Yv
door Yvonne-909 Apr 30, 2021 om 13:24
Huishouden & energie

Zonnepanelen

De wonigbouwvereniging geeft ons de mogelijkheid om zonnepanelen te laten plaatsen op onze huurwoning.
Je gaat dit dan huren waarvoor je 25 jaar lang een x bedrag per maand gaat betalen, afhankelijk van de hoeveelheid panelen op je dak.

Als je deze zonnepanelen zou kopen voor je eigen woning, zou je voor E 2.500,-- klaar zijn.

Bij het aanbod van de woningbouwvereniging heb je na 25 jaar huren E 6.500,-- betaald.

Is het reëel om zo de panelen te gaan huren of ben ik idd. tig keer duurder uit aan het eind van de streep?

17100 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2021 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huren is uiteraard altijd duurder dan zelf kopen. Maar het is een huurhuis. Woont u daar nog over vijf of tien jaar? Als u dan zelf gekocht hebt, moet u maar zien of u er nog wat voor krijgt. Ook het onderhoud en de reparaties zijn voor de huisbaas. Omvormers gaan geen 25 jaar mee.

En hoeveel elektra zou u gaan besparen? Weegt dat op tegen het maandbedrag?

Yv
door Yvonne-909 Apr 30, 2021 om 13:56
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben inmiddels 55 jaar, heb geen idee of ik hier over 10, 15, 20 of 25 jaar nog woon of er überhaupt nog ben ;-)

Met mijn verbruik is het advies om 6 (event. 7) panelen te nemen.
Het bedrag wat je aan huur betaalt zou je sowieso in mindering kunnen brengen op je energierekening.
Nu doe ik bepaalde dingen die energie vreten in de avond- / nacht - / weekenduren op het daltarief.
Met zonnepanelen zal ik die dan gewoon overdag doen wanneer het mij uitkomt omdat je dan zelf stroom aan het opwekken bent.
Door event. teruglevering zou je ook nog wat "winst" kunnen behalen.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2021 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het bedrag van de huur in mindering brengen op de energierekening? Zo werkt dat niet.

Het daltarief scheelt bitter weinig met het normale tarief. En als men 2 tarieven heeft, is het "normale" tarief vaak hoger, dan wanneer ben één tarief zou hebben.

Een dubbeltarief is vaak alleen lonend als men een elektrische boiler heeft, die 's nachts opwarmt.

En hoelang staat de hoogte van de huur van dat spul vast? Kijk ook eens naar wat u voor elektra betaalt op uw afrekening.

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2021 om 13:35
16840 Antwoorden / 108 Vragen

U mag ze niet zelf plaatsen neem ik aan? Ik zou toch maar van huren uitgaan, want ik denk niet dat u uw eigen zonnepanelen bij een eventuele verhuizing zou mogen meenemen, tenzij u een fiat, zwart op wit krijgt van de WBV. U bent aan het eind van de rit sowieso met alles duurder uit met huren. Als, klein voorbeeld, bij renovatie had ik voor een verhoogd toilet gekozen; niet veel, €0.65,00 per maand. Inmiddels heb ik die pot al 4 keer betaald.Maar ook daar, zelf plaatsen mocht niet.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 30, 2021 om 13:41
7199 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Over het algemeen hanteert de Huurcommissie voor zonnepanelen een geschatte levensduur van tien jaar.

www.huurcommissie.nl/over-de-huurcommissie/toelichting-beleidsboeken-over-zonnepanelen

Yv
door Yvonne-909 Apr 30, 2021 om 13:48
15 Antwoorden / 2 Vragen

Voor de zonnepanelen zal een apart huurbedrag gehanteerd gaan worden naast de huur voor de woning.
Als de huur voor de woning stijgt, staat de huur voor de zonnepanelen daar los van en zal die niet net zo meestijgen, zeggen ze.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2021 om 14:11
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Ook maar even hier nu ik uw reactie zie. U 'vergeet' mogelijk om het voor u energiebesparende voordeel in uw gedachtengang 'mee te neme' omdat dat waarschijnlijk wel meer zal zijn dan de huurkosten. Voor zover mij bekend gaan corperaties uit van een 'win' voor huurders van hun woningen.

Yv
door Yvonne-909 May 3, 2021 om 12:41
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat ze dat vast wel beogen.
Maar ik vroeg mij even af hoe het zit met verhouding kosten die ik uiteindelijk totaal neer mag tellen via de huur en de werkelijke kosten die de woningbouwvereniging hiervoor maakt.

Zoek even naar tips om rekening mee te houden voor het totaalplaatje.

Mijn kosten als ik hier idd. nog 25 jaar zou wonen minimaal € 6.500,--.
Kosten voor nu plaatsen € 2.500,--.
Wanneer kosten voor onderhoud/ vervanging wat dit verschil rechtvaardigt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2021 om 13:44
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Ik neem aan dat u ervanuit moet gaan dat zelf kopen voor u geen optie is nu het een huurwoning van een corperatie betreft.

Bij voortijdig vertrek uit die woning zult u bij aankoop zelf indien de corpereatie die mogelijkheid ook aanbiedt of wel de panelem moeten verwijderen of eventueel de nieuwe huurder bereid vinden om ze over te nemen.

De prijs die u noemt bij aankoop zelf lijkt mij ook afhankelijk van het aantal en vooral ook van de kwaliteit omdatr er ook '(vooral Chinees) koren onder het gras zit'. Het lijkt mij zinvol dat u navraag doet bij uw huurdersbelangenvereniging (verplicht voor een corperatie) over de gegeven mogelijkheden.

Ik kom nog even bij u terug. U 'vergeet' mogelijk om het voor u energiebesparende voordeel in uw gedachtengang 'mee te neme' omdat dat waarschijnlijk wel meer zal zijn dan de huurkosten. Voor zover mij bekend gaan corperaties uit van een 'win' voor huurders van hun woningen.

AWYeah28
door AWYeah28 - Apr 30, 2021 om 13:56
355 Antwoorden / Vragen

Beste Yvonne,

Om hoeveel zonnepanelen gaat het? Het bedrag van €2.500,- vind ik aan de lage kant.
De gemiddelde prijs voor tien panelen met plaatsing en bijbehorende apparatuur ligt rond de €4.700,-.

De huurprijs over een periode van vijfentwintig jaar is inderdaad vrij fors. Daar is dan natuurlijk wel rekening gehouden met eventuele onderhoudskosten en wellicht zelfs vervanging bij schade of defect. Er zal in de overeenkomst ook een clausule zijn opgenomen dat de huur van de panelen vervalt bij verhuizing.
Zoals eerder aangegeven zijn dit kosten die u bij eigen plaatsing allemaal zelf zou moeten dragen.

U zou een berekening kunnen opvragen van de te verwachten opbrengst op uw locatie en aan de hand daarvan uitrekenen hoeveel u op jaarbasis gaat besparen op stroom. Dan is het aan u of deze besparing voldoende is om de stap te zetten.

Yv
door Yvonne-909 Apr 30, 2021 om 14:00
15 Antwoorden / 2 Vragen

Het zal om 6 - 7 panelen gaan.
Ik heb gekeken wat deze panelen kosten bij een paar willekeurige zonnepanelenboeren, incl. omvormer en plaatsing.

De te verwachten opbrengst zal bij 6 panelen ong. gelijk zijn aan mijn te verwachten verbruik.

AWYeah28
door AWYeah28 Apr 30, 2021 om 14:11
355 Antwoorden / Vragen

Er wordt dus meer dan drie euro per paneel per maand gevraagd, dat is fors. Wij betalen de WBV twee euro p.p.p.m.
Toch lijkt het er op dat de opbrengst voldoende is om er voordeel uit te halen, al is het niet erg veel. In ons huishouden is de besparing op jaarbasis ongeveer tweehonderd euro, na aftrek van huur. U zult dan ongeveer op de helft daarvan zitten.

Het grootste voordeel van zonnepanelen -buiten het financiële voordeel- is dat een hoger stroomverbruik gedurende de dag voordeliger is dan tijdens de daluren. Geen gedoe meer met de wasmachine 's avonds of in de weekends laten draaien.
En als u in de zomer gebruik maakt van airconditioning wordt dat grotendeels gedekt door de opbrengst.

marita5
door marita5 - Apr 30, 2021 om 14:28
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Yvonne-909 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/zonnepanelen-op-een-huurhuis/

N.a.v uw reactie ,

Yv
DOOR YVONNE-909 30 APR. 2021 OM 13:56
3 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik ben inmiddels 55 jaar, heb geen idee of ik hier over 10, 15, 20 of 25 jaar nog woon of er überhaupt nog ben ;-)

Met mijn verbruik is het advies om 6 (event. 7) panelen te nemen.
Het bedrag wat je aan huur betaalt zou je sowieso in mindering kunnen brengen op je energierekening.
Nu doe ik bepaalde dingen die energie vreten in de avond- / nacht - / weekenduren op het daltarief.
Met zonnepanelen zal ik die dan gewoon overdag doen wanneer het mij uitkomt omdat je dan zelf stroom aan het opwekken bent.
Door event. teruglevering zou je ook nog wat "winst" kunnen behalen. \

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/daltarief-oude-meter-stopt-per-1-juli-2021-hoeveel-scheelt-het/

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/oproep-toonfrequent-signaal-stopt-ondervind-jij-hier-hinder-van

Gr
door Grunn1 - Apr 30, 2021 om 15:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je gaat uit van 25 jaar, waarom want je weet nooit hoelang je er nog woont dus niet echt realistisch.
Kijk wat je moet betalen per maand keer 12
Kijk hoeveel je gemiddeld kan besparen met die panelen per jaar
Hou er rekening mee dat over een jaar of 4 / 5 de salderingsregeling versoberd en je dus veel minder terug gaat krijgen.
Berekenen dan of het uit kan.

Yv
door Yvonne-909 May 3, 2021 om 12:32
15 Antwoorden / 2 Vragen

Het huurcontract (van de woningbouwvereniging) voor de zonnepanelen zal een looptijd gaan hebben van 25 jaar.

Het zal voortijdig eindigen als je uit de woning vertrekt of komt te overlijden.

De voorlichter van de zonnepanelenboer gaf aan dat wat de zonnepanelen gemiddeld op zullen wekken qua kosten minimaal gelijk zal zijn aan wat je aan huur gaat betalen. Meer opwekken bij minder gebruik van de stroomleverancier is dan je winst.

Het is bekend dat de salderingsregeling binnen 9 jaar afgebouwd gaat worden.
Dan zou je wat je zelf opwekt evenveel moeten zijn als wat je verbruikt wil je er voordeel bij hebben.

panter22
door panter22 - Apr 30, 2021 om 16:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent toch niet van plan eigen zonnepanelen te kopen? En als je ze wel zou willen kopen, dan mag  dat  niet zonder toestemming van de woningstichting. En reken er maar niet op dat je die toestemming krijgt, want aan de buitenkant van een woning mag niet niet van alles bevestigen.
Je hebt dus een aanbod gekregen om zonnepanelen te huren voor ca, €22 per maand. De huur van de zonnepanelen moet je extra betalen naast de huur..
De verwachting is dan dat je met de zonnepanelen €22 per maand bespaart aan energie.
Of dat zal lukken hangt af van je verbruik, maar ook of je in een energiezuinige woning woont.

Yv
door Yvonne-909 May 3, 2021 om 12:46
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben mij aan het informeren over mogelijkheden en of het überhaupt zinvol is om te gaan doen.

panter22
door panter22 May 3, 2021 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

Vraag eens aan je energiemaatschappij hoeveel je zou kunnen besparen met die zonnepanelen.
Dat kunnen ze wel uitrekenen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 30, 2021 om 16:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voor de set van €2500  is  de garantie????  en weet je hoeveel herstel kan kosten?

De €6500 is omgerekend €22,67 per maand  en dat is met 25 jaren garantie.
Afhankelijk hoe jou huis is,  pal zuid of Oost  / West, dat bepaalde de opbrengst  en  ook het aantal en type panelen.

Ze zijn er vanaf  270 Wp tot 395 Wp  per stuk,
Ook wil ik dan weten 6 of 7 want dat is ook een verschil.

Bij 25 jaren vaste prijs  en de stroom zal duurder worden en bij defect, hoe snel herstellen ze dat dan?
Met  opgave hoeveel en welke panelen en de ligging van je huis kun je  ongeveer berekenen wat je gemiddeld per maand zult  krijgen.
Is dit hoger of gelijk aan wat deze  kosten?
Als je voor €22,70 per maand  maar €23,- aan stroom kreeg, zou ik  dit niet doen.
Pas met redelijke winst  wel.....

En de volgende huurder, dit is eenmalige en  die kreeg jou keuze, en kan  hier later niets meer aan doen.

De gekregen offerte,  vaak is de lage €2500,- oude zooi van  270Wp  en  maar 6   en   meer of betere panelen duurder.
7x270 Wp =  1890 Wp
5x395 Wp =  1975 Wp.

Met dit voorbeeld van uiterste  aangetoond dat maar  5 meer kan opleveren dan 7.
Wat kreeg je voor welke prijs en  wat  zullen ze opleveren.

Bomen of  foute oost / west ligging  koste ook rendement ...
En in regio  Rotterdam waren de witte kozijnen eerder zwart dan  Groningen,  en dat telde ook mee, is het met of zonder jaarlijks wassen?

Zonder gegevens is het niet te zeggen of je dit wel of juist niet moet doen.

Yv
door Yvonne-909 May 3, 2021 om 12:54
15 Antwoorden / 2 Vragen

Het dak waar de zonnepanelen op kunnen ligt op het zuidoosten.
Voorgestelde panelen 360 wp.
Heb een totaal stroomverbruik van ong. 1750 KwH per jaar. Met daltarief 50 kwh meer dan dagtarief.
Met 6 panelen ong. gelijke opbrengst aan levering en verbruik, met 7 panelen meer levering maar ook meer huur.
Door recent veranderde persoonlijke omstandigheden kan het dagverbruik omhoog gaan, heb daar nog geen volledig zicht op.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 3, 2021 om 17:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn advies;

De 6 panelen  kun je  als je later mee gaat gebruiken  volledig  opmaken.
De 7 is Salderen nodig en dat stopt  over enkele  jaren na langzame afbouw.

Het verschil van 6 of 7 panelen heb ik hier niet gezien, dus kan niet oordelen of 7e rendabel is.
6x360= 2160 Wp,    de 7 met  2520 Wp  is beetje veel  en  nieuwe apparaten die je straks zult kopen ter vervanging,
elke nieuwe koelkast, wasmachine of laptop  is vrijwel zeker zuiniger dan huidige.
Alleen de TV,  die worden zuiniger mits je zelfde maat kocht,  meeste gaan van 32"  naar 59"   en dat zuipt stroom.

Ook de Z/O opgave, kan nog maar  is het 45 graden of  iets meer of minder?
Ook is in de ochtend vaak douw  en  45 graden west is het warmer op de dag dan bij  45 graden oost.

De toekomst;
Als je  over 10 jaren niet meer kunt salderen is meer wassen overdag en minder nachtgebruik.
Verder zak de Energie  alleen maar duurder worden,  soms een dipje maar langzaam maar zeker omhoog.

En als je een 25 jaren vaste prijs hebt,  en daarna gratis panelen?
Of geld er dan een afkoop som?
55+25 dus als  80 jarige pas gratis stroom?

Vaak is  als je de prijs per paneel  rekende  de 7e niet  1/7 duurder maar  voordeliger.
De montage en Inverter zijn vrijwel gelijk, en hoe eerlijk de prijs is bepaalde of je  de 7e wel of niet moet nemen.
En hoe snel  is de service van jou verhuurder?
Moet me met mooi weer  maanden op herstel wachten of  komen ze snel?
Vaak gaat  de huur door en  leveren ze niets bij defecten.

 Als je het goed uitgerekend hebt zie je hoeveel de winst voor jou is per maand.
Meer  betalen aan de huisbaas en lagere stroom rekening,   bij een zeer klein verschil zou ik dit niet doen, dit moet redelijk bedrag per maand aan voordeel opleveren.

mi
door miennaamishaaz - Apr 30, 2021 om 16:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het huren of kopen van panelen komt ook meer kijken.

Indien u het zelf erop zet, en aansluit bent u als het ware verantwoordelijk indien er iets fout gaat.
Stel er gaat een Paneel kapot na een flinke hagelbui, dan moet u zelf een nieuw paneel Kopen en deze professioneel laten monteren.

Indien u doet huren, en er gaat iets kapot of mis met de panelen dan kunt u de woningbouw erop aanspreken dat de panelen kapot zijn, of niet meer werken.
zij moeten dit dan {in een reele tijd}  oplossen.

Daarnaast gebruiken mensen die zonnepanelen instaleren ook een Powerwall {een muur van accupacks, die als het ware de stroom van de panelen opslaat} waarbij u de stroom van het Accupack/powerwall gebruikt tijdens piek-tarieven, om zo veel meer energie te besparen.

Als u ook nog een oude meter hebt raad ik u aan DEZE ONDER GEEN ENKELE VOORWAARDE TE VERVANGEN. gezien de oude meters teruglopen, waardoor u met panelen Technisch gezien nog meer geld bespaart dan bij Moderne meters.
Veel mensen die zonnepanelen gebruiken zweren namelijk bij de oude meters.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 1, 2021 om 18:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bovenstaande klopt maar ze accepteren dit niet.....
Als je meer leverde dan gebruikte is dit zichtbaar,
en ik verwacht net als in andere EU landen dat  zodra 95% een Slimme heeft  deze  weigeraars  opname kosten kregen voor een mannetje  dat komt aanbellen van de Netbeheerder  en  dat koste veel geld.
Nu lopen ze alleen nog de oude meters langs en  dat is bepaald niet voordelig voor hun.

De tarieven voor Oude meter opname  is per land sterk verschillend maar  het aantal klanten zal bepalen of het rendabel is en ze hoeven voor deze oude meter klanten er geen geld voor die Opname bij te leggen, staat ergens in de wet...
Art ben ik even kwijt, maar las dat  het kostendekkend mag zijn.

Yv
door Yvonne-909 May 3, 2021 om 12:59
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog een meter met draaischijf die terug kan draaien.

Vanaf januari 2023 ben je bij zonnepanelen wettelijk verplicht een digitale- of slimme meter te hebben. Anders boete/ dwangsom.
Dus als ik hier al voordeel van ga hebben is dat ook maar max. 11/2 jaar.
Nu aanbod van Enexis om de meter kosteloos te laten vervangen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 3, 2021 om 17:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ook als je geen  Panelen zou nemen willen ze alle meters vervangen,  weigeren kan straks  duur foutje worden.

mi
door miennaamishaaz May 3, 2021 om 20:00
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt idd dat de netbeheerders slimme meters willen instaleren, maar als dit nog niet "wettelijk" verplicht is kan je het zolang rekken als nodig.

Dus dan heb je 2 jaar een terugdraaiende meter, waarna ze een slimme meter kopen instaleren.
En met de tijd dat het duurt voor de uitrol kan het nog een jaar of 4-5 langer duren,

Daarom raad ik aan om het niet gelijk te laten vervangen, maar pas zodra de netbeheerder zegt wij gaan nu alle meters in uw wijk vervangen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 22, 2021 om 23:21
2080 Antwoorden / Vragen

Die discussie is achterhaald, met een nieuwe meter krijg je ook volledig gesaldeerd en tegen de tijd dat ze dat af gaan bouwen heb je gegarandeerd verplicht een nieuwe meter. Verder is het een huurhuis en heeft de woningbouw daar ook nog wat over te vertellen.

aurora1
door aurora1 - May 1, 2021 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gaat het bedrag van de huur van die panelen ook mee in huurverhogingen?

Bespaart u voldoende aan stroom zodat de huurprijs gerechtvaardigd is?

Yv
door Yvonne-909 May 3, 2021 om 13:00
15 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, huur panelen staat los van huur huis.
Wel inflatie maar dat zou eerder om centen gaan dan euro's.

tijger1
door tijger1 May 3, 2021 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@yvonne

En staat dat zwart op wit voor jaren en jaren?

Overigens is er geen verschil in voordeel tussen een digitale meter en een draaistroommeter.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 3, 2021 om 17:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Inflatie,  denk  dat dit  een probleem kan zijn,   wie bepaalde jou inflatie, en  hoe snel steeg de stroomprijs...

Vaste prijzen vind ik beste,  je koopt eigenlijk als huurder een product met  een 25 jarig Lease contract.
Incl  aanschaf, montage, onderhoud en  service,  en pas na 25 jaren eigendom.

Weet van de C.V. van Feenstra die ook  vaker halverwege flink omhoog gingen in prijs tijdens de looptijd.

rj
door rjw - May 3, 2021 om 13:14
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Voor je huis geldt natuurlijk precies hetzelfde. Doordat je huurt betaal je uiteindelijk ook meer dan als je het gekocht zou hebben. Daar staat dan weer tegenover dat je geen kosten voor groot onderhoud hebt. Precies hetzelfde dus als voor de zonnepanelen. Geen grote uitgave ineens of financiering voor eigen risico, en geen onderhoudskosten.

ro
door ronny530 - May 3, 2021 om 14:15
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Het huren is in dit geval de moeite waard want op jaarbasis betaald u 260 euro voor de huur van de zonnepanelen maar uw jaarlijkse elektra gebruik kan door de opbrengst van de zonnepanelen als e.e.a. goed aangepakt wordt tot 0 Kwh reduceren. De teruggave energiebelasting is een vast bedrag en staat los van uw elektra gebruik en die teruggave energiebelasting is meer dan de 260 euro die aan huur betaald heeft. Over de nieuwe salderingsregeling hoeft u zich niet druk te maken want die wordt afgebouwd en raakt enkel eigenaren die het dak volgelegd hebben met zonnepanelen en op jaarbasis meer terugleveren dan ze gebruikt hebben.

Jurritvlag
door Jurritvlag - May 10, 2021 om 15:38
1 Antwoorden / Vragen

Wij zitten in een vergelijkbare situatie, lees graag even mee. Ook hier is de vraag voor een bijdrage wat wel begrijpelijk is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 10, 2021 om 19:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag wat ze gaan doen als je  huur voor deze panelen hoger is dan je aan stroom verdiende  in 1 jaar.

In de donkere  winter zul je meer betalen dan verdienen, zomers andersom...

Maar als de huur panelen duurder zijn dan de  geleverde stroom, wat dan?
Ook zal een paneel na 10 en  20 jaren oude en dat loopt ook terug.
En wie gaat ze wassen?   Ik  zie  vele oudere nog niet het dak op gaan.

G.
door G.G.B - Jun 22, 2021 om 17:49
2 Antwoorden / Vragen

Als ik jou was zou ik helemaal geen zonnepanelen huren of kopen,wanneer de saldering eraf is ga je de opgewekte energie verkopen aan jou energie leverancier voor ca 6 cent per kwh en je koopt het weer voor ca 30 cent per kwh,energie leverancier blij met jou investering en levering

gerbera
door gerbera Jun 23, 2021 om 09:01
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U vergeet een ding, met de panelen neem je minder energie af van de leverancier dus verdien je daar ook mee.

agapon1951
door agapon1951 - Jun 23, 2021 om 12:05
173 Antwoorden / Vragen

De prijs van de panelen zijn acceptabel. Heb 9 panelen voor ongeveer dezelfde prijs gekocht. Ga niet mee in aanboden van provincie of gemeente etc deze zijn altijd duurder als je even gaat zoeken. Scheelde bij mij t.o.v. provinciaal aanbod rim 1000 euro.
Even nu terzake. Bij het aanbrengen van de panelen had ik aan vaste kosten v.w.b. gas en elektra 127 euro bij een 2 persoon huishouden.
Nu bteaald ik 48 euro per maand gemiddeld. Ook hier kijk naar wat de energieleveranciers aanbieden.
Als ik vervolgens beide bedragen aftrek is het iongeveer 70 euro per maand uitsparen, als U er 25 euro voor betaald komt U tochnog voordeliger uit, ook als het geplaatst wordt door een woningbouw. |Grofweg 48 + 25 = 73 euro / 127 - 73 = grofweg 50 euro voordeel in Uw beurs. Houdt ook rekening met de vaste kosten want het gebruik van de toelevering blijft bestaan en dat iis grofweg de 48 euro die betaald wordt. Het is een berekening die bij iedere huishouden anders ligt maar wel een indicatie kan geven van de berekening. Heeft U een groot gezin zal het anders komen te liggen.  .

door 526996 - Jun 23, 2021 om 12:52
32 Antwoorden / 0 Vragen

Niet doen zeker niet in een huurhuis.het voordeel wordt elk jaar kleiner door energiebelasting op panelen vanaf 2023.het huurhuis kan ook nog eens opgewaardeerd worden naar een A label wat misschien ook weer extra huursverhoging kost.de enige die er echt beter van wordt is de verhuurder want die verhuurd het dak aan de zonnepanelen verkoper.

1paul
door 1paul - Jun 23, 2021 om 14:15
3162 Antwoorden / 0 Vragen

deze vraag stellen is hem al beantwoorden, je maakt zelf de rekensom al, dus, kopen, ga je verhuizen kun je ze of meenemen of overdoen aan de volgende huurder....

G.
door G.G.B - Jun 23, 2021 om 17:11
2 Antwoorden / Vragen

als je 3000 kwh gebruikt per jaar krijg je gewoon een rekening van 3000x0.30 cent= 900euro,als je zonnepanelen 3000 kwh oplevert krijg 3000x0.06 cent =180euro weer terug,heel simpel [als de saldering afgebouwd is]