ra
door rangoon Oct 4, 2013 om 12:57
Vakantie & reizen

OAD en reisbureau

Ik heb een reis geboekt bij reisbureau Disma, OpVakantieVanafEelde.
De reis bleek van OAD te zijn en door dit reisbureau aan mij doorverkocht. Omdat OAD failliet is, kunnen zij mij de reis niet leveren. Nu krijg ik van hen een formulier toegestuurd waarop ik moet bevestigen dat ik bij OAD geboekt heb. Met dit formulier gaat Disma het geld terug vragen, namens mij. Maar ik heb helemaal niet geboekt bij OAD, ik heb een deal met het reisbureau en die is niet failliet. Moet het reisbureau mij niet gewoon het geld terug betalen (in het ordernummer staat dat zij de reis uitvoeren, OAD wordt niet genoemd) en dat zij dan vervolgens het geld proberen terug te krijgen bij de SGR? Ik moet nu maanden op afhandeling wachten.

Ter vergelijking; als ik bijvoorbeeld een wasmachine van Siemens bestel in een winkel en hij wordt niet geleverd, dan moet de winkel mij terug betalen en niet Siemens.

1706 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 4, 2013 om 14:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Mijn dochter heeft via d reizen geboekt. Het het reisburo verteld mijn dochter dat ze het geld direct terug kunnen boeken omdat zij het nog niet door hadden betaald aan OAD. Ze had ook nog een keuze om de zelfde reis bij een ander te boeken.

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2013 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Misschien gaat de reis nog wel door. Diverse onderdelen maken een doorstart.

mw
door mw1978 - Oct 5, 2013 om 00:17
25 Antwoorden / 0 Vragen
0

Goh, toch bijzonder. Als ik een willekeurige boeking maak op de door uw genoemd site, zie ik al bij het selecteren van de kamer met welke touroperator ik zaken ga doen, dit zie ik rechts op de pagina bij stap 2. Zo'n hekel aan mensen die hoog van de toorn blazen als ze zelf via internet boeken en er gaat iets mis. Als u zich verdiept had in de voorwaarden (anvr voorwaarden) dan had u kunnen weten dat de door u genoemde website slechts een bemiddelende rol heeft maar de verantwoordelijkheid voor de uitvoering bij de touroperator ligt. U wilde zelf reisbureautje spelen, zorg er dan eerst voor dat u daar de kennis voor heeft!

Aan het voorbeeld van valerius 2 te lezen kan het ook anders, en goh hoe toevallig, dat was via een reisbureau..

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 5, 2013 om 01:36
619 Antwoorden / 29 Vragen
0

Een wijd en verspreid misverstand omtrent het reisbureau.

Het reisbureau treedt of trad op als 'tussenpersoon' - die u nog eens een bepaald bedrag betaalde voor hun geleverde en te presteren prestaties - voor een reisorganisatie zoals OAD en nog zo velen andere reisorganisaties. Inderdaad u heeft een overeenkomst met het reisbureau ... die voor u een reis heeft geboekt bij een onderdeel van de reisorganisatie OAD ...

Naïviteit?! U weet toch als u naar een reisbureau gaat wat u wilt boeken aan de hand van de destijds meegeleverde catalogus/catalogi van de reisorganisatie(s). Het gaat bij mij niet op dat u niet wist dat de reis door OAD zou worden uitgevoerd. Dan heeft u de ondertekende overeenkomst klakkeloos ondertekend zonder het te eerst door te lezen?! Op de overeenkomst staat precies omschreven wat of hoe waaronder OAD!

Kijk ook nog even hier naar?!

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2013 om 10:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

@ mw1978 en wendy-claire, jullie reacties zijn totaal niet relevant. TS stelt dat is geboekt via een reisbureau (of dat online is of niet is ook niet relevant) en dat die de reis heeft ingekocht bij OAD, de vraag is vervolgens wie op de blaren moet zitten. Ik vind de stelling dat het reisbureau dat zou moeten zijn nog niet zo raar, of het juridisch ook zo in elkaar zit weet ik echter niet.

Het is dus totaal niet relevant of TS wel of niet wist dat OAD de reisorganisatie was, als TS dat wel wist zou de vraag exact hetzelfde zijn. Ook dat D-reizen het geld in aan de dochter van valerius-2 heeft terugbetaald is niet relevant, onvergelijkbare situatie daar het geld nog op de rekening van D-reizen stond.

Aan TS adviseer ik om de deze vraag eens neer te leggen bij de SGR en/of rechtsbijstand indien aanwezig.

zoekster
door zoekster - Oct 5, 2013 om 10:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Of bij het juridisch loket 0900 8020

Ik vind het ook een lastige vraag. Want stel nu dat OAD niet bij de SGR was aangesloten, was de vraagsteller dan zijn kwijt geweest? Kan ik me niet voorstellen.

zoekster
door zoekster - Oct 5, 2013 om 10:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

zijn geld kwijt bedoel ik

ju
door juist ja - Oct 5, 2013 om 11:06
23 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is allemaal niet zo moeilijk:

- U boekt een reis bij Disma die zou worden uitgevoerd door OAD Reizen
- OAD gaat failliet waardoor de reis niet uitgevoerd kan worden
- U krijgt uw geld terug en Disma zal dit voor u claimen bij het SGR
- Om dit te kunnen claimen dient u het SGR schadeformulier in te vullen
- Om uw geld terug te krijgen moet u aangeven dat de reis geboekt is bij OAD (of dit nu via Disma is, via het reisbureau op de hoek of rechtstreeks aan OAD maakt niet uit). Als u hier een andere organisatie invult krijgt u uw geld niet terug.
- Na een aantal weken krijgt Disma het geld van het SGR en zal dit aan u overmaken
- Iedereen blij (behalve de medewerkers van OAD...)

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2013 om 11:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

@juist ja, het gaat TS volgens mij om de wachttijd, het geld zal vast wel terugkomen. Maar de vraag is wie of TS daar via het reisbureau op moet wachten of dat het reisbureau TS moet terugbetalen (of wellicht een andere reis aanbieden) en dan zelf op de terugbetaling moet wachten. Ik kan mij voorstellen dat TS ondertussen geen nieuwe reis kan boeken en dat is zuur.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer