
Problemen met Vouchers
Ik zie de bui nu al hangen. Op dit forum komt regelmatig een vraag voorbij over een verlopen bioscoopbon, dinercheque, saunabon enz. enz.
Laten we de mensen ook nu al waarschuwen dat alle vouchers die heden ten dage worden uitgegeven en nog uitgegeven gaan worden ook een houdbaarheidsdatum hebben.
Anders zitten we volgend jaar met allemaal vraagstellers die hun KLM, Tui, Corendon of andere vouchers hebben laten verlopen.
Wat bij de forumleden dan weer de standaard reacties zal oproepen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Toch?

En wat is het probleem daarmee voor u?
Het scheelt een hoop dezelfde klachten/vragen over een jaar, waar je weer doorheen moet scrollen...

Zowel in het geval van pakketreizen als vluchten moet er in geld worden uitbetaald en is er een verjaringstermijn van twee jaar. Deze termijn is te stuiten door aan te geven dat je nog altijd betaling verlangt. Die vouchers hebben geen meerwaarde. Voor pakketreizen geld dat de terugbetaling beschermd moet zijn (wordt gedekt door SGR).

Waarom zouden mensen dan een voucher accepteren als ze toch recht hebben op hun reissom volledig terug.
Of niet ik de voucher als en jou zien. Je neemt hem nu aan en gaat volgende week je recht op het geld opeisen?

@Alfatrion, Je neemt de voucher in plaats van je geld terug. Niet er naast.
Wil je je geld terug, dan krijg je je geld echt niet per ommegaande op je bankekening gestort. Het kan dus, zoals je al aangeeft, jaren duren voordat je je geld terug krijgt.
Neem je een voucher dan heb je intussen al van je vakantie genoten .
En dan ben jij nog steeds bezig. Pas als de reisorganisatie failliet gat, dan heb je in beide gevallen recht op je geld terugvan de SGR
De vouchers hebben wel degelijk meerwaarde: het bedrijf gaat niet failliet en de medewerkers komen niet op straat te staan.

@RJW, precies. Het enige wat gevraagd wordt is uitstel.
Geld om met vakantie te gaan heb je wel. Je gaat niet op afbetaling op vakantie.
Normaal had je het opgemaakt aan een vakantie, nu help je tijdelijk de reisorganisatie er mee.
Wat is daar mis mee?
Je geld of de vakantie krijg je uiteindelijk toch wel.

De voucher tast het recht op terggave niet aan. Het probleem met de vouchers is dat de vrije wil ontbreekt, de reiziger afhankelijk wordt en de reisoranisator in een machtspositie. De ACM stuurt nu aan op dat bedrijven na een jaar toch het geld gaan terugbetalen. Daarnaast heb je uiteraars recht om je vertragingsschade vergoed te krijgen.

@justmeagain gaat nu het forum al voorlichten over wat komen gaat? Vreemd, zeker als forumlid. Had je beter kunnen "voorspellen" dat het Corona virus er zat aan te komen. En ook, zoals je zou moeten weten: dit is Vraag & Beantwoord en geen glazen bol antwoorden. Welterusten of goede morgen.

Tja, het is een gegeven dat er op dit moment veel vragen over komen en wij daar in feite geen ander antwoord op kunnen geven dan dat wij al proberen te doen. Daarbij is het bovendien wel degelijk een feit dat in diverse media duidelijk wordt aangegeven dat de vouchers die worden uigegeven aan een geldigheidstermijn zijn gebonden. and I see again ook vaak andere vragen m.b.t. zaken die hgoog en breed in diverse media aan de orde zijn geweest zoals m.b.t. phishing/fraude en toch komen daar ook vragen over. Korte conclusie: Niet iedereen let op waarschuwingen op laat zich niet voor twee tellen.

Mijn bedoeling was nobel nu lezen veel mensen hier over Vouchers. Ze moeten zich realiseren dat ze thuis de lade ingaan en net als veel bonnen/cards de la weer uitkomen als ze verkopen blijken te zijn.
Dan gaan we hier op het forum weer vragen krijgen om termijnen op te rekken.
De datums waren onduidelijk, hij is pas 1 maand verlopen enz enz we hebben alle smoezen hier al voorbij zien komen.
Dus mijn waarschuwing is Gebruik de voucher ASAP en kom niet volgend jaar hier met een slechte smoes dat de Voucher verlopen is.

De ACM heeft vandaag aangegeven dat de aanbieders van deze vouchers na 1 jaar uit eigen beweging het geld terug moeten geven. De verjaringstermijn is twee jaar. Wie na een jaar komt aankloppen kan gewoon geholpen worden.

@Alfatrion, Misschien moet je het bericht van de ACM nog maar eens lezen.Wat wat jij schrijft klopt niet.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-begripvol-over-uitgifte-vouchers-reisbranche

Ik lees daar dat de reisorganisator na uiterlijk een jaar het geld moet terugbetalen van de ACM als de voucher niet gebruikt is.

Zo'n cheque zal niet zo snel ongebruikt in de lade verdwijnen, het is geen vage kadobon die op een verjaardag o.i.d. is ontvangen tenslotte.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke of wiens voorwaarden gelden bij annuleren vakantie?
Goedemiddag,
Ik wil een vakantie boeken. Op de website vann het hotel staan na het invoeren van gegevens 3 prijsopties voor de door mij gewenste vakantie. De voorwaaden zijn bij allen hetzelfde, behalve wat betreft annuleren. Bij de goedkoopste optie is kosteloos annuleren niet mogelijk en betaal je minimaal 50% van het totaalbedrag. Bij de duurdere optie kun je tot een week voor vertrek kost
...
Lees meer
Garantie Makita
Enige tijd terug een Makita gekocht en binnen de garantietermijn ging deze machine kapot. Contact opgenomen met Makita. Er werden echter door Makita allerlei barrieres opgeworpen om maar niet van deze garantie gebruik te kunnen maken. Een daarvan was dat het via de tussenhandel opgestuurd zou moeten worden. Vervolgens de machine via de tussenhandel naar Makita gestuurd. Van Makita allerlei argumen ... Lees meer
Energie meter
Ik kreeg een brief dat mijn energie meter verouderd is en moet worden vervangen.
Ik heb 2 keuzes een slimme meter of een digitale meter.
Moet ik daarop ingaan of gewoon negeren en wachten?
De wet zegt voorzover ik kon vinden niet dat ik hem moet laten of hij zou stuck en afgekeurt moeten zijn.
Geen van beiden het geval.
Wat gegevens:
Heb een analoge meter die w
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer