G.
door G.Hummel Sep 11, 2022 om 23:06
Huishouden & energie

Wie betaalt de extra kosten van diegene die een vast energie contract hebben

is het zo dat mensen met een variabel energie contract,de kosten die een energie aanbieder kwijt is aan goedkope vaste contracten betalen

1449 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 11, 2022 om 23:22
11553 Antwoorden / 51 Vragen

De energieboeren hebben contracten afgesloten tot een eind datum met klanten voor vaste tarieven. Als het gas goedkoper wordt, tja dan is dat "voordeel" voor de energieboer, als het duurder wordt is dat "nadeel" voor de energieboer en zal dus minder winst betekenen.

tenormin
door tenormin - Sep 11, 2022 om 23:27
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, iemand die nog een vast contract heeft betaald nog steeds, tot aflopen contract, dezelfde kosten. En, zodra dat vaste contract is afgelopen komt men in een variabel tarief. Daar betalen de variabele mensen niet aan mee. Het zijn "gewoon" de energie prijzen die de pan uitknallen. Maar heb gelezen dat de regering nu ook de Energieleveranciers wil "verplichten " om zich koest te houden qua prijzen. Alleen maar gelezen in de krant, dus hoever dit waar is, geen idee. Maar ik denk echt niet dat "wij" voor vaste contracten extra moeten betalen.

Iv
door Ivo W - Sep 12, 2022 om 06:50
731 Antwoorden / Vragen

Energieleveranciers met een goed inkoopbeleid kopen energie in op de termijnmarkt. Ze kunnen tot wel 5 jaar vooruit energie inkopen.

Voor de mensen die nog een vast contract hebben met lage energietarieven is dus als het goed is door de energieleverancier al energie ingekocht toen de prijzen op de termijnmarkt nog laag waren. Elke dag wordt er een deel van die goedkope energie nog gewoon geleverd door de energieproducenten

De prijzen van dat langlopende contract wat sommige consumenten nog hebben is dus niet van invloed op de prijzen voor andere klanten zonder vast contract.
Als de mensen met zo'n goedkoop contract allemaal véél meer energie gaan gebruiken dan vooraf is ingeschat, dan zorgt dat bij de energieleverancier wel voor problemen. Als deze groep klanten juist veel minder energie gaat verbruiken dan vooraf is ingeschat, dan levert dat de energieleverancier een enorme extra winst op. Omdat ze dan een deel van de goedkoop ingekochte energie kunnen doorverkopen aan klanten met een duur contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 12, 2022 om 08:22
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Als kort direct antwoord: ook u betaalt daar aan mee indien u nu een variabel contract heeft.  Let er wel bij op dat een zeer groot ondeeldeel van de variabele prijs uit belasting bestaat. De 'schade' voor de leverancier is dus minder groot.

Analoog
door Analoog - Sep 12, 2022 om 09:48
137 Antwoorden / Vragen

Destijds zeiden ze tegen mij, wie neemt er nu een vast contract, ieder jaar overstappen en dan pak je zomaar een 100 of 150 euro per jaar, dat geld wordt natuurlijk opgesloten in de prijs die iedereen betaald, geld wordt niet zomaar weggegeven.
Nu heb ik destijds een driejarig contract afgesloten, dat juni volgend jaar om is, maar omdat de gasprijs toen historisch laag was en dat had iedereen kunnen doen en nu is het ineens een issue dat de mensen met vaste contracten toen de gok wèl hebben genomen en nog steeds 75 cent per kub gas betalen...

Thecla58
door Thecla58 - Sep 12, 2022 om 11:39
858 Antwoorden / 3 Vragen

Ik het nog nooit een variabel tarief gehad. Al sinds ik bij Greenchoice zit heb ik steeds jaarcontracten afgesloten met een vast tarief. Elk jaar opnieuw een jaarcontract afgesloten tegen een vast tarief en elk jaar gebruik gemaakt van speciale kortingen.

In 2019 sloot ik een vijfjarig contract af tegen de toen voor mij geldende vaste tarieven. In 2020 kreeg ik van Greenchoice een aanpassing op dat contract omdat zij al een langtijde stijging van de energieprijzen voorzagen. Ik ben toen een fractie meer gaan betalen en daar trek ik nu nog behoorlijk profijt van tot en met mei 2025. Nu ben ik spekkoper, maar het risico dat de energieprijzen over bijna drie jaren nog zo hoog zijn hangt als het zwaart van Damocles boven mijn contract. Besef me dat terdege...

Heb overigens nooit echt begrepen wat het voordeel was van een contract met variabele prijzen.

Antwoord op je vraag... nee mensen met variabele voorschotprijzen betalen niet voor de mensen met vaste contracten. Zoals al eerder gezegd werd het is een kwestie van vraag en aanbod. Daarom stijgen de prijzen.

in
door inno1 Sep 12, 2022 om 12:46
119 Antwoorden / Vragen

Ik heb nog nooit een vast contract gehad en ik ben nog nooit gewisseld. Gemiddeld waren mijn prijzen tot anderhalf jaar altijd lager dan die van iemand met een vast contract. Omdat de fluctuaties door een jaar erg groot zijn en ik van elke prijsverlaging profiteerde. Ik betaal ook al 20 jaar bijna hetzelfde bedrag tussen de 160 en de 180. En mijn afrekening van mei jl.leverde me een teruggave van 450 op en een verlaging van mijn maandbedrag.

panter22
door panter22 Sep 12, 2022 om 15:02
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben ook 1 van die sukkels met een variabel contract. Gewoon omdat het niet mijn hobby is om alles uit te zoeken.
Voor de lol eens gekeken bij Vattenfall. Als ik nu een nieuw contract moet afsluiten, betaal ik €300 per maand meer.

Thecla58
door Thecla58 Sep 12, 2022 om 15:08
858 Antwoorden / 3 Vragen

@Panter22

Er is toch niemand die zegt dat jij een sukkel bent? Dat zijn echt je eigen woorden.

Als ik nu een vast contract af zou moeten sluiten dan zou ik ook veel meer moeten gaan betalen dan de 59€ die ik nu per maand betaal en dan krijg ik in augustus nog altijd terug. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik maar rond de 40 m3 gas verbruik elk jaar. Dit is alleen maar kookgas. Mijn warmte krijg ik via de stadsverwarming en daar weet ik het nieuwe voorschot nog niet van. Maar ook daar krijg ik elk jaar terug van.

panter22
door panter22 Sep 12, 2022 om 15:53
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is zomaar een uitdrukking.