ro
door rondok Feb 2, 2021 om 14:05
Huishouden & energie

Waterkoker ontkalken

In plaats van een waterkoker uit kunststof heb ik er nu een uit metaal. Mag ik die ook gewoon ontkalken met water en azijn ?

4738 9 Rapporteer

simon55
door simon55 - Feb 2, 2021 om 14:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Google eens metalen waterkoker ontkalken , en u kunt lekker lezen

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2021 om 15:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ja hoor dat kan, beetje (schoonmaak)azijn water vullen tot iets boven het minimum ff aanzetten tot dat de boel een beetje borrelt, uitzetten, is het een zichtbaar element ff met een zachte borstel "kietelen",  laten afkoelen en een paar keer spoelen, is die weer spic&span.☺ Nog een tip, bruine aanslag in de RVS theepot of koffiepercolator, neem de goedkoopste gebit reinigingstabletten doe er een paar (3 á 4) in de ketel, breek er een voor in de schenktuit, kokend water er op en een half uurtje laten staan zie je het verschil tussen buiten en binnenkant niet meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2021 om 17:03
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, water en azijn, het mag ook schoonmaakazijn zijn! Eeven laten koken en daarna wel even goed afspoelen

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 2, 2021 om 18:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welk metaal?

RVS is geen enkel probleem.

Maar Aluminium houd niet van zuren.
Ga eens Rabarber koken in  camping pannetje en  je hebt prima vergiet!

Het probleem is dat  beide  niet magnetisch zijn dus  lastig  als gepolijst Aluminium zou zijn...
Kijk op de doos of het RVS  is  of onbekend metaal.

Zonder merk & type  is het loterij helaas....

ma
door malty Feb 2, 2021 om 20:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een aluminium waterkoker zou je niet kunnen ontkalken, wordt op de duur dan onbruikbaar door de kalkaanslag.
Lijkt me geen enkel probleem om een aluminium waterkoker met azijn te ontkalken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 3, 2021 om 16:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Azijn of Citroen zuur kunnen Aluminium aantasten als het pure materiaal is... afgelakt of zo  geen probleem...

mi
door miennaamishaaz - Feb 2, 2021 om 21:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

Azijn op RVS zou geen probleem moeten zijn.

Gebruik wel Gewone azijn, een geen schoonmaak azijn.
hierdoor blijven er geen resten achter van het schoonmaak azijn.

Normale azijn is namelijk geschikt voor consumptie, schoonmaak azijn niet.

Je moet daarna wel een stuk of 5x de waterkoker goed uitkoken. zodat alle azijn weg is. {of net zo vaak todat u geen azijn smaak meer proeft}

djfox741
door djfox741 - Feb 3, 2021 om 12:00
41 Antwoorden / 3 Vragen

Denk dat iedereen goede resultaten heeft gehad (en nog) met azijn, echter weet denk ik niet iedereen dat azijn rubberen delen aantast daarom kan je beter een paar bolletjes citroen kopen in de super waar je hetzelfde doet als azijn.

En je houd je apparaten langer goed.

sira
door sira - Feb 3, 2021 om 15:48
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ontkalk alles met citroenzuurkristallen (zit ook in de zakjes om koffieapparaten mee te ontkalken).
Waterkoker hoeft niet eens te koken. Bij Alibaba € 0,59/1kg en bij de Braumarkt € 5,95/1kg. Je doet er ongelooflijk lang mee.

rj
door rjw - Feb 3, 2021 om 21:06
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Wat staat er in de gebruiksaanwijzing? Bij mijn waterkoker en espressomachine stond een specifiek hoofdstukje over ontkalken in de gebruiksaanwijzing. In geval van twijfel kan je het beste een wat zachter ontkalkmiddel gebruiken. Ik gebruik voor mijn espressomachine ontkalker basis van melkzuur.