th
door thomas1950 Mar 18, 2011 om 09:54
Vakantie & reizen

Prijsbeleid touroperator

L.S.

Ik boek op 16 maart j.l. voor 6 personen een reis naar Turkije.
De reis (12 dagen) zal plaatsvinden in september a.s.
De keuze is aan de hand van de website van een bekende
reisorganisatie uit Lijnden. De prijs waarvoor ik boek, blijkt
de prijs van een "voordeelkamer" te zijn. "Gewone" kamers
blijken voor de duur van 12 dagen Euro 50,- duurder te zijn.
Dit blijkt niet uit de website. Maar ik wil geen gezeur en ga
akkoord. Dit verschil kost mij Euro 150,- voor 6 personen.
(3 kamers) extra.
Eén dag later (17 maart j.l.) ontvang ik een automatische email
van dezelfde reisorganisatie. Ik verband de gestegen kosten
van kerosine en mijn vertrek na 30 april moet ik brandstof-
toeslag betalen. Voor 6 personen is dit Euro 90,- extra.
Ik vind dit laatste prematuur. Ik moet nu betalen voor een hoge
kerosineprijs terwijl ik in september pas ga vliegen.
In september a.s. ziet de wereld er weer heel anders uit en
is de hoge kerosineprijs wellicht allang weer gedaald.
Graag uw mening over deze merkwaardige prijsacties.

m.v.g.
thomas

1573 8 Rapporteer

marieke79
door marieke79 - Mar 18, 2011 om 11:15
94 Antwoorden / 0 Vragen

U wordt netjes de voordeligste optie aangeboden (voordeelkamer), en de keus vrijgelaten om een standaard kamer te boeken tegen een meerprijs. Dat is heel normaal.

Als u een reis geboekt heeft waarvan de vluchten worden uitgevoerd door een niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappji, dan mogen brandstofverhogingen doorbelast worden. Dit is geheel volgens ANVR voorwaarden:

Artikel 4, lid 3 »
Zolang niet de gehele reissom is voldaan, heeft de reisorganisator het recht om tot 20 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke wisselkoersen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd. De reisorganisator zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is berekend.

Wel zuur natuurlijk dat deze toeslag 1 dag na boeking binnenkomt.

th
door thomas1950 - Mar 18, 2011 om 12:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marieke,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Toch vind ik de handelswijze van deze operator
wat gladjes. Mij was helemaal niet duidelijk, dat ik op de webpagina de prijs van de
"voordeelkamer" zag. (er was helemaal geen alternatief op deze webpagina)

Uit de emailcorrespondentie met de operator bleek, dat er ook "gewone kamers"
(+ 50 Euro per kamer extra) waren. En als je met zes personen op vakantie gaat,
boek je niet de laatste twee "voordeelkamers" en één "gewone kamer."

En wat de brandstoftoeslag betreft.
Deze reisorganisatie voert als bedrijfsvorm de Nederlandse B.V. en staat inge-
schreven bij de K.v.K. in Amsterdam. Hebben we het hier dan nogsteeds over een
buitenlandse maatschappij?

In afwachting van je reactie,

m.v.g.
Thomas

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2011 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=thomas1950 schreef op vrijdag 18 mrt 2011, 12:25]Hallo Marieke,

En wat de brandstoftoeslag betreft.
Deze reisorganisatie voert als bedrijfsvorm de Nederlandse B.V. en staat inge-
schreven bij de K.v.K. in Amsterdam. Hebben we het hier dan nog steeds over een
buitenlandse maatschappij?

Hallo thomas1950,

Het punt is de vliegtuigmaatschappij!
.....Als u een reis geboekt heeft waarvan de vluchten worden uitgevoerd door een niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappji, dan mogen brandstofverhogingen doorbelast worden. .....

Met welke maatschappij vlieg je?

Met vr.gr.

marieke79
door marieke79 - Mar 18, 2011 om 16:15
94 Antwoorden / 0 Vragen

Aha, nee ik zou ook niet verschillende kamers willen boeken.

Maar het gaat idd om de luchtvaartmaatschappij. Ik gok dat je bij Corendon hebt geboekt, en zij vliegen meestal met Corendon Airlines. In dat geval mogen ze brandstoftoeslagen doorbelasten.

Als je vliegt met Transavia of ArkeFly, dan mogen er geen brandstoftoeslagen worden doorbelast.

Alle bovenstaande geldt alleen als je bij een ANVR-aangesloten reisorganisatie hebt geboekt.

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2011 om 16:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marieke79,

De genoemde reisorganisatie zit inderdaad in Lijnden. ;-)
Zijn bij de ANVR/SGR aangesloten.

Met vr.gr,

melati
door melati - Mar 18, 2011 om 21:23
76 Antwoorden / 12 Vragen

Als dat het adres is, gaat het inderdaad om Corendon en Corendon Airlines. Ik heb in November al een reis geboekt naar Turkije bij hen en kreeg vandaag ook de mail van de kerosinetoeslag. Ik heb ze terug gemailt, dat ik het daar natuurlijk niet mee eens was, maar wat wil je doen? Annuleren kan niet, althans die mogelijkheid geven ze je niet en dan erbij, zie dan maar eens om nog weg te komen voor een redelijke prijs in Juni. Ik vind het wel raar om mensen nu al een toeslag te laten betalen voor reizen die nog een eindje weg zijn. Laten ze dan zeggen, bij de volledige betaling van 6 weken voor de reis, dan is het geloofwaardiger.

En over die kamers. Staat inderdaad niet duidelijk op hun site. Wij hadden vorig jaar juist andersom, We wisten dat het hotel ook selectkamers had (duurder dus) maar die kun je bij hen niet boeken via internet. Hebben toen de standaardkamers geboekt.

da
door daddy cool - Mar 23, 2011 om 17:30
4 Antwoorden / 6 Vragen

Corendon blijft een beetje een duistere touroperator. Eén dag na boeking een e-mail versturen met de verhoging is wel heel toevallig!
Vorig jaar bij aankomst in Bodrum, Turkije, bleek het hotel overboekt te zijn en werden we gedropt in een ander hotel. Klacht ter plaatse en achteraf bij Corendon neergelegd. Uit coulance werd € 70 betaald. Dat heb ik teruggegeven omdat ik alleen een eerlijk antwoord wilde waarom niet vantevoren ingelicht. Ik kreeg 4 reactie's van Corendon met steeds een niets inhoudend antwoord.

Met vrg

de motormuis
door de motormuis - Mar 23, 2011 om 18:06
598 Antwoorden / 13 Vragen

Het is inderdaad zo dat als er een reis geboekt is naar Turkye en er problemen zijn met de hotels, dat het dan in 9 van 10 gevallen een reis is die geboekt is bij Corendon. Dat was al verschillende jaren te zien op tv bij het programma van
A Stegeman.En als hij dat dan daar probeerde op te lossen was het ook bijna altijd problemen.Ik snap niet dat er nog mensen boeken bij Corendon.
Ik weet wel dat ik dat persoonlijk nooit zal doen.Dan zo gezegd maar wat duurder uit,maar dan wel een goede en geslaagde vakantie en niet een hoop ellende.
Groeten.