de
door deezer Jan 20, 2007 om 10:10
Vakantie & reizen

Iemand ervaring met studieplan?

Ik wil graag een thuisstudie volgen en ik heb eerst het NTI gebrobeerd , maar dat was echt niks! Heb wel na veel klagen me hele cursusgeld teruggekregen , NTI bood boeken aan die bij Uitgeverij Educatief (was een dochter onderneming van NTI) voor 40 euro te koop waren en bij NTI betaalde je 217 euro en je kreeg bijna niks meer dan het boek , want huiswerk insturen was gewoon een scriptje dat het automatisch nakeek zonder opmerkingen ofzo...

DUS ik kom nu Studieplan tegen en die hebben hele goede aanbiedingen (100 euro voor een cursus fotografie etc.) en het ziet er ook allemaal heel vertrouwd over , maar wie heeft er ervaring mee? Met de firma Studieplan?

Alvast bedankt.

3505 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal niet veel anders gaan dan bij NTI.
Maar om wat voor cursussen gaat het? Als ik het goed begrijp gaat het om Fotografie, misschien is het dan leerzamer om workshops te volgen die regelmatig worden aangeboden, door bv. Natuurmonumenten en andere instanties.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee , het gaat me om de firma en de kwaliteit cursussen die ze aanbieden. Fotografie voor 100 euro is wel erg goedkoop daar of niet? Ik vraag mij daarom af of er mensen zijn die een studieplan cursus hebben gevolgd en daar over willen vertellen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een cursus fotografie is (zeker heden ten dage) weggegooid geld.

Immers,in mijn tijd met zwart/wit, zelf de films ontwikkelen en vergroten, het werken met lampen en met modellen was het wel handig om lid te zijn van een of andere hobbyclub op het gebied van de fotografie.

Nu de analoge fotografie op zijn einde loopt en zwart/wit nauwelijks-en zelf films ontwikkelen vrijwel niet meer bestaat en zelf films ontwikkelen en kleurenfoto's in een eigen doka of (digitaal)met een fotoprinter veel meer kost dan laten afdrukken is het alleen nog de fotograaf die 'het' moet zien.

Dat 'het' is het meest letterlijk te leren met een spiegelreflexcamera.
Immers, daar kun je zelf de scherptediepte van de camera-instelling zien en heb je velerlei mogelijkheden voor speciale foto's.

Zie eens bij de Sleghte of een andere 2-e hands boekenzaak boeken te vinden zoals "Camerajacht op vogels en wild" en/of "Het grote fotoboek".
Veel onderwerpen nog waar het de analoge fotografie betreft maar voor digitaal is er ook al het een en ander te vinden.

En....... geloof mij!! Een dure fotocursus zal jou niet meer kunnen leren dan dat wat je gewoon (ook 2-e hands) kunt kopen of in een bibliotheek kunt inzien/lenen.
Wil je echt meer doen dan 'kiekjes'maken dan kun je nog altijd lid worden van een of andere fotoclub bij je in de buurt waar je bijvoorbeeld de portretfotografie onder de knie kan krijgen.

Een tweetal tips: Koop naast een camera ook een statief. En wil je persé uit de hand foto's maken in donkere café's/feesten/optredens/ kinderfotografie doe dan zoals ik geleerd heb, een roos aan de muur (zoals gebruikt wordt in de schietsport) en maar proberen die haarscherp te krijgen met lage sluitersnelheden =1/15-e of 1/30-e met een licht tele =125 mm.
Camera goed tegen het jukbeen bij je wang, goed een rustpunt nemen, sluiterknop iets al ingedrukt en vlak voor uitademen afdrukken.
Schaam je daarbij echter niet om een steunpunt, zo die er is, te gebruiken.

Kortom, spaar je geld voor een goede camera en stevig statief (dat je ook als éénpoot kunt gebruiken) want de rest is puur praktijk waarbij de ene "het" heeft en de andere 'het'nooit zullen leren met welke fotocursus dan ook!

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

en nog vergeten:

Je kunt met vragen wat fotografie betreft ook kontakt met mij opnemen door te reageren.

Ik heb daarvoor: "Ik wil op de hoogte blijven ............vraag" aangeklikt.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met je betoog eens grootvader, met die aantekening dat de workshops fotografie die heden ten dage worden gegeven heel leerzaam en ook leuk zijn, ook al omdat de resultaten direct te zien zijn.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Om wat voor cursus gaat het ?

Je noemt als voorbeeld fotografie, als je zoiets wilt doen zijn er ook veel mogelijkheden voor gratis cursussen on-line en met een mooi goed boek/naslagwerk wat je zelf koopt erbij dan kun je ook aan de slag..

Foto  cursus    cursus 2

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

en wat te bedenken aan wat voor fotowedstrijden je allemaal kan mee doen, om je kunst te laten beoordelen.
Google maar eens op Fotowedstrijd.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met grootvader eens!

Ik heb een komplete doka uitrusting inklusie repro en portret app. van DURST op zolder. En daar heb je niks meer aan.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@krook

Jouw plaatje zijn dat de antennes van radio scheveningen?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou,

IK heb spijt als haren op m'n hoofd dat ik die hele rattaplan, bakken,klok,loep,vergroter,ontwikkeltankjes, enzovoort weg heb gedaan.Mijn ouwe Asahi heb ik nog wel maar wie heeft er in vredesnaam nog Promicrol? Nog fotopapier, nog Ilfort zw/w opname materiaal?

Kortom, zelfs weer beginnen met analoog wordt steeds moeilijker!

Waar blijft die tijd dat je met lichte vorst tegen de wind in kruipend door een greppeltje naar een 'wissel'(overgang van wild) kroop en dan nog voor niets omdat het ree dat wel zichtbaar werd aan de bosrand bleef.
Maar........... mooi waren die tijden wel!

Trouwens, weet u hoe ik kinderen (straat/schoolklas) fotografeerde?
Eerst zonder film in de camera en maar knippen  tot het op een gegeven ogenblik 'genoeg'was voor hen en de  fotograaf geen aandacht meer kreeg.
Toen wel een film in de camera de HP4 van Ilfort (of een Kodak voor buiten) en daarmee de meest natuurlijke foto's kunnen maken.

De Vrije ouwe grijze Vogel

ve
door verwijderd - Feb 10, 2008 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje laat, maar ik hoop dat je (of iemand anders) er iets aan hebt.

Ik ben ook aan het zoeken naar een Fotografie cursus en ik heb vier verschillende cursussen aan laten rukken (twee van het NHA en twee van Studieplan). Na mijn keuze zal ik er minimaal drie terug sturen (misschien vier als ik helemaal van de cursus af zie).

Maar ik ben de cursussen aan het vergelijken welke er beter uitziet. En ik kom tot de conclusie dat de cursussen van Studieplan gelijk zijn aan die van de LOI. Dus ik nadere research gedaan en wat blijkt Studieplan en de LOI zijn het zelfde bedrijf maar dan het verschil dat de LOI wel begeleiding heeft en Studieplan niet.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad beter laat dan nooit.

Maar ik denk dat zulke cursussen (nu digitaal) weinig of niets zullen toevoegen aan wat heel vaak gratis (of bij De Sleghte) gewoon te vinden is.
Bovendien is er een verschil in "kiekjes"(1) maken en echte fotografie.
Voor dat laatste is het verstandig om de gebruiksaanwijzing eerst heel goed te lezen van een goede spiegelrefexcamera met verwisselbare lenzen en daarna  met diafragma's en sluitertijden te stoeien.

Met diafragma's zult u zien hoe u de scherptediepte kan veranderen tussen een korte baan scherp of scherp van begin tot einde.
Met sluitertijden (bij bewegende voorwerpen) tussen achtergrond vaag en object scherp tot "bevriezen"toe=alles haarscherp.
Denk aan autoraces,waterval en dergelijke.

Net als computeren is het een kwestie van doen.
Bovendien heeft het digitale het voordeel dat je zonder kosten je fouten kunt weggooien en dat was in mijn tijd wel anders.

De Vrije Vogel