si
door sijbe Jun 14, 2023 om 13:53
Vakantie & reizen

Reisverzekering in Belgiebetaald niet terug ,Zij eisen een artsenverklaring.

Ik heb mijn vakantie moeten annuleren om de gezondheid van mijn vrouw na een zware operatie. de Reisverzekering  AXA in Belgié wil een Artsenverklaring meegestuurd krijgen die ons was toegezonden .  Deze moest door een behandelende Arts/Chirurg beschreven worden en ondertend zijn.
Het is volgens iederre Arts in Nederland verboden om dergelijke verklaringen te beschrijven en of ondertekenen.

Op deze manier is het diefstal om dergelijke verzekeringen verkopen . Daar ook in Belgié dezelfde regels worden gehanteerd . Wel verkopen en nooit hoeven te betalen?
Wie heeft meer van deze verzekeringen meegemaakt.

4822 11 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jun 14, 2023 om 13:57
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou het voor een arts verboden zijn zo'n verklaring op te stellen.
Ze kunnen toch erop zetten dat die en die persoon bij de arts in behandeling zijn en dat deze verklaard dat die persoon op dat moment geen reis kan maken. De aard van de aandoening hoeft niet omschreven te worden.

ne
door neodutchio - Jun 14, 2023 om 14:18
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe kunt u aantonen dat de reis niet kon doorgaan? Precies, het enige dat de verzekeraar wil hebben is een bewijs van de behandelend arts dat uw vrouw niet in staat was om te reizen en dat het geen geplande operatie was. Anders zou iedereen zomaar iets kunnen zeggen.

sira
door sira - Jun 14, 2023 om 15:33
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Het is niet niet vreemd dat AXA dit vraagt, zij willen gewoon bewijs. Per slot van rekening moeten zij de knip trekken.

1paul
door 1paul - Jun 14, 2023 om 17:18
3156 Antwoorden / 0 Vragen

NOU, dit is niet verboden, het is zo dat je hiervoor naar een onafhankelijke arts toe moet en niet de behandelend arts!!!!

ka
door kaartendraak Jun 16, 2023 om 11:24
182 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, dat wilde ik ook zeggen. Uitzonderingen voor wat dan ook mag ook je eigen behandelend arts nooit uitschrijven, dat moet ook een onafhankelijk arts doen.

sw
door swat1500 - Jun 14, 2023 om 22:07
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Een behandelend arts kan niet worden verplicht medische gegevens van zijn patient te delen met derden. Ook na schriftelijke toestemming van de patient kan de behandelend arts nog steeds weigeren.
Het is goed mogelijk dat artsen in Belgie makkelijker een dergelijke verklaring verstrekken maar dat houdt niet in dat een Nederlandse arts dit dan ook zou moeten.

rj
door rjw - Jun 14, 2023 om 23:22
3268 Antwoorden / 5 Vragen

In België is dit niet zo heel raar. Daar moet je al als je je 1 dag ziek meld een briefje van een arts kunnen geven aan de werkgever.

ju
door juliomariner Jun 15, 2023 om 07:09
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Is in Duitsland ook zo. Je moet dan ne gelben holen. De wachtkamer van de artsen zitten bij een griepgolf vol met dit soort patienten. Door dit bureaucratische systeem loopt de (huisarts)zorg vol.Je kunt dan in deze perioden vaak dan ook niet dezelfde dag bij de huisarts terecht.

Ja
door JannyBoe - Jun 15, 2023 om 08:47
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, het is niet aan iedere arts verboden om zo'n verklaring af te leggen.
Maar wel aan de eigen, behandelend arts.
Zoals @1PAUL aangeeft mag die verklaring wel afgegeven worden door een onafhankelijk arts.
Die kan en mag overigens navraag doen bij u en/of uw behandelend arts.
Zo'n arts geeft verklaringen af voor bijvoorbeeld een reisverzekering.
Zie de website van de artsenfederatie KNMG voor meer informatie.

si
door sijbe - Jun 15, 2023 om 20:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

De KNMG beschrijft waarom de artsen geen verklaringen mogen afgeven .  Te vinden op WWW.KNMG.nl waarom mag uw arts geen geneeskundige verklaring afgeven ?

En waarom zou een niet behandelende arts een verklaring opstellen waar hij niet bij betrokken is .

Ja
door JannyBoe Jun 16, 2023 om 08:07
520 Antwoorden / Vragen

Lees de inhoud even op de site van de KNMG waar een en ander uitgelegd wordt.

ze
door zeemannetje - Jun 16, 2023 om 11:14
120 Antwoorden / 0 Vragen

Wat juliomariner zegt. Misschien heeft u een communicatieprobleem met de arts, dat die het idee heeft gekregen dat details van de aandoening in de verklaring zouden moeten.

koekeloer
door koekeloer - Jun 16, 2023 om 12:13
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom heeft U een verzekering in Belgie?

Janzegt
door Janzegt - Jun 16, 2023 om 22:34
127 Antwoorden / Vragen

Heeft de behandeld arts gezegd dat het voor de gezondheid van uw vrouw beter is om niet op vakantie te gaan of wilt uzelf of uw vrouw niet meer op vakantie.
Heb zelf meegemaakt dat een behandelend arts mij het vliegen ontrade, en dat heeft de arts gewoon op papier gezet. Hierbij zijn geen medische gegevens gedeeld en het schrijven is geaccepeerd door de verzekeraar