Co
door Coen Bunk Mar 16, 2021 om 19:06
Vakantie & reizen

Tui en de prijzen op de website

Ik heb op de website van TUI gekeken naar een week wintersport in december 2021.

Daarbij kwam ik o.a. uit bij hotel Tannerhof in Zell am Ziller met een prijs van €435.

Omdat wij daar al eerder zijn geweest, besloot ik verder te kijken naar deze reis.

Vervolgens klik je verder om de prijzen ed te bekijken en zie je voor 11 dec een prijs van €435 incl. skipas. Als je daar op klikt  om te reserveren,komt er ineens een totaal andere prijs van €705 te voorschijn.

Nu staat er wel dat prijzen door updates kunnen afwijken, maar geen €270 lijkt me.

Ik vind het niet kloppen dat een prijs die in de tabellen gehanteerd wordt, en die volgens mij heel duidelijk is, totaal niet overeenkomt met de prijs als je werkelijk gaat reserveren. Ik vind dit erg misleidend.

Zo kwam ik bijvoorbeeld uit bij hotel Gerloserhof in Gerlos in hetzelfde skigebied met dezelfde skipas.

Voor een ander hotel in Gerlos staat bij de vergelijkbare datum hier een prijs van €606, inclusief skipas en als je gaat boeken blijft dit bedrag € 606. Dus hier geen verschil met wel of geen skipas.

Als ik beide hotels naast elkaar leg, zie ik vergelijkbare afbeeldingen met inhoudelijk dezelfde informatie, maar een totaal verschillende manier van berekenen als je gaat reserveren.

Ik heb hierover een mail naar TUI gestuurd en daar wordt wel snel op gereageerd. Na 2 dagen heb ik, via de telefoon en mail, uiteindelijk 3 verklaringen voor het prijsverschil:
-het was mogelijk het prijsverschil tussen wel of geen skipas. Onzin, want TUI heeft altijd een prijs incl skipas.
-ze hadden te maken met een externe partij. Onzin, want je kunt dan toch wel de gewone prijs hanteren.
-heeft te maken met de actualisering van de prijzen. We gaan er werk van maken. Ook onzin, want over deze trucjes wordt in 2018 al geschreven in reviews.
Ik vind dit erg misleidend. Je wordt gelokt door een prijs en als je vervolgens enthousiast wordt, komt er een hele andere prijs uit?
Wie heeft deze vervelende ervaring ook?

Coen

4471 11 Rapporteer

rj
door rjw - Mar 16, 2021 om 19:17
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon geen energie mee insteken en elders een reis boeken. Je wilt je geld toch niet aan een bedrijf geven waar je je niet lekker bij voelt?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 16, 2021 om 19:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke reactie]

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 16, 2021 om 19:24
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik op de site van Tui kijk, dan staat er een vanaf prijs: https://www.tui.nl/reizen/oostenrijk/zillertal/. Als je daarna doorklikt krijg je alle prijzen en beschikbaarheid te zien. En hangt helemaal af wanneer u gaat wat u betaald. Zo betaal je begin december zo'n beetje de helft ten opzichte van rond de kerstdagen. Het kan dat het ene hotel wel de hoofdprijs vraagt rond drukkere periodes en andere hotels niet. Tui doet niets anders dan kamers verhuren tegen de prijs die het hotel berekend met of een opslag voor hun, of ze krijgen een korting.

Co
door Coen Bunk Mar 16, 2021 om 20:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als je vervolgens je reisgezelschap, datum, verzorging, reisduur invult, komt er een overzicht van hotels met prijzen.
Na een keuze en controle van bovenstaande komt er prijstabel uit die hoort bij die reis.
En dan komt het: als de reis en prijs je aanstaat en je op de prijs klikt om verder te reserveren, verschijnt er ineens een prijs die €250 hoger ligt.
En dan gaat het dus niet om vanaf prijzen ofzo, maar bij de 'echte' reservering.
Dat vind ik misleidend!

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2021 om 19:26
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Of u nu al dan niet bij de neus genomen zal worden en door wie: zou u dit jaar wel willen boeken? Ik begrijp dat iedereen in de startblokken staat. Stel dat alles toch veel trager gaat: komt u in gezeur over vouchers en/of geld terug terecht. Maar goed, dat is uiteraard helemaal mijn zaak niet. En ja, bij TUI vliegreizen, anders dan uw skireis: bij een aanbieding, waar ik toentertijd telkens snel op reageerde: zodra op de site: de aanbieding was pleitte.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2021 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan boekt u toch dat hotel waar de prijs gelijk blijft?  En gaan er dan geen mensen die geen skipas hoeven?

Co
door Coen Bunk Mar 16, 2021 om 20:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om wat TUI doet met de prijzen op de website.
Ze zetten een prijs neer bij een reis en als je dan denkt dat het leuke aanbieding is en klikt voor de volgende stap op dan is de prijs ineens €250 hoger. En dan heb ik het hier niet over een vanaf prijs ofzo.
Dat is erg misleidend.

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2021 om 21:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik niet. Hier geen vervelende ervaringen over een eventuele toekomstige reis.

Ik zou in deze periode ook beslist niet op vakantie gaan.
Kunt u niet beter naar een reisbureau gaan? Daar zoeken ze alles keurig voor u uit.

Co
door Coen Bunk Mar 16, 2021 om 22:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tot nu toe had ik ook geen negatieve ervaringen met TUI.
Daarnaast gaat het in mijn verhaal niet over het wel of niet boeken van een reis, maar hoe TUI omgaat met de prijzen tijdens het boeken van een reis.
En voor het boeken van een wintersport hoef je echt niet naar een reisbureau, dit doe ik al jaren via internet.
Waar het hier om gaat is, dat je tijdens het reserveren ineens een totaal andere prijs ziet. Dat is het misleidende.
Toen ik hierover contact had met TUI zei een medewerker dat ze in haar scherm alleen het hoogste bedrag ziet en niet de lagere prijs op de website.

tijger1
door tijger1 Mar 16, 2021 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ruim uw geschiedenis eens op. Dan krijg u wellicht meteen de juiste gegevens.

Co
door Coen Bunk Mar 17, 2021 om 13:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

??
Dit is wat de website laat zien.
En als je op de prijs klikt, verschijnen er hele ander bedragen.
https://www.tui.nl/tannerhof-50921521/#prijzen-en-boeken

aurora1
door aurora1 Mar 17, 2021 om 22:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Volg het advies van @tijger1 op.

getty
door getty - Mar 17, 2021 om 07:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Doe een melding bij de ACM, misleidende reisprijzen op de  website mag niet. Check bij hen of dit hier het geval is. Zij hebben in het verleden hier meer onderzoek naar gedaan.

panter22
door panter22 - Mar 17, 2021 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Je wil dus voor €435 een week naar Tannerhof inclusief half pensioen en skipassen.
Je vergeet te melden dat bij alle datums €270 van dit hotel extra wordt berekend.
Het is duidelijk dat hier een vergissing is gemaakt. Op de website dat €705 moeten staan. Dat is op de boeking wel gecorrigeerd, maar niet voldoende. Dus zal Tui binnenkort vast wel aanpassen.
Dat heeft niets met misleiding te maken. Je kon wel nagaan dat €435 niet kan kloppen.
Hotel Gerlos heeft voor €606 logies en ontbijt. Dus €705 voor een hotel met avondeten extra, is een redelijke prijs.
Wil je €540 korting voor deze reis voor 2 personen er trachten uit te slepen?
Dan zul je naar de Geschillencommissie moeten.
https://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=10480

Co
door Coen Bunk Mar 17, 2021 om 13:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de klantenservice ben ik al geweest, ook met een officiële klacht via de mail.
Daar krijg je 3 verschillende antwoorden.
Dit is volgens mij geen incident, maar TUI probeert de mensen te lokken met een leuke prijs op de website en als je dan geïnteresseerd raakt en wilt boeken, komt er een ander prijs tevoorschijn.
Ik heb dit ook bekeken voor een andere periode op de website. Van de 18 resultaten waren er 5 waar een prijsverschil van meer dan €200 was tussen de prijstabel en bij het reserveren. En daarbij ging het niet om vanafprijzen.
En dat vind ik niet fair en misleidend.
Ik vraag me dus af of anderen dit ook ervaren.
Dat moet haast wel, als je de reviews leest.

panter22
door panter22 Mar 17, 2021 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Wat let je om naar de Geschillencommisie te gaan.
Wat heb je er aan dat anderen dit zelfde als jou ervaren.
Als je zoveel klachten hebt, dan boek je toch niet weer via Tui.

Co
door Coen Bunk - Mar 17, 2021 om 13:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hier een foto van de website van TUI

getty
door getty Mar 17, 2021 om 18:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn reactie gelezen?

pino123
door pino123 - Mar 17, 2021 om 13:48
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie dat er geen enkele prijs klopt bij Tannerhof. Wat ook zo kan zijn is dat de skipas als incluief wordt berekend, maar dat je er wel voor moet betalen. Dat ging inderdaad niet op bij het andere hotel die je aangeeft.

Je hebt de keuze om niet te boeken en in dit geval zou ik dat ook niet doen. Er is een meldpunt reisprijzen misschien kunt u het hier aankaarten?

Be
door Ben2022 - Feb 15, 2022 om 09:33
1 Antwoorden / Vragen

Hetzelfde probleem....

Op verschillende momenten gechecked en de prijs van 833pp wordt niet geupdate aan de hand van de "nieuwe" prijs van 883pp. Het verschil is zo klein dat ik niet hoef aan te nemen dat de prijs fout ik.

Telefonisch een medewerker gesproken, "tja meneer het overkomt mij zo vaak dat als ik op een reis klik dat er dan nog een paar honderd euro bij komt, dat hoort er bij. Ik kan er niets aan doen er staat duidelijk aangegeven dat de prijzen nog geupdate kunnen worden en afwijken".

Dit kan niet de bedoeling zijn van de regelgeving die geldt voor prijzen online.

Ik kan me voorstellen dat het SOMS voorkomt dat de prijs niet meer beschikbaar is omdat er andere boekingen hebben plaatsgevonden (zoals bij vliegtickets) en dat het goed is om aan te geven dat er soms een update van de prijzen geldt. In dit geval heb ik de prijs een aantal maal gechecked en bleef er structureel een verschil bestaan tussern de geadverteerde prijs en de uiteindelijk prijs.

Nu op naar een schriftelijke klacht en anders een gang naar het ACM

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2022 om 12:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag dateert uit 16 maart 2021! Hoe dan ook men diet wettelijk te leveren volgens de prijs die men aanbiedt en dan is in ieder geval www.consuwijzer.nl (ACM) een goede weg maar u kunt ook zelf naleving vorderen en zie dan : https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ hetgeen u dan wel kosten ad. circa  € 10.00 betekent voor het aangetekend verzenden.