Th
door Thomas024 Jul 25, 2021 om 11:03
Vakantie & reizen

Prijsvrij Malta

Eind mei hebben we een vakantie geboekt naar Malta via Prijsvrij. Wij hadden destijds voor Malta gekozen, omdat dit land al een tijd code groen was en de coronapandemie daar redelijk onder controle was. Tot onze verbazing heeft de Maltese overheid begin juli aangekondigd alleen toeristen die volledig gevaccineerd zijn binnen te laten, deze reis hebben wij ver voor de aankondiging van deze maatregelen geboekt. Een vaccinatie zat er voor ons eerder niet in, omdat wij simpelweg nog niet aan de beurt waren. Omdat we na een paar dagen nog niks vernomen hadden over hoe nu verder met onze vakantie, hebben wij meerdere malen contact opgenomen met de klantenservice van Prijsvrij.

• 10 juli: contact opgenomen met Prijsvrij via formulier op de website. Hier hebben wij geen reactie op mogen ontvangen.
• 10 en 11 juli: geprobeerd te bellen, maar wegens enorme drukte werd er meteen opgehangen.
• 13 juli: wederom een mail gestuurd met de vraag naar de mogelijkheden voor onze vakantie. Ook hier hebben we geen antwoord op ontvangen.
• 15 juli: nogmaals gebeld, na een uur in de wachtrij hadden we eindelijk een medewerker aan de lijn. We hebben toen te horen gekregen dat we de reis konden verplaatsen naar een datum dat we wel beide gevaccineerd waren. Wij mochten hierover nadenken en moesten terugbellen als we eruit waren.
• 21 juli: teruggebeld, we hebben aangegeven dat wij er voor open stonden om in de kerstvakantie naar malta te gaan. De herfstvakantie ging voor ons niet lukken, omdat we deze beide niet hebben. Wij zouden van deze afspraak nog een bevestigingsmail krijgen, in deze mail zou ook een code staan om mee te kunnen omboeken. Ons werd verteld dat we even moesten bellen als we deze mail vrijdag niet ontvangen hadden.
• 23 juli hebben wij dan ook teruggebeld, omdat er geen mail onze kant op kwam. We vertelden het verhaal en werden in de wacht gezet omdat er even overlegd moest worden, na 20 minuten wachten kregen we te horen dat wij 15 en 21 juli verkeerd waren geïnformeerd en we helemaal niet meer op vakantie mochten. Tot onze grote verbazing waren wij opeens al het geld kwijt. Er was niks anders mogelijk, want omboeken moest binnen 5 weken voor vertrek (toen deze maatregelen nog niet bekend waren). Ook is er niks over deze 5 weken in de voorwaarden terug te vinden.

Wij vinden het erg vervelend dat contact opnemen zo moeilijk gaat, op onze mails is nooit gereageerd en de callcenters hebben zelfs ‘speciale openingstijden’ omdat het zo druk is. De openingstijden zijn aangepast van 9-21 naar 9-16. We werken beide overdag, dus bellen was voor ons al een hele opgave. Het initiatief komt in elk geval nooit vanuit Prijsvrij.

Er wordt ons van alles beloofd wat vervolgens toch niet mogelijk is. En de regels die op de site van de consumentenwijzer staan worden niet nageleefd. In Malta is sprake van een inreisverbod, bij een pakketreis heb je dan recht op een aangepaste reis, omboeking of het geld terug.

Verder vinden wij het gek dat Prijsvrij telkens de verantwoordelijkheid ergens anders legt en ons voortdurend met een kluitje in het riet stuurt. In een algemene mail die wij hebben gekregen over de nieuwe maatregelen naar Malta, stond onder andere dat wanneer je niet volledig gevaccineerd bent je moest annuleren en met de verzekering contact op moest nemen. Dit wordt echter helemaal niet verzekerd met een annuleringsverzekering.

Ook is ons verteld na ons laatste telefoon gesprek dat wij het maar even met onze ouders moesten overleggen. Dit vind ik persoonlijk erg gek, wij zijn beide volwassen en in staat om onze eigen problemen op te lossen.

Kortom, zo ga je niet met klanten om. Ondanks alles verwachten wij toch nog een passelijke oplossing.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

6643 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 25, 2021 om 11:21
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U belt en stuurt e-mail aan de klantenservice, die nu topdrukte ziet. Dan kan het inderdaad lang duren, want iedereen heeft een probleem. En dat is in deze corona-situatie ook niet echt gek te noemen met steeds wisselende reisvoorwaarden. Daarom is de beltijd beperkt geworden tot 16 uur. Er zal uiteindelijk wel een reactie komen. Wellicht de volgende keer via een steenen reisbureau in persoon boeken?

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2021 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor wanneer was die reis nou? En nou nog niet gevaccineerd? En in Malta is helemaal geen inreisverbod.

lo
door lovewinnie Jul 26, 2021 om 13:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Is toch niet heel raar. Man kreeg eerste oproep begin juni, ik kreeg oproep rond juni. Hadden toen echter corona moeten 8wk wachten tot 1e prik. Dat is half augustus. Dan begin september pas volledig gevaccineerd ( maar 1 nodig)

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2021 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dan geboekt naar Malta?

Topantwoord

sira
door sira - Jul 25, 2021 om 11:37
2336 Antwoorden / 24 Vragen

U boekt middenin een pandemie.
Malta is code groen, ik kan mij heel goed voorstellen dat Malta eisen stelt aan mensen die uit anders gekleurde landen komen (Nederland donkerrood). Ze willen wel weten wie en wat ze binnen halen.

De verantwoordelijkheid bij Prijsvrij te leggen is ook kort door de bocht. De verantwoordelijkheid ligt bij uzelf en u had kunnen weten dat een situatie per land per dag kan veranderen. U boekt toch ook geen skivakantie naar een land terwijl er daar geen sneeuw ligt. Volgt u de media niet? U kunt ook de site van de overheid raadplegen Nederland wereldwijd

Gr
door Grunn1 - Jul 25, 2021 om 11:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maatregelen voor reizen naar het buitenland kunnen per dag veranderen. Het maakt niet uit of je al had geboekt toen een land nog groen was of je al had geboekt voor er Corona was.
Sinds afgelopen week is Nederland donkerrood en gelden er ineens voor veel landen in reis beperkingen ook al is een ander land groen.
Volgende week kan het weer anders zijn.
Volg dee adviezen die staan op de site van de rijksoverheid.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jul 25, 2021 om 12:54
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u een vraag voor het forum? Wij kunnen uw probleem niet oplossen.
Uw probleem is dat de reis uitgevoerd kan worden maar dat u niet aan de inreis voorwaarden van het land lijkt te voldoen.
Overigens heeft Malta onder druk van de Europese commissie de inreis voorwaarden weer aangepast dus, als de reis nog moet worden uitgevoerd, controleer of u nog steeds niet in reizen mag.
Zo nee, dan heeft alleen recht op wat in de voorwaarden van Prijsvrij staat. Daarnaast is ook van belang wat in uw annuleringsverzekering staat.
Het zou dus kunnen dat u inderdaad uw geld kwijt bent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 25, 2021 om 14:51
2055 Antwoorden / Vragen

De consumentenbond stelt: "Kosteloos annuleren bij code oranje is een recht".
Volgens de wet (Europese Richtlijn Pakketreizen) mogen consumenten hun pakketreis kosteloos annuleren als zich op de plaats van bestemming 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen'. Of als de situatie er gevaarlijk is. Dat geldt ook als er sprake is van een negatief reisadvies van de overheid. Een negatief reisadvies is code oranje en rood.

Het is mij niet helemaal duidelijk of dit nu van toepassing is of niet.

sw
door swat1500 Jul 25, 2021 om 15:42
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, Malta is veilig maar stelt zwaardere eisen aan in reizende personen en daarom is ts niet welkom.
Daar kan Prijsvrij niets aan doen. Dan val je dus onder de "normale" voorwaarden die gelden voor het annuleren of om boeken van een reis.
Dat kan geld gaan kosten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 25, 2021 om 20:26
2055 Antwoorden / Vragen

Als TS "niet welkom" is moet Prijsvrij annuleren en TS zijn geld teruggeven. Het maakt niet uit of Prijsvrij daar wat aan kan doen. TS komt voor een vakantie, kan die niet doorgaan moeten ze annuleren.

justmeagain
door justmeagain Jul 26, 2021 om 00:23
623 Antwoorden / 8 Vragen

@henkdezevende. De vakantie kan prima doorgaan maar ts heeft geen vaccinatie. Dus geen prijsvrij probleem naar ts zijn probleem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 09:11
2055 Antwoorden / Vragen

Ik snap je mening wel maar ik ben het er niet mee eens. TS kan geen vakantie houden en mag dus kosteloos annuleren. Zo zijn de regels bij pakketreizen.

rj
door rjw Jul 26, 2021 om 11:03
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@henkdezevende: jouw verwijzing naar de Consumtenbond gaat over oranje landen. Maar Malta staat op geel. Dus wat de Consumentenbond zegt is niet van toepassing. Er is ook geen negatief reisadvies vanuit de overheid. TS kan prima vakantie houden. Vrijwel iedereen die dat wil had nu gevaccineerd kunnen zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 13:30
2055 Antwoorden / Vragen

Volgens de wet (Europese Richtlijn Pakketreizen) mogen consumenten hun pakketreis kosteloos annuleren als zich op de plaats van bestemming 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen'.
Werkelijk geen woord Frans of Duits bij, ook geen woord over wiens "schuld" het is of over geel of oranje. Als TS daar geen vakantie kan vieren mag hij dus kosteloos annuleren. Tenzij bovengenoemde informatie niet klopt, wat mij dan weer onwaarschijnlijk lijkt.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2021 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En over welke overmijdbare en buitengewone omstandigheden hebt u het dan?

Corona is al een tijdje aan de gang en men kon zich laten vaccineren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 14:56
2055 Antwoorden / Vragen

Welke deel van "TS mag zijn hotel niet in" is vermijdbaar of gewoon? Hartstikke mooi dat TS zich had kunnen laten inenten maar dan had Prijsvrij dat als voorwaarde moeten stellen voor de boeking, nu doet de overheid van Malta dat achteraf en is het aan Prijsvrij om de regels uit te voeren die zeggen dat ze TS een oplossing moeten bieden net als dat een land op oranje gaat.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2021 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sprookjes.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 18:58
2055 Antwoorden / Vragen

Hoezo is "sprookjes" een argument. Lees de TEKST van de Consumentenbond en VERKLAAR waar en waarom deze niet van toepassing is of leg uit dat die tekst helemaal niet klopt.
Sorry, misschien schat ik je te hoog in maar je snapt het verschil tussen een argument en een mening toch wel?

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2021 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, Henk, leer zelf maar eerst lezen. Ik ga het u niet allemaal voorkauwen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 20:59
2055 Antwoorden / Vragen

Als het een kwestie van simpel lezen was zou het ook een kwestie van simpel quoten zijn maar dat lukt je blijkbaar niet. Eigenlijk is het best raar om eerst zo zeker van je zaak te zijn en "je moet beter lezen" als argument naar voren te brengen. Welk inhoudelijk argument kon je niet kwijt in één zin, geen hè? Oh, en voor we elkaar verkeerd begrijpen, als je weer wegwezelt is het mij wel duidelijk, blijkbaar heb je dan dus geen verhaal.

tijger1
door tijger1 Jul 27, 2021 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, man, het is je al zoveel keer uitgelegd. Als je dan te st** bent om het te begrijpen, vergeet het dan maar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 27, 2021 om 01:40
2055 Antwoorden / Vragen

Dus het is zo simpel dat jij het niet in één zin kan samenvatten of kan aanwijzen waar dat dan staat? Geen verhaal dus. Ik was er al bang voor. Het is toch knap hoe je tot drie keer toe kunt zeggen dat iemand het niet begrijpt ven op de vraag waar blijkt dat dan uit consequent geen antwoord kunt geven. Heb je ze allemaal wel op een rijtje?

Donuts
door Donuts Jul 27, 2021 om 07:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@henkdezevende: dan geef je TS (die overigens niet de moeite neemt om te reageren) toch het advies om lid te worden van de Consumentenbond? Blijkbaar heb je een heilig vertrouwen in die club.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 28, 2021 om 14:53
2055 Antwoorden / Vragen

Mijn god wat heeft dit forum toch een moedermavo niveau.

panter22
door panter22 - Jul 25, 2021 om 15:55
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kijkt op de website van consuwijzer(ACM) dan staat er dit bij een inreisverbod:
Neem contact op met de reisaanbieder van uw pakketreis en bespreek de mogelijkheden. Geldt voor uw vakantieland een inreisverbod en mag u als Nederlander het land niet in? Dan kan uw reisaanbieder uw pakketreis waarschijnlijk niet uitvoeren. U hebt dan recht op een aangepaste reis, omboeking of terugbetaling van uw geld.
https://www.consuwijzer.nl/corona/uw-reisrechten-bij-pakketreis-tijdens-corona
Zo te lezen denk je dat dit ook geldt als je niet gevaccineerd bent.
Maar het gaat om de reis, code oranje, rood etc.
Dan kan de reisorganisatie de reis niet uitvoeren en dan krijg je je geld terug.
In jullie geval kan de reis doorgaan, maar jullie zijn niet gevaccineerd.
Dat is het risico dat je zelf neemt, ongevaccinneerd een reis boeken en 2 maanden later nog niet gevaccineerd.
Nu kun je wel naar Malta, maar je moet in quarantaine in een speciaal hotel na een test. Daar heb je niets aan
Ik lees overleggen met je ouders. Kunnen zij jullie reis niet maken? Zij zijn wel volledig gevaccineerd? Het zal wel wat kosten, die in de plaats stelling. Maar nu ben je je geld kwijt. Of je moet geluk hebben dat er niet meer op Matla gevlogen mag worden en de reisorganisatie annuleert. Dan krijg je wel je geld terug,

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 25, 2021 om 21:44
2055 Antwoorden / Vragen

Het is geen ticket maar een vakantie, als mensen daar niet met vakantie kunnen moet de reisorganisatie annuleren. Dar zijn ze verplicht en is geen risico voor de reiziger.

justmeagain
door justmeagain Jul 26, 2021 om 00:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

@henk nogmaals prijsvrij kan de reis uitvoeren maar ts is niet tijdig gevaccineerd. Probleem laten daar waar het hoort, bij ts!

rj
door rjw Jul 26, 2021 om 11:06
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is dat toch met veel mensen op dit forum dat ze zich in allerlei bochten gaan wringen om een consument maar gelijk te kunnen geven, ook als dat niet terecht is. Nu Henkdezevende weer. Is het nu zo moeilijk om soms te accepteren dat een bedrijf gewoon een keer gelijk heeft en de consument pech heeft? Ga je op je werk ook altijd zo draaien om de klant gelijk te geven?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 15:05
2055 Antwoorden / Vragen

@RJW Ik wring mij niet in bochten, ik constateer simpelweg dat op basis van een quote van de consumentenbond TS een oplossing dient te krijgen. Prijsvrij kan TS niet de vakantie geven die hij heeft geboekt. Meer is niet nodig.

panter22
door panter22 Jul 26, 2021 om 16:28
6599 Antwoorden / Vragen

Het mag toch onderhand wel bekend zijn dat je zonder vaccinatie niet naar het buitenland op vakantie kunt?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 19:05
2055 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is dat niet relevant. Prijsvrij gaat een verbintenis aan voor een vakantie en als daar voorwaarden aan verbonden zijn voor de gast dan worden die expliciet vermeld en kan Prijsvrij zich daar ook op beroepen, ik noem als voorbeeld een visum. Prijsvrij heeft geen poot om op te staan.

panter22
door panter22 Jul 27, 2021 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

@Henkdezevende, lees dit eens: Vraag 11:

In juli en augustus 2021 biedt de overheid gratis coronatesten aan voor reizigers. Bent u al lang genoeg gevaccineerd? Dan hebt u met uw vaccinatiebewijs misschien geen testbewijs meer nodig. Ieder land heeft andere regels voor toeristen. Dus check goed welk coronabewijs op uw bestemming nodig is.

Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat u aan de regels op uw bestemming voldoet. Blijf daarom bij uw reisaanbieder en op Nederland Wereldwijd controleren of de gekregen informatie nog klopt.

Voldoet u niet aan de regels? Dan kan het zijn dat u niet mee mag op reis. U kunt de kosten voor de misgelopen vakantie dan niet terugvragen aan uw reisaanbieder.
https://www.consuwijzer.nl/corona/uw-reisrechten-bij-pakketreis-tijdens-corona

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 28, 2021 om 14:57
2055 Antwoorden / Vragen

Kijk, dat is een antwoord. Dank @Panter.

Let je even op @RJW? De vraag is niet hoe moeilijk het is om iets te accepteren, de vraag is wat je accepteert.

1paul
door 1paul - Jul 26, 2021 om 11:09
3147 Antwoorden / 0 Vragen

u vergeet een ding te melden, deze reis kan gewoon doorgang vinden, dat u niet gevaccineerd kunt zijn op tijd is niet de reisorganisatie aan te rekenen namelijk....

u voldoet niet aan een voorwaarde van het land waar u naar toe had gewild!!!!

oftewel, prijsvrij doet gewoon wat het beloofd heeft, een reis uitvoeren, als het kan, verkoop deze reis door, vermeld wel dat men zelf de kosten voor omboeken namen voor de rekening krijgt en die zijn vaak niet misselijk....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 15:26
2055 Antwoorden / Vragen

Dat zijn de voorwaarden voor een ticket, dit is een pakketreis en als Prijsvrij TS die vakantie niet kan geven dan moeten ze met een oplossing komen.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2021 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prijsvrij hoeft helemaal niets.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 26, 2021 om 21:04
2055 Antwoorden / Vragen

HéTijger, je wordt steeds minder inhoudelijk. Kost het allemaal teveel moeite?

tijger1
door tijger1 Jul 27, 2021 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dwaas.

1paul
door 1paul Jul 28, 2021 om 14:48
3147 Antwoorden / 0 Vragen

Prijsvrij voert de reis gewoon volgens afspraak uit, het is de klant die iets niet kan of doet en daarom niet kan reizen, prijsvrij kun je dit niet aanrekenen en hoeft niets, nada, noppes....

Als je iets niet zeker weet zeg dan gewoon niets!!!!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 26, 2021 om 11:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als Thomas 0 24 jaren jong is?

Een Volledige  Janssen  was  rond 1 juli mogelijk en gelijk volledige  ....

Geen testen meer of kans op andere voorwaarden.
Alleen een korte van te voren voor toelating soms  nog...

AZ. en Pfizer  duren  met 2x wel langer!

Na 1x  AZ  eind Mei ook voor Janssen gekozen...1 dag voor 2e AZ prik en dat was ook toegestaan.
Maar Mei  boeken en niets doen?

Je wist toen Groen maar geen garantie dat de regels en voorwaarden  en ook de land kleur zo zou blijven.
Door te boeken neem je risico en Prijsvrij  kan hier niets aan doen.

sira
door sira Jul 26, 2021 om 12:52
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Onzin. Thomas024 zal eerder uit Nijmegen of directe omgeving komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 26, 2021 om 15:10
16848 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al een verwijzing naar deze info die in ieder geval vandaag van toepassing is.
Hieruit is op te maken dat er mogelijk geen probleem is en u dus, op basis van eigen verantwoordelijkheid en indien u voldoet aan het gestelde, kunt afreizen.

Di
door Dikketator - Jul 26, 2021 om 16:00
4 Antwoorden / 3 Vragen

Zo herkenbaar

Verleden jaar prijsvrij voor corona geboekt.. Rotterdam vertrekken... krijg geen terug koppeling op mails en/of telefoon gesprekken.wordt totaal in het donker gelaten.. maar zelf initiatief gedaan door vliegtuig maatschappij te bellen  . Reis was al weken geleden naar amsterdam omgeboekt... kon dus kosteloos annuleren.... prijs vrij heeft dit bewust verzwegen... 1 dag voor vertrek stond reis pas op geannuleerd...

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2021 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u had al voor maart verleden jaar geboekt om nu op vakantie te gaan?

En een omboeking naar Amsterdam van Rotterdam is geen geldige reden om kosteloos te kunnen annuleren.