Fa
door Fabian1995 May 19, 2020 om 10:03
Huishouden & energie

Zonnepanelen

Hi,

Er is hier al veel besproken over zonnepanelen, maar nog geen antwoord op mijn vraag gezien. We zitten er over na te denken om zonnepanelen te plaatsen op ons dak. Hoe zit het precies met subsidies hiervoor.  Zo zag ik hier meer informatie over de subsidie, maar geeft me dit nog niet een heel goed beeld. kunnen jullie helpen?

7235 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 19, 2020 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zijn "voordelige" leningen voor de aanschaf.

Zeeg
door Zeeg May 20, 2020 om 14:48
39 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom tussen aanhalingstekens ?

tijger1
door tijger1 May 20, 2020 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wilt u zonnepanelen aanschaffen?

Gr
door Grunn1 - May 19, 2020 om 10:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hou er wel rekening mee dat je binnen 4 a 5 jaar de meeste kosten eruit kan halen want daarna verdwijnt de salderingsregeling.
Daarna moet je voor de afname van stroom de volle pond betalen en krijg je voor het teruggeleverde alleen de kostprijs terug en niet de belasting en transport kosten en deze 2 zijn nou net de grootste post. Vergeet niet dat je het meeste stroom gebruikt op het moment dat je niks opwekt.

tdmduc
door tdmduc May 19, 2020 om 10:41
703 Antwoorden / 2 Vragen

Maar dat valt tegen elkaar weg.

i.c.m. dubbeltarief(nachttarief) zijn wij heel blij met onze panelen en is het de beste aankoop van de afgelopen 4 jaar.

Op dit moment is het echt leuk besparen met dit mooie weer. Vaatwasser en magnetron/oven gebruiken wanneer de zon schijnt en de meter die bijna stilsttaat.

ma
door malty May 19, 2020 om 11:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tdmduc
Vanaf 2023 kun je jaarlijks 9% minder salderen tot het in 2034 helemaal afgebouwd is.

Gr
door Grunn1 May 19, 2020 om 12:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

TDMDUC, goed lezen wat ik schrijf. De verdwijnt over salderingsregeling 4 jaar zoals die nu is en wordt het steeds minder aantrekkelijk om zonnepanelen te nemen. Mensen die al een paar jaar zonnepanelen hebben hebben al jaren de voordelen gehad om de investeringen terug te verdienen.
Nachttarief is nagenoeg gelijk aan het dag tarief, ik heb zelf altijd  dal tarief dus maakt dat niks uit verder is het ook nog eens zo dat in het overgrote deel van Nederland het daltarief is van 23:00 uur tot 07:00 uur en dan slapen de meesten.

gerbera
door gerbera - May 19, 2020 om 11:30
7358 Antwoorden / 14 Vragen

FF googlen en u vindt dit. of dit  want dit kan ook nog per woonplaats/regio verschillen.

Fa
door Fabian1995 - May 20, 2020 om 10:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ah top! bedankt voor jullie reacties. Ik zal mij eens verder verdiepen en vooral de salderingsregeling is nieuw voor ons. Ik zal jullie op de hoogte houden als ik tot het aanschaffen van zonnepanelen ben over gegaan en wat mijn ervaringen zijn

mpbraaksma
door mpbraaksma May 20, 2020 om 18:38
48 Antwoorden / 0 Vragen

Succes. BongoSolar is een top bedrijf. Ik heb daar mijn zonnepanelen ook vandaan. Besparen doe je altijd, ook straks zonder saldering.

ja
door jannekeje - May 20, 2020 om 12:13
28 Antwoorden / 0 Vragen

Lees op Gaslicht.com meer over de huidige en toekomstige salderingsregeling.

door 526996 - May 20, 2020 om 13:04
32 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnepanelen aangeschaft 12 stuks a 5100 bruto btw terug netto 4300.vermogen 3100
Mijn opbrengst op het westen 3200 kw na een jaar.denk wel aan een paar addertjes onder het gras.btw terug maar moest wel 80 euro energiebelasting betalen dus dat komt er weer bovenop.omvormer gaat ongeveer 10 jaar mee een nieuwe kost ongeveer 600 euro.salderingsregeling zoals nu voorgesteld afbouw vanaf 2023 waarbij je elk jaar voor elke opgewekte kilowatt energiebelasting betaald,elk jaar iets meer tot dat in 2030 alle voordelen zijn afgebouwd.voor het aantal panelen eerst kijken wat gebruik ik jaarlijks.zuid beste rendament. Op het west oosten dan het beste rendament en dan het westen of oosten het beste rendament.het vermogen neemt af met 10% in 10 jaar en 20% na 20 jaar

door 526996 - May 20, 2020 om 13:05
32 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnepanelen aangeschaft 12 stuks a 5100 bruto btw terug netto 4300.vermogen 3100
Mijn opbrengst op het westen 3200 kw na een jaar.denk wel aan een paar addertjes onder het gras.btw terug maar moest wel 80 euro energiebelasting betalen dus dat komt er weer bovenop.omvormer gaat ongeveer 10 jaar mee een nieuwe kost ongeveer 600 euro.salderingsregeling zoals nu voorgesteld afbouw vanaf 2023 waarbij je elk jaar voor elke opgewekte kilowatt energiebelasting betaald,elk jaar iets meer tot dat in 2030 alle voordelen zijn afgebouwd.voor het aantal panelen eerst kijken wat gebruik ik jaarlijks.zuid beste rendament. Op het west oosten dan het beste rendament en dan het westen of oosten het beste rendament.het vermogen neemt af met 10% in 10 jaar en 20% na 20 jaar

audb
door audb - May 20, 2020 om 13:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn gemeenten en/of provicies die wel subsidie geven maar dan ben je wel verplicht om de panelen te laten installeren.

Zelf doen is alleen bij een plat dat te doen maar je moet dan wel verstan van zaken hebben en is goedkoper al scheeld het "maar" zo €500 - 1000.

Wel is het sterk aan te raden om een goede installateur te kiezen  die 100% zeker weet of uw dak wel geschikt is.

En deze websites kunnen er bij helpen :

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/

https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen

1paul
door 1paul - May 20, 2020 om 14:14
3134 Antwoorden / 0 Vragen

informeer bij je gemeente of zij subsidie geven, verder kun je BTW terug ontvangen....

mpbraaksma
door mpbraaksma - May 20, 2020 om 18:34
48 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat je precies wilt weten maar subsidie voor alleen zonnepanelen gaat niet. Je moet daar een isolerende maatregel bij doen. Ik heb zelf een lening afgesloten bij SVN voor vloerisolatie en daarnaast mag je dus 75% van de aanschafwaarde van de zonnepanelen bij doen. 25% betaal je zelf. Overigens kan ik je uit persoonlijke ervaring BongoSolar zeer aanbevelen. Hoe dan ook besparen doe je altijd ook straks zonder saldering die niet in een keer stopt maar wordt afgebouwd. Ik heb geen moment spijt en draai nu praktisch elke dag 0 op de meter met wasmachine ed aan.

ro
door ron503 - May 20, 2020 om 19:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe het met subsidie en btw aftrek in zijn werk gaat kan een erkend installateur u vertellen maar terzijde. Het is niet de bedoeling dat u een kleine energie centrale gaat beginnen maar in uw eigen stroomvoorziening kan voldoen want de nadruk ligt op het energie neutraal maken van woningen dus als u bijvoorbeeld op jaar basis drieduizend Kwh zelf nodig hebt dan is het niet slim om voor tienduizend Kwh opbrengst aan zonnepanelen op uw dak te laten leggen. Voor zover ik weet wordt bij de jaar afrekening het totaal wat u aan stroom heeft gebruikt in mindering gebracht op de teruggeleverde stroom en voor dat meerdere krijgt u de kostprijs retour.

ai
door aiglon - May 28, 2020 om 13:04
56 Antwoorden / 10 Vragen

Woon je in de Achterhoek ga dan naar de website www.agem.nl en klik op het icoon van het spaarvarken, dan klik je je eigen gemeente aan en je ziet wat de subsidies zijn. Tevens kun je op deze website ook gelijk je subsidieaanvraag indienen.
Ook op deze website vind je subsidies https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde/voorwaarden-apparaten

Ja
door Janitavfh - May 28, 2020 om 13:53
37 Antwoorden / 21 Vragen

Wij hebben n.a.v. onze ervaring toen we in Duitsland woonden ook hier (Drenthe) zonnepanelen laten plaatsen. Goede zonnepanelen leveren gemiddeld de eerste 10 jaar "100%" (niet het vermogen wat volgens label kan, maar wat op dat moment gehaald kan worden) daarna per jaar 1% minder. De oudste nog werkende zonnepanelen zijn al  ouder als 40 jaar!. De Duitse omvormer van Sunnyboy heeft 20 jaar garantie, ga er daarom vanuit dat deze ook wel zolang meegaat. In Duitsland zijn er al diverse systemen die ervoor zorgen dat je de door jezelf opgewekte stroom zelf kunt gebruiken. Zodra het niet meer loont of niet meer kan om te salderen, stappen we over op zo'n systeem.