am
door amsterdammertje Aug 6, 2017 om 19:54
Vakantie & reizen

Het boeken van vliegtickets in (stenen) reisbureaus zonder te hoge kosten

Ik heb geen creditcard en bankieren via internet doe ik ook niet.(ik wil andere mensen niet lastig vallen om voor mij te gaan betalen op het internet)

Daarom ben ik helaas genoodzaakt via een reisbureau mijn vliegtickets te kopen. Helaas wordt daar ieder jaar steeds meer aan kosten voor gevraagd. Ik wil nu van Aeroflot twee tickets kopen van rond de 375 euro inclusief belasting.

Ik heb verschillende grote reisbureau ketens gevraagd naar de kosten en het gaat zo'n 100 euro extra kosten voor 2 tickets. Ik snap dat reisbureaus geld moeten verdienen, maar dit staat niet in verhouding met de prijs van het ticket en het werk wat het reisbureau zou moeten doen om dit te boeken.

Wie heeft er nog een suggestie? Bestaan er misschien nog kleinere reisbureau die wel een redelijk bedrag vragen aan boekingskosten? Ik woon in Amsterdam, maar als het bij wijze van spreken in Groningen goedkoper is, ben ik ondanks de reiskosten voordeliger uit om elders te boeken.

Alle tips zijn welkom.

4273 14 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Aug 6, 2017 om 20:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kosten die het reisbureau in rekening brengt zijn vaak een vast bedrag. Dat dit niet in verhouding kan staan volgens jou maakt niet dat zij minder werk hebben aan een goedkoper ticket dan aan een duurdere. Toch maar een creditcard aanschaffen? Ben je in elk geval goedkoper uit en je kan ook nog eens op internet zoeken naar nog goedkopere tickets. Moet je eens kijken wat je gaat besparen.

aurora1
door aurora1 - Aug 6, 2017 om 20:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Begrijp ik goed dat u wel de service wilt en dat anderen het voor u regelen maar u wilt niet daarvoor betalen? Wie moet dan de kosten voor dat reisbureau en het personeel betalen?
Als u het allemaal te veel vindt dan kunt u - bij nader inzien - toch voor internetbankieren kiezen en zo kosten besparen en zelf er tijd en energie aan besteden?

tenormin
door tenormin - Aug 6, 2017 om 20:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp niet erg goed wat u bedoelt met hoge boekingskosten. Heb net Donderdag, via TUI, weer een reis geboekt en op de rekening staat de prijs van het ticket, tax tarief, wat dus niets met reisbureau van doen heeft, handling fee ticket €34,00 en vliegticket Garantieverzekering €5,24. Dus ik kom op €39,24. Dan is TUI dus ruim €20,00 goedkoper dan uw "dure reisbureau". Ik heb voor 1 persoon geboekt. Ik vind trouwens dat het tax tarief niet in verhouding staat tot de reis zelf: is nota bene iets minder dan het ticket. En de mensen van een reisbureau zitten heel vaak met klanten voor minstens een half uur, 3 kwartier.

ge
door george321 - Aug 6, 2017 om 20:37
390 Antwoorden / 1 Vragen

Wie heeft er nog een suggestie? Ik heb geen creditcard en bankieren via internet doe ik ook niet. Hoe krijgt u uw salaris dan binnen? Ik neem toch aan via een bankrekening. Wellicht gaat een creditcard toch wel opwegen qua prijs in verhouding tot uw "niet willen".

tenormin
door tenormin Aug 6, 2017 om 20:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@george321, ik heb geen credit card. Erg hé? Is heel zelden lastig; alleen als ik een ESTA nodig heb moet er met credit card betaald worden; daar heb ik dan die lieve mevrouw van zo'n reisbureau voor; zij gebruikt het hare: ik betaal haar dan direct in Eurootjes terug, waarschijnlijk best wel buitengewoon.

tijger1
door tijger1 Aug 6, 2017 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik dacht dat uw schoondochter dat regelde.

tenormin
door tenormin Aug 6, 2017 om 23:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Inderdaad @tijger1, regelde. V.V.T.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 6, 2017 om 20:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gelukkig hoeven stenen reisbureaus geen huur, personeel, gas, water, licht, afschrijvingen, computers, adverteren, marketing enzovoort te betalen.

Beetje raar dat ze zomaar een toeslag rekenen.

tenormin
door tenormin - Aug 6, 2017 om 20:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nog een tip (die u vraagt)? Amsterdam-Groningen kost € 25,50 enkele reis. Heb niet naar de vele aanbiedingen gekeken om goedkoper te reizen want dat kan ook natuurlijk. Dus veel voordeliger kunt u nooit uit zijn. En ook nog: kleine reisbureaus kunnen nauwelijks bestaan (meer), dus dat zal hem ook niet worden.

diumenge
door diumenge - Aug 6, 2017 om 21:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als zo'n reisbureautje echt niet te vinden is dan toch maar iemand vragen om voor je te betalen, geef je die persoon wat extra voor de moeite. Let op, laat die persoon dan niet met een creditcard betalen want dan kan het zijn dat je bij het inchecken de creditcard moet laten zien, wat natuurlijk niet kan.

pi
door pieterwolters Aug 6, 2017 om 22:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Nog nooit meegemaakt dat je een creditcard moet hebben bij het inchecken. Als je online incheckt heb je alleen het e-ticketnummer en je paspoort nodig. Als je incheckt op het vliegveld (bij zo'n machine of aan de balie) dan is je paspoort voldoende.

tenormin
door tenormin Aug 6, 2017 om 22:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Juist @pieterwolters ;-) Anders zou ik nooit, never hebben kunnen vliegen, zonder creditcard. Hoe verzint men het.

diumenge
door diumenge Aug 6, 2017 om 22:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan zijn dat jullie het nog nooit hebben meegemaakt, ik wel. Voor de duidelijkheid, ik heb het dus over de situatie dat de tickets betaald zijn met de creditcard van iemand die niet tot het reisgezelschap behoort. Maar het is niet altijd zo, daarom schrijf ik ook dat het zo kan zijn, maar daar lezen de wereldreizigers natuurlijk over heen...

tenormin
door tenormin Aug 6, 2017 om 23:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, dan sorry @diumenge, inderdaad nooit van zoiets gehoord, meegemaakt, maar neem je antwoord als serieus uiteraard.

diumenge
door diumenge Aug 6, 2017 om 23:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, geen probleem. Google maar eens op 'airline credit card verification', als je er meer over zou willen lezen.

tenormin
door tenormin Aug 6, 2017 om 23:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Oh maar ik geloof je op je woord @diumenge, geen zin meer in Google: meer nestje ;-)

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Aug 6, 2017 om 21:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt rechtstreeks boeken op schiphol,

Aeroflot Russian Airlines in Schiphol

  • 020-6270561
    Schiphol Boulevard 159,1118BGSchiphol

am
door amsterdammertje Aug 8, 2017 om 15:13
3 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de tip Gerbera, ik heb inmiddels contact gehad met de vestiging op Schiphol, boekingskosten zijn een stuk lager dan bij de reisbureau's

gerbera
door gerbera Aug 8, 2017 om 15:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Graag gedaan. Suc6 met de boeking.

pi
door pieterwolters - Aug 6, 2017 om 22:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als reisbureau's hele dagen niets anders doen dan tickets regelen, dan zou 100 euro aan de hoge kant zijn. Maar dit zijn steeds vaker specials dus dan valt het wel weer mee.

ne
door neodutchio - Aug 7, 2017 om 07:18
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er helemaal aan wat u vergelijkt. Als u online kijkt op een goedkoop moment (dinsdagavond/nacht), maar gaat informeren op een zaterdag bij een reisburo, dan zit er inderdaad een groot verschil in. Vliegtickets kunnen van uur tot uur veranderen van prijs.

Kosten voor een reisburo liggen zo'n beetje vast. Ieder bedrijf heeft zijn vaste kosten die echt niet veel kunnen schelen met elkaar.

am
door amsterdammertje - Aug 11, 2017 om 15:29
3 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor alle reacties en met name voor de tip waar ik om gevraagd had. Ik heb geen tijd om met iedereen in discussie te gaan of de kosten wel of niet terecht zijn en het wel of niet aanschaffen  van een creditcard.

Formeel zijn het niet alleen boekingskosten die je extra betaald, maar het tarief wordt ook nog eens verhoogd ten opzichte van het webtarief en daar kom je pas achter na telefonisch contact of aan de balie, zo kom je op een verschil van ruim 100 euro. Als je de site van de grote reisbureauketens raadpleegt om te vliegtarieven te bekijken, ga je er vanuit dat ze in het reisbureau hetzelfde zijn. Ik vind het een vorm van misleiding.

Service? Ik heb het meeste zelf moeten uitzoeken, want de vakkennis van veel reisbureau personeel schiet erg tekort. Ik ben soms al blij als ze weten waar de bestemming ligt waar ik heen wil. Ze weten hoe ze een vlucht en pakketreis moeten opzoeken en boeken. Maar als je ze vraagt om een idee of suggestie voor een andere mogelijkheid, dan weten ze niets. (overigens bestaat er wel goed geschoold en enthousiast personeel, maar ik tref ze niet vaak) Uiteindelijk heb ik geboekt bij een reisbureau waar de extra kosten 75 euro waren, en na hooguit 15 minuten stond ik al buiten.

Gezien de reacties, gelukkig maar voor de reiswereld dat er zoveel mensen zijn, die dit soort bedragen blijkbaar vanzelfsprekend vinden en deze belachelijke tarieven goed praten door te wijzen op de kosten van het pand en de dienstverlening die deze reisbureaus bieden.

Ik denk dat over een aantal jaar de extra kosten voor het boeken op de websites net zo hoog gaan worden. De website moet tenslotte ook bijgehouden worden door vakmensen die een salaris ontvangen en reclame op radio en tv voor de website kost ook veel geld. Ik ben benieuwd of u dan net zo reageert als u zelf slechts 100 eurootjes extra mag betalen.

ge
door george321 Aug 11, 2017 om 15:58
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als u "Euro's" eurotjes noemt, heeft u er kennelijk genoeg van.

aurora1
door aurora1 Aug 11, 2017 om 22:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doe svp niet zo zielig. U werkt zeker graag gratis @Amsterdammertje of u heeft dat misschien gedaan. Dat kan ik me nl niet voorstellen.
Mooi toch ook weer die gratis tip van @gerbera, zoals hier altijd gratis tips gegeven worden. Dat scheelt weer kosten die sommige mensen niet willen maken. Allemaal gratis service hier. Dus u heeft veel kennis van zaken als u vindt dat het personeel op reisbureaus geen kennis van zaken heeft. En dan te bedenken dat u nog veel voordeliger uit had kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2017 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is het nog maar heel plezierig voor u dat u hier "GRATIS" advies hebt kunnen krijgen waar u moet zijn.

Scheelt weer in de "eurootjes" toch?

ja
door janf43 - Aug 11, 2017 om 21:15
733 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt toch met uw contante, zwarte, geld naar de ticketbalie van Aeroflot gaan? Zitten die niet in vertrekhal 3 op Schiphol?

gerbera
door gerbera Aug 11, 2017 om 21:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt toch met uw contante, zwarte, geld

Waar slaat dit op. De gegevens van Aeroflot zijn al te lezen tussen de reacties. Die zou u ook eens moeten lezen alvorens een dergelijke opmerking te maken.

tijger1
door tijger1 Aug 11, 2017 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janf
.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2017 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janf43

Sinds wanneer is contant geld zwart?