ilona-lina
door ilona-lina Apr 17, 2012 om 15:21
Huishouden & energie

Wat te doen aan alg in de vijver

Een groot probleem dit jaar is het alg in de vijver.
Schijnt te komen door de grote temperatuursschommelingen.
Ik heb er al 3 x Bacterial in gedaan en probeer er zoveel mogelijk uit te trekken.
Heel veel op dit moment kan ik niet doen omdat er duizenden kikkervisjes in zwemmen.
Ik heb wel heel veel zuurstofplanten in de vijver.
Er is ongeveer 3000 liter water in de vijver.

8338 21 Rapporteer

mousy32
door mousy32 - Apr 17, 2012 om 15:30
179 Antwoorden / 8 Vragen

Toen ik een vijver had heb ik de PH waarde verandert en de alg ging weg.
Was toen te koop bij een tuincentrum waar ze ook vijver spullen hadden.
Daar kan je vast wel meer info krijgen

ilona-lina
door ilona-lina - Apr 17, 2012 om 15:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niet zoveel met die middeltjes van die tuincentra. Ik heb daar jaren mee geknoeid, zonder dat het iets opleverde. Nadat ik veel zuurstofplanten in de vijver had, heb ik eigenlijk 25 jaar geen problemen meer gehad.
Bacterial is een natuurlijk product, wat ik dus gebruik. Zijn gevriesdroogde bacteriën.
Het water is verder kraakhelder. Dus afwachten maar wat het wordt.

ilona-lina
door ilona-lina - Apr 17, 2012 om 15:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

Trouwens leuk..............................jij de muis en ik de kat!

zwemmer
door zwemmer - Apr 17, 2012 om 15:53
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Er staat heel wat over alg in de vijver op het web gepubliceerd. Kijk maar eens wat je hierover zoal kunt vinden.

de motormuis
door de motormuis - Apr 17, 2012 om 15:59
598 Antwoorden / 13 Vragen

edrick3

Mooie pagina. Veel info en links.

Groeten.

ilona-lina
door ilona-lina - Apr 17, 2012 om 16:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Edric3,

Bedankt, hier heb ik wel iets aan. Ik zal me er eens in gaan verdiepen!

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2012 om 16:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ilona-lina,

Ter info: lees hier.

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2012 om 16:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ilona-lina,

Graag gedaan.
Het gaat in ieder geval over biologische producten!

mousy32
door mousy32 - Apr 17, 2012 om 16:31
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=ilona-lina schreef op dinsdag 17 apr 2012, 15:38]Ik heb niet zoveel met die middeltjes van die tuincentra. Ik heb daar jaren mee geknoeid, zonder dat het iets opleverde. Nadat ik veel zuurstofplanten in de vijver had, heb ik eigenlijk 25 jaar geen problemen meer gehad.
Bacterial is een natuurlijk product, wat ik dus gebruik. Zijn gevriesdroogde bacteriën.
Het water is verder kraakhelder. Dus afwachten maar wat het wordt.

Het was een soort kalk dus een natuurlijk middel en bij mij hielp het heel goed, maar weet niet meer hoe het heette en k kan de bus ook niet meer vinden.

mousy32
door mousy32 - Apr 17, 2012 om 16:32
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=ilona-lina schreef op dinsdag 17 apr 2012, 15:40]Trouwens leuk..............................jij de muis en ik de kat!

Haha al ben k niet bang voor katten hoor ben een grote muis :P

Heb je ook algeneters in je vijver want dat wil ook wel helpen.

ilona-lina
door ilona-lina - Apr 17, 2012 om 16:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Mousy32,

Nee algeneters kunnen er niet meer bij. Is wel een grote vijver, maar met tig kikkers en tig goudvissen en de nodige salamanders lijkt me niet dat die beesten al dat draadalg kunnen verorberen!
Want zoals je weet, VOL is VOL!

mousy32
door mousy32 - Apr 17, 2012 om 16:56
179 Antwoorden / 8 Vragen

Ja dat weet ik vol is vol maar kan je dan niet wat goudvissen weg doen en die vervangen voor algeneters?

Oja ik heb net ff die link gekeken met de "biologische" producten ze hebben geen keurmerk dus t is maar de vraag of het wel echt biologisch is.

ilona-lina
door ilona-lina - Apr 17, 2012 om 17:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Gelijk heb je!
Ik doe ook ff maar helemaal niks. De natuur herstelt zichzelf meestal!
De beesten die in de vijver zitten zijn volgens mij allemaal gelukkig!
En vergeet niet..........................alg is ook een plantje!

mousy32
door mousy32 - Apr 17, 2012 om 17:42
179 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb ff rond gegoogled en het beste is gewoon het met je handen eruit halen
en meer drijfplanten.

Groene draadalgen zijn zijn in feite ook waterplanten, zij het met een eenvoudige structuur. Ze
kunnen echter enorm woekeren en binden daarbij grote hoeveelheden voedingsstoffen.

Oplossing:
?Breng meer moerasplanten en waterlelies aan: bedek het water oppervlak voor 30-40% met drijfplanten. De waterplanten absorberen de voedingsstoffen, waardoor de algen minder zullen groeien.
?Zorg ervoor dat de totale hardheid (GH-waarde) van het water tenminste 12 °DH is.
?Verwijder regelmatig en zoveel mogelijk de draadalgen uit de vijver.

Naarmate het plantenbestand groeit en in omvang toeneemt, zal de groei van de draadalg verminderen: de primaire groei van deze algen wordt na verloop van tijd overgenomen door de groei van de waterplanten.

Om het effect te bespoedigen, kunnen we een algbestrijdingspreparaat toe passen (All Clear of Alglets). We moeten ons dan wel realiseren dat we daarmee de algen opruimen, maar de oorzaak niet wegnemen. Wanneer na een aantal weken het algpreparaat is uitgewerkt zal, zonder de bovengenoemde maatregelen, de alggroei weer toenemen.

bron

ja
door jan e man - Apr 18, 2012 om 13:50
10 Antwoorden / 0 Vragen

haal ergens een turf,en deponeer die(verzwaard met een steen)in de vijver! succes verzekerd

cl
door clyde1 - Apr 18, 2012 om 14:17
11 Antwoorden / 4 Vragen

De turf is een prima tip. Maar alg komt het meeste voor in de vijver in het voorjaar.
Als je nu allerlei waarden gaat proberen te manipuleren, heb je van de zomer meer problemen!
Nu alleen met de hand of om een stok wikkelen (werkt prima) en verder vooral GEDULD.

sa
door saint - Apr 18, 2012 om 15:57
28 Antwoorden / 1 Vragen

Eerst de oorzaak achterhalen.

Meestal een overvloed aan licht en veel voedingsstoffen.
Licht kan je wegnemen met drijvende waterplanten bv waterlelie.
Voedsel voor de planten wegnemen, dit betekend niet bijvoeren en laat eens een gedeelte van je water weglopen en ververs met kraanwater.
Is veeeeeeeel goedkoper dan alle andere middeltjes die wel het gevolg bestrijden maar niet de oorzaak wegnemen. Als deze middeltjes zijn uitgewerkt komt het probleem net zo hard weer terug.
Draadalg kun je mechanisch verwijderen, met je handen of een stokje draaien.
Verder geduld, veel geduld.

bi
door billie1 - Apr 19, 2012 om 03:11
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een normaal verschijnsel dat optreed na een winterperiode.Ook de sloten en plassen stikken dan van de alg,omdat er s,winters planten afsterven die in het voorjaar wanneer de temperatuur weer gaat oplopen langzaam weer gaan groeien.
Daar in de natuur staat ook geen persoon met zijn busje bacterial klaar om in de sloot te gooien.Momenteel is de temperatuur veel te laag die voor groei vd planten zorgt en zodoende de alg de boventoon voert.

Als de temp stijgt en de planten harder gaan groeien wordt er dus veel voedsel onttrokken aan het water en zullen de algen het afleggen tegen de (hogere) waterplanten.Of het nu draadalg/blauwe/groene alg is dit zijn (lagere)planten en mits u veel echte waterplanten heeft gaat u die strijd winnen zonder allerlei middeltjes.Draadalg is inprincipe een ""goeie""alg dat betekend dat er met uw water niet veel mis is.Bacterial kan nooit geen kwaad en versneld de opbouw van een goede bacterieen cultuur.

Verder ga ik met @Saint mee in zijn aanbevelingen, niet voeren zeker niet bij een temp van onder de 15 gr.
Indien te veel vis,vis bestand terug brengen.
Teveel aan draadalg mechanisch verwijderen
Wanner temp hoog genoeg is echte waterplanten(snelle groeiers) bijplaatsen(mits te weinig aanwezig)
Dus geen moerasplanten wat dit zijn langzame groeiers.
Inbrengen van kikkerdril(heeft u al) die leven van algen.(kikkervisjes mag je niet vervoeren volgens de wet)
Voor de rest de natuur de tijd geven, is ook afhankelijk wanneer het nu eindelijk eens ECHT voorjaar wordt en zoals er vele andere liefhebbers zijn die dan weer kunnen genieten van hun prachtige vijver.

sira
door sira - Apr 19, 2012 om 12:29
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Ilona-Lina,

Draadalg is vervelend, maar het is ook een teken dat je vijver gezond is. De meeste draadalg haal ik er met de handen uit en voor het restant heb ik een wc-borstel gekocht en ga daar mee draaiend door de vijver. Het werkt goed.

Zoals Saint al zegt, leg ook ik tijdens warm weer regelmatig (bij extreme warmte iedere dag) de tuinslang in de vijver en laat ik hem overlopen tot het water weer een koelere temperatuur heeft. Je vijver wordt er mooi helder van en de vissen vinden het heerlijk, want die gaan in de stroming van het water zwemmen.
Middeltjes gebruik ik niet, want het middeltje is vaak erger dan de kwaal, ik heb daar ervaring mee.

Groet,
Sira

opaplop
door opaplop - Apr 21, 2012 om 18:08
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Ilona-lina.
Je kan alg met een KUNSTSTOF TUINHARK eruit halen,ga naar dee bodem toe,en langs de randen,want de alg begint vaak op de bodem.vervolgens maak je stevige ballen van die allg die je eruit hebt gehaald.En dan die ballen terug leggen in de vijver, als het kan onder een steen.Dan krijg je het omgekeerde effect en helpt heel goed,ook bij de vijver die ik zelf heb.ook doe ik er een paar scheppen kalk in deze eerst oplossen in een emmer met water.Kalk is een natuur product en kan geen kwaad.En niet schrikken als het water even heel wit gaat worden dat lost vanzelf op. En Bacterial,hoef je pas te gebruiken na de winter om zo het begin te maken voor het nieuwe seizoen,bv twee weken erin en daarna pas het hele spul in werking stellen.En als het wat warmer gaat worden,diverse zuurstof planten erin zetten,(eerst altijd voor dat je ze in de vijver zet,goed spoelen,want daar kunnen beestjes in zitten,die niet goed voor je vijver zijn) let er wel op dat je niet alle soorten pakt,maar er zijn er een paar,die voldoen heel goed.Maar ga maar eens eerst met de hark aan de gang.En geloof mij,dat helpt!!!!!!!!

sa
door saint - Apr 22, 2012 om 18:13
28 Antwoorden / 1 Vragen

Pas erg op met het toevoegen van huis keuken en tuin middelen in je vijver.
Mijn advies aan jouw is, test ,of laat je vijverwater testen in een tuincentrum, op de samenstelling van het water. Het tuincentrum zal je dan dingen proberen te verkopen. Daarmee ga je het problemen bestrijden. Mijns insziens, zonde van het geld.
Wordt je gewezen op amoniak of nitriet in het water, dan pomp je elke dag 1/3 van je vijver leeg en vult dit weer bij met schoon drinkwater. Amoniak en nitriet zijn zeer giftig voor je vissen. Geen dure middelen kopen, schoon drinkwater is beter en goedkoper. Waarschijnlijk is je nitraat waarde van het water veeeeel te hoog. Nitraat is een voedingsstof voor planten ( waaronder alg). Na de winter weinig plantengroei, vaak een algen explosie. Planten gaan groeien en nemen het over van de algen.
Remedie, bodem schoon maken en water verversen, zorg er verder voor dat er voldoende planten in de vijver staan.
Ik weet niet waar jou vijver van gemaakt is, maar als het pvc of rubber doek is kijk dan uit met harken en andere scherpe dingen, voor je het weet heb je een lek. Bacteriën is goed voor de omzet van de winkel. Deze komen na verloop van tijd vanzelf in de vijver. Succes.