salute
door salute Oct 10, 2024 om 18:26
Huishouden & energie

Wij hebben de huur opgezegd na 64jaar, geen enkele terug reactie ontv.reactie

wij huurde al 64 jaar particulier ons huis, wij zijn nu verhuisd naar een appartement, door onze leeftijd 88 en 90 jaar konden wij niet daar in huis blijven wonen. helaas hebben wij geen reactie ontvangen op onze mail, we hebben eind sept. aangegeven dat per 1 nov. geen gebruik maken van zijn huis.
Hoe moet dat nu verder?

we horen graag, alvast bedankt en groeten, Salute.

1348 8 Rapporteer
Beps
door Beps - Oct 10, 2024 om 18:31
80 Antwoorden / Vragen

Bel naar ze, je zult toch wel een nummer hebben? Vraag of ze de brief of de e-mail hebben ontvangen van de opzegging.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 10, 2024 om 19:07
7384 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk wordt opzegging niet per mail geaccepteerd maar via een aangetekende brief.
In deze link kunt u een voorbeeldbrief gebruiken.

https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/Voorbeeldbrief-huur-opzeggen

<uw naam>
<adres>
<postcode en woonplaats>

e-mail <uw e-mailadres>

Aan
<naam verhuurder of woningcorporatie>
<adres>
<postcode en plaats>

<woonplaats, datum>

Onderwerp: huur opzeggen

Geachte heer, mevrouw,

Sinds <datum> huur ik bij u een <woning / kamer> aan de <adres> in <woonplaats>.

Met deze brief zeg ik de huur op per <einddatum huur>. Ik houd hierbij rekening met de opzegtermijn.

Graag maak ik met u een afspraak over het opleveren van de <woning / kamer>.

Daarnaast verzoek ik u de borg aan mij terug te betalen binnen 14 dagen na afloop van het huurcontract. U kunt de borg overmaken naar bankrekening <IBAN> op naam van <naam rekeninghouder>.

Graag ontvang ik van u schriftelijk bericht dat u mijn huuropzegging heeft ontvangen.

Met vriendelijke groet,

<naam en handtekening>
https://media.juridischloket.nl/Voorbeeldbrief_huur_opzeggen_7f17631150.docx

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 10, 2024 om 20:17
2280 Antwoorden / Vragen

Bellen en de inspectie inplannen.

mahadma
door mahadma - Oct 10, 2024 om 20:21
11739 Antwoorden / 52 Vragen

U huurt, dus moet huur betalen via de bank, maak 1 cent te weinig huur over en diezelfde dag de "vergeten cent" met de medeling dat u de huur stopt. Dit MOET de verhuurder/ de erven wel wakker schudden. U heeft dan duidelijk bericht gegeven.

Mabelle
door Mabelle - Oct 10, 2024 om 21:39
639 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Salute, meteen morgen bellen met de vraag of ze de huuropzegging hebben ontvangen en dat je graag een afspraak maakt voor inspectie. En laat je bij een inspectie niet alles aansmeren hoor wat je nog allemaal zou moeten doen. Er zijn verhuurders die de gekste eisen stellen aan herstel. Na 64 jaar ergens wonen is het logisch dat veel beschadigd of versleten is, bijv. deur(posten), keukenkastjes e.d. Daarvoor hoef jij niet op te draaien.

Weet je 100% zeker dat het mailadres nog in gebruik is bij de verhuurder? Er zijn ook nog mensen die tijdens hun vakantie hun mail helemaal niet lezen.

sw
door swat1500 - Oct 10, 2024 om 23:08
3866 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien email 64 jaar geleden niet bestond zult u dus zeer waarschijnlijk niet per email de huiur op kunnen  zeggen tenzij u tussentijds nieuwe huiur voorwaarden heeft ontvangen waarin deze mogelijkheid wel is opgenomen.
Inderdaad, bel de verhuurder en vraag of zij de opzegging hebben ontvangen en hoe u anders moet opzeggen.

tenormin
door tenormin Oct 11, 2024 om 01:00
16945 Antwoorden / 109 Vragen

@swat1500, nee natuurlijk bestond email 64 jaar geleden nog niet, maar deze oude bewoners zijn goed meegegroeid in de tijd, dus hebben een email gestuurd. Het enige "jammere" is dat, nadat ze geen antwoord haden gekregen, hadden moeten bellen. Een email is n.l. wel rechtsgeldig als de verhuurder er op had gereageerd, wat nu niet het geval blijkt.

rj
door rjw Oct 12, 2024 om 15:12
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is natuurlijk grote onzin dat het niet via email zou kunnen. Er was toen ook nog geen wet die stelde dat een bedrijf een opzegging via eenzelfde kanaal als het aangaan van een overeenkomst moet accepteren.

sw
door swat1500 Oct 12, 2024 om 16:14
3866 Antwoorden / 0 Vragen

Dus moet je de huur opzeggen op de wijze als beschreven in de huurovereenkomst.
Je kan in beginsel niet zelf nieuwe regels aan de bestaande overeenkomst toevoegen tenzij de andere partij daar mee akkoord is, uitsluitend omdat het (inmiddels) kan.

Mabelle
door Mabelle Oct 12, 2024 om 20:13
639 Antwoorden / 1 Vragen

64 jaar geleden bestond email nog niet, kan het ook niet in de overeenkomst staan. Misschien staat er wel in dat er met een telegram opgezegd moest worden, hoe moet dat dan nu? Bestond aangetekend versturen toen eigenlijk al??? Via email de huur opzeggen is geen enkel probleem, klinkklare onzin dat het anno 2024 nog per brief zou moeten. Waarschijnlijk gaf TS via mail ook zijn reparaties door. Toen ik jaren geleden nog een huurwoning had, kon ik gewoon via mijn account met 1 klik de huuropzeggen. Stond ook niet in mijn huurovereenkomst, want hé de verhuurder had toen nog geen website met een 'mijn' omgeving.

1paul
door 1paul - Oct 11, 2024 om 08:14
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook even in huurovereenkomst hoe de huur opgezegd moet worden!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 11, 2024 om 11:01
2280 Antwoorden / Vragen

Hoe deden we dat ook al weer 64 jaar geleden toen de PTT nog telegrammen bezorgde en de meeste mensen thuis geen telefoon hadden? Oh ja, je stuurde een brief, al dan niet aangetekend.

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2024 om 13:23
584 Antwoorden / Vragen

Een huurovereenkomst moet volgens wettelijke regels opgezegd worden.
Met een brief zoals @HENK DE ZEVENDE al aangeeft en formeel via een aangetekende brief zoals @SJOPPIE aangeeft.
De termijn staat hier beschreven.

Maar het zou maar zo eens kunnen zijn dat de soep hier niet zo heet wordt gegeten als opgediend en dat er sprake is van een hikje in de communicatie.
Een belletje doet wonderen.

Th
door Thijs124 - Oct 12, 2024 om 15:16
296 Antwoorden / Vragen

Mailadressen kunnen in de loop van jaren ook veranderd of vervallen zijn. Ik zou een brief sturen.