Ja
door JaKl Nov 15, 2019 om 13:00
Huishouden & energie

Welke elektrische doorstroomgeiser is geschikt?

Ter vervanging van een gas badgeiser willen we overgaan op een elektrische doorstromer
Deze moet evenals de huidige badgeiser in de toiletruimte geplaatst worden.
Daar wij lucht verwarming hebben wordt de nieuwe doorstromer gebruikt voor de gehele warm water voorziening. (Douche en keuken).
Welke doorstromer is het meest geschikt? Moet je de meterkast voor krachtstroom gereed maken? Dan worden de kosten van.levering erg hoog?
Of is er een totaal andere mogelijkheid voor levering warm water? Geen boiler want deze kan in onze houtskeletbouw woning niet worden opgehangen (te zwaar)

8419 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2019 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Google intikt elektrische doorstroomgeiser kunt u er bij de modellen van alles over lezen. En inderdaad dan is er krachtstroom nodig.

Maar wat is er mis met een boiler? Die zou u op een steun kunnen zetten, als de wanden dat niet kunnen dragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2019 om 13:18
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Zie bijv hier: https://www.econo.nl/doorstroomverwarmers  waarin ook dit citaat    'De meeste modellen hebben een 3-fase aansluiting nodig (krachtstroom). De kleinste 3 fase versies, zoals de Clage CEX, passen nog op een 16 ampère krachtstroom aansluiting en zijn geschikt voor waterbesparend douchen. Dit model is beschikbaar in onder- en bovenbouw versies'.

Ex
door Expansievatje - Nov 15, 2019 om 13:32
31 Antwoorden / 1 Vragen

Alle doorstroom warm waterverwarmers gebruiken absurd veel stroom

uw huidige badgeiser levert minimaal 6 liter van 60 graden ( natuurlijk wel lager in te stellen ), een doorstroomverwarmer heeft dan al snel 3x16 Ampere nodig.  Bij 3 x 40  ampere  kan 5,8 liter van 60 graden worden geleverd .   Met 3x 16 Ampere kun je maar 3,5 liter per minuut 30 graden verhogen.   In de winter heb je dan maar 38 graden water, 3,5 liter ..........

advies is altijd een boiler.   Waarom kan dit niet een houtskelet woning ?    Boiler kan opgehangen worden aan een stalen frame, evt. op de vloer ( liefst BG ) een  dikke plaat hout of balken om het gewicht te verdelen.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Nov 15, 2019 om 13:40
104 Antwoorden / Vragen

Dat u geen boile kan plaatsen is uiteraard uw eigen beslissing maar met het argument van houten bouw slaat volgens mij de plank volledig mis. In onze omgeving hebben wij alleen maar houten woningen en daar staat/hangt bijna in ieder huis een boiler. Die kunt u zo klein en zo groot aanschaffen wat u maar wilt.

ma
door malty - Nov 15, 2019 om 13:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien al gelezen
6 jaar oude Gas geiser vervangen door doorstroomboiler?

Bedenk ook dat u voor een 3x35A aansluiting veel meer zult moeten gaan betalen aan capaciteitstarief, zo'n € 750 per jaar meer vergeleken met een 3x25A aansluiting.

Iv
door Ivo W - Nov 15, 2019 om 21:31
729 Antwoorden / Vragen

De beste oplossing is een warmtepompboiler. Deze staat gewoon op de grond en heeft genoeg aan een gewoon stopcontact. En kan probleemloos in een houtskeletbouw woning worden geplaatst.

Voorlopig zit er nog een aardige subsidie op ook, waardoor het amper duurder hoeft te zijn dan een gewone boiler.