televisie kijkt of onder de douche staat. Uw leefpatroon is niet te volgen. Uw energieverbruik per apparaat ook niet.

Volgens de wet mag de netbeheerder uw meterstanden uitlezen:

  • voor uw jaarafrekening
  • eens per maand voor uw maandelijkse verbruiks- en kostenoverzicht
  • als u verhuist of van energieleverancier verandert
  • op momenten dat het nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet; dit moet uw netbeheerder u vooraf laten weten

Vaker mag niet. Behalve als u daarvoor zelf uitdrukkelijk toestemming geeft. Bijvoorbeeld als u een energieverbruiksmanager hebt.

Welke gegevens ziet de aanbieder van mijn energieverbruiksmanager?

Bedrijven die energieverbruiksmanagers aanbieden, krijgen toegang tot gegevens die de slimme meter doorgeeft.

Welke gegevens kan zo’n bedrijf zien? Dat hangt ervan af waarvoor u uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven.

Wilt u een energieverbruiksmanager gebruiken? Check dan hoe de aanbieder omgaat met uw gegevens. En hoe vaak hij uw meter uitleest.

Ik wil mijn meterstanden niet op afstand laten uitlezen

Vindt u het niet prettig dat de slimme meter uw gegevens doorgeeft? De slimme meter is niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren of laten uitzetten. De netbeheerder leest dan alleen uw standen uit als dat nodig is voor beheer of onderhoud. Dat moet hij u vooraf laten weten.

Hebt u zonnepanelen? Ook dan kunt u de uitleesfunctie van de slimme meter laten uitzetten. Of voor een digitale meter met terugleverregistratie kiezen. U geeft dan ieder jaar zelf de meterstanden door aan uw energieleverancier.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter

ro
door ronny530 - May 17, 2021 om 15:01
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Of uw meterstanden daadwerkelijk uitgelezen worden kunt u controleren door bij uw energieleverancier in te loggen en op uw persoonlijke pagina na te gaan of uw meterstanden doorgegeven worden. Het is namelijk zo dat de netbeheerder enkel met toestemming van u de meterstanden aan de energieleverancier mag verstrekken en als u die toestemming niet heeft gegeven ook niet bij het opmaken van de jaarafrekening en dient u zelf de meterstanden door te geven. De digitale meter want dat is het staat wel in verbinding met de netbeheerder om bijvoorbeeld de werking te controleren en om van dag naar nachtstroom te schakelen. Wellicht zie u het aantal keren dat er een verbinding tot stand gekomen is maar dat is meer ter controle dat de meter naar behoren functioneert.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2021 om 07:34
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Toch een vraag: wat is uw werkelijke probleem hiermee? Als meterstanden niet mogen worden uitgelezen, hoe kan men dan bepalen wat uw verbruik is? Of is dat een te simpele vraag?

ha
door harmsen May 21, 2021 om 13:37
22 Antwoorden / 9 Vragen

Een netbeheerder heeft niets te maken met jou standen. Je betaalt aan de energieleverancier, niet aan de netbeheerder. Bovendien bepaal jij als klant wanneer je de standen doorgeeft, niet zij. Je energieleverancier kan wel weet ik veel wat voor standen doorgeven die helemaal niet kloppen, met alle gevolgen van dien. Het apparaat kan misschien wel kapot zijn, waardoor het totaal verkeerde standen doorgeeft! Ik moet dat rotding niet. Ik bepaal zelf wel wanneer ik de standen doorgeef, niet mijn energieleverancier. Kom nou!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 21, 2021 om 13:48
16850 Antwoorden / 202 Vragen

???? Als u dat zelf bepaalt loopt u groot risico dat er een verschil ontstaat tussen de schatting op basis warvan u maandelijks betaalt en de uireindelijke afrekening.

En m.b.t. de rol van de netbeheerder (die dus wel degelijk iets te maken heeft met meterstanden en dus ter lering:) https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/financi%C3%ABn/slimme-energiemeter

gerbera
door gerbera - May 18, 2021 om 08:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als u op de meter kijkt zal u altijd lezen dat de meter wordt uitgelezen. Echter er is wel een verschil in wat er staat, er staat uitlezen door Netbeheerder Beheer of er staat Beheer + Standen. In het eerste geval wordt alleen de meter gecontroleerd op werking, in het tweede geval worden ook de meterstanden gelezen. Dus iedere keer dat u kijkt, al is het 20 keer op een dag zal u Beheer lezen en dat zal bij u het geval zijn.

Pe
door PeterPronk - May 21, 2021 om 11:25
6 Antwoorden / Vragen

iedereen is vrij om een dergelijkie meter te laten plaatsen en tevens wordt daarbij vermeld dat uitlezen daarbij hoort !!

mo
door mof - May 21, 2021 om 11:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als Stedin de meter uitleest terwijl u dat expliciet niet wilt dan kunt u dit aangeven bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Stedin heeft niet het recht om achter uw voordeur de meter tegen uw wil uit te lezen. Zelfs niet om te controleren of die goed werkt.
dat mag Stedin alleen na een expliciete melding en afspraak met u wanneer ( dag en tijdstip) ze dit doen. Zoals vroeger de meteropnemer ook alleen op afspraak bij u kon langskomen.

Stedin kan ook niet controleren of de meter goed werkt, want Stedin weet niet welke apparaten zijn aangesloten en welk verbruik daarbij hoort.

ha
door harrybre - May 21, 2021 om 11:52
240 Antwoorden / Vragen

Gewoon de stroom / verbinding doorknippen. Natuurlijk niet huilen, als men vervolgens iedere maand - 1/2 jaar - 1/1 jaar iemand langs moet sturen a € 45/uur + reiskosten, en u een aanvullende rekening voor meteropname krijgt per jaar.
Of uw eigen stroom opwekken, en hopen, dat uw eigen windmolen in de donkere uren, dat er geen eigen zonnestroom is, voldoende oplevert. En anders.. kaarsjes aan.

djfox741
door djfox741 - May 21, 2021 om 12:28
40 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is onderandere de reden dat ik zo'n onding niet wil, men verteld je van alles dat je het kan laten uitzetten maar beheer liever zelf mijn meterstanden en omdat ik al 40 jaar mijn gegevens over verbruik zelf bij houd kom ik ook niet voor verrassingen.

Om de 3 jaar komt er iemand langs die de metetstanden opneemt en in het grote boek (digitaal) schrijft zodat daar elke energie-maatschappij kan inkijken als dat nodig is. Zo houd ik het al vele jaren bij en ook elk jaar verander ik ook van leverancier die dat keurig te horen/lezen krijgt.

Dus niks geen slimmemeter.

gerbera
door gerbera May 21, 2021 om 14:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

T.z.t zal u toch echt aan beurt komen voor het vervangen van de (draaistroom)meter, U kunt dan kiezen tussen een digitale of "slimme" meter. En als u meld dat de slimme meter niet uitgelezen mag worden wordt dat ook niet gedaan en kunt u gewoon , ook al wordt die wel uitgelezen, zelf de standen bij blijven houden. En troost u de "slimme"meter is net zo dom als uw huidige meter, deze registreerd gewoon het verbruik. Zo u niet een dag/nacht tariefmeter heeft komt uw nachttarief te vervallen op het moment dat uw oude meter vervangen moet worden.

1paul
door 1paul May 22, 2021 om 09:27
3148 Antwoorden / 0 Vragen

nachttarief is nu al weg met de draaistroommeters en juist niet met de nieuwe meters!!!!

gerbera
door gerbera May 22, 2021 om 11:28
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nachttarief met draaistroommeter vervalt op 1 juli 2021 tot die tijd wordt het nog stteds toegepast.

Gr
door GrootRotterdam - May 21, 2021 om 19:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Maritas

Je hebt het perfect verwoord. Ik heb veel contact met mensen die voor netbeheerders werken en die bevestigen precies wat je hebt gemeld in jouw reactie op de vraag van TIEN.

1paul
door 1paul - May 22, 2021 om 09:23
3148 Antwoorden / 0 Vragen

als u dit niet wilt vraag een electronische meter aan die men niet uit kan lezen of eis dat ze het uitlezen stoppen, kunnen of willen ze dit laatste niet dan zie eerste deel.

vraagt u andere meter dan zitten hier wel kosten aan, iets van 70 euro dacht ik....

gerbera
door gerbera May 22, 2021 om 11:37
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Noodzakelijke vervanging van de oude meter voor digitale meter is ook kostenloos.

Als u een digitale, niet-slimme meter laat installeren of als de oude, niet-slimme meter in uw meterkast blijft hangen, betekent dat:

  • dat u geen maandelijkse verbruiksoverzichten ontvangt van uw energieleverancier;
  • dat u minder mogelijkheden hebt om energieverbruiksmanagers in huis te gebruiken die u kunnen helpen bij energie besparen;
  • dat u per 1 juli 2021 geen energie tegen dubbeltarief meer kunt afnemen of terugleveren, dan verdwijnt namelijk het TF-signaal.

1paul
door 1paul May 22, 2021 om 16:42
3148 Antwoorden / 0 Vragen

en hier wil je mee zeggen?