bosbess
door bosbess Aug 27, 2011 om 14:12
Vakantie & reizen

Appelboom zonder appels

Op mijn dagelijkse lange wandeling met hondje kom ik vaak langs een appelboom, midden in de natuur. Vorig jaar herfst nam ik af en toe een plastictas of rugzak mee om de afgevallen appels in mee naar huis te nemen. In totaal heb ik op deze manier zo'n 15 kilo lekkere appels geoogst. Er lagen er nog veel meer, maar de insecten eisten ook hun deel op.

Dit jaar heeft de appelboom niet gebloeid en er hangen nu dus ook geen vruchten aan. Ik heb via Google gezocht, maar ik zie als mogelijke oorzaken alleen maar dat de boom een ziekte kan hebben (hij staat er blakend van gezondheid bij met groene bladeren en gave stam) of dat hij te veel wordt gesnoeid of vertroeteld, wat dus niemand doet. Ook kunnen de bloemen er in het voorjaar zijn afgewaaid, maar deze heeft dus helemaal niet in bloei gestaan.

Is er iemand die dit mysterie kan oplossen?

14554 7 Rapporteer

bosbess
door bosbess - Aug 27, 2011 om 14:19
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik vergeet nog te melden, dat vorig jaar tijdens een storm een grote zijvertakking van de stam is afgewaaid. Ik heb geen idee of dat er misschien iets mee te maken kan hebben.

stacey
door stacey - Aug 27, 2011 om 14:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bosbess schreef op zaterdag 27 aug 2011, 14:19]Ik vergeet nog te melden, dat vorig jaar tijdens een storm een grote zijvertakking van de stam is afgewaaid. Ik heb geen idee of dat er misschien iets mee te maken kan hebben.

Zou kunnen, geeft hij al zijn energie aan herstel en dat gaat dan altijd ten koste van groei/vruchten

tdehond
door tdehond - Aug 27, 2011 om 14:30
4744 Antwoorden / 9 Vragen

,Bijen zorgen voor de vruchtzetting van heel veel planten. Zonder bijen zouden appelbomen niet in bloei komen, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld peren, perziken, aardbeien en komkommers‘', legt K.K. uit. ''De stand van zaken is niet zorgwekkend, maar er sterven ieder jaar weer veel bijen.''

Mogelijke oorzaak kan dus zijn gebrek aan bijen in het gebied waar de boom staat.

empyria
door empyria - Aug 27, 2011 om 14:38
504 Antwoorden / 3 Vragen

En, als het is geen zelfbestuiver is en er dan geen andere appelboom in de buurt staat, gebeurt er ook niet veel.

poltol
door poltol - Aug 27, 2011 om 15:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Sommige rassen hebben een overslag jaar in de bloei.
Dat hoeft niet altijd om het jaar te zijn maar soms slaan ze dus een jaar over.

beurtjaar

Of misschien heeft de boom een flinke tik opgelopen met de nachtvorst of was de aanzet tot bloei erg vroeg door het warme voorjaar en waren er toen nog te weinig insecten voor de bestuiving.
Volgend jaar weet u meer.
Dus blijf wandelen en opletten.
Veel plezier.

Vr.gr. poltol

bosbess
door bosbess - Aug 27, 2011 om 15:42
354 Antwoorden / 40 Vragen

Leuk Poltol, dat kon het best wel eens zijn. En ja, volgend voorjaar let ik natuurlijk extra goed op.

Stacey, ook jij gaf een goede mogelijke verklaring. Ik begreep namelijk niet hoe het afbreken van een grote tak invloed zou kunnen hebben op de bloei. Maar net als met het "beurtjaar" van Poltol, waarbij een boom op krachten moet komen na een jaar van heel veel vruchten, zou de boom misschien ook wel een beurtjaar kunnen beleven na een forse beschadiging. Wel bijzonder dat je daar zelf op kwam.

Tdehond, nóg een mogelijkheid, maar met de bijenstand in deze streek is niets mis.

Empyra, vorig jaar stond er ook geen andere appelboom in de buurt.

Iedereen bedankt en volgend jaar laat ik het nog even weten.

mhofman
door mhofman - Aug 27, 2011 om 15:47
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ook hier bij mij het ene jaar deze dus volop fruit,en volgend jaar niets.De boom slaat een jaar over zoals poltol al zei.Heeft niets met bijen ed te maken kan gewoon niet ieder jaar feest zijn .Het ene jaar dus volop het andere minder/niets.