Wa
door Walter1953 Dec 6, 2017 om 16:27
Vakantie & reizen

Bagage schade

Begin november 2017 keerde ik met Emirates op Schiphol terug uit Dubai. Mijn hoogwaardige Rimowa Limbo cabin trolley, die ik deze vlucht in het bagageruim had laten vervoeren, bleek ernstig beschadigd. De aluminium steunhoeken puilden uit, de trekstang functioneerde niet, in een van de hoeken was de polycarbonaat body gescheurd, de deksel was ontzet en kon slechts worden gesloten door kracht te zetten, bovendien was een rubberdop aan de onderzijde van de trolley, afgebroken. Na registratie van de schade bij de bagage-afhandelaar in de aankomsthal, vernam ik enkele dagen later van Emirates dat de trolley werd opgehaald door vervoersbedrijf GLS. Dit bedrijf kwam niet opdagen maar liet het door Rimowa erkende herstelbedrijf (Dolfi) in Duitsland weten dat er niemand aanwezig was. Die informatie klopte niet. De trolley werd uiteindelijk opgehaald en circa twee weken later door hetzelfde vervoersbedrijf geretourneerd. Bij controle bleek dat de ernstig beschadigde aluminium niet waren vervangen maar slechts teruggeduwd hetgeen geen recht deed aan de schade. De rubberknop was vervangen, aan de overige schade was geen aandacht besteed.

Ik diende een schriftelijke klacht in bij Emirates inzake de werkwijze van de reparateur en gaf aan dat ik, gelet op eerdere negatieve ervaringen met de firma Dolfi (in 2016 was Dolfi en/of het vervoersbedrijf GLS mijn koffer kwijtgeraakt en trachtte men mij af te schepen met een goedkoper model Rimowa koffer) niet verder in zee wilde gaan met het herstelbedrijf. Ik gaf tevens aan dat Rimowa beschikt over een dealernetwerk in Nederland en de firma Duifhuizen door de fabrikant wordt erkend als reparateur.

Tevens nam ik contact op met de medewerker van Emirates, die mijn schade in 2016 naar tevredenheid had afgehandeld en ik vroeg hem per e-mail of ik een door Rimowa erkende Nederlandse reparateur in de arm kon nemen. Zijn reactie luidde: dat is in principe mogelijk met dien verstande dat wij eerst een herstelopgave willen ontvangen, alvorens wij een definitieve beslissing nemen. Zo gezegd zo gedaan, de trolley werd ingeleverd bij de firma Duifhuizen, met het verzoek om een herstelopgave (geen reparatieopdracht)

Thans ben ik in afwachting van een offerte van de firma Duifhuizen, ware het niet dat ik op 2 december jongstleden, een e-mail ontving van een mij onbekende medewerker van de bagageafdeling van Emirates, die stelde dat ik weigerde om in zee te gaan met het schadeherstelbedrijf waarmee Emirates zaken doet en mijn claim werd gesloten.

Mijn eerste vraag luidt: ben ik als schadelijdende consument verplicht om in zee te gaan met de door Emirates aangewezen reparateur of heb ik het recht om zaken te doen met mijn eigen beoogde reparateur, die nota bene door Rimowa wordt erkend? Mijn tweede vraag luidt: is Emirates, los van vraag 1, gerechtigd om de claim af te wijzen wanneer ik van een medewerker de schriftelijke toestemming heb om een offerte te laten opmaken door een Nederlandse reparateur.

Wat moet ik doen?

Bij voorbaat hartelijk dank

2303 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2017 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Dien een klacht in, stuur die toestemming mee.

En anders maar claimen bij uw eigen reisverzekering?

Gr
door Grunn1 - Dec 6, 2017 om 16:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen
0

Ja Emirates kan bepalen waar ze de schade laten herstellen en indien u dit niet accepteerd kunnen ze uw claim afwijzen.

o.t.  Ik bezit een goedkope trolley die het ruige werk tijdens een vlucht al meerdere malen goed heeft doorstaan, zo hoogwaardig is de kwaliteit van uw trolley blijkbaar niet.

costnix
door costnix Dec 7, 2017 om 06:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een zware (vracht)wagen overheen rijdt, zal zelfs de sterkste/duurste koffer er niet ongeschonden doorheen komen.

boppe1943
door boppe1943 - Dec 6, 2017 om 17:10
1129 Antwoorden / 98 Vragen
0

Het is, zoals u schrijft, een CABIN trolley. Blijkbaar is het materiaal van een cabin trolley minder tegen gooi- en smijtwerk bestand dan koffers die in het ruim meegaan. Zie verder de reacties hier boven.

jo
door jorisw Dec 6, 2017 om 18:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het woord "cabin" heeft alleen met de afmetingen van de koffer te maken, niet met het materiaal.

ne
door neodutchio Dec 6, 2017 om 18:58
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Een cabin trolley is normaal gesproken van een ander materiaal gemaakt. Namelijk vanwege het gewicht speelt mee en de inhoud. Hie dikker het materiaal, hoe minder er mee kan. En koffer kan tegen een stootje, 2 van de 3 materialen van een cabin trolley niet.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer