justmeagain
door justmeagain Mar 24, 2020 om 23:22
Vakantie & reizen

Problemen met Vouchers

Ik zie de bui nu al hangen. Op dit forum komt regelmatig een vraag voorbij over een verlopen bioscoopbon, dinercheque, saunabon enz. enz.
Laten we de mensen ook nu al waarschuwen dat alle vouchers die heden ten dage worden uitgegeven en nog uitgegeven gaan worden ook een houdbaarheidsdatum hebben.
Anders zitten we volgend jaar met allemaal vraagstellers die hun KLM, Tui, Corendon of andere vouchers hebben laten verlopen.
Wat bij de forumleden dan weer de standaard reacties zal oproepen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Toch?

2193 5 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 24, 2020 om 23:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat is het probleem daarmee voor u?

rj
door rjw Mar 25, 2020 om 10:08
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Het scheelt een hoop dezelfde klachten/vragen over een jaar, waar je weer doorheen moet scrollen...

alfatrion
door alfatrion - Mar 24, 2020 om 23:45
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Zowel in het geval van pakketreizen als vluchten moet er in geld worden uitbetaald en is er een verjaringstermijn van twee jaar. Deze termijn is te stuiten door aan te geven dat je nog altijd betaling verlangt. Die vouchers hebben geen meerwaarde. Voor pakketreizen geld dat de terugbetaling beschermd moet zijn (wordt gedekt door SGR).

justmeagain
door justmeagain Mar 25, 2020 om 00:16
623 Antwoorden / 8 Vragen

Waarom zouden mensen dan een voucher accepteren als ze toch recht hebben op hun reissom volledig terug.
Of niet ik de voucher als en jou zien. Je neemt hem nu aan en gaat volgende week je recht op het geld opeisen?

panter22
door panter22 Mar 25, 2020 om 08:24
6599 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion, Je neemt de voucher in plaats van je geld terug. Niet er naast.
Wil je je geld terug, dan krijg je je geld echt niet per ommegaande op je bankekening gestort. Het kan dus, zoals je al aangeeft,  jaren duren voordat je je geld terug krijgt.
Neem je een voucher dan heb je intussen al van je vakantie genoten .
En dan ben jij nog steeds bezig. Pas als de reisorganisatie failliet gat, dan heb je in beide gevallen recht op je geld terugvan de SGR

rj
door rjw Mar 25, 2020 om 10:10
3237 Antwoorden / 5 Vragen

De vouchers hebben wel degelijk meerwaarde: het bedrijf gaat niet failliet en de medewerkers komen niet op straat te staan.

panter22
door panter22 Mar 26, 2020 om 08:14
6599 Antwoorden / Vragen

@RJW, precies. Het enige wat gevraagd wordt is uitstel.
Geld om met vakantie te gaan heb je wel. Je gaat niet op afbetaling op vakantie.
Normaal had je het opgemaakt aan een vakantie, nu help je tijdelijk de reisorganisatie er mee.
Wat is daar mis mee?
Je geld of de vakantie krijg je uiteindelijk toch wel.

alfatrion
door alfatrion Mar 27, 2020 om 07:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De voucher tast het recht op terggave niet aan. Het probleem met de vouchers is dat de vrije wil ontbreekt, de reiziger afhankelijk wordt en de reisoranisator in een machtspositie. De ACM stuurt nu aan op dat bedrijven na een jaar toch het geld gaan terugbetalen. Daarnaast heb je uiteraars recht om je vertragingsschade vergoed te krijgen.

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2020 om 00:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@justmeagain gaat nu het forum al voorlichten over wat komen gaat? Vreemd, zeker als forumlid. Had je beter kunnen "voorspellen" dat het Corona virus er zat aan te komen. En ook, zoals je zou moeten weten: dit is Vraag & Beantwoord en geen glazen bol antwoorden. Welterusten of goede morgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2020 om 10:13
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, het is een gegeven dat er op dit moment veel vragen over komen en wij daar in feite geen ander antwoord op kunnen geven dan dat wij al proberen te doen. Daarbij is het bovendien wel degelijk een feit dat in diverse media duidelijk wordt aangegeven dat de vouchers die worden uigegeven aan een geldigheidstermijn zijn gebonden. and I see again ook vaak andere vragen m.b.t. zaken die hgoog en breed in diverse media aan de orde zijn geweest zoals m.b.t. phishing/fraude en toch komen daar ook vragen over. Korte conclusie: Niet iedereen let op waarschuwingen op laat zich niet voor twee tellen.

justmeagain
door justmeagain - Mar 26, 2020 om 00:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn bedoeling was nobel nu lezen veel mensen hier over Vouchers. Ze moeten zich realiseren dat ze thuis de lade ingaan en net als veel bonnen/cards de la weer uitkomen als ze verkopen blijken te zijn.

Dan gaan we hier op het forum weer vragen krijgen om termijnen op te rekken.
De datums waren onduidelijk, hij is pas 1 maand verlopen enz enz we hebben alle smoezen hier al voorbij zien komen.
Dus mijn waarschuwing is Gebruik de voucher ASAP en kom niet volgend jaar hier met een slechte smoes dat de Voucher verlopen is.

alfatrion
door alfatrion Mar 26, 2020 om 02:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De ACM heeft vandaag aangegeven dat de aanbieders van deze vouchers na 1 jaar uit eigen beweging het geld terug moeten geven. De verjaringstermijn is twee jaar. Wie na een jaar komt aankloppen kan gewoon geholpen worden.

panter22
door panter22 Mar 26, 2020 om 08:04
6599 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion, Misschien moet je het bericht van de ACM nog maar eens lezen.Wat wat jij schrijft klopt niet.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-begripvol-over-uitgifte-vouchers-reisbranche

alfatrion
door alfatrion Mar 27, 2020 om 07:32
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees daar dat de reisorganisator na uiterlijk een jaar het geld moet terugbetalen van de ACM als de voucher niet gebruikt is.

diumenge
door diumenge Mar 27, 2020 om 08:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo'n cheque zal niet zo snel ongebruikt in de lade verdwijnen, het is geen vage kadobon die op een verjaardag o.i.d. is ontvangen tenslotte.