jo
door joke van der horst Nov 26, 2016 om 19:59
Vakantie & reizen

Air bnb

Voor air bnb moet je een kopie van je identiteits bewijs opsturen. Wij hebben dat gedaan maar daarbij ons bsn nummer afgedekt.
air bnb accepteerde dat niet en daarom hebben wij ons account opgeheven.
toch willen we nog graag via air bnb reserveren.
wat nu te doen?

9623 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2016 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ergens anders reserveren.

hutch
door hutch - Nov 26, 2016 om 20:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Airbnb mag uw BSN niet eens vragen. Daar hebben zij totaal niets mee te maken. Dat geeft eigelijk ook al aan met wat voor een clubje u te doen heeft.

Zoals reeds geschreven: ergens anders boeken.
Zoek dus een betrouwbaar bedrijf.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 26, 2016 om 20:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Snap eigenlijk helemaal niet waarom je perse via airbnb wilt huren. Er zijn volop goede alternatieven.

costnix
door costnix - Nov 27, 2016 om 08:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen
Cookies
door Cookies - Nov 27, 2016 om 16:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar een klacht indienen, heeft geen enkele zin. Ze zijn niet in Nederland gevestigd; de Europese vestiging zit in Ierland. Minister Plasterk heeft hierover al bijna 2 jaar geleden een brief aan de TK verstuurd, https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2015/03/23/kamerbrief-over-airbnb-en-kopieen-identiteitsbewijzen

Deze kwestie moet dus op Europees niveau worden geregeld.

DOOR COSTNIX - 27 NOV. 2016 OM 08:33
1653 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

costnix
door costnix Nov 29, 2016 om 18:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ze zijn actief in Nederland en dus onderworpen aan deNederlands wet- en regelgeving.

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2016 om 16:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Hutch: Clubje? Ik zou in dit geval toch zeker niet van een clubje spreken.

 Zo wordt via huizendeelwebsite Airbnb alleen al in Amsterdam 110 miljoen euro verdiend.

De omzet van Airbnb is altijd wat onduidelijk geweest. Maar op verzoek van Money Talks heeft Airbnb nu alvast uitgerekend wat de omzet over heel 2015 gaat worden: 110 miljoen euro. Airbnb draagt hiervan 5,5 miljoen euro toeristenbelasting af aan de gemeente Amsterdam. Gasten betalen 5 procent toeristenbelasting op alle boekingen van Amsterdamse accommodaties. Airbnb maakt dit bedrag, anoniem, over naar de gemeente.

http://www.rtlz.nl/finance/personal-finance/airbnb-zet-110-miljoen-euro-om-alleen-al-amsterdam

hutch
door hutch Nov 28, 2016 om 11:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Weet ik (en is mij echt wel bekend), maar een bedrijf dat haar klanten willens en wetens (in zekere zin) 'belazerd', noem ik altijd een 'clubje' ('bedrijfje'). Dit heeft dus niets met de grootte van dat ..... te maken ;-)

jo
door jorisw Nov 28, 2016 om 15:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo belazeren ze hun klanten dan?

wi
door willemvroege - Nov 28, 2016 om 12:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap iets niet. Welk belang kan air bnb er bij hebben om het bsn-nummer van een klant te weten? Ze doen er kennelijk nogal moeite voor, gezien het feit dat het niet mag... (dan word ik dus achterdochtig).

renehk
door renehk Nov 28, 2016 om 12:42
21 Antwoorden / 1 Vragen

Lees mijn antwoord, dat hier op dit moment onder staat. Ze denken dat ze geen geldige afdruk hebben van je paspoort als je BSN er niet bij staat.

jo
door jorisw Nov 28, 2016 om 15:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het ze helemaal niet om het BSN nummer gaat maar dat ze een probleem hebben dat de scan bewerkt is. Andere gegevens kan je dan ook gephotoshopt hebben.

renehk
door renehk - Nov 28, 2016 om 12:41
21 Antwoorden / 1 Vragen

Het klinkt allemaal zo makkelijk: "niet doen". Maar als ik in het buitenland een hotel reserveer (en ik heb het dan niet over eenvoudige pensionnetjes maar over 3 of zelfs 4 sterren hotels) willen ze bij aankomst een kopie van mijn paspoort maken. Ze nemen geen genoegen met het invullen van het hotel-formulier en het laten zien van het paspoort, of met een kopie waar niet alle gegevens op staan. Punt uit.
Het is gewoon een kopie laten maken of vertrekken. Nu kan iedereen op dit forum, en ook de Nederlandse overheid, keer op keer zeggen dat je dat niet moet doen of allerlei gegevens onzichtbaar moet maken, maar zo werkt het in de praktijk niet.
Blijkbaar zijn de mensen en instanties (ook de ANWB is hier goed in) met al die goed bedoelde waarschuwingen sinds de uitvinding van het kopieerapparaat niet meer op vakantie in het buitenland geweest.
Het is gewoon: of een complete kopie van je paspoort, of vertrekken en op straat gaan slapen, want ELK hotel (of elke camping of boekingssite) vraagt een complete kopie van je paspoort.
De enige die hier iets tegen kan doen is de Nederlandse overheid. Ze kunnen de paspoorten bijvoorbeeld zo bedrukken, dat bepaalde gegevens bij een kopie niet doorkomen, bijvoorbeeld. Die techniek wordt wel gebruitkt bij bladmuzioek. Opjeen kopie zie je alleen maar zwart. Als het paspoordt zo gedrukt wordt dat dit met het BSN gebeurt is de zaak min of meer opgelost.
Maar dat doen ze niet. Ze "waarschuwen" je dat je je BSN moet afdekken (waardoor je niet ijn hotels kunt slapen). Als er dan wat gebeurt hebben ze je gewaarschuwd...
Of ze zouden de regels (geen BSN kopiëren) via de ambassades in het buitenland bekend kunnen maken aan de buitenlandse overheden.
Al die dappefe lui die hier zeggen dat ze hun BSN nooit laten kopiëren slapen kennelijk onder de bruggen of in de parken, want een kopie van een paspoort, waar het BSN niet op staat wordt in geen enkel beschaafd land in geen enkel hotel dat ik ken geaccepteerd.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb nog nooit door een hotel of camping een kopie van mijn paspoort laten maken.

discovery
door discovery Nov 28, 2016 om 15:57
91 Antwoorden / 23 Vragen

Ik heb dezelfde ervaringen, het is kopie paspoort afgeven of vertrekken. Sinds een jaar heb ik een nieuw paspoort en staat het nummer op een aparte pagina en kan dus niet meer gekopieerd worden. Er is dus wel iets aan gedaan maar voor velen blijft het nog lastig.

koekeloer
door koekeloer Nov 28, 2016 om 18:37
562 Antwoorden / 18 Vragen

ik verblijf heel vaak in buitenlandse goede hotels. Nooit hoef ik paspoort te geven in de landen war ik in Europa ben.

Ni
door Nientje1980 Nov 28, 2016 om 18:51
46 Antwoorden / Vragen

BSN nummer staat ook op het nieuwe paspoort op de foto pagina, in de cijfer en lettertekens onderaan de bladzijde.

tenormin
door tenormin Nov 29, 2016 om 19:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is inderdaad zo als @renehk schrijft: of afgeven of 's-nachts het bos in. Buitenlandse hotels hebben er merendeeld s****t aan.

ma
door manwijf Nov 30, 2016 om 09:57
574 Antwoorden / 1 Vragen

Neem voor de zekerheid wel altijd een kopie met afgeschermd BSN-nummer mee. Soms is dat voldoende, maar zeker niet altijd.

renehk
door renehk Dec 7, 2016 om 12:04
21 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet in welke hotels @tiger1 logert, waar ze geen kopie van zijn paspoort vragen, maar uit diverse andere reacties blijkt dat de meeste mensen soortgelijke ervaringen hebben. Volgens mij ligt de bal bin de Nederlandse overheid. Zorg dat het BSN niet op een kopie terecht komt.
Trouwens, volgens mi maken ze bij diverse douanes ook standaard een kopie van je pas
In de VS bijvoorbeeld. Denk erom als je nasr de VS gaat: laat nooit een kopie van je paspoort maken. Ga nog liever per kerende vlucht terug.

mo
door mof - Nov 28, 2016 om 13:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen kopie van id noch bsn afgeven. Airbnb mag slechts id inzien, maar niet kopieren.

jo
door jorisw Nov 28, 2016 om 15:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe wil je dat alleen inzien doen bij een internetbedrijf?

gallito
door gallito - Nov 29, 2016 om 19:35
479 Antwoorden / 66 Vragen

De overheid heeft voor het afgeven van een kopie van je paspoort een speciale app gemaakt, waarop niet relevante gegevens doorgestreep kunnen worden en er een watermerk opgezet kan worden voor wie de kopie bestemd is

Verdere informatie lees je op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs

renehk
door renehk Dec 7, 2016 om 12:09
21 Antwoorden / 1 Vragen

Die kopie vanuit de - zeer gebrekkig  functionerende - app wordt nergens geaccepteerd, wat onze overheid ook beweert. Het personeel heeft de instructie om het originele paspoort te kopiëren.
Aangezien ik liever in een (al betaald) hotel dan op straat overnacht, maak ik daar geen punt meer van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2016 om 19:49
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is m.I. een goed item voor een reguliere tv uitzending van kassa.
Airbus mag geen ben vragen. Ik zal dit melden aan de redactie!.