qiofanny
door qiofanny Sep 30, 2005 om 23:13
Vakantie & reizen

Het Nederlands taalgebruik

Een afwijkend onderwerp. Ook wist ik niet de goede rubriek te treffen. Deze is dan ook niet geselecteerd. Dus dan maar op deze manier.

Het Nederlands taalgebruik op dit forum is zo niet puur slecht, dan wel abnormaal fullis. De goeden niet tena gesproken, natuurlijk. Het gebruik van Hooftletters is geloof ik taboe en de spreektaal in woord neemt de overhand. Niet dat ik zo goed Nederlands spreek en schrijf, als dyslexticus, maar het valt me zo op:

Heeft de kwaliteit van de scholing van de achterliggende jaren er soms wat mee te maken. Het rekenen als toepassing, kwam en komt er al zo duidelijk bekaaid van af. Het taalgebruik wordt er ook niet beter op. Is het gemakzucht of gewoon oninteresse en doen we tegenwoordig maar wat. Dat soort vragen boeit mij en U/Jij hoeft dit forum maar een beetje aftestruinen, om te begrijpen wat ik hiermee bedoel. Beschuldigen doe ik niemand, maar het je zelf gewoon afvragen: "zou ik ook diegene zijn die zich hieraan schuldig maakt" is een vraag die mij bezig houdt.

Als ik de enige ben, ontvang ik geen antwoorden. Of dan is het nog slechter gesteld met ONS Nederlands dan ik had gedacht en op grapjassen die uitsluitend afkraken, zit niemand te wachten.

Ik ben benieuwd. Groet Q.

2108 39 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

De breezahtaal krijgt de overhand, msnachtig woordgebruik, spelfouten
die uit gemak niet worden hersteld, er is weinig aan te doen, behalve
niet reageren op onzinnig slecht gesteld vragen. Of daar,w aar nodig,
om verduidelijking vragen, commentaar op iemands schrijfwijze wordt
meestal beantwoord met een scheldkannonade die tekenend is voor de
toestand waarin deze maatschappij verkeert. Droevig, maar waar.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met excuses voor de extra spatie tussen de w en de at van wat ;-)

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verbaas me ook nogal eens aan het erbarmelijke taalgebruik, spel- grammatica en syntaxfouten. Om maar niet te spreken van de interpunctie (beter gezegd het ontbreken daarvan).

En ik wil niet denigrerend zijn, maar soms krijg je toch wel het idee, dat het met het Nederlandse onderwijssysteem (of in ieder geval met een deelvan de deelnemers daar aan) droevig gesteld is.

Ik heb een Russische vriendin, die pas twee jaar in Nederland is, maar die zich heel wat beter uit kan drukken (schriftelijk) dan een deel van de mensen, die hier hun vragen neerleggen.

Toch een slecht teken???

Groet, Miguel.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar goes, ook ik maak enige foutjes!!! vooral te wijten aan dat nieuwe keyboard met die vreselijke kleine toetsen (inruilen indien mogelijk!).

Miguel.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses aanvaard en ja het zij zo, maar daar mogen we ons niet zondermeer bij neerleggen. Een reactie geven, moet kunnen, maar dan wel met "respect" voor. (Als een volgend onderwerp in een reeks)

Q

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik leg me ook niet zomaar neer bij dergelijke zaken, maar emotie speelt
hier een grote rol. Voortdurend afgebekt worden is iets waar ik geen
zin in heb. Niet in de trein als ik iemand tot stil bellen maan, maar
ook niet op fora als ik mensen aanspreek op taalgebruik. Dit soort
zaken lopen dan binnen de kortste keren uit de hand en je krijgt een
lading scheldwoorden over je heen waar je U tegen kan zeggen. Laat die
mensen dan maar in hun eigen sop gaarkoken, daar wil ik niets mee van
doen te hebben

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

tekenenT en niet tekenend!!!

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas hansie, tekekend met een -d in dit geval. Voltooid werkwoord

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hansie, een tip voor je, 't kofschip' of  't fokschaap'.
Werkwoorden eindigend op t k f s c h en p krijgen in de verleden tijd
een t, de rest een d

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ook wist ik niet de goede rubriek te treffen" = Ook wist ik niet de goede rubriek te vinden.

"fullies" = ook spreektaal.

"aftestruinen" = af te struinen

"Of dan is het nog slechter gesteld met ONS Nederlands dan ik had gedacht en op grapjassen die uitsluitend afkraken, zit niemand te wachten." = Of is het dan nog slechter gesteld met ons Nederlanders. Op grapjassen, die uitsluitend afkraken zit niemand te wachten.

Tja, ook niet bepaald foutloos!

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je ziet dus wat ik bedoel met negatieve reacties of, in dit geval, een tamelijk sneue reactie.

Welterusten alvast, Bram

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een loep / loupe heeft U niet nodig. Een microscoop is functioneler. Prikkebeen was er zo één. Hij kwam alleen achter de dode materie.

Einde discussie!

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo sneue reactie.

TekenenT, ok. mijn fout. Te snel gelezen.

Ik wijs iemand gewoon op de fouten, die hij maakt. Omdat hij op andere mensen (ook wel terecht) afgeeft, maar zelf dus ook niet foutloos nederlands schrijft.

Niets mis mee. Hansie 123.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we het maar op "loep" houden!!!

Hansie123 (liefhebber van foutloos nederlands taalgebruik - ofschoon hij zelf ook wel eens een steekje laat vallen. Niet vaak overigens!!!)

Hansie123

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ben jij een zielpoot zeg. ongelooflijk! Heb je niets beters te doen, dan het taalgebruik van mensen te verbeteren.

Laten we niet vergeten, waar deze site voor bedoeld is. Mensen stellen vragen en willen graag een goed advies.

En de een heeft nu eenmaal meer baggage dan de ander. So what!

Miguel.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is nu al de zoveelste keer dat er weer iemand over het gebruik van de Nederlandse taal op deze site valt.

Niemand kan of mag iemand hier op aanspreken als die deze taal niet goed beheerst, je weet echt niet wat de achtergrond van die persoon is.
Dus laat het en geef zoveel mogelijk antwoorden op de vragen die ze stellen dat is véél en véél belangrijker.

Wie veel van zichzelf en weinig van andere eist, is velig voor wrok.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar mijn mening mag er best wat over gezegd (geschreven) worden. Ik kan me goed voorstellen, dat er mensen zijn, die zich er aan ergeren, als iemand erbarmelijk nederlands schrijft. Soms is het zo wie zo onbegrijpelijk, wat iemand bedoelt. Het staat gewoon erg slordig.

Overigens, niet om flauw te zijn, maar in jouw reactie zie ik ook behoorlijk wat onregelamtigheden. Maar dat terzijde.

Hansie123.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Taal moet dynamisch zijn, moet veranderen. Taal verandert mee met de samenleving en daar is niets mis mee. Als er nooit ontwikkelingen hadden plaatsgevonden in ons taalgebruik, schriftelijk dan wel mondeling dan hadden we nu niet zo’n uitgebreide woordenschat gehad. De “leenwoorden” uit het Grieks, Latijns, Frans, Engels en noem maar op die we al door de eeuwen heen gebruiken worden wel normaal gevonden, maar de “nieuwe woorden”, ontstaan door nieuwe technologie , een andere bevolkingssamenstelling en een andere manier van leven worden verafschuwd. Neem bijvoorbeeld “Ik wou” iedereen zegt dat en is volkomen geaccepteerd in de spreektaal, waarom moeten we dan “Ik wilde”, schrijven? Ook bij “U” is dat het geval. Van oorsprong is U derde persoon enkelvoud, maar wordt al heel lang gebruikt als de beleefde vorm van tweede persoon enkelvoud en is het volkomen geaccepteerd dat we zeggen of schrijven “U hebt” in plaats van “U heeft”. Als de taal niet verandert, zijn er geen ontwikkelingen in de samenleving en van de ontwikkelingen zijn we afhankelijk. Dat er geen hoofdletters gebruikt worden in deze rubriek heeft m.i. te maken met de spelregels van deze rubriek. Hierin staat dat het gebruik van kapitalen niet is toegestaan. Om uw vraag te beantwoorden, ook u maakt zich schuldig aan taal -en spelfouten die u, ook al bent u dyslectisch, had kunnen voorkomen, door eenvoudig de spellingscontrole uw stukje te laten controleren. ook u gebruikt spreektaal in uw tekst. Deze rubriek is er om vragen te stellen en de taalvaardigheid van mensen die vragen of beantwoorden doet niet ter zake.

Louisa2

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

onregelmatigheden (maar goed, dat is geen intellectueel gebrek, maar gewoon een stomme typefout).

Hansie 123

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Dat er geen hoofdletters gebruikt worden in deze rubriek heeft m.i. te maken met de spelregels van deze rubriek. Hierin staat dat het gebruik van kapitalen niet is toegestaan."

Dat vind ik echt een zwak excuus! De spelregels betreffen het typen van stukken tekst in hoofdletters. en niet hoofdletters aan het begin van een zin.

Zullen we dan meteen de hele interpunctie ook maar overboord gooien (zoals sommigen op deze site doen). Gewoon een hele lap tekst aan elkaar typen, zodat niemand meer begrijpt, waar het over gaat.

En dan ook meteen maar in turbotaal gaan schrijven: 2 be or not 2 be. 4 your eyes only en dat soort nonsens taalgebruik.

Hansie123

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

zal ik dan maar diegene zijn die volmondig schuld bekent?

Ik kan mij van uitstekend nederlands taalgebruik bedienen, als ik mij er even toe zet... Ook kan ik mijn taalgebruik afstemmen op het niveau van de vraagsteller, of de gemiddelde lezer.

Echter, ik neem niet de tijd mijn reacties nog even na te gaan zitten lezen of alles correct staat. Mijn grootste fout is dat ik nogal eens een voltooid deelwoord gebruik wanneer dat niet van toepassing is... Bijv,  dat betekend... Tja, stom... En als ik even langzamer tik dan zou het ook goed gaan (mijn berichtjes tik ik over het algemeen in minder dan vijf minuten, maar zijn tamelijk lang)... Echter, ik heb ook nog andere hobby's

Ik vind (plak ik ook wel eens door volkomen onbekende oorzaak een t achter... Vraag mij niet waarom) het echter belangrijker dat ik iemand van een zinnig antwoord voorzie dan dat het geheel foutloos is... Dat doe ik op mijn werk al... Bij het doorlezen na het posten (dan kijk je er namelijk weer vers tegenaan) pluk ik de foutjes er zo uit. Maar helaas, hier is het wijzigen van je berichten niet mogelijk...

Jullie zullen mij dus ook in de toekomst mijn kleine missertjes hier moeten vergeven, ben ik bang...

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze persoon schrijft zelf al dat hij dyslectisch is, dus ik zou hem niet alle fouten aanrekenen.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang het nog te begrijpen is, stoor ik me er niet aan.

En Qiofanny, Hooftletters is nog altijd met een d.

Dus, je ziet het, niemand is perfect, zelfs jij niet.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Qiofanny,

Met alle respect, maar het moge algemeen bekend zijn, dat niet iedere Nederlander een hoge opleidiing genoten heeft. Er lopen nog heel wat mensen rond, die na de lagere school de huishoudschool hebben gedaan of al jong aan het werk zijn gegaan (de ouderen onder ons).

Laat deze rubriek a.u.b. ook open staan voor de ongeschoolden, lager opgeleiden, dyslectici en anderen die de Nederlandse taal om de een of andere reden niet goed machtig zijn en niet alleen voor degenen, die foutloos kunnen schrijven, eventueel met prachtige volzinnen.

Deze rubriek is voor iedereen, of je nu kunt schrijven of niet. Laten we de 'moeilijk' te begrijpen vragen (door gebrek aan leestekens, hoofdletters, etc) ook zo goed als dat kan trachten te beantwoorden.

Brynnar

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens Brynnar...!

Enne, nog gefeliciteerd met de 'duizend'... :-)

Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn visie:

Zoals iemand hier al stelde, is het taalgebruik wel afhankelijk welke school iemand genoten heeft. Een persoon die met zijn 16 jaar van school gaat, heeft minder kennis in de Nederlandse taal dan iemand die een universitaire studie heeft gedaan. Maar met alle respect; de breezertaal kan naar mijn mening ook niet. Kinderen zitten al op zeer jonge leeftijd achter de personal computer te msnen. Het taalgebruik wat je daar ziet is voor mensen die al een respectabale leeftijd hebben bereikt niet meer te begrijpen. Dit bevorderd dus ook niet het taalgebruik. In alle lagen van de bevolking moet er naar gestreefd worden het peil van de nederlandse taal zo hoog mogelijk te houden. Ongeacht lage of hoge opleiding. Tevens krijgt onze taal ook meer een internationale teint. Engelse woorden zijn nu ook al in de dikke van dale opgenomen als zodanig Nederlands. Mijn conclusie is dus als volgt; laat mensen gewoon alles op hun eigen niveau doen, en als ze iets doen probeer dan het maximale er uit te halen.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Enterprise... dank je... mag ik nu eindelijk met de grote jongens spelen..? :-))

Kan zo snel alleen niet zien waar die 1000e vandaan kwam, maar dat interesseert me ook niet zo veel. Het gaat niet om de knikkers...

Brynnar

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet ik toch... :-)

Zie het maar als blijk van waardering.

En 'grote jongens' die hebben we niet hier hoor, alleen maar mensen die de nodige tijd steken in het helpen van anderen...

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Q,

Moet je foor de gein es op msn pagena keike, soals se daar mekaar sgreife is noet te follegen.

Je komt het regelmatig tegen dat mensen anders schrijven zoals het hoort, dat is eigenlijk jammer, want je wilt ze niet altijd verbeteren, maar je hoort toch ook regelmatig dat er een hoop mensen dyslectisch ( goed geschreven ? ) zijn .  groeten P

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is me uit het hart gegrepen: het is treurig gesteld met het peil van de Nederlandse taal. Ik vind het nog niet eens zo erg als er iets te snel wordt getypt en je daardoor van die slipwoordjes ziet, een kind snapt dan dat dat komt door het toetsenbord. Veel erger vind ik spellingsfouten als gebeurT/gebeurD en bijde/beide. Om te rillen zulke domme taalfouten. Ik ben de laatste tijd nogal eens aan het zoeken op vacature-sites en zelfs daar vind je de wonderlijkse taal-fouten. laatst zag ik in een serieuze functie-omschrijving voor een reisorganisatie staan: je moet van rijzen houden !!!!!

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prachtig al die zeer uiteenlopende antwoorden, meningen, conclusies en correcties!

..............ONZE NEDELANDSE TAAL LEEFT..............

en daar ben ik blij mee/om!!!!!!

Bedankt voor Uw/jullie reacties; Groet Q

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Enterprise... dank je... mag ik nu eindelijk met de grote jongens spelen..? :-))

@ Enterprise... dank je... mag ik nu eindelijk met de grote jongens spelen..? :-)) Als je maar geen Hersen scan plaatjes meer op de site zet en andere deelnemers op de lijst zet van alzheimer patienten om dat ze op de site proberen wat humor in te brengen, dan mag je zo doorgaan succes the Gotfather R.Enterprise

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met dit soort items bespaart de kopie-functie mij een boel tikwerk:

Laten we op deze Vraag & Beantwoord site van Kassa niet op taalgebruik gaan letten, is hier niet belangrijk, als de vragen en antwoorden maar zo omschreven zijn dat de vraagsteller en de beantwoorder elkaar begrijpen.

Dus geen kabaal over de taal

Voor de "taalliefhebbers" wordt lid van Onze Taal ze hebben hard nieuwe leden nodig!

http://www.onzetaal.nl/ot/meldaan.html

Bassie (was de domste in het klassie)

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Fred, wat humor op zijn tijd mag best en voor de hersenscan heb ik mijn excuses aangeboden. De redactie heeft hem op mijn verzoek nog niet verwijderd. Edoch bespeur ik hier een wat zurig cynisme bij je, Fred?

Brynnar

ve
door verwijderd - Oct 3, 2005 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het onderwerp is al zo'n beetje afgesloten, maar ik moet even reageren.
Het taalgebruik wordt steeds slechter, omdat het niemand meer interesseert, dat blijkt ook uit de reacties. Het wordt toegeschreven aan MSN- en SMS-taalgebruik, straattaal en weet ik niet wat. Wanneer ik MSN of mail, gebruik ik ook woorden als ff, idd en d8.
In alle andere gevallen gebruik ik de juiste spelling, omdat ik het belangrijk vind.
Veel mensen weten ook niet wanneer een woord eindigt op D, T of DT en dan zie je dat ze willekeurige uitgangen gebruiken. Te pas en te onpas wordt er "dt" achter een werkwoord geplakt in de hoop dat het dan vast wel een keer goed is. Dit terwijl de regels toch zo simpel zijn, maar het interesseert een hoop mensen gewoon niet: ze begrijpen me toch wel dus wat zeur je dan. Is ook zo, maar mij stoort het en ik vind het dom.
Het heeft m.i. ook niks te maken met opleiding. Iemand die een universitaire opleiding heeft gevolgd beheerst de taal niet per definitie beter dan iemand die met 16 jaar van school komt. Het begint op de lagere school, daar wordt de basis gelegd en die is vaak bedroevend slecht. Veel lezen helpt ook, daardoor krijg je inzicht en zie je fouten direct.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2005 om 03:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als 16-jarige VWO-scholier (en allochtoon) moet ik echt even reageren. Het taalgebruik (spelling en ook stijl) der Nederlandse taal wordt inderdaad steeds slechter. Ik zit in het dagelijks leven natuurlijk midden in het onderwijs, dus ook in het Nederlandsonderwijs. En dat Nederlandsonderwijs is eigenlijk best slecht. De grammatica van het Nederlands wordt bijvoorbeeld te passief en te kort aangeboden (er wordt veel tijd vrijgemaakt voor begrijpend lezen). Vooral voor leerlingen die op de basisschool een te slechte basis hebben gehad is dit een valkuil.

Maar wat nog zorgwekkender is, is dat zelfs volwassenen slechter het Nederlands beheersen dan ik. Ligt dat misschien aan de jongerentaal c.q. straattaal waar iedereen nu over praat? Dat denk ik niet. Het heeft meer te maken met het niet oefenen en herhalen van de grammatica van het Nederlands. Het Nederlands is namelijk echt geen makkelijke taal. Zeker op het gebied van stijl, stijlfouten worden daarom snel gemaakt. En stijlfouten worden vaak op de achtergrond gezet. Zo letten veel mensen niet meer eens op als iemand 'als' gebruikt bij een overtreffende trap.

En het heeft wel degelijk te maken met de opleiding van iemand. Het is misschien erg 'hokjes-minded', maar elk onderwijssoort (voortgezet onderwijs) bevat een heel ander soort mensen qua denken. Er heerst vaak een hele andere cultuur kan je zelfs zeggen. En een belangrijk kenmerk van een cutluur is de taal.

Verder is het zo dat iemand die een universitaire opleiding heeft gehad echt beter het Nederlands beheerst dan een 16-jarige scholier. Op de universiteit lees je nou eenmaal vakliteratuur en moet je nou eenmaal veel schrijven. Ja en dat gebeurt steeds meer in het Engels. Dat klopt. Maar daardoor krijg je wel meer feeling voor talen en zal het Nederlands beter gaan.

Dit is wel genoeg denk ik voor dit moment.

"Later, greetz..." (ja zo zeg je tegenwoordig gedag),

Denny

ve
door verwijderd - Nov 27, 2005 om 07:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijnheer of mevrouw Giofanny. Wie de schoen past trekke hem aan.

"Excuses aanvaard en ja het zij zo, maar daar mogen we ons niet zondermeer bij neerleggen."

Ik ben bang dat het woord zondermeer niet bestaat. Het moet volgens mij zonder meer zijn. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ja ik heb dan ook maar zo'n jaar of 6 voortgezet onderwijs gehad. Overigens ben ik blij, dat ook mensen die fouten kunnen maken deel nemen aan deze site en hun mening durven geven. Ik weet zeker dat het hier anders akelig stil zou worden.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2005 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bezighouden is een woord.