EP
door EPL Jul 22, 2022 om 17:48
Vakantie & reizen

Tankstations in Zweden schrijven maximaal bedrag van creditcard af

Bij mijn vakantie in Zweden (juni 2022) kwam ik er achter dat voor mijn eerste 3 tankbeurten allemaal een bedrag van ca 145 Euro van mijn ANWB Visa card was afgescheven. Dit bij 3 verschillende oliemaatschappijen. Blijkbaar was het maximale bedrag van 1500 SEK als reservering belast en vond geen restitutie plaats. Vervolgens heb ik de kaart niet meer gebruikt. Na mijn vakantie bleek er nog geen restitutie te hebben plaats gevonden. Bij navraag bij een van de oliemaatschappijen wist men te vertellen, dat ik inderdaad voor veel minder had getankt. Doorverwezen naar ANWB Visa, maar die kunnen/willen niets voor me doen omdat ik de tankbonnetjes niet meer heb. De oliemaatschappij zegt, dat zij het geld niet kunnen overmaken omdat ze het geld niet op een veilige manier terug kunnen storten. De discussie hierover is nog niet afgerond, maar ik zou graag weten of er andere mensen die hetzelfde In Zweden meegemaakt hebben in de afgelopen maanden.Verder denk ik, dat de creditcard maatschappij zich toch mag inspannen om te onderzoeken wat hier technisch misgaat?

6062 10 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 22, 2022 om 18:38
2067 Antwoorden / Vragen

Een reservering is voor de borg van een auto of een hotelkamer, hier zou niet gereserveerd maar het correcte bedrag afgeboekt moeten zijn. En terugstorten slaat ook nergens op, dan geef je die reservering toch vrij of je crediteert diezelfde kaart.
Nee geen ervaring mee maar ook een heel raar verhaal maar om hoeveel euro gaat het dan?

ne
door neodutchio Jul 22, 2022 om 18:46
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Het is geen vreemd verhaal. Vooraf moet je 'betalen' bij onbemande pompen, maar dan weet je niet hoeveel liter er in gaat. Dus vooraf word een reservering gemaakt van het maximale bedrag wat, normaal gesproken, binnen 1 a 2 dagen verrekend word met het werkelijke bedrag.
Nu is het alleen de vraag wat de geboden betaalopties waren bij die tankstations.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 22, 2022 om 19:13
2067 Antwoorden / Vragen

Dat verklaart in ieder geval een deel van het verhaal en waarom zou je ook zeggen dat je een onbemande pomp hebt gebruikt. Het is veel uitdagender daarnaar te raden.

Gr
door Grunn1 Jul 23, 2022 om 00:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn ook bedrijven (hotels e.d.) die de reservering gewoon laten staan en na een maand vervalt die dan automatisch na aftrek van het betaalde bedrag.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2022 om 19:32
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Poeh, ik denk dat het zeer nadelig voor u is dat u de tankbewijzen niet heeft bewaard. Een positief punt is dan men bij een maatschappij wel wist te melden dat u indrdaad minder heeft getankt. Daarbij kunt u ook als bewijsmiddel eventueel het feit benutten dat zelfs het geheel vullen de tank van uw auto nooit het bedrag is dat aan u in rekening is gebracht.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in en ik ben met u van mening dat de uitgever van uw creditkaart zich dient in te spannen om dit boven water te krijgen.

Ook sluit ik niet uit dat de Ombudsman van www.kifid.nl u hierin kan bijstaan inzake vermeende nalatigheid van de kaartverstrekker en zelfs het indienen van een klacht daar mogelijk is. Hoe dan ook zal er toch een mogelijkheid moeten zijn dat u uw geld krijgt teruggestort en is het argument van de oliemaatschappij die stelt dat dat niet veilig zou kunnen flauwekul. Ook daar zou m.i. de kaartverstekker u in moeten kunnen ondersteunen en vooral omdat uw kaart in Zweden is geaccepteerd. Kan ik uit uw vraag afleiden dat de verstekken Visa ics is (via de ANWB?). Zie ook dit met aantekening dat u uw klacht ook kunt inbrengen bij klachtenkompas van de Consumentenbond maar indie u geen lid bent van de Consumentenbond u verder geen juridische hullp kunt krijgen. https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/ics-international-card-services/details en hoewel Zwden nog geen EU lid is zijn mogelijk belaalde EU regels wel van toepassing en kan ook een melding doen bij - Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/ en dat ook omdat de oliebedrijvcen zeker vestigingen in de wel EU landen zullen hebben. Dat laatste onder het motto: niet geschoten, altid mis.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie Jul 25, 2022 om 11:31
104 Antwoorden / Vragen

Zweden geen lid van de EU??

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 25, 2022 om 13:59
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Fout van mij. Verwarde met NAVO.

justmeagain
door justmeagain - Jul 22, 2022 om 23:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik snap het terugbetaald probleem niet. Ze hebben toch uw creditcard nummer. Dat is de enige juiste en veilige manier.

Ik tank regelmatig in het buitenland en op mijn Visa wordt dan bijvoorbeeld €150 gereserveerd. Als ik voor €110 tank staat binnen 2 werkdagen de resterende €40 weer op mijn Visa card.

Gr
door Grunn1 - Jul 23, 2022 om 00:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn bedrijven die een reservering niet direct terugboeken maar laten verlopen. Ik weet niet wanneer het in juni het is gebeurd en wanneer de bedragen op de creditcard worden afgeschreven maar als u net heeft getankt nadat de vervaldatum van de afschrijvingen is geweest (creditcards doen dit niet altijd op de eerste van de maand) en die van juli nog niet dan kan dat daarna de reservering automatisch komen te vervallen. Heb dit ook regelmatig met vakantie in Amerika gehad met o.a. hotels waar de borg als reservering bleef staan tot soms wel 4 weken na de overnachting. Bedrijven moeten er wat voor doen om een reservering direct te corrigeren terwijl als ze niks doen het na een maand automatisch gebeurd

Ja
door JannyBoe - Jul 23, 2022 om 08:30
519 Antwoorden / Vragen

Hallo, het gaat om een zogenaamd pre-autorisatie op uw creditcard. Een bank blokkeert blokkeert tijdelijk een bedrag van op uw eigen rekening. Normaal gesproken geeft de bank dit bedrag direct of snel na het beëindigen van de tankbeurt weer vrij.
Avia zegt er dit over en Total dit. Allemaal zo'n beetje hetzelfde.

U was in juni op vakantie schrijft u. U had dat geld van die reserveringen al lang en breed terug moeten hebben.
Zoals u zegt mag u van uw creditcardmaatschappij verwachten dat dit snel opgelost wordt.
Succes.

rj
door rjw - Jul 23, 2022 om 09:10
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Zijn de bedragen nu echt afgeboekt of staan ze als reservering in het overzicht? Vrijgeven van reserveringen kan soms wel even duren. En zoals anderen zeggen, dat gaat vaak automatisch na een vervaldatum. Daarom kunnen de oliemaatschappijen het ook niet terugboeken want dat is een ander proces.

Het zal echt wel goedkomen. Vrijwel alle betalingen in Zweden gaan met plastic. Dus het zal best wel werken.

Iv
door Ivo W - Jul 23, 2022 om 15:38
729 Antwoorden / Vragen

Zolang het om een reservering gaat, kan de oliemaatschappij het geld inderdaad niet terugboeken. Om terug te boeken moet het geld namelijk eerst 'heen' gegaan zijn. En dat is bij een reservering niet het geval.
Het gereserveerd geld staat gewoon nog op uw creditcard rekening. Het bedrag is alleen geblokkeerd om aan iets anders uit te geven. Zodra er een definitieve betaling van het getankte bedrag wordt ingevoerd, zal de reservering vervallen.

Overigens werkt ook elk tankstation in Nederland waar u vooraf moet 'pinnen' aan de paal precies hetzelfde. Alleen vindt daar het inboeken van een definitieve transactie binnen een fractie van een seconde plaats na het beëindigen van de tankbeurt, zolang je met een Nederlandse bankpas of creditcard betaalt. Door dit snel werkende binnenlandse proces hebben we het niet door. Maar internationaal werkt het nu eenmaal niet altijd even vlot met de data-uitwisseling tussen allerlei zeer ingewikkelde bank-systemen.

EP
door EPL - Jul 24, 2022 om 13:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is oorspronkelijk 1500 SEK gereserveerd (volgens VISA) en uiteindelijk ca. 1482 SEK afgeschreven. Mogelijk heeft dit verschil te maken met een bank charge ivm conversie van SEK naar EUR. Driemaal hetzelfde gebeurd binnen 5 dagen bij drie verschillende maatschappijen. De transacties vonden plaats tussen 3 en 9 juni.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 25, 2022 om 13:38
2067 Antwoorden / Vragen

Is het een raar idee om ook direct de relevante gegevens te plaatsen in plaats van er een "puzzel in delen" van te maken?
Het staat er niet zo expliciet, en ik heb ook geen idee wat benzine in zweden kost, maar ik neem aan dat je voor minder hebt getankt. Drie verschillende maatschappijen die allemaal exact dezelfde fout hebben in de afrekening. Ik vind het heel mysterieus en ook een beetje verontrustend dat Visa er niet in wil duiken enkel omdat u het bonnetje niet hebt. Ik zou een schriftelijke klacht indienen en uitgebreid motiveren waarom deze afrekening niet kan kloppen en dan maar eens kijken hoe ze reageren.

ferry43
door ferry43 - Jul 25, 2022 om 19:21
10 Antwoorden / 1 Vragen

In Frankrijk is het heel normaal dat er € 150 wordt gereserveerd als je tankt bij een zelftank.
Normaal wordt het correcte bedrag van de creditcard afgeschreven.
Ik heb één keer meegemaakt dat de hele € 150 werd afgeschreven.
Maar ik bewaar altijd de bonnetjes en kon dus aantonen dat er teveel is afgeschreven.
Het verschil werd toen zonder problemen teruggestort.
Dus een wijze les, bewaar altijd je tankbonnen.