He
door Heleen Schuilwerve Apr 26, 2020 om 15:53
Vakantie & reizen

Betalingsverplichting terwijl reis zeker geannuleerd GAAT worden

Ik heb bij hoteldeal een reis geboekt (met man en twee vrienden) naar Sardinie  van 12juni-19juni. De reis is aanbetaald. Nu wil ik liever het restbedrag liever niet betalen, omdat ik NU al weet dat de reis zeker niet door zal gaan en omdat ik geen zin heb in het gedoe rondom vouchers. Zij hebben trouwens nog niet officieel geannuleerd.  Ik kreeg nu een mail waarin aangegeven werd, dat het restbedrag nu betaald moest worden. Klopt dat ? Ik vind het wel logisch dat ik de aanbetaling niet terug krijg. Dank voor uw reactie!
Heleen

2223 8 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Apr 26, 2020 om 15:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk voor een antwoord bij 1 van de tientallen zelfde soort vragen die hierover al gesteld zijn.

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Apr 26, 2020 om 16:04
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Of u voldoet het bedrag en hun annuleren later de reis of u annuleerd zelf en neemt u verlies . In bijde gevallen zult u een bon krijgen. Of voor aanbetaling of voor het hele bedrag .

Wij hebben vakantie staan in juli. Moeten rest bedrag Nu 2 wk ipv 6 WK van te voren betalen. Erg blij mee en service van de reizen. Ze zijn het namelijk niet verplicht .

Ze gaan pas annuleren zodra er duidelijkheid is vanuit RIVM en de maatregel verlengt wordt. Officieel kan de reis gewoon doorgaan . Ze zullen hem dus zeker nu nog niet annuleren. U moet echter 6 WK voor vertrek u reis betalen. Deze verplichting blijft. De reis gaat voorlopig namelijk gewoon door en daarmee u betaal verplichting.

Als later maatregelen verlengt worden, waar ik wel vanuit ga dan krijgt u bon voor de gehele reissom. Niet betalen is geen optie. Dan vervalt u reis maar niet persee u betaal verplichting.
Bij zelf annuleren betaald u presentage en heeftu zekerheid .

Dit zijn de opties. Daar moet u het mee doen .

Stel ze annuleren alle vakanties tot 31 juni hebben wij het zelfde probleem. Wij moeten namelijk 30 juni uiterlijk betalen .

Liefst zie ik ook duidelijkheid. Geen vakantie vluchten meer deze zomer. Eventueel alleen noodzakelijk vlieg verkeer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 26, 2020 om 16:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

 Ik kreeg nu een mail waarin aangegeven werd, dat het restbedrag nu betaald moest worden. Klopt dat ?
Ja, dat klopt.

Wat info: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/coronacrisis-anvr-geeft-antwoord-op-jullie-vragen

Topantwoord

sw
door swat1500 - Apr 26, 2020 om 17:05
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat klopt dat is namelijk de overeenkomst die u bent aangegaan. In de voorwaarden zal moeten staan of u in een bijzonder geval als dit wel of niet hoeft te betalen. Als u niet betaald komt de overeenkomst te vervallen maar dat zal niet kostenloos zijn en vaak komen er nog extra kosten waarvan u niets meer gaat terug zien. Voorts zal u bekend komen te staan als wanbetaler wat ook vervelende gevolgen kan hebben.
Mogelijk kunt u zelf nog annuleren maar ook daarvoor moet u in de voorwaarden kijken wat u dat gaat kosten. Bij annulering moet u niet zelden toch nog een percentage van de totale reissom betalen.
Als de organistaie zelf annuleert bent u feitelijk het best uit want dan dient u de volledige reissom terug te ontvangen.
Door de bijzonder omstandigheden zal dit helaas in eerste instantie via (mits de organisatie lid is van de SGR) een SGR gegarandeerde voucher geschieden.
Wilt u toch direct geld terug dan zult u moeten gaan procederen, wat meestal meer geld kost dan dat het netto oplevert en waarschijnlijk langer gaat duren dan de termijn waarna de voucher alsnog uitbetaald gaat worden.

marita5
door marita5 - Apr 26, 2020 om 17:09
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Heleen Schuilwerve ,

Ik heb een aanbetaling gedaan, ben ik verplicht het restantbedrag te voldoen?

Ja, u bent een boeking met betalingsverplichting aangegaan. Deze betaling is noodzakelijk om uw geboekte reis te kunnen uitvoeren. De aankomst voor uw reis ligt minimaal een maand in de toekomst en kan naar verwachting gewoon uitgevoerd worden. Indien er een negatief reisadvies komt, gelden de hierboven beschreven voorwaarden voor het omboeken of het kosteloos annuleren.

Indien u uw restantbedrag niet voldoet, zijn we helaas genoodzaakt om uw reis te annuleren waarbij u uw aanbetaling verliest. Indien u het restant voldoet, zijn er nog mogelijkheden tot omboeken of u kunt voor het volledige bedrag (inclusief aanbetaling) een voucher krijgen, welke gedekt is door de SGR.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://hoteldeal.nl/coronavirus-update

En als de reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wil maken van de Corona-voucher, die een SGR-geldigheid heeft van 1 jaar na afgifte, dan heeft de reisondernemer -van wie hij de voucher heeft ontvangen- altijd de plicht de volledige waarde van de voucher te betalen aan de reiziger, maar niet eerder dan na 6 maanden van uitgifte. Kan je er om persoonlijke redenen geen gebruik van maken, dan hebben ANVR-reisondernemers aangegeven soepel met de regeling om te gaan.

https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=563

alfatrion
door alfatrion Apr 27, 2020 om 08:02
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Van de reisbranche zelf kun je onjuiste informatie verwachten. De plicht om binnen 14 dagen te betalen is er wel, want de wet is niet opzij gezet. En op je opschortingsrecht wijzen ze natuurlijk niet.

marita5
door marita5 Apr 27, 2020 om 08:06
11533 Antwoorden / 15 Vragen

@alfatrion , u heeft uw reactie aangepast , mijn reactie is dan niet meer van toepassing .

Tr
door Trostomaat - Apr 27, 2020 om 00:52
239 Antwoorden / Vragen

Als u nu al weet dat de reis zeker niet door zal gaan, dan weet de andere partij dat toch ook, of moet het een ieder geval een koud kunstje zijn de ander daarvan te overtuigen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 27, 2020 om 08:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt een beroep doen op uw wettelijke opschortingsrecht (art. 6:262 en 6:263 BW). U hoeft nu dus het restant nog niet te betalen.

"Wachten met betalen als er een heel grote kans is dat de reis niet doorgaat"

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus

panter22
door panter22 - Apr 27, 2020 om 12:25
6599 Antwoorden / Vragen

Lees eerst eens op de site van hoteldeal voordat je gaat annuleren of het restbedrag niet gaat betalen.
12 Juni is nog 6 weken weg. Je kunt er niet automatisch van uit gaan dat de reis niet door gaat.
https://hoteldeal.nl/coronavirus-update