Wat meet de netbeheerder wél via de slimme meter als deze op "uit" staat?
In dec. 2019 is er een slimme meter bij mij geplaats. De volgende dag heb ik deze op "uit" gezet zodat de meterstanden niet zouden worden uitgelezen want dat vind ik niet nodig.
Enkele weken later zag ik op de slimme meter dat 1 of 2 keer per week de meter werd uitgelezen door de NetwerkBeheerder. Ik belde Stedin en vroeg waarvoor dat was en kreeg als antwoord dat ze een tijdje moesten checken of de nieuwe meter goed werkt. Dat klink logisch. Het is nu mei 2021 en de meter werd nog steeds 1 of 2 keer per week uitgelezen. Ik belde Stedin en ze zouden het nachecken binnen 5 werkdagen. Nu 2 weken later zag ik dat de meteruitlezing élke dag is, op verschillende tijden. Ik belde Stedin weer en zij gaven als antwoord dat de dagelijkse uitlezing zo blijft, het hele jaar door, en dat zou te maken hebben met een "piepje" welke ze binnen krijgen. En volgens de medewerker lezen ze níet de meterstanden uit. Maar ja, of dat zo is kan ik zelf natuurlijk niet checken. Ik vind het maar een vreemd verhaal. Ik krijg bijna de indruk dat ze misschien denken dat ik een wietplantage in huis heb ofzo wat ik natuurlijk niet heb. Ik vraag mij af of anderen óók deze ervaring hebben. En wát meten ze dan nog steeds elke dag want inmiddels is toch bewezen dat mijn slimme meter goed werkt??
Wat ze doen is de meter uitlezen. U zegt dat u de meter op "uit" heeft gezet. Wat bedoelt u daar precies mee?
U kunt niet aan de meter zelf iets op "uit" zetten. Dat kan alleen de netbeheerder en die doet dat op uw verzoek.
Hallo Tien ,
Mijn privacy bij de slimme meter
Netbeheerders moeten zich houden aan strenge privacyregels. En de slimme meter wordt niet de hele tijd uitgelezen. Hij laat niet zien of u televisie kijkt of onder de douche staat. Uw leefpatroon is niet te volgen. Uw energieverbruik per apparaat ook niet.
Volgens de wet mag de netbeheerder uw meterstanden uitlezen:
- voor uw jaarafrekening
- eens per maand voor uw maandelijkse verbruiks- en kostenoverzicht
- als u verhuist of van energieleverancier verandert
- op momenten dat het nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet; dit moet uw netbeheerder u vooraf laten weten
Vaker mag niet. Behalve als u daarvoor zelf uitdrukkelijk toestemming geeft. Bijvoorbeeld als u een energieverbruiksmanager hebt.
Welke gegevens ziet de aanbieder van mijn energieverbruiksmanager?
Bedrijven die energieverbruiksmanagers aanbieden, krijgen toegang tot gegevens die de slimme meter doorgeeft.
Welke gegevens kan zo’n bedrijf zien? Dat hangt ervan af waarvoor u uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven.
Wilt u een energieverbruiksmanager gebruiken? Check dan hoe de aanbieder omgaat met uw gegevens. En hoe vaak hij uw meter uitleest.
Ik wil mijn meterstanden niet op afstand laten uitlezen
Vindt u het niet prettig dat de slimme meter uw gegevens doorgeeft? De slimme meter is niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren of laten uitzetten. De netbeheerder leest dan alleen uw standen uit als dat nodig is voor beheer of onderhoud. Dat moet hij u vooraf laten weten.
Hebt u zonnepanelen? Ook dan kunt u de uitleesfunctie van de slimme meter laten uitzetten. Of voor een digitale meter met terugleverregistratie kiezen. U geeft dan ieder jaar zelf de meterstanden door aan uw energieleverancier.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter
Of uw meterstanden daadwerkelijk uitgelezen worden kunt u controleren door bij uw energieleverancier in te loggen en op uw persoonlijke pagina na te gaan of uw meterstanden doorgegeven worden. Het is namelijk zo dat de netbeheerder enkel met toestemming van u de meterstanden aan de energieleverancier mag verstrekken en als u die toestemming niet heeft gegeven ook niet bij het opmaken van de jaarafrekening en dient u zelf de meterstanden door te geven. De digitale meter want dat is het staat wel in verbinding met de netbeheerder om bijvoorbeeld de werking te controleren en om van dag naar nachtstroom te schakelen. Wellicht zie u het aantal keren dat er een verbinding tot stand gekomen is maar dat is meer ter controle dat de meter naar behoren functioneert.
Toch een vraag: wat is uw werkelijke probleem hiermee? Als meterstanden niet mogen worden uitgelezen, hoe kan men dan bepalen wat uw verbruik is? Of is dat een te simpele vraag?
Een netbeheerder heeft niets te maken met jou standen. Je betaalt aan de energieleverancier, niet aan de netbeheerder. Bovendien bepaal jij als klant wanneer je de standen doorgeeft, niet zij. Je energieleverancier kan wel weet ik veel wat voor standen doorgeven die helemaal niet kloppen, met alle gevolgen van dien. Het apparaat kan misschien wel kapot zijn, waardoor het totaal verkeerde standen doorgeeft! Ik moet dat rotding niet. Ik bepaal zelf wel wanneer ik de standen doorgeef, niet mijn energieleverancier. Kom nou!
???? Als u dat zelf bepaalt loopt u groot risico dat er een verschil ontstaat tussen de schatting op basis warvan u maandelijks betaalt en de uireindelijke afrekening.
En m.b.t. de rol van de netbeheerder (die dus wel degelijk iets te maken heeft met meterstanden en dus ter lering:) https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/financi%C3%ABn/slimme-energiemeter
Als u op de meter kijkt zal u altijd lezen dat de meter wordt uitgelezen. Echter er is wel een verschil in wat er staat, er staat uitlezen door Netbeheerder Beheer of er staat Beheer + Standen. In het eerste geval wordt alleen de meter gecontroleerd op werking, in het tweede geval worden ook de meterstanden gelezen. Dus iedere keer dat u kijkt, al is het 20 keer op een dag zal u Beheer lezen en dat zal bij u het geval zijn.
iedereen is vrij om een dergelijkie meter te laten plaatsen en tevens wordt daarbij vermeld dat uitlezen daarbij hoort !!
Als Stedin de meter uitleest terwijl u dat expliciet niet wilt dan kunt u dit aangeven bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Stedin heeft niet het recht om achter uw voordeur de meter tegen uw wil uit te lezen. Zelfs niet om te controleren of die goed werkt.
dat mag Stedin alleen na een expliciete melding en afspraak met u wanneer ( dag en tijdstip) ze dit doen. Zoals vroeger de meteropnemer ook alleen op afspraak bij u kon langskomen.
Stedin kan ook niet controleren of de meter goed werkt, want Stedin weet niet welke apparaten zijn aangesloten en welk verbruik daarbij hoort.
Gewoon de stroom / verbinding doorknippen. Natuurlijk niet huilen, als men vervolgens iedere maand - 1/2 jaar - 1/1 jaar iemand langs moet sturen a € 45/uur + reiskosten, en u een aanvullende rekening voor meteropname krijgt per jaar.
Of uw eigen stroom opwekken, en hopen, dat uw eigen windmolen in de donkere uren, dat er geen eigen zonnestroom is, voldoende oplevert. En anders.. kaarsjes aan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Ervaringen met Poluno Amsterdam?
Ik heb wat besteld bij Poluno Amsterdam. Omdat ik een track&trace button kreeg die niet werkte en contact met klantenservice vreemd aanvoelde ben ik gaan zoeken bij revieuws.
Later vond ik ergens in een mail een track&trace code, die me verwijst naar een buitenlandse site en de status al 11 dagen hetzelfde is.
Bij Trustpilot zijn heel veel klachten over deze webshop.
Oa over ver
...
Lees meer
Hoe heette het metaalbedrijf da tin de Nieuwlichtstraat zat in Utrecht?
Het bestond ergens in de vorige eeuw in de wijk Zuilen in de jaren 60 of 70. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer