KaatjeUitZuttem
door KaatjeUitZuttem Aug 3, 2023 om 15:39
Vakantie & reizen

Prijs van accommodatie wordt door aanbieder verhoogd met argument ' verkeerd'

Voor komende zomer (2024) heb ik een accomodatie geboekt in Parijs (we gaan een wedstrijd van de Olympische spelen bezoeken). Na goed zoeken in de buitenwijken van Parijs een appartement gevonden voor 4 personen ( 1 slaapkamer en 1 slaapbank). Kosten: 324,- voor 4 nachten. Goede deal, niet eens de goedkoppste maar wel dichtbij het stadion (in een buitenwijk).
Nu - een week later - zijn er geen goedkope appartementen meer te vinden (bizarre prijzen van 1200/nacht) en mailt booking.com dat de aanbieder een veerkeerde prijs had staan op de site. Dit zou 250/nacht moeten zijn, waarmee het bedrag dus x4 zou worden! Ik heb de keuze om te accepteren of te annuleren....  Mijn vraag: mag dit zomaar?
Ik heb ze overigens een bericht teruggedaan dat ik niet akkoord ben, maar uit coulance best begrijp dat ze meer zouden willen verdienen, en ik bereid ben 25% extra te betalen.....  Ik ben benieuwd.

5778 9 Rapporteer
ne
door neodutchio - Aug 3, 2023 om 16:04
5185 Antwoorden / 12 Vragen

€81 per nacht in Parijs voor 4 personen? Normaal is dat al een heel lage prijs. En bij een dergelijk evenement een realistisch lage prijs. In dit geval lijkt het mij wel een reden dat u kon verwachten dat deze prijs te laag is en mag er geannuleerd worden.
Annuleren doen ze niet zomaar, het Otto-arrest is daar de basis voor.

KaatjeUitZuttem
door KaatjeUitZuttem Aug 3, 2023 om 16:23
Antwoorden / 1 Vragen

Maar dit appartement biedt het gehele jaar de accomodatie aan voor 81... dus zo vreemd is dat toch niet? Er waren in die periode meer aanbieders voor een lage prijs. Maar nu alles ' op' is, bedenkt men dat men liever voor een hogere prijs wil verhuren. Ik begrijp het, maar hadden ze dat niet eerder moeten bedenken?

tenormin
door tenormin Aug 3, 2023 om 16:34
16871 Antwoorden / 108 Vragen

Maar niemand bied dan nog die lage prijzen aan met de Olympische Spelen hoor. Dan kan men prijzen vragen en de liefhebber betaalt er nog graag voor. Bij alle evenementen van hetzelfde laken een pak. Als de F1 in Zandvoort is hebben Hotels en vrije 'ondernemers' (lees particulieren) even een gouden handeltje.

KaatjeUitZuttem
door KaatjeUitZuttem Aug 3, 2023 om 20:49
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tenormin,
Ik snap het hoor, alleen denk je dus accomodatie te hebben, en kunnen de aanbieders eigenlijk continue verhogen, totdat niemand het meer betaalt. Dus als je denkt iets geboekt te hebben, ben je dat dus niet zeker.

marita5
door marita5 - Aug 3, 2023 om 16:45
11557 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kaatjeuitzuttem ,

Mag de eigenaar van mijn accomodatie de prijs verhogen na boeking ?

Hij mag de prijs verhogen als de reden voor die verhoging in zijn algemene voorwaarden staat. Staat de reden voor de prijsverhoging erin? Alleen dan mag hij prijs verhogen. Maar let op, dat mag niet in de eerste 3 maanden na uw boeking. Dan moet voor u de oude prijs blijven gelden. U mag de boeking kosteloos annuleren als hij de prijs de eerste 3 maanden toch verhoogt.

Was de prijs in de advertentie duidelijk een foutje? Dan kunt u de eigenaar daar niet aan houden. Hebt u bijvoorbeeld een week een hotelkamer geboekt voor 40 euro in plaats van 400 euro? Dan mag de eigenaar daar op terug komen door u een nieuw aanbod te doen. U hoeft niet akkoord te gaan. Als u niet akkoord gaat moet de eigenaar uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/reizen-accommodaties/voorbeeldbrief-niet-eens-met-verhogen-prijs-van-reis-accommodatie

KaatjeUitZuttem
door KaatjeUitZuttem Aug 3, 2023 om 20:48
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Maritas,

Probleem is dat de eigenaar geen enkel probleem heeft met geld teruggeven. Hij heeft een wachtlijst van mensen die de accomodatie willen.
Ik had de voorbeeldbrief gezien. Alleen probleem is: als ik annuleer, heb ik geen accomodatie. En alles is natuurlijk inmiddels peperduur. Dit maakt dat verhuurders eigenlijk gewoon kunnen verhogen, en als mensen klagen krijgen ze geld terug. Ze verhuren het toch wel. Er staan inmiddels accomodaties voor 3000,-/nacht.... Marktwerking. Ik begrijp het, wel erg frustrerend.

Bedankt voor je antwoord trouwens!

marita5
door marita5 Aug 3, 2023 om 21:41
11557 Antwoorden / 15 Vragen

Tja , het is nu wat u wilt , annuleren en geld terug , of duurdere prijs betalen .

Lo
door Louismace - Aug 4, 2023 om 06:52
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Nee, dit mag niet zomaar. Volgens de consumentenwetgeving is een overeenkomst tussen jou en de accommodatie tot stand gekomen op basis van de prijs die op het moment van boeken werd getoond en bevestigd. De aanbieder is verplicht de accommodatie te leveren tegen de overeengekomen prijs. Het feit dat ze de prijs verkeerd hebben vermeld op hun website is hun verantwoordelijkheid en kan niet worden afgewenteld op de klant.

Je bent niet verplicht om het nieuwe bedrag van 250/nacht te accepteren. Als je dit niet wilt, kun je de accommodatieaanbieder verzoeken de boeking te honoreren tegen de oorspronkelijke prijs van 324,- voor 4 nachten. Als ze weigeren, heb je het recht om de boeking te annuleren zonder extra kosten. Je bent al bereid om 25% extra te betalen, wat een redelijk aanbod lijkt gezien de omstandigheden. De accommodatieaanbieder moet zich aan de oorspronkelijke overeenkomst houden, tenzij je vrijwillig een nieuwe overeenkomst accepteert.

ma
door marleenvanh Aug 4, 2023 om 13:08
453 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat wist schrijver al. Maar aan annuleren heeft hij niets want dan heeft ie dus tzt geen onderkomen. Er worden nu prijzen van € 1000,- per  nacht of meer gevraagd, ALS er al plek is....

Ra
door Rabliand - Aug 4, 2023 om 07:23
2 Antwoorden / Vragen

Ik ben geen juridisch expert, maar ik kan je wel enige algemene informatie geven. In dit soort situaties kan het antwoord afhangen van de specifieke voorwaarden en regelgeving van de boekingssite en het land waar de accommodatie zich bevindt. Hier zijn enkele algemene overwegingen:

Wanneer je een accommodatie boekt en de boeking wordt bevestigd, ontstaat er een juridische overeenkomst tussen jou en de aanbieder. Beide partijen zijn normaal gesproken gebonden aan de voorwaarden van deze overeenkomst.

Als de boekingssite achteraf beweert dat er een fout was in de prijs en de prijs wil wijzigen, kan dit juridisch complex zijn. Sommige landen hebben regels met betrekking tot prijswijzigingen en hoe bedrijven moeten omgaan met foutieve prijzen.

Controleer de algemene voorwaarden van de boekingssite, vooral met betrekking tot prijswijzigingen en annuleringen. Hierin zou moeten staan wat er gebeurt als er een fout is gemaakt in de prijs en welke stappen beide partijen kunnen nemen.

In sommige landen zijn er consumentenbeschermingswetten die consumenten beschermen tegen onredelijke prijswijzigingen en annuleringen van de kant van de aanbieder.

Zoals je hebt gedaan, kun je proberen te onderhandelen met de boekingssite over een redelijke oplossing. Soms zijn ze bereid om uit coulance een compromis te sluiten.

Mijn advies is om eerst de voorwaarden van de boekingssite zorgvuldig door te lezen en, indien nodig, contact op te nemen met de klantenservice van de boekingssite om het probleem te bespreken en te zien of er een oplossing kan worden gevonden. Als je het gevoel hebt dat je rechten als consument worden geschonden, kun je contact opnemen met een consumentenorganisatie of een juridisch adviseur voor meer advies. [edit link]

mo
door mof - Aug 4, 2023 om 11:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet. U heeft een reservering en daarmee een recht verworven de kamer voor een vooraf vastgesteld bedrag te huren. Als u niet annuleert moet booking.com dat doen. DAnkunt u wellicht schade vergoeding voor de door u geplande vakantie claimen. Als u zelf annuleert of bijbetaalt hoeven ze verder niets te doen, dan heeft u de prijswijziging geaccepteert.
Met Neodutchio ben ik het niet eens. De prijs is laag, maar ook weer niet zo laag (voor een buitenwijk, slaapkamer en slaapbank) dat dit onrealistisch genoemd kan worden. Uiteindelijk is de verhuurder zelf verantwoordelijk voor de prijs op de website. OF, als het van een website van booking.com kwam, booking.com als deze vergeten is de prijs aan te passen terwijl de huurder dit al eerder had bekendgemaakt.

ro
door ronny530 - Aug 4, 2023 om 14:13
2813 Antwoorden / 41 Vragen

Waaschijnlijk was de verhuurder nog niet helemaal wakker of er niet van op de hoogte dat de olympische spelen in Parijs plaats zouden vinden en probeerd nu onder de gedane boeking uit te komen.
M.i. was de prijs niet verkeerd aangeboden want buiten de evenementen om willen eigenlijk maar weining toeristen ergens in een buitenwijk van Parijs in een appartement verblijven en zoeken appartementen in de binnenstad die uiteraard een ander kostenplaatje kennen.
De meest makkelijke manier is om het betaalde bedrag terug te betalen maar zodra de boeking bevestigd en betaald is kan de verhuurder zich niet meer beroepen op een verkeerde prijs en zal voor die dagen het verlies moeten nemen.
Booking.com heeft ook een soort van verantwoordelijkheid omdat die de advertentie dient te controleren voor dat die op de site geplaatst wordt.
In mijn optiek mag geldelijk gewin niet tot annulering leiden omdat de verhuurder had kunnen weten dat de spelen medio 2024 in Parijs plaats zouden vinden en voor die periode de prijs aan had kunnen passen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 4, 2023 om 17:18
2137 Antwoorden / Vragen

Het zal vast niet mogen maar hebt u zin erom te gaan rechten met ook een kans dat u het alsnog verliest. Booking is slechts een bemiddelaar en die zijn extra lastig aan te pakken.