di
door dinjo Dec 18, 2015 om 13:58
Vakantie & reizen

Geldigheidsduur OV-kaart

mijn huidige kaart loopt tot 02-02-2016, nu krijg ik mijn nieuwe kaart toegestuurd die direct geldig is maar tot 16-02-2020 loopt, dus geen 5 jaar maar bijna twee maanden korter. Waar moet ik mijn beklag indienen en is het de moeite actie te ondernemen?  Extra  7,50 betalen en ook nog kortere looptijd is toch niet eerlijk.

4342 9 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Dec 18, 2015 om 14:19
949 Antwoorden / 18 Vragen

Dit had ik ook al bij de eerste OV-chipkaart: hij ging in terwijl er al een aantal weken voorbij waren. Protesteren heeft toen niet geholpen. U moet maar denken: zij hebben het financieel niet gemakkelijk.

mahadma
door mahadma - Dec 18, 2015 om 15:54
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Het is een principe vraag. (terzijde: Stel je vraagt een id card aan op 1-1-2016, die krijg je pas een week later, en is (zogenaamd 10 jaar geldig) geldig tot 31-12-2026. Maar je moet wel met een geldige id card hebben als je nieuwe id card geldig vanaf 1-1-2026 wilt hebben. Dus moet je die toch weer twee weken eerder aanvragen. Dus pricipieël gezien is de id card ook maar 10 jaar min drie weken geldig. Eerlijk? Nee, ontkom je eraan? Nee, tenzij dat ov shi#card, de miskleun van de eeuw afgeschaft wordt. Maar dàt zal wel niet meer gebeuren, goede dingen verdwijnen, slecht komen terug en blijven, ten koste van alles ..........

snrwo1
door snrwo1 Dec 19, 2015 om 20:59
33 Antwoorden / 2 Vragen

Een id kaart is nog 5 jaar geldig als identificatie bewijs nadat de geldigheid is verlopen, echter naar het buitenland ermee kan problemen opleveren. Je kunt dus een nieuwe kaart aanvragen terwijl je kaart al verlopen is. Dus met een beetje creativiteit kun je de geldigheidsduur nog wat oprekken afhankelijk van het feit of je nog buiten nederland wilt reizen tegen de tijd dat je id is verlopen.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 18, 2015 om 16:10
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Dino,
toen mijn kaart aan vervanging toe was heb ik de nieuwe enkele dagen eerder ontvangen dus kan het zijn dat u  te vroeg was met de aanvraag? De nieuwe kaart loopt toch wel door tot december 2020?
vr, gr.

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 18, 2015 om 17:55
1790 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een abonnement?

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2015 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp die data niet zo goed. Oude kaart tot 02-02-2016, dus in principe zou nieuwe kaart moeten lopen tot 02-02-2021.

U hebt het over 16-02-2020. Dat is dus heel wat meer dan twee maanden korter. Maar waarom hebt u hem niet eind januari verlengd?

ltmvz
door ltmvz - Dec 19, 2015 om 11:13
949 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad, nu ik de vraag nog eens lees begrijp ik het ook niet meer: geldig tot 16-02-2020, dat is maar ruim 4 jaren. Dinjo, meld u alstublieft.

ro
door ronny530 - Dec 19, 2015 om 11:41
2789 Antwoorden / 41 Vragen

De 5 jaar gaan in bij afgifte van de OV-kaart het betreft namelijk geen verlenging maar een nieuwe OV-kaart. Uw opgegeven datums zijn wat verwarrend want zoals ik die lees is de kaart maar 4 jaar en 14 dagen geldig. 02-02-2016 als startdatum zal na 5 jaar eindigen op 02-02-2021 en niet op 02-02-2020. Wellicht bent u te voorbarig geweest in het aanvragen van de nieuwe OV-kaart want dat had u ook in januari 2016 kunnen doen.

ltmvz
door ltmvz - Dec 19, 2015 om 19:11
949 Antwoorden / 18 Vragen

Volgens mij verlengen ze die kaart zelf, tenzij je hem tijdig stop zet (uiterlijk 6 weken vantevoren).

sw
door swat1500 - Dec 20, 2015 om 00:43
3792 Antwoorden / 0 Vragen

U ziet het verkeerd. U heeft een OV kaart gekregen die 5 jaar geldig is dat u deze feitelijk korter dan de geldigheids duur kunt gebruiken is een ander verhaal.