![justmeagain](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/29e2867ce0b05f5b3f1c823f4153f4781a4be47fd8b7ac2a8c2748c2012172e2.png)
Problemen met Vouchers
Ik zie de bui nu al hangen. Op dit forum komt regelmatig een vraag voorbij over een verlopen bioscoopbon, dinercheque, saunabon enz. enz.
Laten we de mensen ook nu al waarschuwen dat alle vouchers die heden ten dage worden uitgegeven en nog uitgegeven gaan worden ook een houdbaarheidsdatum hebben.
Anders zitten we volgend jaar met allemaal vraagstellers die hun KLM, Tui, Corendon of andere vouchers hebben laten verlopen.
Wat bij de forumleden dan weer de standaard reacties zal oproepen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Toch?
![aurora1](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/f9fdb95e117708232994692838161b581d5be23e41bf03c85a48ab69c158ad8d.png)
En wat is het probleem daarmee voor u?
Het scheelt een hoop dezelfde klachten/vragen over een jaar, waar je weer doorheen moet scrollen...
![alfatrion](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0a5c35edccb41cc1040fcd819d2b716ca1a1d534fb88e57ac4502c35f63c7878.png)
Zowel in het geval van pakketreizen als vluchten moet er in geld worden uitbetaald en is er een verjaringstermijn van twee jaar. Deze termijn is te stuiten door aan te geven dat je nog altijd betaling verlangt. Die vouchers hebben geen meerwaarde. Voor pakketreizen geld dat de terugbetaling beschermd moet zijn (wordt gedekt door SGR).
![justmeagain](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/29e2867ce0b05f5b3f1c823f4153f4781a4be47fd8b7ac2a8c2748c2012172e2.png)
Waarom zouden mensen dan een voucher accepteren als ze toch recht hebben op hun reissom volledig terug.
Of niet ik de voucher als en jou zien. Je neemt hem nu aan en gaat volgende week je recht op het geld opeisen?
![panter22](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/f33d6a492f29ae96cec86158870062c2e9179953b9d6d7000f7256b86edf19e3.png)
@Alfatrion, Je neemt de voucher in plaats van je geld terug. Niet er naast.
Wil je je geld terug, dan krijg je je geld echt niet per ommegaande op je bankekening gestort. Het kan dus, zoals je al aangeeft, jaren duren voordat je je geld terug krijgt.
Neem je een voucher dan heb je intussen al van je vakantie genoten .
En dan ben jij nog steeds bezig. Pas als de reisorganisatie failliet gat, dan heb je in beide gevallen recht op je geld terugvan de SGR
De vouchers hebben wel degelijk meerwaarde: het bedrijf gaat niet failliet en de medewerkers komen niet op straat te staan.
![panter22](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/f33d6a492f29ae96cec86158870062c2e9179953b9d6d7000f7256b86edf19e3.png)
@RJW, precies. Het enige wat gevraagd wordt is uitstel.
Geld om met vakantie te gaan heb je wel. Je gaat niet op afbetaling op vakantie.
Normaal had je het opgemaakt aan een vakantie, nu help je tijdelijk de reisorganisatie er mee.
Wat is daar mis mee?
Je geld of de vakantie krijg je uiteindelijk toch wel.
![alfatrion](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0a5c35edccb41cc1040fcd819d2b716ca1a1d534fb88e57ac4502c35f63c7878.png)
De voucher tast het recht op terggave niet aan. Het probleem met de vouchers is dat de vrije wil ontbreekt, de reiziger afhankelijk wordt en de reisoranisator in een machtspositie. De ACM stuurt nu aan op dat bedrijven na een jaar toch het geld gaan terugbetalen. Daarnaast heb je uiteraars recht om je vertragingsschade vergoed te krijgen.
![tenormin](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/dfba4c5a412625856e91aa5ea6c822122f807b22df8b5f984f5d9978804b1bd8.png)
@justmeagain gaat nu het forum al voorlichten over wat komen gaat? Vreemd, zeker als forumlid. Had je beter kunnen "voorspellen" dat het Corona virus er zat aan te komen. En ook, zoals je zou moeten weten: dit is Vraag & Beantwoord en geen glazen bol antwoorden. Welterusten of goede morgen.
![heremietkreeft](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/8bb485b83a59f81d7492eb34177ee4da1dc2c245ffa03a64d122403e376f69b8.png)
Tja, het is een gegeven dat er op dit moment veel vragen over komen en wij daar in feite geen ander antwoord op kunnen geven dan dat wij al proberen te doen. Daarbij is het bovendien wel degelijk een feit dat in diverse media duidelijk wordt aangegeven dat de vouchers die worden uigegeven aan een geldigheidstermijn zijn gebonden. and I see again ook vaak andere vragen m.b.t. zaken die hgoog en breed in diverse media aan de orde zijn geweest zoals m.b.t. phishing/fraude en toch komen daar ook vragen over. Korte conclusie: Niet iedereen let op waarschuwingen op laat zich niet voor twee tellen.
![justmeagain](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/29e2867ce0b05f5b3f1c823f4153f4781a4be47fd8b7ac2a8c2748c2012172e2.png)
Mijn bedoeling was nobel nu lezen veel mensen hier over Vouchers. Ze moeten zich realiseren dat ze thuis de lade ingaan en net als veel bonnen/cards de la weer uitkomen als ze verkopen blijken te zijn.
Dan gaan we hier op het forum weer vragen krijgen om termijnen op te rekken.
De datums waren onduidelijk, hij is pas 1 maand verlopen enz enz we hebben alle smoezen hier al voorbij zien komen.
Dus mijn waarschuwing is Gebruik de voucher ASAP en kom niet volgend jaar hier met een slechte smoes dat de Voucher verlopen is.
![alfatrion](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0a5c35edccb41cc1040fcd819d2b716ca1a1d534fb88e57ac4502c35f63c7878.png)
De ACM heeft vandaag aangegeven dat de aanbieders van deze vouchers na 1 jaar uit eigen beweging het geld terug moeten geven. De verjaringstermijn is twee jaar. Wie na een jaar komt aankloppen kan gewoon geholpen worden.
![panter22](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/f33d6a492f29ae96cec86158870062c2e9179953b9d6d7000f7256b86edf19e3.png)
@Alfatrion, Misschien moet je het bericht van de ACM nog maar eens lezen.Wat wat jij schrijft klopt niet.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-begripvol-over-uitgifte-vouchers-reisbranche
![alfatrion](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0a5c35edccb41cc1040fcd819d2b716ca1a1d534fb88e57ac4502c35f63c7878.png)
Ik lees daar dat de reisorganisator na uiterlijk een jaar het geld moet terugbetalen van de ACM als de voucher niet gebruikt is.
![diumenge](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/ad66969967119d6e81fba82b5e51fd1172e8e2ffb301555c2357f37f50319d52.png)
Zo'n cheque zal niet zo snel ongebruikt in de lade verdwijnen, het is geen vage kadobon die op een verjaardag o.i.d. is ontvangen tenslotte.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
2e hands auto kapot met grote kosten
Maand geleden auto gekocht die binnen 24 uur mankementen vertoonde.
Garage heeft hem 'gemaakt', probleem was er echter nog steeds.
Auto heeft vervolgens een week daar gestaan was helemaal uit elkaar geweest en niets aan de hand (u kan veilig rijden mevrouwtje).
Omdat het onveilig voelde naar de officiële dealer geweest o.a differentieel kapot totale kosten 11.000,-.
Nu moet
...
Lees meer
![Dynafix](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/question/0c9381df3ddcca8c605ba8f592bee53718eba38c.jpg)
Dynafix
Hoi.
Mijn zoon heeft in januari een nieuwe Samsung telefoon gekocht. Hij heeft hem 1 keer laten vallen in het begin helaas. Er zit een klein barstje bovenin de hoek. Hij doet het hier om enorm goed!!
Tot ongeveer 4 weken geleden wil hij niet meer opladen. Dus waarschijnlijk ligt dit aan het oplaadpunt, hebben al heel wat laders getest.
Dynafix heeft de telefoon gehaald en wij hebb
...
Lees meer
Verzekeraar wil schade kapotte waterleiding niet dekken
Goedemiddag,
Vorige week heb ik een lekkage ontdekt nadat ik waterschade aan de muur zag. Die avond heb ik direct de hoofdkraan dichtgedraaid en de volgende ochtend een loodgieter gebeld. Hij vertelde dat de lekkage in de kruipruimte zit en dat dit ook zonder twijfel vergoed zal worden door de verzekeraar. Ik heb een schadeclaim ingedient bij de verzekeraar met de melding dat de lekka
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer